Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 03:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Vintage Power Recievers (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 19
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 12 Marts 2007 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

Jeg har ingen erfaring med SX-980, men mon ikke godt den kan arbejde fornuftigt med en 4 ohm's belastning. Det drilske i dette er vel, at vi næsten er nødt til at kende højttalerens impedansforhold i hele frekvensområdet - det vil for mit vedkommende ikke være ok "kun" at erfare, at det er en 4 ohm's HT. SX-980 er, som mange af de fede receivere fra 70'erne godt dimensionerede og tåler en del tæsk, men den vil selvfølgelig blive noget varmere.(god udluftning). AK har også et Pioneer - forum, hvor jeg mener at huske, at SX-980 er en hyppigt nævnt receiver, hvor man måske kunne hente nogle gode fif desangående.

Vedr. 2270 Fra Marantz, så kan den altså godt spille med 4 ohm's belastning, men den sveder bravt og kan i krævende tilfælde futte af på den konto - læs evt. mere om dette på AK's Marantz-forum.  Der står sandsynligvis også en del om det på Audio Asylum (search). 

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 12 Marts 2007 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

Nåre nu denne 4 ohms problematik er kendt kan jeg ved gud ikke forstå at Højtalere fabrikanter bliver ved med at lave de ånsvage 4 ohm kasser istedet for bare lave den på 8 ohm.

Man kan vel ikke lodde en 4 ohms modstand i serie med plus kablet og så være på den sikre side?

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 Marts 2007 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Jo, men så mister du vist halvdelen af din power..
Til top Vis tunghør's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tunghør

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Marts 2007 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

Jeg er sikker på, at der er kræfter nok i den SX-980'er til at drive det meste. Også selv om man skulle sælge lidt.  Det handler vel om 3 dB i den dyre ende - det tror jeg, at de fleste kan leve med. Den er sikkert designet til at køre i 8 Ohm og mon ikke den leverer varen der også - og så lidt sundere.

Vh

Freddy 

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Marts 2007 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

også selv om jeg har 80 watt i 8 ohm at gøre godt med ?? en monster receiver med 40 watt - det er der vist ikke så meget monster over.

Mr.Diy
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil: skruerselv

Bruger siden: 13 Februar 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 12 Marts 2007 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

Et lille sidespring.

Men kan det passe at en Pioneer SX 1980 (på de 2 x 270 Watt i 8 ohm), slet ikke bryder sig om impedanser under de 8 ohm (ca)

At den slår fra og ikke kan magte 4 ohm og der under ?

Udgangstrinnet ser noget "spinkelt" ud på sådan en.

Til top Vis Mr.Diy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr.Diy

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Marts 2007 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Nu skal jeg ikke spille expert, men så vidt jeg er orienteret så er den fx opgivet til 2 X 80 watt i 8 ohm.(jeg husker det egentlig ikke, men en sx-980 ER relativt kraftig).  Hvis du gør dine højttalere til "8 ohm's", så er det vel 2 x 80 watt?? (RMS)

Hvis du spiller over 4 ohm's højttalere, ja så siger min simple logik mig, at den ville kunne aflevere noget mere - rent effektmæssigt fx 120watt/ch, men ikke af det gode jvf. tidligere snak om dette..

Nu er dit foreslåede indgreb jo af en karakter, som er fuldt reversibelt - og virker forsøget ikke, så kan du vel "spole tilbage".

Jeg forstår så heller ikke helt: En monsterreceiver, som kigger ind i en 8 ohm's belastning er vel ikke noget nyt?? Der skal den da kunne sparke r.. - ellers er det vel ikke en monsterreceiver?

Vh

Freddy

Mr.Diy
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil: skruerselv

Bruger siden: 13 Februar 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 12 Marts 2007 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

Nu skal jeg ikke spille expert, men så vidt jeg er orienteret så er den fx opgivet til 2 X 80 watt i 8 ohm.(jeg husker det egentlig ikke, men en sx-980 ER relativt kraftig).  Hvis du gør dine højttalere til "8 ohm's", så er det vel 2 x 80 watt?? (RMS)

Hvis du spiller over 4 ohm's højttalere, ja så siger min simple logik mig, at den ville kunne aflevere noget mere - rent effektmæssigt fx 120watt/ch, men ikke af det gode jvf. tidligere snak om dette..

Nu er dit foreslåede indgreb jo af en karakter, som er fuldt reversibelt - og virker forsøget ikke, så kan du vel "spole tilbage".

Jeg forstår så heller ikke helt: En monsterreceiver, som kigger ind i en 8 ohm's belastning er vel ikke noget nyt?? Der skal den da kunne sparke r.. - ellers er det vel ikke en monsterreceiver?

Vh

Freddy

Det indlæg forstår jeg simpelthen ikke
Til top Vis Mr.Diy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr.Diy

mortenkongsfelt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: København
Sendt: 12 Marts 2007 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

Til R-L-B:

Effektræset:

Marantz 2600

http://www.classic-audio.com/marantz/2600.html

RMS Power Per Channel 300 @ 8 ohms, 400 @ 4 ohms

Pioneer SX-1980:

http://www.classic-audio.com/pioneer/sx1980.html

RMS Power Per Channel 270 watts

Sansui G-33000:  Kunne ikke lige finde noget, men den går for ca. 300Watt - nogle hævder måske fejlagtigt 330W (8 Ohm RMS)

Technics SA-1000: Kunne heller ikke lige finde noget, men søg gerne selv. Så vidt jeg husker - også omkring de 300 - 330 Watt (Ohm RMS)

Antagelsen af, at Pioneer SX-1980 skulle være den kraftigste er ikke sand, men dybest set finder jeg det uinteressant, da ingen af os kan høre forskellen på de watt - i den ende.  Store er de i hvert fald - og TUNGE!

Mine apparater får alle lov at spille i ny og næ - efter tur, da de jo skal holdes i form. En lidt "flot" bemærkning fra mig, men jeg har mange units - og da de fleste efterhånden har erfaret, at jeg samler på Marantz især - har jeg naturligvis mange sjove modeller derfra - deribland netop receivere. Jeg synes Personligt, som jeg også skrev tidligere, at Marantz's  model 18 -19 - 2325 - 4400 lyder utrolig godt - ej heller at forglemme model 2230 - fantastisk lyd, men den falder ligesom ud fra trådens emne: De store drenge! Model 18 og 19 er ikke i den forstande store, men de var det største på deres tid 1968-1972.

Nej - jeg har ikke billeder - jeg har aldrig haft et digitalkamera før for en uge siden - skal lige lært at bruge det - og ikke mindst uploade billeder, bl.a. hertil.

Til "Tunghør"

Jeg har aldrig haft 2270'eren, men har hørt den flere gange. Spiller fint  (dog ikke i klasse med 2230 - 2325 - virker lidt hårdere i lyden end disse. Den skulle efter sigende have problemer med at håndtere loads på 4 ohm. Men flot er den - har du sådan een??

Vh

Freddy

Marantz 2600

http://www.classic-audio.com/marantz/2600.html

Power Consumption 115 W (idle); 920 W (Rated output; both channels)

Pioneer SX-1980:

http://www.classic-audio.com/pioneer/sx1980.html

Power Consumption 1400 watts

Så skal der hvertfald ikke fyres op i brændeovnen

Arcam DV-88
Tara Labs, Nordost, QED, Dali Biwire...
Til top Vis mortenkongsfelt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mortenkongsfelt

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Marts 2007 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

Ok- jeg prøver på en anden måde:

Jeg er ikke electronic wizard, men...

Hvis receiveren er opgivet fra producenten til at kunne aflevere 2 x 80 watt i en 8 ohm's belastning 20-20kHz- og vi går ud fra, at den går under kategorien "monsterreceiver" - så vil jeg mene, at denne receiver vil kunne spille aldeles kompetent i den nævnte 8 ohm's- belastning.

Derfor forstår jeg ikke, at  tidligere indlæg indikerer, at receiveren, ved at ændre HT impedansen til 8 ohm (fra 4 ohm) kun skulle aflevere 40 watt/ch og herved ikke længere være at kategorisere som en såkaldt "monsterreceiver". Netop ved at belaste denne receiver med 8 ohm's højttalere, vil man da give den de mest optimale arbejdsbetingelser og i øvrigt være totalt samstemmende med fabrikopgivelsen ( 2 x 80 watt V. 8 Ohm 20-20kHz).

http://www.classic-audio.com/pioneer/sx0980.html

Eller tager jeg fejl??

Nu er watt noget, som jeg ikke går en døjt op i  i. øvrigt - da der er mange andre parametre, som afgør en spilles kvaliteter, men emnet i denne tråd er jo nu en gang noget, som bl.a. handler om watt-kapløbet fra de sene 70'ere.

vh

Freddy

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Marts 2007 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

Jeg skrev vist noget vrøvl med de 40 watt - men det var fordi der var en der skrev at jeg ville halvere effekten af receiveren.

Måske er sx 980 med sine kun 22 kg og 2 x 80 watt ikke en rigtig monster receiver en bare en meget stor en -?? det kan godt være at det kun er 1280 og 1980 fra Pioneer der er ægte monstre (specielt 1980eren er også lidt grim i forhold til sine mindre brødre

Jeg har bare hørt at de uanset størrelse ligesom mange luxman forstærkere - ikke bryder sig om 4 ohm højtalere - jeg ser det ikke som et tegn på at de er kontrueret forkert men som et tegn på at de er optimeret til 8 ohm.

JEg gider ikke brænde min nyervervelse af - hvis i forstår hvad jeg mener - derofr spørgsmålet om dens erieforbundne modstand

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Marts 2007 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg ved, så opgives denne receiver til 80 watt i 8 Ohm - og 100 watt i 4 Ohm. Dette er ikke ligefrem en fordobling af watt'ene ved den halve impedans. Derfor vil der i hvert fald ikke være ret meget forskel på, om den køres i 4 eller 8 ohm, set ud fra den betragtning. Men var det min, ville jeg gøre meget for at få modstand bragt lidt op - da jeg hellere ville have en sund radio med ro i sindet end et elektronisk vovestykke.

Så langt - så godt, men jeg tror, at vi skal vente på nogle af de mere kyndige vedr. din ide om ændring af højttalerimpedans. Jeg forstår udemærket, at du tænker i de baner - for at få så sundt arbejdende 980'er som muligt - når man nu endelig er løbet over een. 

Vedr. de visuelle´aspekter om 1980'eren/1250'eren så kan jeg kun give dig ret i, at disse - især 1980'eren er for monstrøs/uharmonisk designet - ikke at den ikke er lækker, men kigger man på fx 980 eller 1080 for den sags skyld, møder man mere harmoni i linierne. Jeg synes eksempelvis heller ikke, at Sansuis G-33000 er særlig harmonisk. Derimod synes jeg, at Marantz'es 2385/2500/2600 serie er smukke og ikke uproportionerede at se på.

Venligst

Freddy

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Marts 2007 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Jeg har også et sæt 8 ohm højtalere men de har en driftseffekt på 97 db og kan kun tåle 35 watt så der er jeg omvendt bange for at blæse dem istykker med 980eren

Så har jeg et sæt Sansui med træ-kitter frontstof men efter at der var en herinde der spurgte hvem der havde puttet mine Jamo Power ind i et Vitrineskab fik deres selvtillid et gevaldigt knæk så de nægter at vise sig offentligt

Mission 700 er 8 ohm men det virker alstå forkert at sætte så små kasser til en stor receiver bamse.

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Sendt: 12 Marts 2007 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Hvis du ikke kan finde en måde at bruge den 980'er skal du bare sende den til mig. Så sparer du også dig selv for en masse hovedbrud. Du skal vel bare have fat i en klassisk Pioneer højttaler fra samme periode? Fra HPM serien?
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Sendt: 12 Marts 2007 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

De der TOTL 70er receivere er skræmmende.

Den såkaldte Receiver War i slutningen af 70erne skabte nogle monster receivere, der nok vil få meget moderne grej til at tabe pusten - audiokarm.org er godt sted at udforske den slags, men pas på - det hedder sig, at vintage feberen er smittende ! 

På mit kontor på arbejde har jeg en Sansui Eight, som endda  ikke er en TOTL monster receiver - slet ikke i sammenligning med den nævnte Sansui G-Serie - men selvom min Eight bare trækker et par små B&W højttalere, er jeg bange for den. Den er bare så frygtindgydende.

Jeg tør ikke tænke på, hvordan det vil være at sætte den på min Jealvox monitors - Jürgensen, der designede Jealvox'erne i slutningen af 70erne drev dem i en periode med en Sansui Eight. I disse dage er det en endnu ældre philips rørforstærker, der spiller trevejshornene op (og det gør den godt!).

En knægt jeg kender kom hjem fra spejdernes loppemarked med en Nikko Monster receiver - den er sgu også uhyggelig - 120 gammeldags watt eller i det nabolag. Føj!

Peter Q (der lige har fået bas tilbage i sit liv)

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Marts 2007 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

Jeg tror egentlig ikke, at der sker noget som helst ved at sætte den 980'er på de "små" Mission 700. Det er alligevel hyper-sjældent, at man i praksis nærmer sig de mange watt - i længere tid. Hurtige spidser sker der ikke noget ved, men det kommer selvfølgelig an på programmaterialet.

Der skal spilles ualmindelig højt i længere tid på temmelig komprimeret materiale, før det sker. Dybest set er det en bedre sikring af højttaleren at bruge en voksen forstærker end omvendt, da denne kan bringes forholdsvist hurtigt til klipning - og så er højttalerne i fare.

Det tidsmæssigt/historisk rigtige er, som "Krentzler" foreslår en fx HPM-100 - den vil sidde "lige i skabet!Ellers prøv roligt med dine Mission eller for den sags skyld dine Sansui. Jeg har fulgt en gl. læresætning, som siger, at "så længe l**tet ikke "brækker sig", så holder det fint".  Lidt flot bemærkning, men der sker intet ved dette.

JBL's gl. Studiemonitorer med 15" + div. horn var typisk normeret til 75 Watt, men JBL anbefaler rask væk forstærkere til op til 300/CH RMS til disse HT uden at blinke.

Det farligst for højttalere er typisk, at forstækeren klipper og det vil så nok næppe ske her, men du vil opleve, at dine Mission's får vinger!

Venligst

Freddy

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Marts 2007 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Sansui AU-9900 skulle vist spille helt nice?

Hvordan lyder sådan nogle Dynaco A-25 og er de blevet modificerede?

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Marts 2007 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Så er der HPM-150 men den ser man sjældent og den er ikke billig.

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Marts 2007 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

selv om dette kunne være lidt Off Topic, så husker jeg udemærket HPM-150 - og det er egentlig ikke særlig lang tid siden, hvor jeg så et sådant sæt til salg - og ikke specielt dyrt. (husker dog desværre ikke hvor - arrgghh!

Men den 980'er vil sikkert klæde rigtig mange højttalere! - og så er den altså "kun" på 80 watt, så det er egentlig ikke noget specielt - der er en milliard højttalere derude, som ville spille fint med den.

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Sendt: 12 Marts 2007 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Sansui AU-9900 skulle vist spille helt nice?

Hvordan lyder sådan nogle Dynaco A-25 og er de blevet modificerede?

Sansui au-9900 forstærkeren (og de andre i sansuis professionel serie fra slutningen af 70erne - osse au-11000eren og den endnu større au-20000) er de  flotteste forstærkere der findes.

Og de lyder vist også godt.
Jeg har aldrig haft lejlighed til at sammenligne dem med high-end grej, men synes at den går godt med mine vintage AR-6ere. Kombinationen er ikke umiddelbart imponerende men vinder ved længerevarende lytning. Her er absolut INGEN lyttetræthed. AR-6erne er urimelig tunge at trække, og sansuien skal langt op over kl. 1 for at fylde mit 45 kvm musikrum.

Her er et billede af en au-9900, så I kan se at det en af de flotteste forstærkere der findes:

Sansuien trækker også et sæt dynaco a-25, men det er hovedsaglig som part i mit dynaco/scandyna vintage surround setup (a-25 i front via au-9900 , A-25 midt for via NAD 3020 og A-10 bag til via en sansui quad bagforstærker).

I følge audiokarma.org skal alle rigtige vintage samlere have et par a-25 i deres samling!

Jeg fandt mine på min søns skole og fik lavet en fornuftig byttehandel (det håber jeg også skolen synes). A-25erne er imponerende, men måske også lidt trættende længden.

Jeg er ved at udvikle en teori om, at de har en slags loudness kvalitetet (eller det modsatte); i sammenligning med f.eks. AR-6erne er de strålende i toppen og dybe i bunden, hvilket umiddelbart imponerer; men måske er mellemtonerne derfor - eller bekostning deraf - for neutrale.

I forhold til at der er tale om en masseproduceret (600.000 par!, mindst) højttalere, som blev solgt til en forholdsvis lav pris, er de fantastiske.
De står endnu på mange loppemarked og kendes på nettet med rockwoll i. Men pas på der er mange versioner og ikke alle er lige gode. Har de ledningsbøsninger på bagsiden og en omskifter for diskantniveauet er det (måske) ikke helt galt.

Læs mere om dynaco/scandyna a-25 her: (så du også kan snuppe dem på loppemarkederne)

Peter Q.

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

<< Forrige Side af 19 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum