| Forfatter |
|
tunghør Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1430
|
| Sendt: 12 Marts 2007 kl. 23:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lækker sag den der, Pgrannes - den må du være glad for!
Jeg har selv gået og kigget lidt efter et sæt A-25'ere, men så mangfoldige er de altså heller ikke, her i landet. Men en eller anden dag er man måske heldig..
Her er et link til en tråd på AK (audiokarma) , hvor der er lidt teori på emnet "gamle recievere og 4 ohms belastninger" . Han forklarer det ret godt, og jeg evner ihvertfald ikke lige at se hullerne i forklaringen, hvis der er nogen. Det skal man nok afholde sig fra.. - http://audiokarma.org/forums/showthread.php?t=60386
-tunghør
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 13 Marts 2007 kl. 00:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lidt opsumering -Krenzler: nope! jeg beholder den Til Pgrannes - så at du havde 5 indlæg på samvitigheden - troede du var helt ny men i hifi4all sammenhæng men du har jo været med længe - Det er på tide du ytrer dig - Gode VIntage folk hænger jo ikke på træerne - og Vintage hifi er klart med til at få smilet frem  Død flot Sansui sag - de var flotte de sorte Sansuier - med ordenlige knapper og solide kabinetter - var de stadig varme i lyden i slutningen af 70erne - min erfaring er mest fra de mindre fra starten af 70erne? Og jeavalox (staver det altid forkert) dem er der ikke så mange til bage - den sidste herinde der aktivt brugte sine er vist lige blevet Tannoy konvertit - har du selv bygget dem - 125 kg ??
Jeg prøver nok Mission til Pioneeren eller måske et par JBL monitors jeg har stående - tro de hedder noget med L 65 - Pioneers højtalere i jbl-klon-stil er jo vildt dyre nu om stunder (er der ikke noget med at pioneer havde et discount mærke der hed noget med TAD ?)
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1571
|
| Sendt: 13 Marts 2007 kl. 07:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for kommentarerne. Ja, jeg har været lidt 'alene' med
mit vintage grej, ud over selvfølgelig audiokara.org, der altid kan give en
trøst og udvide ens vintage horisont.
Jeg har flere sorte sansui'ere. 2 små au-101ere, en au-505 (den fik jeg
overrakt gratis på en genbrugsplads, da jeg var fræk nok til at spørge damen
der var på vej i til containeren med den om ikke jeg måtte få den) på min søns
værelse og en au-5500, som jeg bruger som kontrolforstærker til nyfundne
højttalere, cd-afspillere og grammofoner v. mit værkstedsbord (nej, jeg kan
ikke reparere!). Et sted i bunken står også en au-555, som jeg er ved at bytte
mig til (for en sansui tuner tu-7900). Jeg kan vist ikke stå for de sorte
sansui fronte.
Jeg har ikke selv bygget Jealvox højttaleren. En snedkersvend fra
Ikast-kanten lavede dem i slutningen af 70erne, og de ser ud som nye. De har
fået renoveret/forbedret delefiltrene og lyder bare godt nu, hvor jeg har fået
mere power og bas bag dem via min 1960 rør Philips forstærker.
Jeg konverterede sidste vinter et uudnyttet loft til et 45 kvm hifirum, så der
er god plads til min besættelse.
Jeg har for resten r-l-b et sted den originale manuale til nogle JBLer. Hedder
de Jubal og har glasplader på toppen? Måske skulle vi sætte en byttehandel i
værk?
Peter Q.
__________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2247
|
| Sendt: 13 Marts 2007 kl. 08:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
pqrannes:Helt alene om din vintage-passion er du nu ikke,heller ikke her på hifi4all.Men der er forholdsvis langt mellem os der synes at vintage-grej er det der rykker  Mange afskrækkes af alderen på grejet,hvilket er forståeligt.For det er ikke altid uden sværdslag at holde grejet i topform.......
Som udgangspunkt kan jeg heller ikke reparere,men der er ingen vej udenom.Jeg er selv igang med at skifte et skydepotmeter......det skal bare prøves nogle gange,så føler man sig på lidt mere sikker grund __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Marts 2007 kl. 08:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
pqrannes skrev:
Et sted i bunken står også en au-555, som jeg er ved at bytte
mig til (for en sansui tuner tu-7900). Jeg kan vist ikke stå for de sorte
sansui fronte.
Jeg har for resten r-l-b et sted den originale manuale til nogle JBLer. Hedder
de Jubal og har glasplader på toppen? Måske skulle vi sætte en byttehandel i
værk?
Peter Q.
|
|
|
Jeg har AU 555 A - den bliver aldrig byttet eller solgt - den har bare engle lyd Nej det JBL jeg har ståedne et sted er nogle nærfeldts monitorer - med meget overdimensionere delfilter -de er 2 vejs med lys 10 " bas - delefiltret er på størelse med en lille forstærker Hvorda styre man det med ledningerne i siden på de Store Sansuier - er der plads bag fron panelet eller strittet de ud i luften __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 13 Marts 2007 kl. 08:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan det ikke godt betale sig at opgradere sådan et sæt A-25 lidt eller er det en skam?
Der har lige været et sæt HPM-100 hos QXL men de røg for køb-nu prisen på 3800,-. De var også MEGET pæne.
pqrannes: Du mangler da vist lige en AU-111 i din samling?
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Marts 2007 kl. 08:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tante Berg skrev:
pqrannes:Helt alene om din vintage-passion er du nu ikke,heller ikke her på hifi4all.Men der er forholdsvis langt mellem os der synes at vintage-grej er det der rykker Mange afskrækkes af alderen på grejet,hvilket er forståeligt.For det er ikke altid uden sværdslag at holde grejet i topform.......
Som udgangspunkt kan jeg heller ikke reparere,men der er ingen vej udenom.Jeg er selv igang med at skifte et skydepotmeter......det skal bare prøves nogle gange,så føler man sig på lidt mere sikker grund  |
|
|
Ja ud over Tante Berg og undertegnede, Fredmarantz, Piobyte, Krenzler, Sveske er her da et par stykker mere der er til Vintage - som med god whiskey er glæden ved vintage noget der kommer med alderen - så må vi lade de uindviedede drikke deres gajolshots med opamps i til de en dag ser lyset. Det nytter ikke at missionere overfor folk der sidder midt i et snurrerundt anlæg og lige har investeret 4000 kr. i en kasse så de kan male kanten af deres CDer sorte. Og Tante - du har ret det kan være grufuldt at få regning fra et værksted - navnlig fordi man ved at halvdelen ar betaling for den tid de har brugt på at klø sig i hovedet fordi de kun er kompetente til at skifte hele printplader med færdige kredsløb ud __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Marts 2007 kl. 14:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har lige sparet ca. 1300,- kr. r-l-b. Denne mangler endda glasset foran.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Marts 2007 kl. 15:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
hold da op jeg troede han havde været flitig med "glasex" - ja det er nice at spare penge
|
| Til top |
|
| |
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 13 Marts 2007 kl. 21:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Kan det ikke godt betale sig at opgradere sådan et sæt A-25 lidt eller er det en skam?
... pqrannes: Du mangler da vist lige en AU-111 i din samling?
|
|
|
Jo, nogle går efter at opgrader A-25erne v. f.eks. at få nye kondensatorer i delefiltrene, men der er jeg ikke nået til endnu. Så burde jeg nok først skifte kondensatorer i mine Sansui sp-2500 højttalere, som har ry for at have brug for det. Og au-111eren. Der er mange sansuier jeg mangler endnu! Jeg tror nu snart at jeg begynder at sælge/bytte ud af alt det jeg ikke bruger. Man kunne måske få råd til noget bedre. Eller bytte sig til noget bedre. Men kun vintage! Jeg har en ny Cambridge riaa og en pioneer dvd/sacd/hdcd afspiller ellers er resten vist vintage. Her i blandt for resten en marantz cd-93 cd-afspiller fra 1984 og et par andre cd-afspillere fra 1985 (en Luxman og en Toshiba). De spiller alle tre så en dag, når der kommer nogle vintage freaks forbi laver vi en vintage cd-afspiller shoot out (jeg har adgang til 24 værelser, så I behøver ikke køre hjem samme aften!) Peter Q __________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Marts 2007 kl. 21:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
pqrannes skrev:
| jeg har adgang til 24 værelser, så I behøver ikke køre hjem samme aften! |
|
|
Bor du på hotel?
....eller slot?
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 13 Marts 2007 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Marts 2007 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det må lige være på sin plads at smide et par billeder af Sansui AU-111 op:
Meget pænere bliver det vel ikke?
|
| Til top |
|
| |
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 13 Marts 2007 kl. 22:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for billederne Krenzler! Det var ikke gået op for mig, at au-111eren var med rør. Så vil jeg godt skrives op til en alligevel. Har du sådan én eller drømmer du (også) om en? Og så er det lige dér, at man kan se at Sansui-folkene startede med at lave transformatorer: de ser bare så godt ud! Peter Q.
www.vintagehifi.dk
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1430
|
| Sendt: 13 Marts 2007 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, og grå elna'er - de lyder bare godt, sådan nogle
24 værelser, Pgrannes? -Det må lige være nok til at afholde DK's første monster-vintagehifi-lytnings-weekend  . Alle tar' et styk apparat med, og der kombineres derudaf
-tunghør
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Marts 2007 kl. 22:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg drømmer om den om natten.
Det er dén (integrerede) Sansui jeg helst vil eje (uden at vide forfærdeligt meget om det).
Her står noget om den. Så sent som i 1999 blev den åbenbart re-introduceret som AU-111 Vintage.
Men nu er tråden vist ved at blive afsporet en smule da den med sine 2x40 watt vel næppe kan kaldes en Vintage Power Receiver (og en receiver er det heller ikke  ). Men hvis jeg kender r-l-b ret så har han nok ikke noget imod det.
Han plejer selv at være god for en afsporing i ny & næ.  (ligesom undertegnede...).
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Marts 2007 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 13 Marts 2007 kl. 22:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
DK's første monster-vintagehifi-lytnings-weekend? Ja, det må vi se på hen af vejen. Det må være en af de store sale grejet skal stilles op i! Ellers må vi nøjes med mit hifirum ,og så behøver jeg heller ikke flytte mine jealvox-horn. Jeg har for resten også et par Duelund egoisthorn(?) uden enheder - jo en enkelt 8'' fostex - ude i garagen. Det kunne også blive der ude! Peter
www.vintagehifi.dk
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Marts 2007 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes faktisk at AU 555 A er pænere men jeg ville også MEGET gerne eje en 111'er - for s.... Det med spoler og transformatorer - jeg tror stadig resterne elller ??? laver transformatorer og step up trafo ting - koster vist en del.. 111 er grunden til at de første amps fra Sansui lød så godt da man søgte at genskabe den lyd Nu er min sx 980 færdig med at lugte af kontaktspray - jeg har sat den op istedet for mit revox anlæg - tilsuttet en thorens 318, en denon cd afspiller og studer casette - lidt minimalistisk  anyway - jeg skal have tilsluttet min nye Denon DL 110 på Thorens - starter med overhang på 16,4 og 2,1 gram nåletryk - så må jeg få fat en protraktor papir skabelon ting til finjustering - nu glæder jeg mig bare til at lytte - og hvis den ikke er god så skal Krenzler ha - ska' han
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Marts 2007 kl. 23:02 | IP-adresse registreret
|
|