| Forfatter |
|
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 20:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andre skrev:
3DX skrev:
Andre skrev:
3DX skrev:
|
jo, men du siger jo at producenter skal vise deres RENE fase måling. hvorfor gør du det så ikke bare for de systmer. så vi kan tale om en ht'er, hvordan den lyder vs. den fase og spl.
|
|
|
Fordi jeg ikke pt har måle udstyr hjemme der kan. Jeg har ikke noget at skjule.
MVH
|
|
|
nej nej, hvorfor skulle du det ?
men du har målt den rene fase og den er ideel, men du har ikke gemt kurven.
|
|
|
Jeg kan love dig jeg ikke har skyggen af fase mæssige problemmer, omkring delefrekvensen.
MVH
|
|
|
du kører jo også fullrange 
nej men det lyder jo også forbandet godt.
men det er vel hele forløbet der skal være en blødt forløbende kurve, for at det er ideelt. sådan som jeg har forstået due. filosofien. __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 20:32 | IP-adresse registreret
|
|
|

det her lyder i mine ører tæt på tonalt perfekt. jeg kan bedst lide lidt hængekøje omkring ørets resonace, og en lidt faldene spl. den lyder aldrig trættende eller skinger, og den bidrager med meget lidt stikendene af.
jeg har ingen fase måling. jeg er langt mere fokuseret på spl og energi fordelingen hend over området. __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
|
|
|
3DX skrev:
|
jo, men du siger jo at producenter skal vise deres RENE fase måling. hvorfor gør du det så ikke bare for de systmer. så vi kan tale om en ht'er, hvordan den lyder vs. den fase og spl.
den her er måske ikke så at se på...

som den her:

det ville da gøre det lidt letere. og det er jo bare at uploade den.
|
|
|
Jeg er ikke helt sikker på det er det her du vil have. Men det er er en måling, på en hter jeg engang lavede sammen med duelund. Jeg syntes selv impedansen, og den elektriskefase. Er lidt bedre end linns.
MVH
|
| Til top |
|
| |
MC955 Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 07 August 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 828
|
|
|
|
Andre skrev:
|
Har Vienna fået hjælp af Dali .
MVH
|
|
|
haha, kan du lave det bedre? ja kan du nok __________________ Ejer af vassagohifi.com.
Impotør af
Audia flight. audio aero. Avid. Avalon. Dynavector. Eera. Focus Audio. Graaf. Rogue Audio. Velodyne. VPI. Vienna. Stockfisch-Records. Yter cables. Pass Labs.
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 20:34 | IP-adresse registreret
|
|
|

her en anden der opfylder det krav (ok smooth med 0.5 ) men igen neutral og intet der stikker af.
her inden voicing af filteret

__________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 20:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andre skrev:
3DX skrev:
|
den her er måske ikke så at se på...

som den her:

det ville da gøre det lidt letere. og det er jo bare at uploade den.
|
|
|
Jeg er ikke helt sikker på det er det her du vil have. Men det er er en måling, på en hter jeg engang lavede sammen med duelund. Jeg syntes selv impedansen, og den elektriskefase. Er lidt bedre end linns.
MVH
|
|
|
ja det tør da svagt antydes.
linn ser ud som om box designet er meget bestemende for hvordan det færdige ht'er er.
men jeg har ikke hørt den model, så om den lyder godt eller skidt er jeg helt blank på. __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
MC955 Lukket konto

|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 20:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Groove skrev:
MC955 skrev:
|
Hvordan spiller disse så ????

|
|
|
Nu er temaet jo relationer imellem lytteindtryk og målinger....så hvorfor kommer du ikke med din mening om lyden og prøver at finde relationer i den måling du så fint har fundet?
Og det samme med de to øvrige højttalere du har fundet? Hvordan lyder de i forhold til målingerne og ser du nogle sammenhænge?
|
|
|
Hej
Grover nu stiller jeg et ? til jer, som kan sige hvordan de spiller udfra en måling uden at have hørt dem.
Jeg kender godt lyden fra dem jeg har et par i sorte i min garage.
__________________ Ejer af vassagohifi.com.
Impotør af
Audia flight. audio aero. Avid. Avalon. Dynavector. Eera. Focus Audio. Graaf. Rogue Audio. Velodyne. VPI. Vienna. Stockfisch-Records. Yter cables. Pass Labs.
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 20:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
MC955 skrev:
Andre skrev:
|
MVH
|
|
|
haha, kan du lave det bedre? ja kan du nok
|
|
|
Hvis du spørger, om jeg kan lave en tovejs hter med dynamiskeenheder, bedre end Dali og Vienna. Så nej det kan jeg ikke.
MVH
|
| Til top |
|
| |
MC955 Lukket konto

|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andre skrev:
MC955 skrev:
Andre skrev:
|
MVH
|
|
|
|
|
|
Hvis du spørger, om jeg kan lave en tovejs hter med dynamiskeenheder, bedre end Dali og Vienna. Så nej det kan jeg ikke.
MVH
|
|
|
godt vidste du var ærlig du er jo bånd mand og intet galt i det __________________ Ejer af vassagohifi.com.
Impotør af
|
| Til top |
|
| |
Mightyfish Lukket konto

bruger hedder nu: Live21
Bruger siden: 22 Juli 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 211
|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 20:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent skrev:
MC955 skrev:
|

|
|
|
Den måling kan vel ikke bruges til så meget uden en nærmere forklaring af forholdene..? Jeg går ud fra at der er tale om nærfeltsmålinger..? Den lyd man oplever i sin egen stue vil jo afhænge af rummets dimensioner, lytteafstand og indretning mht dæmpning osv.
I mine øjne (welll, ører) bør en højttaler jo først have den linealrette frekvensgang når de står hvor de er tiltænkt - højttalere der måler "perfekt" ved en anechoisk måling (st..?) vil med meget stor sansynlighed ikke måle/lyde lige så godt i den virkelige verden. |
|
|
ok, hvilke rum kan hæve 10 db ved 2k hz ?  diva skulle være dalis monitor ik ? forstår da godt det er så svært at finde målinger af dem. hvorfor skal dalis målinger negligeres med det kan rettes op med rum plus div andre hjælpemidler, mens vienna er uduelige grundet lignende målinger ? svend havde du stadig købt dem selvom de måler sådan ? __________________ Holfi still sucks. AKA Live21
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 488
|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 21:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
solu skrev:
Andre skrev:
|
Jeg har lavet mange målinger, på min egen konstruktion. Og kan klart høre at måler det bedre så lyder det også bedre. Det gør mig naturligvis ikke til et orakel, på ingen måde. Jeg kan bare høre der er en klar sammenhæng. Der er mennesker, der forstår det langt bedre end jeg. Men jeg er ikke et sekund i tvivl om sammenhængen.
|
|
|
Det var et bedre svar! Lad os sige at en person modificerer din konstruktion, du lytter til den, og du synes den lyder bedre - du ser herefter målingerne og opdager at de er dårligere end før, hvad så? Problemer er vel, at hvis bedre måling = bedre lyd, så kan man finde det bedste produkt ud fra målingerne?
|
|
|
Hvis du både inkluderer fasemålinger, fekvensgangsmålinger, impedansmålinger og spredningkarakteristik. (4 målinger jeg lige kunne komme i tanke om som alle sammen TILSAMMEN siger meget om lyden, så tror jeg ikke noget kan lyde bedre og måle dårligere! - Hvis du velogmærke vil have den mest præcise gengivelse af signalet!
Det de fleste ignoranter gør er jo at sammenligne frekvensgangsmålinger og så er det jo klart at en mindre linær højtaler godt kan lyde bedre. Det giver lidt sig selv i kraft af at tid ikke er et parametre i en frekvensgangsmåling. __________________ Højttalere: Epos ELS 3
Forstærker: Luxman LV-100
CD-afspiller: NAD C521BEE
|
| Til top |
|
| |
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
MC955 skrev:
Groove skrev:
MC955 skrev:
|

|
|
|
Nu er temaet jo relationer imellem lytteindtryk og målinger....så hvorfor kommer du ikke med din mening om lyden og prøver at finde relationer i den måling du så fint har fundet?
Og det samme med de to øvrige højttalere du har fundet? Hvordan lyder de i forhold til målingerne og ser du nogle sammenhænge?
|
|
|
Hej
Grover nu stiller jeg et ? til jer, som kan sige hvordan de spiller udfra en måling uden at have hørt dem.
|
|
|
Ja, du vil jo misforstå 
Hvem har sagt de kan bedømme lyden alene fra målinger??
Men vi søger at afdække sammenhænge.....du vil ikke være med, men forlader aligevel ikke tråden.....ren SE&HØR...men tja......sådan er der jo nogen der er  __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 21:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
|
hvor længe er den det ?
ind til mic. indtil mixer pulten, indtil pladen...
|
|
|
Alle disse "led" er der jo også dygtige folk der har MÅLT sig fremt til at bygge! men det er klart at der intruduceres en række ekstra forvrængninger, men det er jo ikke begrundelse for at have en højtaler der gør lyden endnu dårligere! __________________ Højttalere: Epos ELS 3
|
| Til top |
|
| |
klc-audio Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 21:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
MC955 skrev:
|

|
|
|
Aha - en advarsel mere. Det forstår jeg. Du har manipuleret med dette billede. Alle kan da se det er en Linn Akurate 242.
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Groove skrev:
MC955 skrev:
Groove skrev:
MC955 skrev:
|

|
|
|
|
|
|
Hej
|
|
|
Ja, du vil jo misforstå 
Men vi søger at afdække sammenhænge.....du vil ikke være med, men forlader aligevel ikke tråden.....ren SE&HØR...men tja......sådan er der jo nogen der er 
|
|
|
Denneher måling er åbenbart den forfærdeligste der kan findes frem på en Diva. Så vidt jeg ved er den fra et tysk blad. HF har vist også målt på den i øvrigt. En sådan måling laves typisk 1m fra højttaleren præcist ud for diskanten. For en 2,5 vejs er detikke helt nogen god idé, ligesom det ville være endnu værre, om enhederne sad endnu længere fra hinanden. Dernæst bør man glemme alt om målingen under 100-150Hz det kan man ikke bruge, pga roomgain og usikkerhed i måleopstillingen. Skal man måle bassen, så tror jeg én måling i lyttepositionen nok er det bedste man kan gøre. I princippet vil højttaleren i et normalt rum give for megen bas, hvis den er lavet rigtigt. Lidt et paradox, men det må man leve med. Alternativet er en spoleret bas. Men når det så er sagt, så er jeg egentlig ikke helt så interesseret i frekvensgangen og i særdeleshed ikke i frekvensgangen alene. Impedans og fasegang, impulsresponse og powerresponse er langt vigtigere parametre. Jeg mener også, at frekvensgangen hos f.eks. Dali er den man får når de andre ting er på plads. Manprioriterer slet ikke nogen glat frekvensmåling, men i stedet en neutral højttaler. Hos dynaudio går man til opgaven fra den anden side. Her skal frekvensgangen være glat som en ål, øvrige parametre er så det man får. Længere er den egentlig ikke.
De kloge siger så, at en glat frekvensgang kan laves på under 1 time indenfor en margin på 0,5 dB. Fase, impuls, impedans korrelation og resonansbekæmpelse tager en hulens tid.
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 21:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mightyfish skrev:
RogueAgent skrev:
| I mine øjne (welll, ører) bør en højttaler jo først have den linealrette frekvensgang når de står hvor de er tiltænkt - højttalere der måler "perfekt" ved en anechoisk måling (st..?) vil med meget stor sansynlighed ikke måle/lyde lige så godt i den virkelige verden.
|
|
|
ok, hvilke rum kan hæve 10 db ved 2k hz ? diva skulle være dalis monitor ik ? forstår da godt det er så svært at finde målinger af dem.
hvorfor skal dalis målinger negligeres med det kan rettes op med rum plus div andre hjælpemidler, mens vienna er uduelige grundet lignende målinger ?
|
|
|
Nu vil jeg godt lige pointere at jeg hverken ejer Dali eller Vienna højttalere, så den diskussion vil jeg helst ikke gøres til part i. 
Jeg forsøgte ikke at negligere noget som helst, mit indlæg var ment som en generel bemærkning om at en for mig at se løsrevet frekvenskurve uden nogen reference til forholdende den er lavet under ikke i sig selv har nogen særlig værdi...
Men du har iøvrigt helt ret - der er næppe nogen rum der kan påvirke 2khz så målrettet. 
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 21:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
MC955 skrev:
Andre skrev:
MC955 skrev:
Andre skrev:
|
MVH
|
|
|
|
|
|
MVH
|
|
|
godt vidste du var ærlig du er jo bånd mand og intet galt i det
|
|
|
Hov har du 2 advarsler? hvorfor fik du nummer 2? __________________ Højttalere: Epos ELS 3
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Adamfelix skrev:
3DX skrev:
|
hvor længe er den det ?
ind til mic. indtil mixer pulten, indtil pladen...
|
|
|
Alle disse "led" er der jo også dygtige folk der har MÅLT sig fremt til at bygge! men det er klart at der intruduceres en række ekstra forvrængninger, men det er jo ikke begrundelse for at have en højtaler der gør lyden endnu dårligere!
|
|
|
bestemt ikke. men...
hvis der i processen/ kæden fra mic. til CD påføres en mængde fase fejl. forvrængning, komprimering, osv. så hjælper det jo ikke meget at mit anlæg og ht'er spiller med nul fejl. -jeg spiller så fejl med nul fejl 
måske skulle jeg bruge energien på noget andet  __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
MC955 Lukket konto

|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 21:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Groove skrev:
MC955 skrev:
Groove skrev:
MC955 skrev:
|

|
|
|
|
|
|
Hej
|
|
|
Ja, du vil jo misforstå 
Men vi søger at afdække sammenhænge.....du vil ikke være med, men forlader aligevel ikke tråden.....ren SE&HØR...men tja......sådan er der jo nogen der er 
|
|
|
Denneher måling er åbenbart den forfærdeligste der kan findes frem på en Diva. Så vidt jeg ved er den fra et tysk blad. HF har vist også målt på den i øvrigt. En sådan måling laves typisk 1m fra højttaleren præcist ud for diskanten. For en 2,5 vejs er detikke helt nogen god idé, ligesom det ville være endnu værre, om enhederne sad endnu længere fra hinanden. Dernæst bør man glemme alt om målingen under 100-150Hz det kan man ikke bruge, pga roomgain og usikkerhed i måleopstillingen. Skal man måle bassen, så tror jeg én måling i lyttepositionen nok er det bedste man kan gøre.
|
|
|
Hvorfor er den måling nu ikke godnok ?.
Der skal vel kun måles på den måde 1m fra, og ikke der hvor man lytter hvorfor skal der det? det kan vi da slet ike bruge til noget, eller er det bare forbi de højttaler man ejer måler dårligt , og man er efter alle andre mærker der måler dårligt, men ders målinger er ikke lavet forkert.
Men selv om de måler sådan synes jeg de spiller ret godt, måske lidt.
Og Grover hvordan går dit spion job ?, kan du finde noget du kan bruge.
__________________ Ejer af vassagohifi.com.
Impotør af
|
| Til top |
|
| |
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent skrev:
Mightyfish skrev:
RogueAgent skrev:
| I mine øjne (welll, ører) bør en højttaler jo først have den linealrette frekvensgang når de står hvor de er tiltænkt - højttalere der måler "perfekt" ved en anechoisk måling (st..?) vil med meget stor sansynlighed ikke måle/lyde lige så godt i den virkelige verden.
|
|
|
ok, hvilke rum kan hæve 10 db ved 2k hz ? diva skulle være dalis monitor ik ? forstår da godt det er så svært at finde målinger af dem.
hvorfor skal dalis målinger negligeres med det kan rettes op med rum plus div andre hjælpemidler, mens vienna er uduelige grundet lignende målinger ?
|
|
|
Nu vil jeg godt lige pointere at jeg hverken ejer Dali eller Vienna højttalere, så den diskussion vil jeg helst ikke gøres til part i. 
Jeg forsøgte ikke at negligere noget som helst, mit indlæg var ment som en generel bemærkning om at en for mig at se løsrevet frekvenskurve uden nogen reference til forholdende den er lavet under ikke i sig selv har nogen særlig værdi...
Men du har iøvrigt helt ret - der er næppe nogen rum der kan påvirke 2khz så målrettet. 
|
|
|
For lige at fluekneppe lidt, det peak på målingen....det er da ved 4,5kHz...... __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |