Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 01:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Thorens fra 124,125,126,150,160 etc. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 13
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
seansmiller
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 09 Marts 2007 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:

Det var pænt hurtigt. Det bliver dælme spændende at høre om - Hvor mange længder den slår din SME III med.

Ja det var en dejlig hurtig forsendelse. Jeg er også spændt på at høre om der er en forskel på lyden af min OC7 PU i den nye arm, i forhold til hvordan den lyder nu i SME armen.

krenzler skrev:

The Denon DL 103 and DL 103 R are screwed into heavier headshells (Orsonic or Clearaudio) while the DL 103 D (higher compliance, lower VTF) is used with the original lightweight headshell."

Så er det jo tilsyneladende íkke helt ved siden af med sådan et AT-LH18OCC headshell på 18g. når jeg skal køre med en DL-103 i armen.  

Mht. armboard blev det foreløbigt til et stykke 8mm. tykt teaktræ. Det var den eneste "ædle" træsort de havde. Det er nu også kun et prøvearmboard, så jeg kan finde ud af præcis hvor armen og armliften skal placeres. Arbejdet kalder!

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 09 Marts 2007 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Scatcat: Godt at høre. Jeg har selv lige bestilt et kit hos Joel til min TD150 - Olie, rens & Widia skive.

Jeg ved ikke hvor mange af de tweaks der bruges på TD150/160 der giver mening på en TD 320. Den er vel allerede noget mere solidt bygget. Men måske du kan finde noget inspiration hos The Analog Dept.? De har dog ikke en decideret afd. til 3xx serien.

En Achromat måske? Men du har allerede sådan en Platter Matter lignende ting kan jeg se (Music Mat?).

@Krenzler

Har du et link til det kit hos Joel ?

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Sendt: 09 Marts 2007 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

Han har ikke et TD 150 kit på eBay for tiden men du kan bare kontakte ham direkte på hans mail. Han svarer altid meget hurtigt og er meget hjælpsom. Dog er hans engelske ikke det bedste men det går. Hvis du er god til tysk bliver han sikkert glad.

Ud over Widia thrustplate (10mm), olie (J. B. Nr.2), leje-rens, motor-olie (maks. 1-2 dråber) o.s.v. har han vist også en keramisk kugle til lejet hvis man er frisk på at prøve at skifte den.

E-mail: j.boutreux@gmx.de

Man kan betale via PayPal (e-mail adresse) eller bankoverførsel.

Boutreux tråd @ Lenco-Lovers (rigtig god læsning).

Oil history.

Subchassis adjustment.     På fransk (han er vel egentlig franskmand?).
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2007 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

Generel notits:

Widia fås også i 7mm til de mindre lejer.

Den tyndere olie (J. B. Nr.1) er til nyere modeller som TD 320, 2001, 3001 o.s.v.

Edit: TD 2001/3001 har leje med Widia i forvejen (jeg ved ikke med TD 320?).

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 10 Marts 2007 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

Er det sæt fra Joel noget man kan forbedre en 160 med eller ??

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2007 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

Joel's eBay moniker er joel-td FIY. Den know-how artikel man kan købe er den samme som den jeg lige har linket til hos Lenco-Lovers (den findes også hos Vinyl Engine's Thorens forum). Ingen grund til at betale for den.

P.S. Jeg har ingen personlige økonomiske interesser, tilhørsforhold eller lignende.

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2007 kl. 00:12 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Er det sæt fra Joel noget man kan forbedre en 160 med eller ??

Du kan da få en Widia thrustplate i bunden af lejet om ikke andet. Tjek lige at du får den rette diameter. TD160Super bør have 10mm leje men jeg er ikke 100% sikker på om nogle af dem havde 7mm leje?

Det giver mindre friktion. Om det kan høres skal jeg ikke kunne sige. Så kan man næsten lige så godt bestille noget olie & rens når man nu er i gang? Hans priser er meget rimelige. Jeg betalte som sagt 15€ inkl. shipping. Så er du også sikker på at du bruger noget olie med den rette viskositet (ikke noget med tynd symaskine-olie i de helt gamle modeller!!).

Men hør ham ad. Husk at nævne hvilken model du har (og tjek lige lejets diameter).

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2007 kl. 00:49 | IP-adresse registreret  

thanks!

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2007 kl. 08:33 | IP-adresse registreret  

Nice nok (solgt).

Edit: Annonce fjernet. - Det var en TD 125 LB (Long Base) med SME 3012 for 4000,-kr.

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Marts 2007 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Fin tråd. Man får helt lyst til at splitte 125'eren ad......

Her et link til TNT: Tuning for Thorens TD125. (Hvis linkmeister Krenzler eller andre allerede har været der, beder jeg på forhånd om forladelse )

Hvis man nu finder på "gøre noget" ved 125'eren...   Kan det så tilrådes at droppe fjedrene og benytte nogle sorbathan-klodser i stedet? Jeg læste noget på et tidspunkt (Vinylengine?), men om det lige er en god ide er svært at udlede.

Hvordan afgør man om fjedrene skal skiftes? Og hvor anskaffer man erstatning? Nogle siger at LP12-fjedre kan bruges?

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 11 Marts 2007 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Hvis man nu vil være rigtig retro-trendy skal 125'eren selvfølgelig have en retro arm.

Jeg har en Micro Seiki MA505III til at stå og se pæn ud, men den er næppe særlig velegnet..... Skal man gå efter en SME 3009? Hvilken udgave? Der er nogle stykker...

Andre forslag?

/vilmann

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2007 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

SME 3012 ikke 3009 eller måske en Mørch (siger manden der ikke kan lade være at bringe Mørch på banen hver gang der bliver snakket tonearme)

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2007 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

vilmann: Hvordan spiller sådan en MA-505MkIII? Jeg var lige ved at købe en på et tidspunkt... Den skulle da vist være mindst lige så god som SME 3009/3012 eller bedre? Hvorfor mener du ikke at den er velegnet?

Jeg har også læst det om sorbathan-klodser istedet for fjedre men jeg husker heller ikke lige hvor. Jeg kan ikke finde det hos The Analog Dept. Jeg vender tilbage hvis jeg finder det.

Thorens' 2-delte metaltallerken ringer så godt som ikke så snart at den er samlet - der er tænkt på det. Men det er da et frit land. Bare ikke så kønt med sådan en gang fugemasse synes jeg... Jeg har en rund, tynd MDF skive man lige kan presse op i spænd i indertallerkenen. Den dæmper effektivt. Jeg bruger den dog ikke.

Jeg tror godt at LP12 fjedre kan bruges til TD125 men er ikke 100% sikker. Det er da vist blevet gjort før. De er nok for stive til TD150/160. Det kan da også være at Rolf Kelch har nogle originale liggende?

3009 udgaver. Du skal da have fat i en af de "rigtige" 3009 arme? Enten den ældre Series II der kom før de senere (lettere & billigere) improved modeller eller også en "R" version. De kan også bruges med stor succes sammen med både tunge og stive MC'ere - det fungerer ikke optimalt med improved varianterne.

TD 125 a la Rolf Kelch.

TD 160 a la Rolf Kelch (lidt at gå i gang med!).

Rolf Kelch @ TAD.

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 11 Marts 2007 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
vilmann: Hvordan spiller sådan en MA-505MkIII? Jeg var lige ved at købe en på et tidspunkt... Den skulle da vist være mindst lige så god som SME 3009/3012 eller bedre? Hvorfor mener du ikke at den er velegnet?

505'eren skal nok være bedre på nogle områder. Men den er alt for tung til 125'eren. 1½ kg - ophænget kan slet ikke klare det.

Jeg er nok aldrig blevet rigtig gode venner med 505'eren. Det er et fantastiskt stykke mekanik, så lige nu står den bare og ser ud. På DIY-spillen er den blevet slået hjem af en AceSpace.

I bagklogskabens klare lys er det let at se, at jeg aldrig har givet den en pick up der matcher godt nok.

Citér:

3009 udgaver. Du skal da have fat i en af de "rigtige" 3009 arme? Enten den ældre Series II der kom før de senere (lettere & billigere) improved modeller eller også en "R" version. De kan også bruges med stor succes sammen med både tunge og stive MC'ere - det fungerer ikke optimalt med improved varianterne.

Fint link. Tak.

/vlmann

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 11 Marts 2007 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
SME 3012 ikke 3009 eller måske en Mørch (siger manden der ikke kan lade være at bringe Mørch på banen hver gang der bliver snakket tonearme)

Ja. En UP-4. Men den er sjælden på brugtmarkedet, og ganske ofte også i lidt højere prisleje end jeg lige planlægger at kaste efter 125'eren.

Jeg har faktist en meget let arm på den lige nu:
[IMGhttp://gallery.vilmann.net/Kristian/HIFI/Equipment/.cache/640x374-IMGP6253.jpg[/IMG]
Den er ikke helt så retro som 125'eren. Den er kun 25 år gmmel eller deromkring

Men 10X5'eren er ikke noget hit på sådan en arm, så K1 kom på arbejde:

Det er bedre men heller ikke helt optimalt. Resonansfrekvensen ligger for højt.

Jeg har regnet mig frem til at Grado's træ-PU'er vil passe fint, men de er ikke just billige, og det er ret divergerende rapporter om deres performance.

I første omgang tror jeg bare jeg renser og smører 125'eren og finder ud om fjedrene er gode nok. Lidt intern dæmpning kan det nok også blive til. Bundpladen er allerede fjernet, så måske en hylde med hul i eller en ramme til at stille den på vil nok være på sin plads. Både for at kunne kommme til at justere den, og for at undgå at resonans i kassen.

/vilmann

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2007 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Kan man egentlig justere overhang på sådan en Sonus/Mayware eller bliver man nødt til at klare det ved monteringshullet?

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 11 Marts 2007 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Kan man egentlig justere overhang på sådan en Sonus/Mayware eller bliver man nødt til at klare det ved monteringshullet?

Der er kun een vej: Bor hul det rigtige sted

/vilmann

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Marts 2007 kl. 07:27 | IP-adresse registreret  

Men pick-up'er kan jo have forskellig afstand fra monteringshullerne frem til nålespidsen. Jeg mener at "standarden" er 9.5mm? K1 er lidt speciel: Forreste hul er kortere væk end dette og det bagerste er længere væk. Hvis man fjerner plastikken imellem de 2 huller kan man ihvertfald placere K1'eren som man vil i en arm af din type.

DL-103 f.eks. mener jeg også har kortere afstand end de 9.5mm.

Ellers kan man vel lave en SME lignende base med aflangt hul. Hvis man allerede har en SME base kan man måske lave en slags adapter? ADC's arme benyttede også en "slide base".

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 12 Marts 2007 kl. 08:35 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Men pick-up'er kan jo have forskellig afstand fra monteringshullerne frem til nålespidsen. Jeg mener at "standarden" er 9.5mm? K1 er lidt speciel: Forreste hul er kortere væk end dette og det bagerste er længere væk. Hvis man fjerner plastikken imellem de 2 huller kan man ihvertfald placere K1'eren som man vil i en arm af din type.

DL-103 f.eks. mener jeg også har kortere afstand end de 9.5mm.

Ellers kan man vel lave en SME lignende base med aflangt hul. Hvis man allerede har en SME base kan man måske lave en slags adapter? ADC's arme benyttede også en "slide base".

Ja. Det er klart et problem.
Hadcock laver en SME mounting plate. Hvis man er så heldig at finde et billede af den kan man sikkert blive inspireret. Den ser fiks ud.

Jeg har selv tænkt det samme, men ved noget af et lykketræf ramte jeg rigtigt med boremaskinen efter ikke alt for mange forsøg.

/vilmann

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Marts 2007 kl. 08:44 | IP-adresse registreret  

SME mounting plate. Den skulle ikke være så svær at lave.

<< Forrige Side af 13 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes