Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 13:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Lownoise!!! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 09 Marts 2007 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

Seeker skrev:
Det er første gang jeg har hørt om at man bruger FTP (aka STP - da FTP kan give termforvirring) kabel til at kører VIDEO igennem. Umiddelbart ville jeg tro det kunne blive et problem at de individuelle par ikke var lige lange grundet snoningsgraden.

FTP= Foilded Shielded Twisted Pair
STP= Shielded Twisted Pair

Snoningsgraden har ikke synlig indflydelse på VGA og groundshield er MEGET vigtig for at signalet ikke forstyrres. Teknikken kan ikke bruges til DVI pga snoningers og forskelle i lederes længde som du er inde på. Jeg kan absolut ingen forskel se på mit ALM vga og det jeg smider igennem et FTP kabel (Dels på en 1280x1024 Skærm i 75 hz/60hz og dels på min 1024x768 projektor.)

Seeker skrev:

Der ud over kan jeg ikke lige finde nogle referancer til somtalte "hack" ud over homestead myhometheater som har lavet til VGA til Component ud af et CAT5e. Har du nogle links eller referancer?

Tjae Mrwiggles ovre på  AVSforum er elektroingeniør, og har bla  startet denne tråd:
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=23850&pa ge=1&pp=30

ellers er der her:

http://www.geocities.com/dougburbidge/vgaovercat5.html

Seeker skrev:

En mere generelt protest ville også gå på at den opnåede kvalitet ved brug af et enkelt kabel kunne ricikere at halte ret voldsomt. Det er generelt dårlig kobberkvalitet i den slags kabeler, da det ikke er beregnet til at føre et analogt signal (derfor også prisen) og det bør ikke sammenlignes med at købe de "rigtige" kabler.

Jojo jeg kan ikke invende noget imod kobberets kvalitet, men alm kabler er ikke snoede selvom de måske er lavet af fremragende kobber. Derudover har man i Store computermiljøer brugt KVM switche og baluns i årevis som benytter ca samme metode. Jeg mener ligeledes at kabelfabrikanter er MEGET gode til at markedsføre sig i HIFI miljøer, hvilket blandt andet er medvirkende til at et std NKT kabel kan koste op imod 200kr fordi der er "guld"bøsninger på enderne.

TP kabler specielt CAT7 er i hvertfal mindst ligeså godt som et VGA med coax på RGB lederne...

Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 Marts 2007 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

Jeg er enig så langt som at STP/FTP er en glimrende måde at få billig skærmet og snoet kabel, da grundet de mange anvendelses muligheder, bliver masseproduceret og sælges uden synderlig avance.
Men jeg mener altså stadig ikke det er et reelt substitut for et færdigbygget kabel og parsnoning bruges ikke i normale videokabler netop fordi det ikke er hensigtmæssigt. Essiensielt set, så kunne du lige så godt tage et kabel og pakke ind i sølvpapir og sige det var bedre. Jeg tror ikke parsnoning er synderligt sundt eller kvalitetsforbedrende, når du har 3 kanaler der skal sync'es.

Jeg undre mig i øvrigt over at på linket du henviser til er kun vSync grounded, hSync er ikke og DDC, SDA og SCL er ignoreret som om de var ligegyldige.

Men igen. INGEN tvivl om at det er billigt. Tror faktisk også vi er på vej ud på et side spor, så skal vi ikke lade manden få sin tråd i fred? :)
Til top Vis Seeker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Seeker

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 09 Marts 2007 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Seeker skrev:
Jeg er enig så langt som at STP/FTP er en glimrende måde at få billig skærmet og snoet kabel, da grundet de mange anvendelses muligheder, bliver masseproduceret og sælges uden synderlig avance.
Men jeg mener altså stadig ikke det er et reelt substitut for et færdigbygget kabel og parsnoning bruges ikke i normale videokabler netop fordi det ikke er hensigtmæssigt. Essiensielt set, så kunne du lige så godt tage et kabel og pakke ind i sølvpapir og sige det var bedre. Jeg tror ikke parsnoning er synderligt sundt eller kvalitetsforbedrende, når du har 3 kanaler der skal sync'es.

Jeg undre mig i øvrigt over at på linket du henviser til er kun vSync grounded, hSync er ikke og DDC, SDA og SCL er ignoreret som om de var ligegyldige.

Hejsa

På det ene link jeg henviser til ser det ud som om Vsync og h sync skal ikke Groundes og det skal de heller ikke. Ground (Pin 10 forbindes med ground/shield i CAT5e kablet. Ground luses alligevel på grafikkortet)

DDC, SDA, og SCL er ikke nødvendige og har ikke direkte indflydelse på billedet. DCC er grafikkort/monitor korrespondance der bla fortæller grafikkortet hvilken skærm der sidder på. De SDA (DCC Clock) Fortæller din skærms timingsmuligheder, og den sidste om skærmen er tændt eller slukket.

Om parsnoning er hensigtsmæssigt eller ej til video, ved jeg nu ikke. IHC og KVM systemer bruger det fx, ligesom DVI, HDMI kabler gør det i de længere modeller i hvertfald.
og hvorfor?

http://en.wikipedia.org/wiki/Screened_fully-shielded_twisted _pair#Screened_Shielded_Twisted_Pair_.28S.2FSTP.29

Men du kan jo prøve at lave et kabel og se om du er tilfreds. Jeg er taler fra egne erfaringer, og jeg er meget kritisk mht billede og lyd. Jeg er også nærig i den forstand at jeg ikke gider at købe et "SUPRA Platinum Dual Ferit Angeldust med Turret Mounted ION Core" kabel såfremt jeg vurderer at der ikke er noget at hente ved det.

Men ok manden får hans tråd

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes