Emne: Hvorfor kan I ikke lide måleresultater? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 15:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andre skrev:
|
Skal man kunne gengive, noget der ligner virkelighedens lyde.Og jeg skriver med vilje lyde, da det er fuldstændigt ligegyldigt, om en hter skal gengive lyde, eller noget så herligt som musik. Så skal fasen på plads ved delefrekvenserne.Nu er der mange parametere, der kan måles på en hter, men er den ikke på plads, vil det aldrig lykkedes. Pudsigt nok er der ganske få producenter, der fremviser den vigtigste parameter. Og det er jeg rimmeligt sikker på skyldes, netop den måling ikke ser særligt godt ud.Nu er jeg naturligvis ikke klogere, end de ingeniører der har arbejdet med filtere i 10-20-30 år. Så jeg er temmeligt sikker på de er fyldt ud klar over det. Nu kan det ske, det jeg her har skrevet er rent nonsens. Så jeg ville ønske, der var nogen der virkeligt har arbejdet med filtere, der ville blande sig i denne debat. Og dele deres viden med os, da vi jo alle kan blive klogere.
André Jensen
|
|
|
en faktor for det ikke er med på målinger, ej heller i ret mange hifi magasin test, er at den er svær at forklare. hvis det er det, er det ikke så komercielt intr. en SPL er mere tilgængelig at forklare i en forretning.
desvære er der ikke mange penge i dem(os) der ved hvad det betyder.
dem jeg har set fra et par danske producenter var nu meget pæne  __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 15:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
Andre skrev:
|
Skal man kunne gengive, noget der ligner virkelighedens lyde.Og jeg skriver med vilje lyde, da det er fuldstændigt ligegyldigt, om en hter skal gengive lyde, eller noget så herligt som musik. Så skal fasen på plads ved delefrekvenserne.Nu er der mange parametere, der kan måles på en hter, men er den ikke på plads, vil det aldrig lykkedes. Pudsigt nok er der ganske få producenter, der fremviser den vigtigste parameter. Og det er jeg rimmeligt sikker på skyldes, netop den måling ikke ser særligt godt ud.Nu er jeg naturligvis ikke klogere, end de ingeniører der har arbejdet med filtere i 10-20-30 år. Så jeg er temmeligt sikker på de er fyldt ud klar over det. Nu kan det ske, det jeg her har skrevet er rent nonsens. Så jeg ville ønske, der var nogen der virkeligt har arbejdet med filtere, der ville blande sig i denne debat. Og dele deres viden med os, da vi jo alle kan blive klogere.
André Jensen
|
|
|
en faktor for det ikke er med på målinger, ej heller i ret mange hifi magasin test, er at den er svær at forklare. hvis det er det, er det ikke så komercielt intr. en SPL er mere tilgængelig at forklare i en forretning.
dem jeg har set fra et par danske producenter var nu meget pæne 
hvad skete der med de 3 pæne fase målinger du talte om ? |
|
|
__________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
MC955 Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 07 August 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 828
|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 15:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Groove skrev:
MC955 skrev:
Groove skrev:
|
Synd at Jensen efter at have pustet sig op i starten af tråden, ikke havde modet til at gøre det færdigt....der må vel være andre eksempler end de to sæt du ikke tør omtale? 
|
|
|
Ja.
Men sådan er det.
Hvis jeg skrive hvad mærker det er , så sidder der en masse små nisser og har ondt et vis sted.
|
|
|
Synd, fordi det reducerer dine input til ren sladder, der er "mange" dit og "mange" dat...men intet konkret og brugbart.
Synd også at de "små" nisser styrer dig...
|
|
|
Hop tilbage i dit hul
Men de to der snakket om hvor den enne måler meget bedre er.
L3 og helicon 300.
Så nu skal vi se om man smides ud. __________________ Ejer af vassagohifi.com.
Impotør af
Audia flight. audio aero. Avid. Avalon. Dynavector. Eera. Focus Audio. Graaf. Rogue Audio. Velodyne. VPI. Vienna. Stockfisch-Records. Yter cables. Pass Labs.
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 15:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andre skrev:
|
André Jensen
|
|
|
Problemet er at mange (flertallet) ikke tager den akustiske fase alvorligt og derfor lader den sejle i egen sø. Viden om fænomenet er jo uden betydning hvis den akustiske fase anses for at være netop - uden betydning.
Hvis fasen blev taget alvorligt så ville dagens højttalere også se ganske anderledes ud og de tilløb der har været er jo ikke specielt talrige.
Steen har jo også for år tilbage været i kontakt med professionelle konstruktører der anså det for umuligt at lave et flervejssystem hvor alle enhederne har sammenfaldende faseforløb, men det var, og er, muligt.
Selvfølgelig taler du ikke nonsens, enheder der arbejder sammen skal netop "arbejde sammen" og det er jo det der er synkronsystemets kerne
mvh
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 15:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
3DX skrev:
Andre skrev:
|
André Jensen
|
|
|
hvad skete der med de 3 pæne fase målinger du talte om ?
|
|
|
|
|
|
Øh det var jeg ikke klar over jeg har talt om. Jeg har vist et steprespons for Bomans og mit eget.Dem kan du jo kommentere på.
MVH
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 17:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andre skrev:
3DX skrev:
3DX skrev:
Andre skrev:
|
André Jensen
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Øh det var jeg ikke klar over jeg har talt om. Jeg har vist et steprespons for Bomans og mit eget.Dem kan du jo kommentere på.
MVH
|
|
|
Der er altså ikke nogen målinger, af fasen direkte, der viser dette pæne fase forløb 
men det er helt i skoven at producenter ikke gør det 
__________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
NESREDNA Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 259
|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 19:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
|
Det du ser er den elektriske fase hvilket er mindre interessant med mindre du er en forstærker.
Den interessante fase er den akustiske, og den vises yders sjældent af producenterne |
|
|
Jeg har desværre aldrig nogensinde set en måling af den akustiske fase fra nogen højttaler. Måske er producenterne ikke er alt for stolte af dem  Anyway, jeg var sikker på, at der var nogen der kunne sige noget på baggrund af målingerne, efter at have læst nedenstående dansk-stil om hvordan de pågældende højttalere lyder eller ikke lyder. Den ret imponerende vurdering var endda udelukkende baseret på impedansmålingen... "Det er godt nok Beethoven Concert Grand, men den her impedanskurve
vidner om, at højttaleren er udenfor enhver kontrol i et meget stort
område af det vigtige mellemtoneområde, samt i den nedre diskant. Her
lever den sit eget liv helt uafhængigt af forstærkeren.I
virkeligheden burde det kolossale peak i impedansen resultere i, at
højttaleren mistede niveau i det samme område, men det gør den ikke.
Den eneste grund til dette er, at den svinger helt af sig selv uden
tilførsel af energi udefra, nøjagtigt som en ringeklokke eller en
stemmegaffel.Til gengæld hiver den meget energi ud af forstærkeren i bassen, hvor impedansen bliver meget lav.Uden
at jeg nogensinde har hørt den her højttaler, så kan jeg højt og
helligt bedyre, at det gider jeg heller ikke. Det vil være som at
forsøge at køre fra Schumacher i en bil uden støddæmpere.Kunstigt rum og reverb og kæmpe lyd ALTID vil være resultatet, men stilhed kan den aldrig lave.Alting vil være omgivet af denne reverb - det ville godt nok irritere mig væk fra min cd samling ret hurtigt."__________________ Hjemme: Cowon D2 > X-Can V3 > AKG K701
Undervejs: Cowon D2 > Ety4P
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 19:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
Andre skrev:
3DX skrev:
3DX skrev:
Andre skrev:
|
André Jensen
|
|
|
|
|
|
|
|
|
MVH
|
|
|
Der er altså ikke nogen målinger, af fasen direkte, der viser dette pæne fase forløb 
men det er helt i skoven at producenter ikke gør det 
|
|
|
Der mener jeg faktisk jeg har gjort, ved at vise tidsresponsen på Bomans og mit eget. Eller hvad.
MVH
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 19:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
jo, men du siger jo at producenter skal vise deres RENE fase måling. hvorfor gør du det så ikke bare for de systmer. så vi kan tale om en ht'er, hvordan den lyder vs. den fase og spl.
den her er måske ikke så at se på...

som den her:

det ville da gøre det lidt letere. og det er jo bare at uploade den. __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 19:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
|
jo, men du siger jo at producenter skal vise deres RENE fase måling. hvorfor gør du det så ikke bare for de systmer. så vi kan tale om en ht'er, hvordan den lyder vs. den fase og spl.
|
|
|
Fordi jeg ikke pt har måle udstyr hjemme der kan. Jeg har ikke noget at skjule.
MVH
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 19:36 | IP-adresse registreret
|
|
|

mit bud er at denne faktisk lyder rigtigt fornuftigt på det områder der hedder... skær i ørene, lyder hidsig, ændre på klan balancen.
men om den lyder godt er umuligt at sige  __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 19:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andre skrev:
3DX skrev:
|
|
|
|
MVH
|
|
|
nej nej, hvorfor skulle du det ?
men du har målt den rene fase og den er ideel, men du har ikke gemt kurven. __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
Mr.Diy Udelukket fra forum

Dobbeltprofil: skruerselv
Bruger siden: 13 Februar 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 78
|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis et orkester i en sal eller fri luft, kunne lave "pink noise" - gad vide hvordan den kurve ville se ud
|
| Til top |
|
| |
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
I det nye nummer af HF er der en lille italiensk 2-vejs der måler meget besynderligt. I området 1-3Khz er der et kæmpe dyk på 10-15dB.....og samtidig beskrives specielt stemmer og akustiske instrumenter som naturlige og ht stærke side??
Desværre kommenterer de ikke målingerne op imod lytteseancen....
Er det en ny trend med dæmpet mellemtone?
__________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 19:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
Andre skrev:
3DX skrev:
|
|
|
|
MVH
|
|
|
nej nej, hvorfor skulle du det ?
men du har målt den rene fase og den er ideel, men du har ikke gemt kurven.
|
|
|
Jeg kan love dig jeg ikke har skyggen af fase mæssige problemmer, omkring delefrekvensen.
MVH
|
| Til top |
|
| |
MC955 Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 07 August 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 828
|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 20:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan spiller disse så ????

__________________ Ejer af vassagohifi.com.
Impotør af
Audia flight. audio aero. Avid. Avalon. Dynavector. Eera. Focus Audio. Graaf. Rogue Audio. Velodyne. VPI. Vienna. Stockfisch-Records. Yter cables. Pass Labs.
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 20:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
MC955 skrev:
|

|
|
|
Den måling kan vel ikke bruges til så meget uden en nærmere forklaring af forholdene..? Jeg går ud fra at der er tale om nærfeltsmålinger..? Den lyd man oplever i sin egen stue vil jo afhænge af rummets dimensioner, lytteafstand og indretning mht dæmpning osv.
I mine øjne (welll, ører) bør en højttaler jo først have den linealrette frekvensgang når de står hvor de er tiltænkt - højttalere der måler "perfekt" ved en anechoisk måling (st..?) vil med meget stor sansynlighed ikke måle/lyde lige så godt i den virkelige verden.
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 20:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har Vienna fået hjælp af Dali .
MVH
|
| Til top |
|
| |
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 20:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
MC955 skrev:
|

|
|
|
Nu er temaet jo relationer imellem lytteindtryk og målinger....så hvorfor kommer du ikke med din mening om lyden og prøver at finde relationer i den måling du så fint har fundet?
Og det samme med de to øvrige højttalere du har fundet? Hvordan lyder de i forhold til målingerne og ser du nogle sammenhænge?
__________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
MC955 skrev:

|
|
|
6dB mere ved 4kHz end 2kHz, giver sprøøøde overtoner, når killingen synger ved de 2kHz. EDIT: Det er faktisk kun overtoner fra stemmen, der er tilbage ved 2kHz, så det er mere klaveret der lyder af lidt mere, på de øvre tangenter.Næsten som de her kiks man køber sammen med en liter is.  Det sælger godt, med lidt ekstra sprødhed.
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|