Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 07:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Hvad er fordelen ved et bedre strømkabel? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Classe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 11 Marts 2007 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Kære alle kabel debatører,

Jeg har lige fået mit lytterum på plads i kælderen og jeg vil nu gerne indbyde jer (max10) til en lytteseance hvor focus er powerkabel.

Jeg foreslår at seancen finder sted en lørdag eftermiddag i april måned. Jeg bor i Roskilde. Send en personlig mail hvis i er interesseret og hvilke lørdage i kan i april.

Programmet vil tage ca 4 til 5 timer og starter klokken 13.

Systemer der bliver lyttet på er følgende:

Mark Levinson Monoblokke 436 og pre 320S. B&W Nautilus 802. Sony SACD 9000ES. Madrigal Gel XLR 1,5m mellem pre og effekt. Rega Couple RCA 1 m mellem SACD og pre. Lytterum er ca 35m2 med tæppe på gulv, Gipsvægge, gardiner, træloft.

Når selve testen forløber vil der kun blive skiftet på et netkabel og det er på SACD'en. Resten af komponenterne vil have Supra Lorad som power forbindelse.

Alle komponeneter forsynes af samme sikringsgruppe specielt lavet til musik. Der er ikke andet tilsluttet og kablet er 5X2,5 kvadrat NKT hvor 2X2 ledere er brugt til fase og nul og den sidste til jord. Kablet er ca 12 meter langt til sikringstavler hvor sikringen er Siemens Automat sikringer (13A).

Den første time vil der blive spillet forskellig musik så man kan vænne sig til systemet. Under selve testen vil de samme to numre blive spillet. ( De 2 numre er ikke fastlagt endnu)

Den næste time vil blive brugt på tilvænning til de tre kabler som bliver brugt i testen. Her spilles der kun med de  udvalgte numre som også bruges i testen. Hvert af de 3 kabler bliver brugt til at høre hvert test nummer 2 gange under denne seance. Dvs med 3 minutter for et nummer så tager det 12 minutter per kabel.

Der vil være tre kabler med i testen. Et standard pc kabel (har jeg selv), Supra LoRad (har jeg selv) og et tredie kabel som gerne skal være meget dyrere end Supra (mere end 5K kroner). Dette kabel skal jeg gerne låne da jeg ikke selv har et i den klasse. Skriv personlig mail hvis du har et vi kan bruge til testen. Det skal minimum være 1 meter langt.

Testen vil foregår ved at de 3 kabler kommer på SACD i tilfældig rækkefølge hvor der er mig som skifter på en måde så ingen lyttere kan se hvad der spilles på.

Hver lytter (max 10) har et skema hvor i der efter lytning til de 2 numre skal skrives hvilket kabel der er lyttet til. Dvs det går ikke ud på at sige hvad der lyder bedst, men om der kan høres forskel og defineres hvilket kabel der lyttes til.

Der vil under både, tilvænning til anlæg, til kabler og under selve testen blive spillet med samme lydstyrke. Lydstyken vil være den man kan kalde moderat højt.

Resultatet vil blive offentlig gjort på Hifi4all i anonymiseret udgave, dvs man kan ikke se hvem har sagt hvad i testen eller hvem der har været med.

Agenda

Tilvænning til systemet der lyttes på. Ca 1 timer

Tilvænning til de tre testede kabler ( der spilles kun med de 2 fastlagt numre). Ca 1 timer

Selve testen, 10 gange 2 numre spilles. Ca 1,5 timer

Resultat af testen gennemgås. Ca 0,5 timer

Hygge snak og slut på en forhåbentlig fornøjelig eftermiddag i Roskilde.

Håber nogle har lyst til at være med. Jeg giver selvfølgelig lidt til ganen.

Preben

Til top Vis Classe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Classe

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Marts 2007 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Først og fremmest tak til Zorglub for at få tonen i tråden bragt inden for nogenlunde acceptable rammer.

Dernæst - skal vi ikke lige prøve at komme tilbage til trådens emne, som er dette: Hvad er fordelen ved et bedre strømkabel?

I den forbindelse vil jeg gerne hæfte mig ved ordet "bedre".

Som det allerede har været nævnt tidligere i tråden, så er det ikke altid, at specielle og dyre netkabler er "bedre". Og det kan være lidt morsomt, når et dyrt netkabel får tæv af et standardkabel. Det dyre netkabel er i så fald ikke "bedre". Hændelsen viser dog, at det er muligt at høre forskel på netkabler, hvilket i sig selv kan være tankevækkende nok.

Jeg vil på ingen måde forsøge at gøre mig klog på, hvordan det kan være, at man (eller i hvert fald nogen af os) kan høre forskel, eller for den sags skyld forsøge at forklare teknisk, hvad det er, der forårsager forskellene.

Til gengæld vil jeg komme med en lille historie fra en hygge/lytteaften, jeg var med til hos en bekendt for nogen tid siden. Min bekendt og jeg havde igennem nogen tid gået og udviklet på nogle hjemmelavede netkabler, som vi begge syntes var blevet temmeligt gode. Nu vidste vi jo godt, at vi selvfølgelig var temmelig forudindtagede, så vi planlagde en lille overraskelse for de andre deltagere i lytteaftenen. I stedet for vores nye netkabler satte vi standard apparat/computernetkabler på et par af apparaterne i anlægget og startede aftenen med at spille på dem. Men - på et tidspunkt hvor de øvrige deltagere var optaget af at kigge på nogle CD'er (tror jeg det var) og derfor var lidt uopmærksomme, skiftede vi lynhurtigt fra standardkablerne til vores nye DIY-netkabler. Umiddelbart derefter satte vi den samme skæring på, som var blevet spillet et øjeblik før. Den helt umiddelbare reaktion - blot efter nogle få øjeblikkes afspilning - fra de øvrige deltagere var udråb som "Hvad skete der?" "Hold da op!" og lignende.

For at vende tilbage til trådens emne, så var fordelen ved de "bedre" (i dette tilfælde vores DIY-netkabler) strømkabler, at rumgengivelsen blev langt bedre, ligesom gennemsigtigheden og præcisionen blev væsentligt forøget.

Det gode ved ovenstående "test" er, at "testdeltagerne" slet ikke vidste, at de var med i en test. Alligevel reagerer alle på samme måde og kan endda uden videre beskrive, hvad forskellen er - endda før de fik at vide, hvad det var vi havde lavet om

Og for god ordens skyld - inden alle nej-siger-troldene hopper hysterisk ud af deres æsker - så betragter jeg skam ikke ovenstående historie som "bevis" for noget som helst. Men det er da en tankevækkende historie, ikke

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

music 4 all
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 11 Marts 2007 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Clifton skrev:
music 4 all skrev:

der er ingen respekt for andres synspunkter/lytteindtryk,det er bare mig,mig og mig og mine synspunkter.

Jeg kan til stadighed ikke se hvorfor det er respektløst at spørge om folk har lavet en blindtest og stille sig kritisk overfor tiltag der synes illusoriske.

I min verden er ville det synspunkt føre til at man stadigvæk brugte åreladning som kur mod dette og hint.

At jeg tvivler på om nogen kan høre forskel på netkabler, har intet med repspekt at gøre, men at gøre med at de forsøg folk gør sig med f.eks dette
som oftest er så fyldt med fejl at det er åbenlyst at der ikke kan konkluderes noget som helst andet en der har været byttet om på nogen kabler.

Og nej, jeg har ikke prøvet selv. Jeg har ærligt talt vigtigere ting at bruge min tid på, men det er jo bare den måde jeg prioritere min tid på

God søndag til alle.

ok,men jeg syntes at det er respektløst at hvis nogen kommer og siger de kan høre forskel og jeg så bryder ind og siger "nej det kan du ikke,det er noget du bilder dig ind",hvis folk mener de kan høre forskel er det iorden,ligesom det 100% er lige så meget iorden hvis de ikke kan

Til top Vis music 4 all's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af music 4 all

Clifton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 11 Marts 2007 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Jamen, hvorfor?

Hvis A siger han har fået meget bedre lyd af at investere i et sæt globalknive.

Vil det da være respektløst af B at sige, at A ikke kan høre forskel? Og vil det være respektløst at bede om en forklaring på hvordan A er kommet
frem til der er en forskel?

Og, ja. I know, men overdrivelse fremmer forståelsen. Men herfra og til netkablerne er jo blot en forskydning i tiltroen til at tweaket virker.
Til top Vis Clifton's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clifton

Classe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2007 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Kabel venner,

Kan vi ikke få snakken tilbage på emnet, istedet for at diskutere hvad der er respektløst eller ej. Det vurderer moderatorerne for os.

Hvad siger i til min indbydelse øverst på denne side. Kan det ikke friste nogen .

music 4 all
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2007 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

ja jeg kan ikke forklare dig hvorfor det virker,troede heller ikke på det selv,så jeg købte et sæt brugte billige holfi,og jeg blev meget overrasket over at der var en forskel.Syntes selv det lyder som hokus pokus/woodoo men jeg er ligeglad for jeg kan(mener jeg kan) høre en forskel.Selvom der måske ikke er en forklaring på hvorfor der er en forskel mener jeg bare ikke man skal sige at der ingen forskel er når så mange vitterligt mener det modsatte,i min lille verden viser det at "jeg har ret og du kan ikke høre forskel og sådan er det,også selvom jeg aldrig har prøvet det selv" mentaliteten er mangel på respekt for dem der lige på dette område ikke mener det samme som ex jeg gør.

Clifton
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2007 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Classe skrev:

Kabel venner,

Kan vi ikke få snakken tilbage på emnet, istedet for at diskutere hvad der er respektløst eller ej. Det vurderer moderatorerne for os.

Hvad siger i til min indbydelse øverst på denne side. Kan det ikke friste nogen .

Super initiativ,
Jeg ville gerne, men jeg er booket hele foråret.

music 4 all
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2007 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Classe skrev:

Kabel venner,

kunne være sjovt,men desværre bor jeg i den anden side af landet,super tiltag classe,håber der er nogle der tager imod det så vi kan få noget respons

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 11 Marts 2007 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

Clifton skrev:
music 4 all skrev:

der er ingen respekt for andres synspunkter/lytteindtryk,det er bare mig,mig og mig og mine synspunkter.

Jeg kan til stadighed ikke se hvorfor det er respektløst at spørge om folk har lavet en blindtest og stille sig kritisk overfor tiltag der synes illusoriske.

Burde du ikke retteligt skrive, "tiltag jeg synes er illusoriske".
Det er helt i orden at være kritisk, og det er alle(næsten) der afprøver forskellige tiltag, men fordi du synes det er illusorisk, betyder det bestemt ikke at det er sådan!!

I min verden er ville det synspunkt føre til at man stadigvæk brugte åreladning som kur mod dette og hint.

At jeg tvivler på om nogen kan høre forskel på netkabler, har intet med repspekt at gøre, men at gøre med at de forsøg folk gør sig med f.eks dette
som oftest er så fyldt med fejl at det er åbenlyst at der ikke kan konkluderes noget som helst andet en der har været byttet om på nogen kabler.

Hvis man partou kun vil forlade sig på blindtest før man er overbevist, er det vel ok. Men uanset om jeg lytter på elektronik, htér eller kabler har jeg aldrig gjort det som blindtest!

Og nej, jeg har ikke prøvet selv. Jeg har ærligt talt vigtigere ting at bruge min tid på, men det er jo bare den måde jeg prioritere min tid på

Og her knækker filmen! Hvis man ikke afprøver tingene inden man udtaler sig, kan respekten for udtalelser være svær at finde. Jeg må naturligvis acceptere din "prioritering og forudfattede mening", men respekten...............

God søndag til alle.

Som det er nævnt andet sted er kritik og debat et must for os alle, det er faktisk fundamentet for hele forum, men kritik/debat må særdeles gerne bunde i erfarings-baseret indsigt.

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Sendt: 11 Marts 2007 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Hej Classe,

Godt initiativ, jeg vil gerne deltage.

Jeg tror ikke du vil få noget entydigt ud af delen hvor man skal skrive hvilket kabel man tror man lytter til. Årsagen er at man skal bruge meget længere tid end du foreslår til at identificere karakteristika af kablet i et ukendt anlæg. Foreslår vi skærer ned til 2 kabler og laver flere bytten rundt øvelser.

Der er også den hage ved det at selvom dit anlæg på papiret er fantastisk flot, ja så kan det i praksis godt fungere dårligt, enten som følge af dårligt match eller dårlig kobling til rummet. Derfor synes jeg du skal tillade en sekvens som hedder, "er anlæget i stand til at afsløre forskellene?, hvis nej så takker man pænt nej til at deltage i den statistiske del af øvelsen".

Der skal være ro og med det mener jeg helt ro imellem skiftene!

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Clifton
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2007 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

gl.jas skrev:

Som det er nævnt andet sted er kritik og debat et must for os alle, det er faktisk fundamentet for hele forum, men kritik/debat
må særdeles gerne bunde i erfarings-baseret indsigt.

Men ikke i en videnskabsteoretisk indsigt?

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2007 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

Clifton skrev:
gl.jas skrev:

Som det er nævnt andet sted er kritik og debat et must for os alle, det er faktisk fundamentet for hele forum, men kritik/debat

Der er vist aldrig kommet noget god medicin ud af at tænke sig til hvad som virker og hvad som ikke virker. Det ville betyde at alle medicamenter med samme biokemiske angrebspunkt skulle have samme effekt, altså klasse effekt. Men det ved du jo godt ikke passer, derfor afprøver man stoffer i praksis før man udtaler sig om virkningen.

Der hvor man simpelthen ikke kan få armene ned over dit superselvmål er der hvor skriver, nej jeg har ikke prøvet det selv..... Hvis jeg var dig ville jeg nok glemme min metier som bevisfører, du er vist ikke en særlig kompetent en af slagsen!

Classe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2007 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Mercury,

Glad for at du vil være med. Ville gerne have hvis du kan sende en privat besked med de lørdag i april hvor du kan. Det er for at kunne fidne den bedst passende lørdag hvor flest mulige kan.

Din point med ro mellem skiftene er jeg helt indforstået med.

Din pointe med at man kan takke nej tak til selve testen er selvfølgelig gældende. Om det så er fordi setuppet ikke er tilstrækkeligt godt eller hvilken grund man har er egentlig ligemeget. Det er dog en betingelse at man angiver en grund til at man ikke ønsker at være med i selve testen og at man var indstillet på det fra begyndelsen. Dvs grunden skal ligge i noget man har oplevet/hørt eller hvad det nu er i de timer der er brugt inden selve testen. Årsagen til at jeg stiller denne betingelse er at jeg vil kunne skrive grunden når resultatet vises her på Hifi4all og at jeg vil undgå at nogen kommer bare for at lytte lidt til systemet og hygge snakke.

Om der kun skal være to netkabler og så bruge mere tid på hvert netkabel vil jeg gerne lade hænge lidt i luften før det besluttes.

Vi har desværre ikke mere tid til testen end de 4 til 5 timer for at det skal være praktisk muligt. Jeg tror også at det er svært at holde koncentrationen længere.

Clifton
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2007 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:
Clifton skrev:
gl.jas skrev:

Som det er nævnt andet sted er kritik og debat et must for os alle, det er faktisk fundamentet for hele forum, men kritik/
debat

Der er vist aldrig kommet noget god medicin ud af at tænke sig til hvad som virker og hvad som ikke virker. Det ville betyde at alle
medicamenter med samme biokemiske angrebspunkt skulle have samme effekt, altså klasse effekt. Men det ved du jo godt ikke passer, derfor
afprøver man stoffer i praksis før man udtaler sig om virkningen.

Der hvor man simpelthen ikke kan få armene ned over dit superselvmål er der hvor skriver, nej jeg har ikke prøvet det selv..... Hvis jeg var
dig
ville jeg nok glemme min metier som bevisfører, du er vist ikke en særlig kompetent en af slagsen!

Du mener vel ikke for alvor, at man ikke kan forholde sig kritisk overfor et eller andet uden af have prøvet det selv? Come on.

Nåmen, jeg kan ikke bidrage med noget fornuftigt vedr. topic, så jeg forlader tråden nu. God debat.

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2007 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Clifton skrev:
gl.jas skrev:

Der må altid suppleres.....

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2007 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Clifton skrev:
Mercury skrev:
Clifton skrev:
gl.jas skrev:

Som det er nævnt andet sted er kritik og debat et must for os alle, det er faktisk fundamentet for hele forum, men kritik/
debat

Der er vist aldrig kommet noget god medicin ud af at tænke sig til hvad som virker og hvad som ikke virker. Det ville betyde at alle
medicamenter med samme biokemiske angrebspunkt skulle have samme effekt, altså klasse effekt. Men det ved du jo godt ikke passer, derfor
afprøver man stoffer i praksis før man udtaler sig om virkningen.

Der hvor man simpelthen ikke kan få armene ned over dit superselvmål er der hvor skriver, nej jeg har ikke prøvet det selv..... Hvis jeg var
dig
ville jeg nok glemme min metier som bevisfører, du er vist ikke en særlig kompetent en af slagsen!

Du mener vel ikke for alvor, at man ikke kan forholde sig kritisk overfor et eller andet uden af have prøvet det selv? Come on.

Nåmen, jeg kan ikke bidrage med noget fornuftigt vedr. topic, så jeg forlader tråden nu. God debat.

Jo med lige så megen vægt som teoretiske kiruger!

Der er ting som man teoretisk kan vurdere når man praktisk har erfaring, so come on!

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2007 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

gl.jas skrev:
Clifton skrev:
gl.jas skrev:

Der må altid suppleres.....Også med dine praktiske erfaringer

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 Marts 2007 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Classe skrev:

Kære alle kabel debatører,

Jeg har lige fået mit lytterum på plads i kælderen og jeg vil nu gerne indbyde jer (max10) til en lytteseance hvor focus er powerkabel.

Boede jeg ikke i det mørke Jylland havde jeg været klar som morgenurin.

Glæder mig meget til at høre resultatet/oplevelserne af disse tests (som jeg formoder I bringer her?)

"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
Til top Vis jkjaers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjaers

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Sendt: 11 Marts 2007 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Classe - det er et flot initiativ, du kommer med der!

Hvis ellers det kan hænge sammen tidsmæssigt for mig, kunne jeg godt tænke mig at deltage. Samtidig kunne jeg godt tænke mig at tilføre mit DIY netkabel (som i parentes bemærket nu er et færdigudviklet produkt) til testen - om ikke andet, så bare for at vise, at man godt selv kan tage kampen op med hundedyre netkabler.

Hvis det har interesse, så send mig blot en PM

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003
Sendt: 11 Marts 2007 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Danster skrev:
Granholm skrev:

Med chance for at gentage mig selv, men det er der jo mange der gør i de her debater.

Læs nu den her artikkel igennem fra den ene til den anden ende http://www.geocities.com/jonrisch/ac-cords.htm

Den er faktisk god og sober. Ganske nøgterne betragtninger og målinger. Så bort set fra hans lytte erfaringer som jo altid er subjektive syntes jeg absolut at der er noget substans til debaten for en gangs skyld.

Specielt om hvordan en traditionel strømforsyning reelt trækker sin effekt og målingerne på divers prekonfektionerede kablers modstand.

Yderligere kan et godt kabel også beskytte de enkelte apperater imod at forstyrre hinanden - da det jo ikke er alt udstyr der nøjes med at trække ren 50Hz AC fra nettet, men også sender lidt retur i tilgift.

Hvad der så er et godt kabel er en anden snak og efter min mening skal de ikke nødvendigvis være dyre for at virke.

Mvh

Da jeg hurtigt skimmede artiklen igennem, tænkte jeg det kunne være sjovt at lave sine egne net kabler. Jeg har set nogle DIY net kabler, men kan ikke huske om det er på dette forum, og kan ikke umiddelbart finde det under "søg". Er der nogen der har et link til DIY netkabler?

Hej Danster,

God fornøjelse.

Prøv evt. nogen af de her "opskrifter" http://www.tnt-audio.com/clinica/diycables.html

Og hvis du har muligheden også et seperat kabel 2,5m2 fra gruppen (seperat gruppe) til anlæget. Men det kræver et elektrikker besøg og risiko for at blive dagens samtale emne hos den lokale kabeltrækker ;o)

Mvh

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum