Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 16:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Vienna Haydn VS Dali helicon 300 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 27 Februar 2007 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:
Andre skrev:

Gid man kunne sælge hter på impedansstregen. Men der er altså en hel del der kan ses ud af en impedanskurve. Eks kraftigt peakende metal domer.

MVH

Nu er det ikke for at forsvare KvK's udsagn her, men han sælger jo nok heller ikke ligefrem skidtet på impedans kurven, men han mener han har opdaget en fejl på VA's kurve, som uungåeligt medføre nogle unønskede effekter...
Om dette er sandt eller ej, skal jeg ikke kunne sige, men l**tet lyder sku godt aligevel

jeg vil overhovedet ikke bestride din vurdering af dine lytteindtryk, men jeg vil blot påpege årsagen.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 27 Februar 2007 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

lars37 skrev:

Dejligt at se at du igen arbejder hårdt og trofast for Hifi-Klubben, kære Søren.

Lars

ja ja...man læser det man vil læse

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Februar 2007 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Hvordan lyder den her så.

MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 Februar 2007 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Andre skrev:

MVH

Det er for det første nødvendigt at vide, om den er impedanskorrigeret.
Og så vil den forstærker der kigger ind i den, nok ikke føle den er på ferie.
Ud over det, så mangler vi at se frekvensgangen.
Det der er vigtigt er, at der er sammenhæng mellem frekvensgang og impedansforløb.
Ved Vienna er der tale om resonans, hvilket mange benytter sig af.
Derudover kan man alene sige noget om godheden af opførslen ud fra sammenhængen mellem impedans og frekvenskurve, man kan kun svært sige noget om udstrækningen.
I øvrigt er fasedrejet for vildt for andet end ekstremt strømstærke forstærkere.
Måske den næppe vil sige noget overhovedet.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

tarup 13
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 27 Februar 2007 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
tarup 13 skrev:

Vienna er en sovsebørge, hvilket kan aflæses direkte af den impedanskurve Stereophile har lavet.?????????????????????????????????????????????????????? ???????????????? Hvordan kan en måling, være lige med en "sovsebørge" Jeg troede det var lyden det handlede om, og ikke dine gamle målinger. LYT TIL ET PAR HAYDN, og kom med noget konstruktivt.

VH. T

Beklager, men sådan er det !
Naturlovene kan bare ikke overtrædes.
Jeg har dog ikke hørt Haydn, men andre Vienna. Og jeg kan ikke høre forbi den resonante karakter, som jeg helt sikkert tror hr. Gansterer dyrker helt bevidst.

HAAA HAAA HAA Du har ikke hørt Haydn. Hvad fisern render du så rundt og spiller klog for. Fniiisss.

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Sendt: 27 Februar 2007 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

hihi, jamen dog

Jamen, jeg har som sådan da alene baseret mit skift fra haydn Grand til H300 udfra, hvad mine ører kunne li'. havde jeg på forhånd set en kurve over, hvordan de 2 måler, havde jeg nok valgt akkurat det samme.

Jeg er grundlæggende komplet ligeglad med, hvordan skidtet måler, sålænge jeg kan li' det jeg hører. Og jeg må sige, at i mit setup, og med mine (lemlstede, vil nogle påstå) ører, foretrækker jeg overall lyden fra helicon 300. At Haydn Grand så ville være mit absolut første valg til et setup nr. 2, står vel lysende klart i det, jeg har skrevet i min tråd om netop de 2 højttalere . Måske jeg har været heldig at ramme den helt rigtige synergi med H300, ift. resten af mit grej, med afsæt i mine præferencer, men jeg deltager ikke i denne eller andre tråde for at kåre en vinder. Jeg nyder musikken, og jeg er godt tilfreds. Havde jeg ikke haft mulighed for at hente et sæt H300 til en god pris, havde de små Vienna'er såmænd stadig stået i casa brok, suppleret af en ok sub.

Mvh

brok

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 27 Februar 2007 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Andre skrev:

MVH

Det er for det første nødvendigt at vide, om den er impedanskorrigeret.
Og så vil den forstærker der kigger ind i den, nok ikke føle den er på ferie.
Ud over det, så mangler vi at se frekvensgangen.
Det der er vigtigt er, at der er sammenhæng mellem frekvensgang og impedansforløb.
Ved Vienna er der tale om resonans, hvilket mange benytter sig af.
Derudover kan man alene sige noget om godheden af opførslen ud fra sammenhængen mellem impedans og frekvenskurve, man kan kun svært sige noget om udstrækningen.
I øvrigt er fasedrejet for vildt for andet end ekstremt strømstærke forstærkere.
Måske den næppe vil sige noget overhovedet.

Den er ikke impedanskorigeret.Jeg vil hjælpe lidt der er slet ikke noget filter på

MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

tarup 13
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2007 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

brok skrev:

hihi, jamen dog

Jamen, jeg har som sådan da alene baseret mit skift fra haydn Grand til H300 udfra, hvad mine ører kunne li'. havde jeg på forhånd set en kurve over, hvordan de 2 måler, havde jeg nok valgt akkurat det samme.

Jeg er grundlæggende komplet ligeglad med, hvordan skidtet måler, sålænge jeg kan li' det jeg hører. Og jeg må sige, at i mit setup, og med mine (lemlstede, vil nogle påstå) ører, foretrækker jeg overall lyden fra helicon 300. At Haydn Grand så ville være mit absolut første valg til et setup nr. 2, står vel lysende klart i det, jeg har skrevet i min tråd om netop de 2 højttalere . Måske jeg har været heldig at ramme den helt rigtige synergi med H300, ift. resten af mit grej, med afsæt i mine præferencer, men jeg deltager ikke i denne eller andre tråde for at kåre en vinder. Jeg nyder musikken, og jeg er godt tilfreds. Havde jeg ikke haft mulighed for at hente et sæt H300 til en god pris, havde de små Vienna'er såmænd stadig stået i casa brok, suppleret af en ok sub.

Mvh

brok

Hej brok

Jeg er 100% enig med dig.

vh. T

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Sendt: 27 Februar 2007 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

KvK. Dit forrige indlæg får det nærmest til at fremstå, som om mine EC AW180'ere er ok, rent elektrisk? . I hvert fald hvad angår Haydn Grand, når nu de rent faktisk fik disse til at lyde aldeles fremragende, omend en kende mindre fremragende end H300.

Kom nu, en smule malurt skal jeg da ha' i bægeret, eller hva'?

Mvh

brok

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 Februar 2007 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

@Andre!

Hvad i alverden er der så galt med den?
Passer værdierne for fasedrej på kurven?
I givet fald er den da rimeligt giftig.

tarup 13
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Februar 2007 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

@Andre!

Lyt nu først, og spil klog bagefter.

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 27 Februar 2007 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

@Andre!

Hvad mener du. Kurven går fra 3 til 4 ohm, det kan godt snyde lidt.

MVH

mn1974
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005
Sendt: 27 Februar 2007 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

ja jeg siger det lige igen - de dali 300 helicon lyder sku godt, men de når ikke Vienna haydn til sokkerne, hehe... Jeg ved ikke noget om "flotte" målingerne... Det eneste jeg kan relatere til er mine ganske velafdankede, godt brugte og haldøve øre... De fortæller mig at i mit setup spiller Vienna bare bedre end dalis H300.

Venligst

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 Februar 2007 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

brok skrev:

KvK. Dit forrige indlæg får det nærmest til at fremstå, som om mine EC AW180'ere er ok, rent elektrisk? . I hvert falæd hvad angår Haydn Grand, når nu de rent faktisk fik disse tilat lyde aldeles fremragende, omend en kende mindre fremragende end H300.

Kom nu, en smule malurt skal jeg da ha' i bægeret, eller hva'?

Mvh

brok

Om det ene eller det andet findes superbt i en given sammenhæng, kan skyldes mange ting.
Men hvis en HT sætter sit præg på gengivelsen, så vil dette være tilstede i alle sammenhænge med alt udstyr. Er dette ikke tilfældet, så vil man opleve en mere ærlig "udpensling" af forskellene på diverse udstyr.
I bund og grund gælder det om, at holde enhver resonans eller tilløb hertil i meget stramme tøjler.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 Februar 2007 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Andre skrev:
Kurt von Kubik skrev:

@Andre!

MVH

Skalaen til højre

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 Februar 2007 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

mn1974 skrev:
ja jeg siger det lige igen - de dali 300 helicon lyder sku godt, men de når ikke Vienna haydn til sokkerne, hehe... Jeg ved ikke noget om "flotte" målingerne... Det eneste jeg kan relatere til er mine ganske velafdankede, godt brugte og haldøve øre... De fortæller mig at i mit setup spiller Vienna bare bedre end dalis H300.

Venligst

Jeg beklager meget, men det udsagn er desværre ikke interessant.
Hvad er det du godt kan lide, hvad er det du ikke kan lide osv.
Ingen kan bruge din mening om godt og skidt til ret meget, eftersom det kan være meget lokalitetsbetemt.
Beskriv hvad det gør - det duer til gengæld.

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 27 Februar 2007 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Andre skrev:
Kurt von Kubik skrev:

@Andre!

MVH

Skalaen til højre

Nå jeg forstå, der er kun impedans kurven. men husker jeg ikke helt galt, er fasekurven liniær på nær i toppen, hvordan den har et induktivt fase drej på ca 22 grader.

MVH

mn1974
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005
Sendt: 27 Februar 2007 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
mn1974 skrev:

Venligst

Jeg beklager meget, men det udsagn er desværre ikke interessant.
Hvad er det du godt kan lide, hvad er det du ikke kan lide osv.
Ingen kan bruge din mening om godt og skidt til ret meget, eftersom det kan være meget lokalitetsbetemt.
Beskriv hvad det gør - det duer til gengæld.

så fik jeg da den med...uha uha uha... sorry

venligst

MC955
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 07 August 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 27 Februar 2007 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
micma18 skrev:

>> KvK

Kan godt lide din tekniske evaluering,  men al respekt så tror jeg VA har designet modellerne med disse data helt overlagt. Og hvis man læser lidt på deres hjemmeside, så kan man også læse at de rent faktisk kassere en stor del af deres færdig produktion ene og alene af den grund at visse af de endelige målinger afviger bare en lille smule fra deres reference. Så ud fra teksten må man da få det indtryk, at de ved hvad de snakker om, også selvom højtalerne er dimensionerede ud fra lytte tests, og dermed ikke ret meget med målinger overhovedet! Men aligevel har de denne QC hvor de tillader at skrotte (tror det er op imod 10% de skriver) af deres produktion... Og det endda selvom alle komponenterne er udmålt igennem produktionen også. Så jeg tvivler lidt på at disse data er opnået helt tilfældigt og med hovedet under armen... Der er nok en eller anden bagtanke og teori med det. (ved godt det er salgs snak men et eller andet må der jo nok være om det?)

Men synes da du skal finde et sted at få et lyt, og drag konklussionen der fra, det kan jo ikke skade!

(Hvis nu posten havde overholdt deres leverings tider, så havde jeg også haft et sæt Haydn grand i dag...)

At lyden er tilfældig har jeg aldrig sagt.
De gør det de gør helt konsekvent, så de ved udmærket hvad det er de vil.
Men det de så netop vil er en resonant mellemtone, som intet har at gøre med det signal højttaleren modtager er så deres valg.
Jeg har hørt andre Viennaer, bl.a. Strauss og den er 120% repræsentant for det jeg har skrevet i det tidligere indlæg. Kunstig reverb i stride strømme og det kan fysisk heller ikke lade sig gøre, at der skulle være tale om andet.
Om man så er vild med det er en anden sag. Det er ærligt nok, men at kalde det en højttaler med ægte high fidelity egenskaber er ikke korrekt.
Mht. antallet af kasserede enheder, så findes der fabrikater, hvor de smider 3 gange så meget i brokkassen, endda langt dyrere enheder. Men det er ikke interessant for brugeren.
Vienna er en sovsebørge, hvilket kan aflæses direkte af den impedanskurve Stereophile har lavet.
Det vil være på al slags musik med alle forstærkere, det er fysisk umuligt at undgå, jeg har tilmed hørt det med egne ører, og man kan bare ikke overhøre det.
Men hvis det er det man vil, ser jeg ingen anden vej frem.
B&W bruger i princippet det samme trick, bare lidt lavere placeret. et gevaldigt BÅT i mellemtonen, som får alting til at virke hårrejsende dynamisk. Effekten er præcist den samme, ligesom årsagen er at finde i nøjagtigt samme fænomen. Fuldt eller mindre bevidst placerede resonanser i de områder, hvor man ønsker opmærksomheden trukket hen.

Dig og dit Båt kan du ikke skrive andet.

Jeg har sgu aldrig hørt en B&W der siger det , tag ders model 803D vil til enhver tid lyde bedre end alt det din har lavet .

resten slettet.

Til top Vis MC955's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MC955

Elkjær
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 27 Februar 2007 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

Hvis 1974 syntes Vienna lyder bedre end Helicon, ja så er det for mig meget interresant. Jeg mener Helicon er en lidt tilbageholdende højtaler, med nogle lidt kedelige tendenser. Det kan være lidt svært at sætte de præcise ord på. Jeg har også hørt den lille Vienna højtaler og syntes også den har et bedre perspektiv end Helicon. Især akustisk musik bliver bedre. Derfor solgte jeg mine Helicon 300. De var bare lidt for kedelige.Endte med en Rega R7. Jeg vil give Rene ret og sige til Kurt lær at lyt!!!

Til top Vis Elkjær's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Elkjær

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes