Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 17:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Hvorfor kan I ikke lide måleresultater? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 38
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 01 Marts 2007 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:
RogueAgent skrev:
Mightyfish skrev:
RogueAgent skrev:
I mine øjne (welll, ører) bør en højttaler jo først have den linealrette frekvensgang når de står hvor de er tiltænkt - højttalere der måler "perfekt" ved en anechoisk måling (st..?) vil med meget stor sansynlighed ikke måle/lyde lige så godt i den virkelige verden.

ok, hvilke rum kan hæve 10 db ved 2k hz ? diva skulle være dalis monitor ik ? forstår da godt det er så svært at finde målinger af dem.

hvorfor skal dalis målinger negligeres med det kan rettes op med rum plus div andre hjælpemidler, mens vienna er uduelige grundet lignende målinger ?

Nu vil jeg godt lige pointere at jeg hverken ejer Dali eller Vienna højttalere, så den diskussion vil jeg helst ikke gøres til part i.

Jeg forsøgte ikke at negligere noget som helst, mit indlæg var ment som en generel bemærkning om at en for mig at se løsrevet frekvenskurve uden nogen reference til forholdende den er lavet under ikke i sig selv har nogen særlig værdi...

Men du har iøvrigt helt ret - der er næppe nogen rum der kan påvirke 2khz så målrettet. 

For lige at fluekneppe lidt, det peak på målingen....det er da ved 4,5kHz......

Jeg tror kæmpefisken fokuserede mere på det dybe hul ved 2 khz end peaket ved 4,5...

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 01 Marts 2007 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:
Groove skrev:
RogueAgent skrev:
Mightyfish skrev:
RogueAgent skrev:
I mine øjne (welll, ører) bør en højttaler jo først have den linealrette frekvensgang når de står hvor de er tiltænkt - højttalere der måler "perfekt" ved en anechoisk måling (st..?) vil med meget stor sansynlighed ikke måle/lyde lige så godt i den virkelige verden.

ok, hvilke rum kan hæve 10 db ved 2k hz ? diva skulle være dalis monitor ik ? forstår da godt det er så svært at finde målinger af dem.

hvorfor skal dalis målinger negligeres med det kan rettes op med rum plus div andre hjælpemidler, mens vienna er uduelige grundet lignende målinger ?

Nu vil jeg godt lige pointere at jeg hverken ejer Dali eller Vienna højttalere, så den diskussion vil jeg helst ikke gøres til part i.

Jeg forsøgte ikke at negligere noget som helst, mit indlæg var ment som en generel bemærkning om at en for mig at se løsrevet frekvenskurve uden nogen reference til forholdende den er lavet under ikke i sig selv har nogen særlig værdi...

Men du har iøvrigt helt ret - der er næppe nogen rum der kan påvirke 2khz så målrettet. 

For lige at fluekneppe lidt, det peak på målingen....det er da ved 4,5kHz......

Jeg tror kæmpefisken fokuserede mere på det dybe hul ved 2 khz end peaket ved 4,5...

Det er et dyk der er nødvendigt, for at skåne ørerne på dem, der har øret 1m fra højttaleren.
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

MC955
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 07 August 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 01 Marts 2007 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Her en den du hade og faver alt.

Den anden må jo næsten spille sådan hvis man skal sige noget ud fra den måling. Farver lyden meget og spiller med stor loudness, men det var jo også i de år hvor lyden skulle være sådan.

Jeg har en måling mere på denne fra en stue hvor der er målt i lytteposition skal lige finde den frem.

Men jeg kommer med mere skal lige have tid til at finde de målinger frem på alle de højttaelr jeg har har i mit hjem igemmen de sidste 20 år.

Til top Vis MC955's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MC955

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 Marts 2007 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Det er et dyk der er nødvendigt, for at skåne ørerne på dem, der har øret 1m fra højttaleren.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 01 Marts 2007 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

MC955 skrev:

Og Grover hvordan går dit spion job ?, kan du finde noget du kan bruge.

Er din paranoia nu i udbrud igen? Husk at tage medicinen daglig

Adamfelix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2006
Lokalitet: København
Sendt: 01 Marts 2007 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:
Adamfelix skrev:
3DX skrev:

hvor længe er den det ?

ind til mic. indtil mixer pulten, indtil pladen...

Alle disse "led" er der jo også dygtige folk der har MÅLT sig fremt til at bygge! men det er klart at der intruduceres en række ekstra forvrængninger, men det er jo ikke begrundelse for at have en højtaler der gør lyden endnu dårligere!

bestemt ikke. men...

hvis der i processen/ kæden fra mic. til CD påføres en mængde fase fejl. forvrængning, komprimering, osv.  så hjælper det jo ikke meget at mit anlæg og ht'er spiller med nul fejl. -jeg spiller så fejl med nul fejl

måske skulle jeg bruge energien på noget andet

Fejl gengivet med nul fejl er vel bedre end fejl gengivet med ekstra fejl. jo flere fejl jo længere væk kommer man den oplevelse som produceren og kunsteren ønskede at du skulle have.

Nu er de fleste personer jo "desvære" indrettet sådan at de stræber efter at yde det bedste også hvad angår deres anlæg og det er muligt at vi bruger for meget energi på dette emne, men jeg syntes trods alt at det er en interessant tanke at stræbe sig mod at skabe et lydsystem der bringer os så tæt på musikken at vores ører ikke kan skælne mellem virkelighed og genskabt virkelighed.

Men man kan jo bruge energien på så meget andet, spørgsmålet er så om det giver mere mening her i livet.

Til top Vis Adamfelix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Adamfelix

MC955
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 01 Marts 2007 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:

Spencer skrev:

Ja men alle tro at man bare kan måle på 1m også er den god.

Jeg vil væde med der er ikke mange der bygger højttaler har målt dem i en alm stue , hvor de lytter.

Jeg kan finde to mærker der næsten bruger de samme enheder , og hvor den ene måler mega godt og den anden mindre godt , men den sidste spiller langt bedre er ikke nasal og har mere krop på stemmer, og hvorfor dem der bygger den der måler dårligt har forstået at målinger er ikke alt, da de enheder de bruger skal bixes sammen på en anden måden end den første.

Og hvis i ikke kan finde to højttaler ud af mange, der gør det , så er det forbi i har hørt for lidt.

Jeg har igemmen de sidste 20 år haft mange højttaler inde wilson SF dali vienna Kef gamut AV SA proac med mere og har tit for sjovt målt på nogle af dem med min tact fra lytteposision, det har tit været sjovt at se de målinger, holder slet ikke vand med dem de har fra test, men jeg har aldrig gået op i målinger, kun brugt mine øre.

I kan hoppe så meget i vil sådan er det og får herinde har forstået det. læs hvad nepper skrive og en del andre, målinger er ikke alt det hele er et stort sammenspil.

MC955
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 01 Marts 2007 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

Og til alle dem der bygger højttaler og tro de er gud , så kik lidt på denne side.

http://www.humblehomemadehifi.com/Crossover.html

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Sendt: 01 Marts 2007 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

MC955 skrev:

Og til alle dem der bygger højttaler og tro de er gud , så kik lidt på denne side.

http://www.humblehomemadehifi.com/Crossover.html

Fint link!

HOLBERG
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 01 Marts 2007 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:
MC955 skrev:

Og Grover hvordan går dit spion job ?, kan du finde noget du kan bruge.

Er din paranoia nu i udbrud igen? Husk at tage medicinen daglig

Paranoia er vist også bedre end at have så pokkers travlt og ondt i podex, som dig, kære Groove   

Men lad nu det ligge. Vi er her for at tale hifi og musik. Derfor tilbage emnet

Syntes målinger er ok at tage udgangspunkt i. Man må bare ikke glemme ens vigtigste redskab i denne sammenhæng. Og det er jo til syvende og sidst vores ører, som er det vigtigste redskab, når vi lytter musik. Lyd er en komplex faktor som ikke altid udelukkende er målbart. Ikke dermed sagt at målninger er en uvæsentlig faktor. Tror bare man skal passe på med udelukkende, at lade sig farve af teknik og kurver. Efter min opfattelse er det altid nummer et at danne de endelige præferencer og holdninger til en given højttaler, udfra den musik, der strømmer ud af kasserne og ind i vores ører. Hvis jeg kan lide lyden fra en højttaler er målninger blot mere sekundært for mig  

Adamfelix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Marts 2007 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

MC955 skrev:
RogueAgent skrev:

Spencer skrev:

Jeg vil væde med der er ikke mange der bygger højttaler har målt dem i en alm stue , hvor de lytter.

Jeg kan finde to mærker der næsten bruger de samme enheder , og hvor den ene måler mega godt og den anden mindre godt , men den sidste spiller langt bedre er ikke nasal og har mere krop på stemmer, og hvorfor dem der bygger den der måler dårligt har forstået at målinger er ikke alt, da de enheder de bruger skal bixes sammen på en anden måden end den første.

Og hvis i ikke kan finde to højttaler ud af mange, der gør det , så er det forbi i har hørt for lidt.

Jeg har igemmen de sidste 20 år haft mange højttaler inde wilson SF dali vienna Kef gamut AV SA proac med mere og har tit for sjovt målt på nogle af dem med min tact fra lytteposision, det har tit været sjovt at se de målinger, holder slet ikke vand med dem de har fra test, men jeg har aldrig gået op i målinger, kun brugt mine øre.

I kan hoppe så meget i vil sådan er det og får herinde har forstået det. læs hvad nepper skrive og en del andre, målinger er ikke alt det hele er et stort sammenspil.

Kunne være sjovt at se spredningskarateristik på alle disse "high-end" højtalere.. det er nok der er problemet ligger! Man kan jo yderligere heller ikke stille en højtalerproducent til regnskab for at dens kunder intet gør for at give højtaleren bare nogenlunde akustiske betingelser...

MC955
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 01 Marts 2007 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

så har vi en her , som er en af de bedste højttaler jeg  har hørt.

Spiller med så stort overblik kan genvife stemmer næsten som de stå i ens stue, ja en speaker næsten uden fejl.

Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2006
Sendt: 01 Marts 2007 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Efter min mening er (blandt andet) følgende forhold vigtige ved en højttaler:

1. Klangbillede (neutralt/"farvet")

2. Detaljering og præcision (skal måske deles i to punkter?)

3. Hvor kritisk er det, om man sidder i den rigtige lytteposition?

4. Hvor svær en belastning er højttaleren for den forstærker, der skal trække den?

(Måske skal der flere punkter på denne liste?)

En frekvenskurve kan da sige en del om, hvor neutralt/farvet højttaleren spiller (i den ideelle lytteposition). Det uanset, om man gerne vil have en "neutral" lyd eller ej. Hvis man supplerer med forskellige frekvenskurver i forskellige positioner, siger det da også noget om, hvor vigtigt det er, at man sidder "det rigtige sted". Eller?

Hvordan vil I måle detaljering og præcision (punkt 2)? Er det impulsresponsen I bruger der?

Impedanskurven siger da en del om, hvor svær en belastning højttaleren er for forstærkeren?

Naturligvis ville jeg ikke købe højttaler uden at have hørt den først - men til at vælge, hvilke højttalere, der skulle høres, vil jeg da mene, at målinger (anvendt rigtigt) er et udmærket hjælpemiddel.

hilsen Per
Til top Vis Gryff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gryff

MC955
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 01 Marts 2007 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

Så er der en mere.

Har en lidt farvet mellemtone, men ellers en af de får der kan spiller så man får gåsehud, i sær med kvinde stemmer og slitte blues, de spiller lidt bagud, men det gør at alt står rigtigt.

En i skulle ligge øre til hvis i kan komme til det, de er lidt svære at stille op.

Adamfelix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Marts 2007 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

Gryff skrev:

4. Hvor svær en belastning er højttaleren for den forstærker, der skal trække den?

En frekvenskurve kan da sige en del om, hvor neutralt/farvet højttaleren spiller (i den ideelle lytteposition). Det uanset, om man gerne vil have en "neutral" lyd eller ej. Hvis man supplerer med forskellige frekvenskurver i forskellige positioner, siger det da også noget om, hvor vigtigt det er, at man sidder "det rigtige sted". Eller?

Hvordan vil I måle detaljering og præcision (punkt 2)? Er det impulsresponsen I bruger der?

Impedanskurven siger da en del om, hvor svær en belastning højttaleren er for forstærkeren?

Naturligvis ville jeg ikke købe højttaler uden at have hørt den først - men til at vælge, hvilke højttalere, der skulle høres, vil jeg da mene, at målinger (anvendt rigtigt) er et udmærket hjælpemiddel.

Punkt 2 er efter min viden tildels impulresponsen, men omkring detaljering bliver jeg i tvivl.

Detaljering handler vel om overskud i form af membranareal i forhold til den ønskede lydstyrke (forbeholdt at enheden er helt linær i dens arbejdsområde).

MC955
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 01 Marts 2007 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Adamfelix skrev:
MC955 skrev:
RogueAgent skrev:

Spencer skrev:

Kunne være sjovt at se spredningskarateristik på alle disse "high-end" højtalere.. det er nok der er problemet ligger! Man kan jo yderligere heller ikke stille en højtalerproducent til regnskab for at dens kunder intet gør for at give højtaleren bare nogenlunde akustiske betingelser...

nej lige det , de laver dem som de kan lide lyden resten er op til de kunder der køber dem.

Jeg husker tydeligt jeg havde problemer med nogle af dem den ene højttaler altid i venster side spillet meget mindre dynamisk i mellemtonen, så fik jeg målt og jeg havde et rum problem det gav mig -7 db og værst omkring 300 hz og et stykke op , jeg flytter den ene længer frem ca 7cm og fik det løst på den måde.

Det var lige før jeg trode der var noget galt med den ene speaker.

Så ja rummet har næsten alt at sige.

Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2006
Sendt: 02 Marts 2007 kl. 00:30 | IP-adresse registreret  

Adamfelix skrev:
Gryff skrev:

Punkt 2 er efter min viden tildels impulresponsen, men omkring detaljering bliver jeg i tvivl.

Detaljering handler vel om overskud i form af membranareal i forhold til den ønskede lydstyrke (forbeholdt at enheden er helt linær i dens arbejdsområde).

Nu havde jeg faktisk glemt et vigtigt punkt - selvom det hører delvist sammen med punkt 2 i min liste:

5. Perspektivering.

Hvordan måler man evnen til at gengive optagerummet, eksempelvis en koncertsal? Hvordan måler man evnen til at placere instrumenterne rigtigt i lydbilledet? Kan man overhovedet måle noget sådant?

hilsen Per
Til top Vis Gryff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gryff

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 02 Marts 2007 kl. 00:31 | IP-adresse registreret  

Hejsa!
Jeg bliver nødt til lige at bede om et frispark.
Når man taler målinger på en ht, så er en frekvensmåling kun én måling af mange mulige.
Den måde man har valgt at måle det på, vil altid favorisere bestemte konstruktionsprincipper.
Forestil dig en 2 vejs med 3 enheder, hvor man måler 1m ud fra diskantenheden, som måske sidder 80 cm over gulvhøjde.
Lyden fra den nederste basenhed vil nå målemikrofonen senere end den fra den øverste, ligesom en første reflektion fra gulvet også vil blande sig i resultatet.
En sådan måling skal man være meget forsigtig med at tillægge værdi overhovedet.
Den skal ses i sammenhæng og renses for snavs.

Noget helt andet er vigtigheden eller betydningen af, at der kan måles pænt 1m ud for diskantenheden. Beklager - jeg tillægger det rent faktisk 0 værdi.
Jeg mener det er langt vigtigere at finde ud af, om man har en resonator i stedet for en højttaler.
Frekvensmålinger også statiske, hvilket betyder, at man ikke kan afsløre om kurven er opnået vha. resonanser. En korrekt impulsforarbejdning, en glat ukorrigeret impedanskurve og korrekt fase i sammenhæng med en rimelig frekvenskurve. Idéen med en højttaler er jo at den skal omdanne tilført emergi til analoge trykvariationer i et rimeligt jævnt fordelt felt rundt om sig, således at den direkte lyd og den reflekterede lyd ligner hinanden rimeligt godt.
Så har man en højttaler der er til at leve med.

Lige nu sidder jeg faktisk og lytter til et sæt Coupéer som Svend P har lånt mig og som Groove har haft indtil fornyligt. Faktisk tror jeg det er et sæt fra én af de meget tidligere serier, hvor jeg mener, at de havde endnu blødere ophæng end de senere eksemplarer. Det vist nok pga. at den lød meget fælt når den løb panden mod klippegrænsen. Jeg mener uden at være sikker, at man indbyggede lidt nødbremse efter det.
I hvert tilfælde er det en kanonht. Jeg har stillet dem op i en flad trekant, således at de i forhold til gængs praksis, står alt for langt fra hinanden. Alligevel lytter man fuldstændigt igennem dem, og kan overhovedet ikke høre hvor de står. de er bare væk 120 Toyotaprocenter. Har aldrig hørt en ht. der kan det uden bånd - f.eks. Megaline.
Det er kun fordi der er 100% styr på fasen, ellers var det umuligt.
Det er lidt imponerende, der kommer ikke en lyd fra selve ht,én før den klipper, så hører man hvor den står, ellers ikke. Lydbilledet er med andre ord helt og aldeles i fuld live størrelse fra den bette skid. Den kan man ikke undgå at brænde varm på.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

MC955
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 02 Marts 2007 kl. 00:51 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Hejsa!
Jeg bliver nødt til lige at bede om et frispark.
Når man taler målinger på en ht, så er en frekvensmåling kun én måling af mange mulige.
Den måde man har valgt at måle det på, vil altid favorisere bestemte konstruktionsprincipper.
Forestil dig en 2 vejs med 3 enheder, hvor man måler 1m ud fra diskantenheden, som måske sidder 80 cm over gulvhøjde.
Lyden fra den nederste basenhed vil nå målemikrofonen senere end den fra den øverste, ligesom en første reflektion fra gulvet også vil blande sig i resultatet.
En sådan måling skal man være meget forsigtig med at tillægge værdi overhovedet.
Den skal ses i sammenhæng og renses for snavs.

Noget helt andet er vigtigheden eller betydningen af, at der kan måles pænt 1m ud for diskantenheden. Beklager - jeg tillægger det rent faktisk 0 værdi.
Jeg mener det er langt vigtigere at finde ud af, om man har en resonator i stedet for en højttaler.
Frekvensmålinger også statiske, hvilket betyder, at man ikke kan afsløre om kurven er opnået vha. resonanser. En korrekt impulsforarbejdning, en glat ukorrigeret impedanskurve og korrekt fase i sammenhæng med en rimelig frekvenskurve. Idéen med en højttaler er jo at den skal omdanne tilført emergi til analoge trykvariationer i et rimeligt jævnt fordelt felt rundt om sig, således at den direkte lyd og den reflekterede lyd ligner hinanden rimeligt godt.
Så har man en højttaler der er til at leve med.

Lige nu sidder jeg faktisk og lytter til et sæt Coupéer som Svend P har lånt mig og som Groove har haft indtil fornyligt. Faktisk tror jeg det er et sæt fra én af de meget tidligere serier, hvor jeg mener, at de havde endnu blødere ophæng end de senere eksemplarer. Det vist nok pga. at den lød meget fælt når den løb panden mod klippegrænsen. Jeg mener uden at være sikker, at man indbyggede lidt nødbremse efter det.
I hvert tilfælde er det en kanonht. Jeg har stillet dem op i en flad trekant, således at de i forhold til gængs praksis, står alt for langt fra hinanden. Alligevel lytter man fuldstændigt igennem dem, og kan overhovedet ikke høre hvor de står. de er bare væk 120 Toyotaprocenter. Har aldrig hørt en ht. der kan det uden bånd - f.eks. Megaline.
Det er kun fordi der er 100% styr på fasen, ellers var det umuligt.
Det er lidt imponerende, der kommer ikke en lyd fra selve ht,én før den klipper, så hører man hvor den står, ellers ikke. Lydbilledet er med andre ord helt og aldeles i fuld live størrelse fra den bette skid. Den kan man ikke undgå at brænde varm på.

Ja noget af det du skriver er rigtigt nok.

Men noget kunne jeg godt tænke mig at vide.

De fleste højttaler jeg har lyttet på forsvinger da næsten altid, nu er det ikke kun det jeg lytter efter , jeg lytter meget til blues og nogle helt bestemte nummer , for på lige de nummer kan man høre om en højttaler har problmer med stemme om de bliver mere nasal og farver mere eller mindre der er mange ting der spiller ind før man synes om en højttaler er god for en selv.

Noget andet er dit svar på de målinger , hvorfor er det kun lige de målinger på dali du synes er laver forkert, hvad med alle de andre målinger/højttaler du sådan set sviner til, hvorfor er de målinger rigtige ?.

KVK der finder mange gode højttaler på hver sin måde, om man så kan lide dem eller ikke gør dem ikke mere rigtigt eller ikke rigtige.

Nu kender jeg mange mærker og snakker også med mange der laver hifi og ja de synes altid det de laver er det bedste, men sådan er det bare ikke, jeg kan godt forsåt hvis man lave sådan noget som hifi og man brænder for det , at man synes det, men sådan er verden ikke sat sammen det hans nabo laver er lige så godt, der er bare andre måder at lave det på.

Og hvis du aldrig har hørt en højttaler der kan det uden bånd så har du hørt for lidt  noget helt andet nu snakker du bånd lytter du kun på toppen , hvad med mellemtoen og bunden kan den høres fra den eller forsvinger den også helt nu kommer det svære for en højttaler.

Nå godnat en dag med hifi venter.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 02 Marts 2007 kl. 01:06 | IP-adresse registreret  

MC955 skrev:

[QUOTE=Kurt von Kubik]
Ja noget af det du skriver er rigtigt nok.

Men noget kunne jeg godt tænke mig at vide.

De fleste højttaler jeg har lyttet på forsvinger da næsten altid, nu er det ikke kun det jeg lytter efter , jeg lytter meget til blues og nogle helt bestemte nummer , for på lige de nummer kan man høre om en højttaler har problmer med stemme om de bliver mere nasal og farver mere eller mindre der er mange ting der spiller ind før man synes om en højttaler er god for en selv.

Noget andet er dit svar på de målinger , hvorfor er det kun lige de målinger på dali du synes er laver forkert, hvad med alle de andre målinger/højttaler du sådan set sviner til, hvorfor er de målinger rigtige ?.

KVK der finder mange gode højttaler på hver sin måde, om man så kan lide dem eller ikke gør dem ikke mere rigtigt eller ikke rigtige.

Nu kender jeg mange mærker og snakker også med mange der laver hifi og ja de synes altid det de laver er det bedste, men sådan er det bare ikke, jeg kan godt forsåt hvis man lave sådan noget som hifi og man brænder for det , at man synes det, men sådan er verden ikke sat sammen det hans nabo laver er lige så godt, der er bare andre måder at lave det på.

Og hvis du aldrig har hørt en højttaler der kan det uden bånd så har du hørt for lidt  noget helt andet nu snakker du bånd lytter du kun på toppen , hvad med mellemtoen og bunden kan den høres fra den eller forsvinger den også helt nu kommer det svære for en højttaler.

Nå godnat en dag med hifi venter.

Jeg mener nu ikke jeg kun afviser Dali målinger.
Men jeg ved blot, at måler man i 1m afstand ud for tweeteren, så vil en Diva være uheldig i forhold til f.eks. Coupé, ligesom Mahler vil være det i forhold til Haydn. Det er jo en naturlov. Jo større ht, og dermed større aftsand mellem enhederne, jo længere skal man væk fra dem før de integrerer. Sådan er det. Jeg har f.eks. hørt Grand mange gange, men jeg kan ikke helt sige at jeg har hørt dem spille, så man ikke blev opmærksom på, at mellemtoneenhederne og diskantenheden levede lidt for sig selv. Man skal på afstand, ellers duer de ikke.

Mht. at forsvinde i lydbilledet, så hører man overhovedet heller ikke hvor mine Divaer står, så det kender jeg såmænd så godt, men i den vinkel hvor jeg sidder overfor de her coupéer, hvor der slet ikke er "toe in" er der ikke mange der kan være med mere. De peger lige fremad og jeg sidder meget "bredt for dem". Det er de ligeglade med og man hører dem overhovedet ikke. Faktisk som jeg husker det, så lyder de nærmest som et par Megaline. De kan ikke spille nær så højt uden at springe i luften, men der er klart Megalinelyd over dem.
Og nej det er ikke bare den øvre ende der billierer. Man kan slet ikke fornemme placeringen af højttaleren den er bare gone, og de er endda bare kylet tilfældigt op - sådan da. Der er ikke målt præcist op og de står blot der hvor jeg stillede dem.
Det er i sandhed en involverende lille sag den her.
Hatten af for den.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

<< Forrige Side af 38 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes