Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 09:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: 1000 liters sub, kan det passe? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 04 Marts 2007 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

Til en pris på 100-500kr

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Kale
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 05 Marts 2007 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Til en pris på 100-500kr

Ja nu er jeg jo selv gået lidt over med de der lanzar enheder
men nu lige med den pris klasse, havde jeg tænkt på 8-12" enheder

http://www.hifispeed.dk/shop/lanzar-maxp154d-15%22-14198p.ht ml

Kale
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Marts 2007 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

men er de her lanzar enheder noget værd? er den nogen fra hifi verdenen der kender noget til lanzar og deres produktor.. har nemlig fundet nogle meget lovende reviews på nettet. men de er jo lavet af nogle "Brian'er"

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 Marts 2007 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Alle enheder du har refereret til indtil videre har været beregnet til bilbrug eller også noget helt andet. Der har ikke været meget hifi.

Hvis det er dit første selvbyg, så lav en enkelt aktiv sub med 12" bas. F.eks. en Peerles XXL med en slave. Så får du da noget som du bruge til noget. Et sådan byggesæt kan du få hos de gænge forhandligere af enhder (DAT eller Q-sound) Alt det andet snak om 8 stk. 8" basser lyder som lidt risikablet, når du ikke har bygget før.

Lyder umiddelbart som du let lader dig forblænde af fine bagplader og watt angivelser. En kedeligt udsende enhed kan ofte være langt bedre og hvor mange watt den tåler siger ikke en pind om lyden. Gør dig dine erfaring - men start i det små (så er det ikke så dyrt, når det går galt).

Dette råd fra en der har bygget højttalere i mere den 30 år og som har brugt langt mere end 100.000 gennem årene på enheder og kabinetter. Jeg har således gjort mine erfaringer og ved idag (nogenlunde) hvad jeg gør. Man kan dog ALTID bliver klogere.

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 06 Marts 2007 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Alle enheder du har refereret til indtil videre har været beregnet til bilbrug eller også noget helt andet. Der har ikke været meget hifi.

Lige præcis, tung membran der går dybt i lille kabinet med lavt vas = bulder!

Hvis det er dit første selvbyg, så lav en enkelt aktiv sub med 12" bas. F.eks. en Peerles XXL med en slave. Så får du da noget som du bruge til noget. Et sådan byggesæt kan du få hos de gænge forhandligere af enhder (DAT eller Q-sound) Alt det andet snak om 8 stk. 8" basser lyder som lidt risikablet, når du ikke har bygget før.

Lyder umiddelbart som du let lader dig forblænde af fine bagplader og watt angivelser. En kedeligt udsende enhed kan ofte være langt bedre og hvor mange watt den tåler siger ikke en pind om lyden. Gør dig dine erfaring - men start i det små (så er det ikke så dyrt, når det går galt).

billige enheder kan være fremragende, se evt hos Monacor, har selv brugt en 15" herfra og den er blandt de tre bedste 15" jeg har hørt (de to andre er TAD!). Min far bruger nogle modificerede 10" med stor succes. Du skal kigge på tm parametre og hvordan de er konstrueret - gerne en hård stiv membran, hvis papir, så helst coated (synes jeg).

Dette råd fra en der har bygget højttalere i mere den 30 år og som har brugt langt mere end 100.000 gennem årene på enheder og kabinetter. Jeg har således gjort mine erfaringer og ved idag (nogenlunde) hvad jeg gør. Man kan dog ALTID bliver klogere.

ditto her, har uden tvivl været langt langt over de 100.000 kr, prøvet masser fra PHL, JBL (alle de fede og ufede enheder incl. K2 basserne), TAD, Sony sup-11 (ca. 30.000 kr!), Altec 515A og B, B&C neodynium, Scan Speak og div. andet. Meget high rated har ikke lydt specielt godt, noget direkte dårligt, så pris er ikke nødvendigvis lig succes.

god fornøjelse

Til top Vis tadman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tadman

Kale
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Marts 2007 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Mange tak for jeres input.

som sagt var de første enheder jeg snakkede om nogle jeg havde fået og dem tror jeg, at jeg vil eksperimetere lidt med inden jeg køber noget andet.
den der 15" monacor enhed du nævner, er det denne du mener http://www.discoworld.dk/shop/product_info.php?manufacturers _id=23&products_id=6467

Nu skal jeg lige se om jeg har forstået en lillesmule, ikke sådan at lærer mig noget
og en enhed som denne http://www.discoworld.dk/shop/product_info.php?manufacturers _id=23&products_id=6468 vil IKKE egne sig som bas fordi den har en høj fs på 45hz, correct me if i'm wrong

Og hvis det går helt galt med de enheder jeg har. tror i så at de 15" monacor ville egne sig?

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Marts 2007 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Sidder og tænker på om du med fordel kunne koble enhederne isobarisk, nu du har så mange

Mig bekendt skulle det give både lavere Fs og mindre kabinetvolumen, men selvfølgelig også medføre at membran bevæger sig mere og give lavere følsomhed, så det lidt en tab og vind løsning

Monacor enheden ??? hvordan vil du beregne kabinet uden data 

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 Marts 2007 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

isobarisk sænker fs, følsomheden og halvere Vas - dvs. et kabinet med 2 enheder skal kun være så stort, som et kabinet med en enhed (+ compound rummet). Kombinationen spiller dybere end en enhed, med på bekostning af følsomheden.

En anden fordel skulle være at systemet virker som en enhed, men dobbelt motorkraft

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Kale
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Marts 2007 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Sidder og tænker på om du med fordel kunne koble enhederne isobarisk, nu du har så mange

Mig bekendt skulle det give både lavere Fs og mindre kabinetvolumen

ja jeg har fået samme resultat i WinISD, men ved ikke hvordan det virker helt præcist.

Jeg får det til et kabinet volume på 285liter afstemt ved 24hz

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Marts 2007 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Den enkle opbygning forgår ved at du kobler enheder tæt sammen parvis med en afstandsplade imellem chassiser, "kantbølge" bør jo kunne bevæge sig frit - dvs. at du får 4 enheder med magneten udad og andre 4 med magnet indad

Den nemmeste opbygning vil være enten med aftagelig forplade eller bagplade

Hvis enhederne monteres som en firkant får du kabinet dimensioner som vil kunne bruges til andre større enheder

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 06 Marts 2007 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Kale skrev:

Hej

Nej, den hedder SPH 390tc

Den første model som de havde i årevis var den mest interessante, da dens membran kun vejede 99 gram, men fs var 22 hz stadigvæk = blødt ophæng.

Den er desværre udskiftet, så membranen vejer i dag 160 gram. Den spiller dog stadig forrygende og skal grundet den højere vægt, nu have et endnu mindre kabinet.

Den har dobbelt svingspole, så alt afhængig af om du kobler den som 4, 8 eller 16 ohm, kan du ændre dens samlede BL betydeligt, fra ca. 14 til hele 24.

Dette har noget at sige, hvis du har den mindste dc modstand før enheden (og lidt har man jo altid).

Den går selvfølgelig så dybest ved 4 ohm.

Jeg foreslår, at du køber en, propper den i et kabinet med et samlet Q på ca. 0,6, ventilerer kabinetet blødt ved at gøre det utæt (husk at komme noget i de små huller eller sprækker så du ikke får en refleks (som jo giver dobbelt impedans peak) - dit total Q vil dale yderligere til ca. 0,55 -57. Nu er du tæt på optimum q for en sub til et medium Q rum - dvs at din enhed vil falde på en sådan måde, at dit rum vil forstærke der hvor enheden begynder at falde - smart ikke!

Den skal have mellem 100 og 110 liter i et lukket kabinet ved 0,6 ohm i serie og et total q på 0,6. Giv den lidt blødt ventilation, det giver også en lidt friere klang foruden et lidt lavere total Q. En højere dc modstand, giver et større kabinet og et lavere fs (din enheds qts stiger jo!).

Du kan også, på eget ansvar, sænke dens fs meget let, nemlig ved at tage en loddekolbe og perforere bundstyret stratetiske steder, altså skal hullerne laves så bundstyret på en og anden måde er spejlvendt eller symetrisk. Det er let og dit qts vil falde yderligere - dvs endnu mindre kabinet for total Q, men pas på med ikke at få for lavt qts på enheden, bassen kan blive lige lovlig ikke eksisterende ved ekstrem lave qts - i hvert fald har bassen ikke den rigtige lyd.

Du kan læse om enheden på Mocacor, du kender mit brugernavn, så hvis du søger på TAD 1201, kan du få en ide om, hvorfor jeg i første omgang overhovedet fattede interesse for denne enhed. Den er glat og den støjer ikke, i modsætning tiil papir osv.

SPH - 390 TC

Impedance (Z)

2 x 8Ω

Resonant frequency (fs)

23Hz

Max. frequency range

f3-1,500Hz

Rec. crossover freq. (fmax.)

500Hz

Music power

2 x 300WMAX

Power rating (P)

2 x 150WRMS

SPL (1W/1m)

96dB

Suspension compl. (Cms)

0.3mm/N

Moving mass (Mms)

160g

Mech. resistance (Rms)

3.1kg/s

Mech. Q factor (Qms)

6.36

Electr. Q factor (Qes)

0.29

Total Q factor (Qts)

0.26

Equivalent volume (Vas)

284 l

DC resistance (Re)

2 x 6Ω/ 3Ω

Voice coil induct. (Le)

2 x 1.3mH/1.3mH

Voice coil diameter

65.5mm

Voice coil former

Kapton

Voice coil winding height

22mm

Air gap height

8mm

Linear excursion (XMAX)

±7mm

Eff. cone area (Sd)

850cm2

Volume displacement (Vd)

595cm3

Force factor (BxL)

16.72Tm

Reference efficiency (No)

1.36%

Magnet diameter

182mm

Magnet weight

65oz.

Mounting cutout

Ø 353mm

Mounting depth

153mm

Dimensions

Ø 385mm

Weight

7.5kg

Rec. net cabinet volume

Closed

70 l

Bass-reflex

100 l

Vejl. udsalgspris (inkl. moms) :
1.799,00

Forhandlerstempel

vh

Mange tak for jeres input.

som sagt var de første enheder jeg snakkede om nogle jeg havde fået og dem tror jeg, at jeg vil eksperimetere lidt med inden jeg køber noget andet.
den der 15" monacor enhed du nævner, er det denne du mener http://www.discoworld.dk/shop/product_info.php?manufacturers _id=23&products_id=6467

Nu skal jeg lige se om jeg har forstået en lillesmule, ikke sådan at lærer mig noget
og en enhed som denne http://www.discoworld.dk/shop/product_info.php?manufacturers _id=23&products_id=6468 vil IKKE egne sig som bas fordi den har en høj fs på 45hz, correct me if i'm wrong

Og hvis det går helt galt med de enheder jeg har. tror i så at de 15" monacor ville egne sig?

Til top Vis tadman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tadman

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Marts 2007 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

Jeg synes prisen for den Monacor enhed er for høj uanset at den sikkert er en fin HIFI bas, så mener jeg der findes der andre alternativer

http://www.pa-direct.co.uk/drivers.htm  kender desværre ikke prisen på disse

Jeg har kig på en 21", hvor prisen på EN enhed MÅSKE modsvarer prisen for 2stk Monacor

Boxenbaustelle har nogle lækre Dayton subenheder til samme pris, men det er selvfølgelig en smagssag

Men lav du bare et 300 liter med dine 8" i isobarisk kobling, det skal nok virke

Kale
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2007 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Jeg tror jeg prøver at lave et isobarisk kabinet, men er lige lidt usikker på hvordan enhederne skal pladseres, men tror på den første ("On top")

On top
http://peecee.dk/?id=32949

Side by side
http://peecee.dk/?id=32950

Og prisen på den der 21" enhed er 495£ er lidt dyrt. men prisen på en 20" enhed er kun 222£ det lyder til gengæld fristende

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2007 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

Den første er rigtig. Enhederne skal "se" hinanden, og husk de skal spille i fase.

Dvs. med den viste kobling skal du montere plus og minus omvendt på den ene enhed.

Kale
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2007 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

Ok. jeg har fundet enheden Monacor SPH-300TC til ca 1200kr i tyskland, så det var heller ikke så galt. istedet for at bruge 900kr på en 12" enhed. man får lidt mere membran areal for pengene. Så hvis den er så god som du siger, er det jo slet ikke dårligt

her er et link til shoppen hvis nogen er intereseret.
http://www.schlotzhauer-versand.de/product_info.php/cPath/0_ 107_170064_170064315/products_id/3251/pm/SPH-390TC/pn/HiFi-S ubwoofer+2x300Wmax+2x8Ohm?osCsid=924a43607cc8a5c3d0a0674ea4f 601b7

har også fundet en anden subwoofer fra monacor på 18" til 800kr. men den er dog beregnet til PA audio, men nu leder jeg jo heller ikke efter det yperste, men gereralt god lyd med massere tryk  Så vil gerne hører om i tror at denne enhed er noget værd.  http://www.schlotzhauer-versand.de/product_info.php/cPath/0_ 107_170064_170064481/products_id/3119/pm/SP-450PA/pn/PA/Powe r-Bass+600Wmax+8Ohm?osCsid=924a43607cc8a5c3d0a0674ea4f601b7

Men somsagt vil jeg lige eksperimenterer lidt inden jeg køber noget andet

Kale
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2007 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Den første er rigtig. Enhederne skal "se" hinanden, og husk de skal spille i fase.

Dvs. med den viste kobling skal du montere plus og minus omvendt på den ene enhed.

Godt så, skulle lige være sikker, viste godt det med det med fase. men tak aligevel  Så er jeg jo også sikker på at jeg ikke glemmer det

Kale
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2007 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Og hvis i har også fundet et design. den skal bygges som dette højtallersystem til ipod
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/dkstore.woa/wa/RSLID ?mco=16402C6C&nplm=M9867
Så den kommer til at ha nogle meget tygge kabinetsider pga af det runde kanter. skal males råhvid med en pianolak, har dog ikke besluttet mig for om det skal være hvidt eller sort frontstof

Kale
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2007 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Summary

Bygger et kabinet i weekenden på 145 X 65 X 55cm, med udskiftelig frontplade. hvis det ikke virker med de enheder jer har nu. som bliver brugt isobarisk

Hvis det ikke virker ordentligt med de enheder jeg har nu er dette prislejet

Max pris
8"       200kr
10"     350kr
12"     650kr
15"   1000kr
18"   1500kr

eller sådan noget ligende, kan jo altid brydes lidt  Priserne er sadt sådan for at få et stort membran areal i forhold til prisen

Mulige enheder til udskifning af dem jeg har nu er.

Monacor SP-302PA 12" 272kr
Monacor SP-382PA 15" 535kr
Monacor SPH 390tc 15" 1200kr
Monacor SP-450PA 18" 800kr

det er kun SPH 390tc som er beregnet til "HIFI" brug, men det kan også ses på prisen, så er spørgsmålet bare hvilke der vil egne sig til subwoofer brug

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2007 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Denne kender jeg ikke, men data ser interessante ud.

En 18" med fs på 28 Hz lavt Qt og en pris på 1400 kr, og en vægt på over 15 kg!

http://www.hoejttalerbutikken.dk/product.asp?product=361& ;sub=0&page=5

Eller 12" udgaven

http://www.hoejttalerbutikken.dk/Graphics/Products/83_m.jpg

til latterlige 375 kr per stk, hvis man køber 4 ad gangen. Fs på 29 Hz, Qt på 0,36. Det lyder til at være rigtigt fine enheder til rigtigt gode priser

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Marts 2007 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Måske er Vas en kende lav på 12" eren

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne