Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 08:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Partyhøjttaler? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 05 Marts 2007 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

zirio skrev:

Ja du kan ikke nøjes med C272, du bliver nød til at købe noget effekt til den!..

Evt en NAD 218, eller 2x216.. Men jeg vil nok hellere have 1x218...

Men jeg ved ikke lige hvor meget de kan trække, men de kan nok trække mere end en 218..skal jeg ikke lige gøre med klog på..

En C272 kan sagtens spille en 15" CV op til et "party niveau"! En af mine venner bruger LS 12 sammen med en 2x100 watts Marantz som han har skruet bassen op på, og han mangler ikke effekt, på trods af at bassen spiller meget højere end den i grunden skal. Så effekt omkring de 150 watt (rigtige watt) kan fint klare det. Men der er da ingen tvivl om at mere effekt kun vil være bedre. Hvis du er til brugt kan du evt. se efter Nad 2700 thx, den har en ekstremt høj dynamisk effekt.

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

StylaH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 05 Marts 2007 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Ascari skrev:
zirio skrev:

Ja du kan ikke nøjes med C272, du bliver nød til at købe noget effekt til den!..

Men jeg ved ikke lige hvor meget de kan trække, men de kan nok trække mere end en 218..skal jeg ikke lige gøre med klog på..

En C272 kan sagtens spille en 15" CV op til et "party niveau"! En af mine venner bruger LS 12 sammen med en 2x100 watts Marantz som han har skruet bassen op på, og han mangler ikke effekt, på trods af at bassen spiller meget højere end den i grunden skal. Så effekt omkring de 150 watt (rigtige watt) kan fint klare det. Men der er da ingen tvivl om at mere effekt kun vil være bedre. Hvis du er til brugt kan du evt. se efter Nad 2700 thx, den har en ekstremt høj dynamisk effekt.

Er ganske uening! 150W til 15" Vega højtallere, no way. Vil sige det dobbelte!

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2007 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

StylaH skrev:
Ascari skrev:
zirio skrev:

Er ganske uening! 150W til 15" Vega højtallere, no way. Vil sige det dobbelte!

Jamen hvorfor har du så ikke 2 x 600 watt til dine Cv'ere?

Der er ingen tvivl om at jo mere effekt jo voldsommere bliver det, men det er jo ikke lig med at det ikke kan rive huset ned med mindre effekt. 70 gode watt fra en strømstærk forstærker er nok til at drive en 12" til voldsomme lydtryk, det er klart at voldsomt og højt er relativt, men derfor kan man ikke bruge en teori der hedder minimum 300 watt pr. 15" enhed

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 05 Marts 2007 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Hey,

Nu kommer det jo også an på ved hvilken impedans det er opgivet. Min Rotel giver 2x 200W i 8 ohm, og dermed 2x 400 i 4ohm som de fleste CV højttalere er. Rummet de skal spille i er også meget vigtig, nogle er gode til bas andre sluger det.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

zirio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2005
Lokalitet: København
Sendt: 05 Marts 2007 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Mine CV får kraft - AL1000 = 2x780...

Men lad nu lade være med at komme ud i den diskussion, om hvor mange watt CV' skal have.. Nu skal vi bare anbefale nogle ht'er der er party...

Og der må vel umiddelbart være 2 muligheder (til prisen).. noget PA eller CV..

mvh Henrik

Til top Vis zirio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zirio

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2007 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Mener nu også JBL kan være med samt Dali. Det kommer selvfølgelig an på hvor voldsom bas der skal være. Alternativt kunne man jo købe en sub til hvis det er. Dog ville jeg, hvis det var mig der skulle have nogle festhøjttalere se efter nogle brugte CV der ikke havde fået alt for mange tæsk.

Tylle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 05 Marts 2007 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Skal det være en party højtaler der bare kan brage afsted, kan jeg anbefale et par JBL JRX125 til 8.000 for et sæt. De kan virkelig spille og til fest, har selv meget glæde af et par herhjemme

Setup: Crown Studio Reference II, Crown K1, Audiolab 8000C, H/K HD970, Cerwin Vega AT-100, 18" sub
Til top Vis Tylle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tylle

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 05 Marts 2007 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

Sig mig, har alle glemt at en fordobling af effekten ud til højttalerne kun giver en øgning af lydtryk på 3 snoldede decibel? Det er faktisk så lidt at man kun lige lægger mærke til det. Her ligger også en hel del af hemmeligheden bag afbrændte diskanter. En almindelig 100 eller 200 watt forstærker, som spiller tæt på fuld effekt skal jo altså levere lige nøjagtigt det dobbelte, hvis man bare vil skrue så meget op at man lige netop synes at det er højere. Og det kan den ikke. Måske hjælper det, hvis den har en meget voldsom strømsforsyning, men det har egentlig ikke først og fremmest noget at gøre med, hvor højt den kan spille som sådan, men mere om den kan bevare stabil drift i en vanskelig belastning (lav impedans, ubehagelige fasevinkler, eller måske de kraftige modrettede strømme, som dannes af en højttaler, som bevæger sig meget voldsomt). Rigelig effekt er nøgleordet, sammen med det at undgå klipning af signalet. Det er derfor, man er nødt til at gøre højttalere meget effektive, hvis de skal spille meget højt. Det er ret let at regne ud at en højttaler med en følsomhed på 89 db ved 1 watt skal have 2 w for at afgive 3 db mere, altså 92 db. Så er det 4 w for 95 db, 8 w for 98 db, 16 w for 101 db, 32 w for 104 db, 64 w for 107 db, 128 w for 110 db, 256 w for 113 db, 512 w for 116 db, 1024 w for 119 db, og her kan man jo så se at det ikke kan fortsætte, for der er meget få højttalere, som kan tåle så meget effekt tilført. Kun ved at øge følsomheden/effektiviteten kan der komme rigtig meget larm ud, med mindre vi taler om PA og enorme tårne af enheder, og sikkert også brug af horn. Hvis du bruger en fornuftigt bygget effektblok på f.eks. 300-800 watt, sikrer du dig i det mindste mod at den klipper, hvis du vil skrue op fra enormt højt til sindssygt højt. At du så kan få dine højttalerenheder til at smelte eller blæse svingspolen ud af membranen er noget helt andet.

En anden ting er det med "hugget" i bassen. Glem subwoofere! Det er ikke i dette lave frekvensområde at sparket dannes. Det hjælper, hvis det også er med, men spark i brystkassen dannes temmelig langt oppe i basområdet. De fleste JBL går ikke virkelig dybt, men normalt er der bunker af spark fra stortrommer og den slags alligevel.

Stikflamme
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 Marts 2007 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Halløj igen...

Jeg sætter pris på jeres svar og interesse.. Tak.. Jeg har tænkt over det, og det blir nok C-V og en nad effekt c272 2*150watt rms 8 ohm... Jeg vil væde med at det er helt fint til mig.. fordi igen.. det skal bruges privat i hjemmet... Så det skal ik være noget som springer mine vinduer ud af hytten og får naboerne til at ringe efter strisserne.. C-V går nok lige til grænsen...

Men tak for jeres svar... Når pengene kommer blir det et sæt c-v clsc 15"...

Mvh stikflamme

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes