Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 09:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Her er en ny high-end højttaler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Bruger siden: 13 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 27 Februar 2007 kl. 09:12 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

TRX850, du har da en enestående evne til at tolke alt, hvad folk skriver negativt!

Inden du begyndte at skrive i tråden, havde du allerede bestemt dig for at vi var nogle sure kværulanter. Det er altså ikke det bedste udgangspunkt for en konstruktiv dialog.

Ja du har ret. Jeg har kigget med i dette forum et par år uden at skrive. Grunden til jeg ikke har skrevet er at jeg synes tonen ofte er barnlig og urimelig. Derfor har du ganske ret i, at jeg på den måde nok er forudindtaget. Måden responsen på konstruktionen lynhurtigt bevægede sig over i retning af -blandt andet- Wilson plagiater og spekulationer om priser grebet ud af den blå luft har jo så bekræftet min forudintagethed.

Jeg beklager meget, hvis det skinner igennem i min respons på seriøse indlæg, som dine!

Tak for kommentaren, jeg skal gøre mig umage!

Hilsen,
Morten

Til top Vis MortenB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenB

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Sendt: 27 Februar 2007 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

MaltheK skrev:

Spændende projekt I har begivet jer ud!

Jeg har et forslag til en finish. Jeg tror den vil se rigtig flot ud, hvis underdelen var i sort, mens overdelen var helt hvid - blank pianolak selvfølgelig.  

Hilsen Malthe

Godt forslag MaltheK 

Jeg har faktisk selv leget med tanken om, at jeg vil have et par i helt hvid pianolak med sorte baser og sort trim. Den kombination du foreslår kunne også være ret så cool..!!!

Hilsen,
Morten

dk2000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2003
Sendt: 27 Februar 2007 kl. 09:33 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Hvis det er denne løsning i går efter, hvad så med følsomheden? Den kommer pænt op omkring de 94-100 dB (afhængig af koblingen) og der kan den der 10" bas vel næppe følge med. Altså skal  er dæmpes, hvilket betyder modstande i serie med mellemtonerne. Det har jeg prøvet og det er ikke godt. Selv den gode hr. Duelunds kulfiber modstande har en bi-lyd eller bi-effekt. Der trækkes energi ud af musikken. Til nød kan man acceptere en dæmpemodstand på diskanten. Dette er mine helt egne erfaringer .. men ingen endgyldig sandhed. Alle har ret til at mene noget andet.

Med andre ord er den eneste farbare løsning en aktiv deling til bassen. Herefter har man så også muligheden for en let eq af bassen så den kan tilpasses til rummet. Noget helt andet er, at hvilken som helst spole i serie med bassen også vil være et lydforringende led. Bassen direkte på forstæreren er nu engang den bedste løsning - evt. med en impedanskorrektion for at gøre det hele lidt nemmere. 

Således er jeg af den overbevisning at en god high-end højttaler som et mindstekrav bør have aktiv deling mellem bas og mellemtone.

Et helt andet aspekt er dynamik eller headroom. Med 2 stk. mellemtoner og høj følsomhed kan der spilles højt med meget lav forvrængning. En 10" der samtidig skal lave bas må nødvendigvis bevæge sig en hel del. Dermed skabes der forvrængning. Efter min mening skal der større membranareal til - ikke for at kunne spille højere, men for at få en lavere forvrængning, som harmonere bedre med det der kan opnås højere oppe.

Ja se på den (i mine øjne) super flotte Eben X5 - den har i lighed med dette projekt et bånd med 2 hårdmembran mellemtoner omkring sig. Men hele FIRE 10 tomme basser med aktiv deling og 1000W forstærkning til bas i hver side. 

http://www.hifi-musik.dk/?page=viewtopic&t=565

Til top Vis dk2000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dk2000

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Sendt: 27 Februar 2007 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

jørstad skrev:

jensen  bliver de også samlet hjemme i stuen ligesom neeeeeepppeer   højttalerne

De bliver samlet på badeværelset, lige ved siden af potten 

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 Februar 2007 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

Det er da ganske interessant at der er kommet skred i projektet igen, siden de første billeder blev offentliggjort.

Kabinettet ser ganske habilt ud, måske en snært af Revel Ultima, men hvad, man kan jo heller ikke opfinde hjulet igen.

Jeg er mere spændt på om i kan få det til at spille ?! - og specielt i det prisleje som i har bundet jer til, det må alt andet lige ligge et ganske betydeligt pres på at projektet lykkes, en god idé havde nok været at vente med at annoncere prisen så bombastisk som i har gjort, det skruer forventningerne op og ligeledes kan det slemt skuffe.

Ellers må i have knæk og bræk med projektet, jeg ser frem til mere info.

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Sendt: 27 Februar 2007 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

Alex E Nielsen skrev:

Det er da ganske interessant at der er kommet skred i projektet igen, siden de første billeder blev offentliggjort.

Kabinettet ser ganske habilt ud, måske en snært af Revel Ultima, men hvad, man kan jo heller ikke opfinde hjulet igen.

Jeg er mere spændt på om i kan få det til at spille ?! - og specielt i det prisleje som i har bundet jer til, det må alt andet lige ligge et ganske betydeligt pres på at projektet lykkes, en god idé havde nok været at vente med at annoncere prisen så bombastisk som i har gjort, det skruer forventningerne op og ligeledes kan det slemt skuffe.

Ellers må i have knæk og bræk med projektet, jeg ser frem til mere info.

Hej Alex,

Ja, jeg synes egetlig også, at de med de bløde runde linjer mere ligner Revel end Wilson, men det må være op til beskueren at bedømme. Når man har et ''form følger funktion design'' med en M-T-M konstruktion ovenpå et baskabinet er meget af designet jo dikteret af enhedernes placering og kamrene bag enhederne, så det er svært at lave noget helt anderledes. Det der kan arbejdes med er det designmæssige udtryk, hvor både Revel og vi arbejder med runde organiske former. Wilson designer med et andet udtryk med mange kanter og vinkler...

Det er endnu engang interessant at læse, at vi ''annoncerer prisen bombastisk''. Jeg gik lige ind i det word dokument, som jeg har skrevet teksten i, der er på Vassagohifi siden. Der er 1592 ord, og en lille håndfuld af dem handler om pris, vel og mærke blot en indirekte indikation, for vi har ikke ''annonceret en pris'' som du skriver. Derfor er det interessant at læse responsen med, at vi har bygget vores præsentation op omkring prisen og nu, at vi har annonceret prisen bombastisk... Hmm..???

Javel, jeg kan se det var en fejl fra min side at nævne noget som helst om priser, da det jo har fået alt, alt for meget fokus, og derved fjerner fokus fra konstruktionen. Jeg skrev meget lidt om priser, fordi jeg faktisk troede en eventuel dialog skulle handle om konstruktionen. Min fejl...

Som du ved har jeg blandt andet brugt Wilson Watt/Puppy 6 på et tidspunkt i udviklingsarbejdet. Det er et par år siden, hvor denne konstruktion var på et tidligt stadie med simple MDF kabinetter, standard filterkomponenter, standardt enheder osv. En rigtig ''prototype fuglerede'', men de spillede godt allerede dengang, så godt at jeg ikke rigtig kunne bruge WP6 som reference længere, og det er da trods alt højttalere til over 200.000 kr/sæt. Så man kan sige, at det er længe siden konstruktionen brød ''200.000 kr's lydmuren'' og de spiller markant bedre i dag.

Jeg er meget enig med dig i, at vi sætter os selv under hårdt pres, og det har vi intet imod! Sagt på en anden måde, så bliver produktionsplanen pakket sammen igen, hvis vi ikke lykkes med at lave fordelagtige A/B demoer imod markedets førende konstruktioner med en prislap, der er noget højere end vores bliver. 

Hilsen,
Morten

Hejsa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Oktober 2006
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 27 Februar 2007 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke la vær på alt humoristisk vis at syndes det ligner noget fra en Rudolf steiner skole
Til top Vis Hejsa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hejsa

Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Februar 2007 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

jørstad skrev:

jensen  bliver de også samlet hjemme i stuen ligesom neeeeeepppeer   højttalerne

Hej jørstad

Mine højttalere bliver skam ikke samlet hjemme i stuen, jeg har da haft firma ude i Herlev i over 8 måneder...  

CVR er dog ret langsomme til at ændre dette, ansøningen om at firmaet er flyttet fra min privat adresse ud til Herlev er sendt for over et halvt år siden...

Mvh Kim

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted

Jakob5_10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005
Lokalitet: København
Sendt: 27 Februar 2007 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

Hejsa skrev:
Jeg kan ikke la vær på alt humoristisk vis at syndes det ligner noget fra en Rudolf steiner skole

Og hvad skulle der nu være i vejen med noget som kommer fra en Rudolf steiner skole???

jørstad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 27 Februar 2007 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

Neeper skrev:
jørstad skrev:

Hej jørstad

Mine højttalere bliver skam ikke samlet hjemme i stuen, jeg har da haft firma ude i Herlev i over 8 måneder...  

CVR er dog ret langsomme til at ændre dette, ansøningen om at firmaet er flyttet fra min privat adresse ud til Herlev er sendt for over et halvt år siden...

Mvh Kim

oki neeper undskyld det er bare rygter jeg har hørt
Til top Vis jørstad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jørstad

Adamfelix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2006
Sendt: 27 Februar 2007 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Min ærlige mening om desginet på disse high-end højtalere er at man skal lade DESIGNERE om design (håber ikke i er designere )! Jo, det er muligvis flot at hele højtaleren syner at være af et stort stykke birkekrydsfiner men det er efter min mening bare sluppet for billigt og ja, jeg ved godt der er afrundet nogle hjørner hist og her og ingen tvivl om at det gavner konstruktionen rent lydmæssigt ved denne stive måde at opbygge det. Men efter min mening er det et håbløst klodset design.

Men smag og behag er jo forskellig!

Til top Vis Adamfelix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Adamfelix

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Sendt: 27 Februar 2007 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

Hej Adamfelix,

Tak for ordene... Forstår jeg dig derhen, at du kommenterer dette som helt færdige kabinetter? Der er tale om rå håndlavede prototyper uden nogen som helst efterbehandling. Jeg lover dig, at der ikke bliver skyggen af birkekryds i syne ved de endelige højttalere.

Omkring selve designet, så hører jeg gerne inputs og forslag, hvis du har gode idéer? Eller er de efter din mening så grimme, at de ikke står til at redde? Der er et par linjer som jeg ikke selv er helt tilfreds med, og som bliver justeret i den endelige version...

Generelt passer det mig faktisk fint, at man enten synes de er smadder flotte, eller hamrende grimme. Sådan er reaktionerne ofte, når et design skiller sig lidt ud fra mængden. Se eksempelvis Kviums værker inden for kunstens verden... Ufattelig delte meninger, og det er da super!

Hilsen,
Morten

Adamfelix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2006
Sendt: 27 Februar 2007 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

TRX850 skrev:
Hej Adamfelix,

Tak for ordene... Forstår jeg dig derhen, at du kommenterer dette som helt færdige kabinetter? Der er tale om rå håndlavede prototyper uden nogen som helst efterbehandling. Jeg lover dig, at der ikke bliver skyggen af birkekryds i syne ved de endelige højttalere.

Omkring selve designet, så hører jeg gerne inputs og forslag, hvis du har gode idéer? Eller er de efter din mening så grimme, at de ikke står til at redde? Der er et par linjer som jeg ikke selv er helt tilfreds med, og som bliver justeret i den endelige version...

Generelt passer det mig faktisk fint, at man enten synes de er smadder flotte, eller hamrende grimme. Sådan er reaktionerne ofte, når et design skiller sig lidt ud fra mængden. Se eksempelvis Kviums værker inden for kunstens verden... Ufattelig delte meninger, og det er da super!

Hilsen,
Morten

Jeg har faktisk siddet og tænkt længe over hvad det var jeg ikke kunne lide ved dem og jeg har fakktisk meget svært ved at sætte en finger på noget helt konkret.. jeg vil dog prøve at tænke nærmere over ette.. efter min mening tror jeg dog ikke det kan reddes ved at ændre et par ting hist og her.. jeg mener at designet grændlæggende er klodset, måske fordi det er en blanding mellem en kasse og så noget organisk. Jeg tror i ville have kommet længere designmæssig hvis i havde prøvet at befri jer fra tanken om at det skulle være "en kasse" ment som et konventionelt højtalerkabinet..

Jeg ville sige at i skulle holde fast i de runde former og så finde inspiration i naturen evt. kigge på Fibonacci's talrække, ligesom B&W har gjort i behøver dog ikke lave noget lignende deres. der er masser af muligheder. en sidste ting jeg sys gør et kabinnetdesign grimt er når man prøver at skjule at det er en højtaler, emn kun formår at skjule det halvt (hvilket jeg sys i har gjort).

Det er bare min mening og mine tanker, jeg påstår ikke jeg har den endegyldige sandhed.

Håber i kan bruge det til noget

Ps. Jeres højtalere minder mig om nogle af de mange diy-forsøg på at støbe højtalere i beton, kan ikke lige huske links, men der er en side der har mange af disse.

Til top Vis Adamfelix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Adamfelix

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Sendt: 27 Februar 2007 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

Hej igen Adamfelix,

Mange tak for dine tanker!

Hvis du får ''sat fingeren'' så giv endelig lyd igen, for jeg er helt klar mægtig interesseret i god konstruktiv kritik som du fremfører! Jo mere, jo bedre...

Når du skriver, at der er ''masser af muligheder'', så ja og nej. Tænk på, at det er en lamineret konstruktion. Det giver fuld formfrihed den ene vej, men begrænset formfrihed den anden vej. Så kan man selvfølgelig begynde at lime ting og sager ''udenpå'' laminering for at få formfriheden i alle dimensioner, men det har det med at svække konstruktionens styrke (se eks ''træ hatten'' på de store Kharma, der er sådan en tilfølelse). Det er klart en mulighed, men det svækker styrken, og styrken er et af designparametrene... hmmm...

En anden ting jeg tænker, når jeg læser dine ord er, at det er svært at vurdere en tredimensionel form på et todimensionelt medie som et foto jo er. Det tænker jeg på, idet de mennesker -incl to prof industrielle designere- som har set de fysiske kabinetter synes de er ret vellykkede, nogle at de er helt vildt vellykkede. Folk der ser billederne synes de er klodsede, mangler originalitet osv..!? Bare en tanke...

Hilsen,
Morten

MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 27 Februar 2007 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

hej igen,

først tak for reposnsen til mit forslag.

Mange højttalerkonstruktioner, f.eks. Vienna, Gamut og sonus faber højttalere tilter gerne lidt bagud, hvormed enhederne forskydes afstandsmæssigt i forhold til lytteren, men dette er ikke tilfældet her (måske med undtagelse af diskant, som synes at være lidt forsænket i træet.) Hvorfor forholder det sig sådan?  

Hilsen malthe

Til top Vis MaltheK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MaltheK

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Sendt: 27 Februar 2007 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Skarpe øjne MaltheK  

Ja, diskant enheden er trukket tilbage i fronten sådan at diskantmembranen er på linje med det akustiske center i basmellemtonerne. Herved er der samme afstand fra enhedernes akustisk center og til lyttepositonen. Det havde der ikke været, hvis vi havde tiltet fronten bagover...

Hilsen,
Morten

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Sendt: 27 Februar 2007 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

Det kunne være interressant at høre hvilke kendte high-end højtalere konstruktørerne har været involveret i?

Når vi taler +200 kilokroner er man oppe imod vældig store udviklingsafdelinger, med mange ressourcer. Derfor kan dette simpelthen ikke være en "vi har en god ide lad os realisere den" -klub.

Kom ud af busken, hvor har i hentet jeres erfaringer fra til dette prestigeprojekt???

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

hifihuset.dk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Hifihuset.dk

Bruger siden: 24 December 2006
Sendt: 27 Februar 2007 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

For Gamuts vedkommende er det for at få det akustiske centrum til at aligne enhederne imellem.

Man kan godt lave et "all pass" filter som elektrisk forsinker strømmen til diskantenheden, så den er alignet selvom man ikke vil tilte den bagud. Men det er en erfaring, at det ikke virker så godt, som den fysiske kompensering.

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Sendt: 27 Februar 2007 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

@Mercury

Vi er også oppe mod producenter, hvor der er op til en faktor 10 i forskel på produktionspris og salgspris... Vi vil som bekendt arbejde med langt lavere avancer, så der indhenter vi noget af det forspring du sikkert tænker andre med deres vældig store udviklingsafdelinger har ift os.

De der vældig store udviklingsafdelinger er nu sjældent så store som man regner med. Eksempelvis kender jeg til et ret stort og anerkendt højttalerfirma, hvor de er tre personer i udviklingsafdelingen...

Jeg kan ikke se, at det er særlig relevant, hvad vi har lavet tidligere, konstruktionens (lyd)kvalitet må vel have lov til at tale sit eget sprog. Hvis potentielle kunder synes de er bedre end alternativerne i markedet, så køber de, måske...

Morten

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 Februar 2007 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

Det ser da skie-spændende ud (de er nok lidt mere volumiøse end min kone tillader, så det bliver nok ikke til et par i Åbyhøj)

Hvorfor er det folk Bitcher over en højttaler der endnu ikke er færdigbygget og ingen har hørt? Jeg forstår det ikke....

Glæder mig til at se og høre det endelige resultat

"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
Til top Vis jkjaers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjaers

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum