Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 23:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: 1000 liters sub, kan det passe? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 07 Marts 2007 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Måske er Vas en kende lav på 12" eren

de er til port...

Til top Vis tadman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tadman

Kale
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 Marts 2007 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

ok. men har godt nok hørt at de enheder er Ravemaster, bare unden det "smarte" look, Men er slet ikke sikker

Update  
Det er ravemaster... gik bare ind under ravemaster og kiggede

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 08 Marts 2007 kl. 00:18 | IP-adresse registreret  

Det er Mivoc - det er de nye afløsere for Raveland/Ravemaster som vist ikke laves mere, men absolut interessante enheder til prisen

Mivoc designes og ejes vist af en tysker og enhederne laves i China

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Kale
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2007 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

ja, de ser jo fine ud til prisen.

Men nu har jeg jo spurgt om en par forskellige enheder.. og nu stiller jeg det spørgsmål jeg brude har spurgt til at starte med, hvilken parametere er afgørende for at en enhed egner sig som subwoofer?

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2007 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

Spørgsmålet er om det reelt ER en ægte sub du har brug for

Jeg vil mene at en ÆGTE sub skæres over 40-50hz, og den eneste parameter som her er altafgørende, er lav egenressans, altså Fs=20hz - og ret frekvens til min. 30hz er muligt, men oftest også med lavt niveau

Så er der Qts, som afgøres til dels af magnetsystemet, hvor det er et kompromis mellem kontrol og basniveau - lavt Qts=kontrol og højere Qts=mere niveau

Qts under 0.4 vil næsten altid kræve basrefleks - og Qts over 0.35 er ofte anvendeligt til closed/lukket

Oveni kommer så  problematikken omkring EQ eller ikke EQ

Et bas modul som gengiver fra 35hz til over 80hz er ikke en subwoofer, men mere at betegne som en active bas med godt niveau - og hvis du vil have TRYK PÅ er det nok det der er dit mål, og enheder med Fs=25-30hz vil være tilstrækkeligt

Et isobarisk system som du nu kan lave kan være rigtig godt, men ofte urealistisk grundet udgift til det dobbelte antal enheder - men dem har du jo fået foræret, så vidt jeg forstår, så ideen er nok ikke så tosset endda

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2007 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Kale skrev:

ja, de ser jo fine ud til prisen.

Men nu har jeg jo spurgt om en par forskellige enheder.. og nu stiller jeg det spørgsmål jeg brude har spurgt til at starte med, hvilken parametere er afgørende for at en enhed egner sig som subwoofer?

Kan du ikke tage at læse mit tidligere indlæg i stedet for at spørge igen, der er rent faktisk en pointe i det der bliver sagt - og en del erfaring og en grundlæggende forståelse for, hvordan qts, vas, fs, mms, bl og re hænger sammen og ikke mindst hvorledes det samlede Q skal arbejde sammen med rummets Q. Hvis du vil have en dyb og nyanceret bas, så skal den op i hjørnet, jf. Lyngdorfs argument! Du skal også bruge et lukket kabinet for ikke at udfase evt. frekvenser. Du skal helst (i mine ører vel at mærke) sørge for, at enhederne ikke skal have eq.

Hvis du har brug for virkelighedens autoriteter, og det har nogen jo, så kan jeg oplyse dig om, at bla. Gryphon forsøger at afstemme deres kabinetters Q til et givent rums Q via et Linkvitz grainer filter. Du kan lave et passivt filter meget lettere, ved bare at regulere utætheden i kabinettet. Glem alt om de subwoofer enheder, de har tung membran, stor motor og stivt ophæng = lavt VAS, og dermed lille kabinet.

Så hvilke parametre der egner sig til konventionel sub er:

tung, tungere og tungest membran

hvis refleks, medium qts 0,3 - 35, medium fs (stivere ophæng) og stor motor, så kan du få enheden til at gå under egenresonansen!

Det er bare ikke min filosofi...du får bas, men det bliver aldrig en særlig nyanceret en af slagsen.

ps. jeg har ikke selv fundet på "min" filosofi, æren må tilskrives Steen Duelund!

vh

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2007 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Jeg tvivler meget stærkt på at Kale egentlig stiler efter fin og nuanceret "duelund-bas"og hvis det skal virke efter hensigten, indebærer det meget mere end Kale vil magte

Tadman, det er fint nok at vi skal forstå hvad du siger, men det bør jo som bekendt virke begge veje

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2007 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Jeg tvivler meget stærkt på at Kale egentlig stiler efter fin og nuanceret "duelund-bas"og hvis det skal virke efter hensigten, indebærer det meget mere end Kale vil magte

hvis du ellers tog dig sammen til at læse, hvad jeg egentlig skriver, og du ved hvad Steen stod for, så ville du formentlig se, at der er visse områder, hvor jeg afviger en hel del...

Det er meget lettere at lave et lukket kabinet med en let ventilation, end en refleks der virker!

Tadman, det er fint nok at vi skal forstå hvad du siger, men det bør jo som bekendt virke begge veje

jeg forstår udemærket, at nogen her ikke har den store erfaring, ja! Det ses tydeligt på det ene efter det andet vilde forslag - 21" med membranvægt på over 400 gram...får man en dyb nyanceret bas ud af dette? Kom da hellere med noget reel viden, kabinet størrelse og forslag, total Q osv. Der er masser af forslag, men de virker ekstremt useriøse og vidner om mangel på forståelse om lyd og hvordan man måske med lidt held kan tæmme bas. Meningen var vel at hjælpe manden, ikke vildlede ham...

Men ok, jeg har da også selv prøvet lidt af hvert og lavet mange dumme ting.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2007 kl. 00:47 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne komme med en million andre og bedre forslag, men det er ligesom ikke det der er oplægget

Kale skulle først og fremmest finde en måde at anvende de 8stk 8" han har fået, og det blev vist løst nogenlunde

Men den tone du lægger i dine indlæg er ikke særlig frugtbar, det kommer vi vist ingen vegne med

Dine Duelund ideer er da interessante nok, men mangler stadig reel praktisk information til at realisere det 

Iøvrigt SKAL en basenhed være tung for at spille nuanceret dybbas men selvfølgelig er der en grænse som afhænger noget af enhedens størrelse og 400gr. er noget i overkanten

Men en 15" Monacor med pladechasis og standsede polplader til 1800kr, helt ærligt ????- så hellere en 15" BEYMA Studio bas 

Hvad der ellers er bedst eller mest rigtig - tja, det afhænger vel af den enkelte, og det aktuelle setup

Et par billeder af mine egne 15" modificerede billig-basser, de har desværre lidt kort slaglængde

http://www.peecee.dk/index.php?lid=1&aid=1&pid=2& ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;loadid=33238

http://www.peecee.dk/index.php?lid=1&aid=1&pid=2& ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;loadid=33236

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2007 kl. 01:59 | IP-adresse registreret  

Stive PA kantophæng

Der er en vigtig finurlighed i dem, bl.a. det faktum at de er særdeles lette

Og er de virkelig så stive ? NEJ, ikke ved små bevægelser, der er de særdeles agile og meget bedre end gummi eller skum bølge som kan være umanerlig tunge at bevæge

Og det er her tricket ligger, med en meget stor membran får man bas selv med små membranbevægelser

Desværre er der kun en måde at sænke Fs med "stive" ophæng, og det er størrelse og vægt

Det største problem med en sådan enhed er nok at de ofte er lavet med dobbelt spider og exstrem lang vandring beregnet til enorme lydtryk - selvfølgelig ikke helt optimalt

Dette firma ved nok noget om dette når de designer en enhed som denne, selvom jeg ville foretrække et kantophæng som dobbeltbølge i lærred

http://www.aer-loudspeakers.com/eng/bass-e.htm

Og Monacor SP-382C (bilstereo/subwoofer) som jeg henviste til tidligere, kan vel med lidt god vilje siges at være billig versionen af AER-enheden, og nu siger jeg ikke at man skal fare ud og købe en sådan enhed - men jeg ved at Duelund var lidt begejstret for 10" i samme serie, lettere modificeret selvfølgelig

Enheden koster stadig 600kr. og det faktum at mange billige bilstereo sub enheder laves så de ligner noget til en halv million, gør det lidt svært at vælge en enhed som stadig ligner en antikvitet i sammenligning

DOG tror jeg at TADMAN vil være enig med mig i at det ikke er helt enkelt eller ideelt at lappe på et eksisterende system ved bare at hægte noget ekstra på - på den anden side skal vi jo også have det lidt sjovt indimellem

Hovsa, så lige at Beyma har en interessant 15" car-fi powersub, "Power15" - effektiv bas der ser ud til at gå pænt i bund i lukket kabinet og ser desuden ud til at kunne bruges i en effektiv klassisk 3vejs - dog en lidt kedelig "dal" over 200hz

http://www.beyma.de/seiten/framesets/frameset_carhifi.html

Så, nu skal i nok slippe for mere!!!

Kale
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2007 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Et par billeder af mine egne 15" modificerede billig-basser, de har desværre lidt kort slaglængde

http://www.peecee.dk/index.php?lid=1&aid=1&pid=2& ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;loadid=33238

http://www.peecee.dk/index.php?lid=1&aid=1&pid=2& ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;loadid=33236

Hvordan er disse enheder modificeret?

Kale
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2007 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

Men mange tak for alle svarende. jeg kan desværre ikke helt holde det med at bygge kabinettet i denne weekend, studierne kalder

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes