Emne: Digitalkabel, hvad kan betale sig? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
andersena Branchemedlem

PowerMill Service
Bruger siden: 09 Februar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 758
|
| Sendt: 13 Marts 2007 kl. 09:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Så lader du jo som om at jitter, aldrig er et problem med DAC's, selvom du jo nok ved, at kun få DAC's er immune overfor det. Det er noget som mastering-industrien tager særdeles alvorligt.
Hvorfor er fejlretningen i modtageren ikke aktiveret ? Det er naturligvis fordi modtageren tror, at de forkerte data den modtager er korrekte ! |
|
|
selvfølgelig hvis man heller ikke kender til fejlretningen i et CD afspiller vil man jo tro at der ikke kan være fejlretning med envejs kommunikation, men det er i allaerhøjeste grad muligt. og den laver mange rettelser når den læser fra CD, og sjovt nok bliver det som regl rigtigt det den retter til. og der er selvfølgelig også fejlretning på SPDIF og toslink, tror bare ikke den laver ret meget. og jo jitter bliver taget meget alvorligt, netop derfor er det ikke et problem fordi sender og modtager kresløbene er designet til at det skal sættes ud af spillet.  som der også står i det jeg henviser til vil fejl i overførslen vise sig i allerfleste tilfælde som plop i lyden, og i sjældne tilfælde som ændrig i lyde. hvor mange af jer har hørt plop i jeres lyd? ingen? så har i nok heller aldrig hørt ændringer i lyden pga fejl. og hvis man endelig hører fejl vil det sædvanligvis tyde på et meget ødelagt kabel.
|
| Til top |
|
| |
andersena Branchemedlem

PowerMill Service
|
| Sendt: 13 Marts 2007 kl. 09:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
brok skrev:
Prøv at spørge gutterne ude på Strax-værkstedet, om de heller ikke kan se forskel på 2 lcd-skærme med samme primære data . 
Son andersena er inde på, handler det vel for de fleste om, hvorvidt de tror på forskelle som ikke umiddelbart lader sig måle. de, som bekender sig til "digital lyd er altid ens, det er jo bare ettaller og nuller, basta!", vil sikkert osse afvise, at der er forskel på bitstrømmen, og dermed lyden, fra digitale drev.
Mvh
Brok |
|
|
jo der er forskel, men det skyldes som regl signal processeringen. i et digitalt signal er der ingen processering. jeg er ikke ude på at gøre nogen til t**ser. og som sagt så hvis folk kan høre forskel og de mener det lyder bedre skal de jo have al mulig ret til at købe dyre kabler, det er en hobby. og det koster penge  jeg kunne ikke drømme om at sige at to cd afspillere altid vil lyde ens, der er nemlig også en masse signal processering. og DAC's lyder bestemt heller ikke ens. men en "ren" digital overføring burde der hverken være målelig eller hørbar forskel.
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 13 Marts 2007 kl. 09:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
andersena skrev:
Spencer skrev:
Så lader du jo som om at jitter, aldrig er et problem med DAC's, selvom du jo nok ved, at kun få DAC's er immune overfor det. Det er noget som mastering-industrien tager særdeles alvorligt.
Hvorfor er fejlretningen i modtageren ikke aktiveret ? Det er naturligvis fordi modtageren tror, at de forkerte data den modtager er korrekte ! |
|
|
selvfølgelig hvis man heller ikke kender til fejlretningen i et CD afspiller vil man jo tro at der ikke kan være fejlretning med envejs kommunikation, men det er i allaerhøjeste grad muligt. og den laver mange rettelser når den læser fra CD, og sjovt nok bliver det som regl rigtigt det den retter til. og der er selvfølgelig også fejlretning på SPDIF og toslink, tror bare ikke den laver ret meget. og jo jitter bliver taget meget alvorligt, netop derfor er det ikke et problem fordi sender og modtager kresløbene er designet til at det skal sættes ud af spillet.
som der også står i det jeg henviser til vil fejl i overførslen vise sig i allerfleste tilfælde som plop i lyden, og i sjældne tilfælde som ændrig i lyde. hvor mange af jer har hørt plop i jeres lyd? ingen? så har i nok heller aldrig hørt ændringer i lyden pga fejl. og hvis man endelig hører fejl vil det sædvanligvis tyde på et meget ødelagt kabel.
|
|
|
Der er et godt, og meget beskrivende citat, i denne artikel http://www.positive-feedback.com/Issue22/nugent.htm
------------------citat-------------------
5. Digital cabling and optical conversion
If the digital cable is an S/PDIF "coax" or AES/EBU
cable, there are at least two contributors to jitter, including reflections due
to impedance mismatches, and dispersion due to losses and changing data pattern.
Reflections can occur because the cable, the output driver, or the input is not
matched to the correct impedance. Losses on the cable can cause the pulses to
flatten out which causes edges to move depending on the data pattern. Cable
length can also cause reflections on the cable to cause jitter.
For more on this subject, see my white-paper on
S/PDIF cable length in Issue 14 of Positive Feedback Online for more
details, published at
http://www.positive-feedback.com/Issue14/spdif.htm.
I hans white-paper (ovenstående link) skriver han følgende "Losses can also have an impact on jitter, and this is why some 75 ohm digital
cables sound better than others, even in well-matched impedance-controlled
systems—but that is another paper, so back to the question of digital cable
length." ----------------------------------------
Jitter laver ikke dropouts, med de knæk du hentyder til, men skaber en udtværing i lyden, som beskrevet i ovenstående artikel, og whitepaper.
Citat: "the jitter on the digital signal can increase
if the cable is too short, and the increased jitter can cause the audio to have
"halos" or be out of focus." __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Brok Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3136
|
| Sendt: 13 Marts 2007 kl. 10:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andersena:
Pyhhh, så er jeg mere rolig 
Hvis kollegerne mente, at der heller ikke der var nogen forskel, ville jeg sq blive lidt rystet. 
andersena skrev:
men en "ren" digital overføring burde der hverken være målelig eller hørbar forskel.
|
|
|
Så du mener ikke, at der er lydmæssig forskel på stand alone cd-drev? Det aftaster jo "blot" det digitale signal fra skiven og spytter det videre til en dac af en art?
Mvh
brok __________________ Skodgrej og popmusik
Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
| Til top |
|
| |
andersena Branchemedlem

PowerMill Service
|
| Sendt: 13 Marts 2007 kl. 10:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Der er et godt, og meget beskrivende citat, i denne artikelhttp://www.positive-feedback.com/Issue22/nugent.htm
to impedance mismatches, and dispersion due to losses and changing data pattern.
details, published at
I hans white-paper (ovenstående link) skriver han følgende "Losses can also have an impact on jitter, and this is why some 75 ohm digital
Jitter laver ikke dropouts, med de knæk du hentyder til, men skaber en udtværing i lyden, som beskrevet i ovenstående artikel, og whitepaper.
|
|
|
det kan der være noget om.. reflektioner og jitter har som sagt selvfølgelig noget at sige, og det giver udtværing. men jeg tror simpelthen ikke det kan have så meget at sige på et 1m kabel og ved de forholdsvis lave frekvenser. at folk rent faktisk kan høre forskel. jeg kunne godt tænke mig at der blev lavet en blinde test. jeg er som sagt villig til at undskylde og æde mine ord (internet smager garanteret skidt)
|
| Til top |
|
| |
andersena Branchemedlem

PowerMill Service
|
| Sendt: 13 Marts 2007 kl. 10:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
brok skrev:
Andersena:
Pyhhh, så er jeg mere rolig 
Hvis kollegerne mente, at der heller ikke der var nogen forskel, ville jeg sq blive lidt rystet. 
andersena skrev:
men en "ren" digital overføring burde der hverken være målelig eller hørbar forskel.
|
|
|
Så du mener ikke, at der er lydmæssig forskel på stand alone cd-drev? Det aftaster jo "blot" det digitale signal fra skiven og spytter det videre til en dac af en art?
Mvh
brok |
|
|
hmm.. hvis de er lavet ordentligt så de undgår jitter så ja faktisk. igen blindetesten kunne være sjov
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Marts 2007 kl. 10:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
andersena skrev:
Spencer skrev:
Der er et godt, og meget beskrivende citat, i denne artikelhttp://www.positive-feedback.com/Issue22/nugent.htm
details, published at
|
|
|
det kan der være noget om.. reflektioner og jitter har som sagt selvfølgelig noget at sige, og det giver udtværing. men jeg tror simpelthen ikke det kan have så meget at sige på et 1m kabel og ved de forholdsvis lave frekvenser. at folk rent faktisk kan høre forskel. jeg kunne godt tænke mig at der blev lavet en blinde test. jeg er som sagt villig til at undskylde og æde mine ord (internet smager garanteret skidt) 
|
|
|
Hvis du læser hans whitepaper, vil du se, at kablet skal være mindst 1½m langt, og helst længere, for at reflektionerne i kablet bliver så forsinkede, at de ikke skaber jitter. Hvor lange er de dyre digitalkabler du typisk ser i handelen ? Typisk kortere, hvilket stiller større krav til perfekt impedansmatch, uden reflektioner. Det dyre kabel kan altså give ringere lyd, hvis impedansen ikke er iorden i modtagerenden (dog ikke kablets skyld, når modtagerenden ikke er præcis 75 ohm). __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
andersena Branchemedlem

PowerMill Service
|
| Sendt: 13 Marts 2007 kl. 10:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Hvis du læser hans whitepaper, vil du se, at kablet skal være mindst 1½m langt, og helst længere, for at reflektionerne i kablet bliver så forsinkede, at de ikke skaber jitter.
Hvor lange er de dyre digitalkabler du typisk ser i handelen ? Typisk kortere, hvilket stiller større krav til perfekt impedansmatch, uden reflektioner. Det dyre kabel kan altså give ringere lyd, hvis impedansen ikke er iorden i modtagerenden (dog ikke kablets skyld, når modtagerenden ikke er præcis 75 ohm).
|
|
|
ganske spændende, må indrømme jeg har ikke tid til at sidde og læse det nu, da jeg er på job. men nu er mine relationer også mest til toslink. men jeg holder nu stadig på at det vil være meget umuligt at egentlig høre forskel. ønsker mig stadig en helt uafhængig blindetest. både for SPDIF og toslink
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Marts 2007 kl. 10:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
andersena skrev:
Spencer skrev:
Hvis du læser hans whitepaper, vil du se, at kablet skal være mindst 1½m langt, og helst længere, for at reflektionerne i kablet bliver så forsinkede, at de ikke skaber jitter.
Hvor lange er de dyre digitalkabler du typisk ser i handelen ? Typisk kortere, hvilket stiller større krav til perfekt impedansmatch, uden reflektioner. Det dyre kabel kan altså give ringere lyd, hvis impedansen ikke er iorden i modtagerenden (dog ikke kablets skyld, når modtagerenden ikke er præcis 75 ohm).
|
|
|
ganske spændende, må indrømme jeg har ikke tid til at sidde og læse det nu, da jeg er på job. men nu er mine relationer også mest til toslink. men jeg holder nu stadig på at det vil være meget umuligt at egentlig høre forskel. ønsker mig stadig en helt uafhængig blindetest. både for SPDIF og toslink
|
|
|
Sådan en test, stiller jeg gerne op til, på en Cambridge DAC3, og med hovedtelefoner. Jeg har nemlig udført den test, med et billigt Toslink kabel, af den type man får med apparatet. Toslink kablet dumpede med et brag, men det er jo også lavet af plastik. De dyre kabler af glas, vil muligvis klare sig bedre. EDIT: Denne illustration viser en timingfejl, der gør at en databit tolkes forkert.  Det medfører ikke nødvendigvis et stort knæk, når det sker, som når der er tale om et egentligt datadropout. Jeg har lige sakset noget af det væsentlige, fra hans whitepaper: "
So, how does this affect the jitter? When the first
reflection comes back to the DAC, if the transition already in process at the
receiver has not completed, the reflection voltage will superimpose itself on
the transition voltage, causing the transition to shift in time. The DAC will
sample the transition in this time-shifted state and there you have jitter.
Let’s look at a numerical example:
If the rise-time is 25 nanoseconds and the cable
length is 3 feet, then the propagation time is about 6 nanoseconds. Once the
transition has arrived at the receiver, the reflection propagates back to the
driver (6 nanoseconds) and then the driver reflects this back to the receiver (6
nanoseconds) = 12 nanoseconds. So, as seen at the receiver, 12 nanoseconds after
the 25 nanosecond transition started, we have a reflection superimposing on the
transition. This is right about the time that the receiver will try to sample
the transition, right around 0 volts DC. Not good. Now if the cable had been 1.5
meters, the reflection would have arrived 18 nanoseconds after the 25 nanosecond
transition started at the receiver. This is much better because the receiver has
likely already sampled the transition by this time." __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
andersena Branchemedlem

PowerMill Service
|
| Sendt: 13 Marts 2007 kl. 10:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sådan en test, stiller jeg gerne op til, på en Cambridge DAC3, og med hovedtelefoner. Jeg har nemlig udført den test, med et billigt Toslink kabel, af den type man får med apparatet. Toslink kablet dumpede med et brag, men det er jo også lavet af plastik. De dyre kabler af glas, vil muligvis klare sig bedre. EDIT: Denne illustration viser en timingfejl, der gør at en databit tolkes forkert.  Det medfører ikke nødvendigvis et stort knæk, når det sker, som når der er tale om et egentligt datadropout. [/QUOTE] men til gengæld vil fejlretningen helt sikkert fange den der. desuden ville et ordentligt designet kredsløb heller ikke lave den fejl der, men som forståelses eksempel er det godt nok. nu er HIFI ikke min store passion derfor ville jeg ikke bruge min tid på sådan en blindtest, men til gengæd ville jeg være interesseret i resultatet. hvorvidt der rent faktisk er noget a la reed solomon code korrektion på spdif eller toslink kan jeg faktisk ikke finde nogen brugbar info om
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Marts 2007 kl. 10:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
andersena skrev:
Spencer skrev:
Sådan en test, stiller jeg gerne op til, på en Cambridge DAC3, og med hovedtelefoner. Jeg har nemlig udført den test, med et billigt Toslink kabel, af den type man får med apparatet. Toslink kablet dumpede med et brag, men det er jo også lavet af plastik. De dyre kabler af glas, vil muligvis klare sig bedre.
EDIT: Denne illustration viser en timingfejl, der gør at en databit tolkes forkert.
 Det medfører ikke nødvendigvis et stort knæk, når det sker, som når der er tale om et egentligt datadropout.
|
|
|
men til gengæld vil fejlretningen helt sikkert fange den der. desuden ville et ordentligt designet kredsløb heller ikke lave den fejl der, men som forståelses eksempel er det godt nok. nu er HIFI ikke min store passion derfor ville jeg ikke bruge min tid på sådan en blindtest, men til gengæd ville jeg være interesseret i resultatet.
hvorvidt der rent faktisk er noget a la reed solomon code korrektion på spdif eller toslink kan jeg faktisk ikke finde nogen brugbar info om 
|
|
|
Den fejlretning du tænker på, er nok den i drevet. DAC'en vil bare lave de data den får, om til lyd, skulle jeg mene. (Måske en tekniker vil fortælle i detaljer, præcis hvor fejlretningen foregår ?) Måske fjerner den de mest grelle fejl, og efterlader kun en tåget diskant, og mudret bas, som resultat ? Jeg hørte ingen knæk, eller brag i hovedtelefonerne. Den måde Cambridge DAC'3 reagerede på, ved den jitter jeg hørte i testen, var at tvære rummet ud, og lave en lille tåge i diskanten. Det er tydeligt ved højt lydtryk, på hovedtelefoner, men kan måske virke banalt på et sæt jævne højttalere, i et jævnt lytterum. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
andersena Branchemedlem

PowerMill Service
|
| Sendt: 13 Marts 2007 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
der er altid reed solomon code korrektion i en cd afspiller, ellers kan den ikke afspille cd'er. der er også noget korrektion på spdif og toslink, men den er vist noget mere primitiv. kan dog ikke finde noget på skrift om det..
|
| Til top |
|
| |
Knoxville Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1708
|
| Sendt: 13 Marts 2007 kl. 12:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
et længere digitalkable er altså at foretrække... heldigt, da mit er 4 m.
__________________ Med Venlig Hilsen
|
| Til top |
|
| |
Classe Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 387
|
| Sendt: 13 Marts 2007 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa kabel debatører,
Der har været mange lignende snakke her på forum. Der er noget lignende vedrørende netkabler i en anden tråd. Da har jeg indbudt til en blindtest.
Jeg er klar over at det ikke er digital kablet som bliver testet men vi er i lidt samme genre alligevel.
Se indbydelsen (øverst side 4) og tråden her.
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50647&K W=Classe&TPN=4
Mvh
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Marts 2007 kl. 13:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Knoxville skrev:
| et længere digitalkable er altså at foretrække... heldigt, da mit er 4 m. |
|
|
Ja, minimum 1½m for at fjerne reflektioner, såfremt man ikke er 100% sikker på, at kabel og kilder er matchet impedansmæssigt. Men ikke så langt, at højfrekvens- og signaltab kommer ind i billedet. Ved tab af højfrekvens, tværes signalets flanker ud.  __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Brok Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Marts 2007 kl. 13:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 13 Marts 2007 kl. 13:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med at låne nogle kabler og lyt?
Der er forskel på kabler, recievere, mængden af støj. Det virker som om folk skal være evig kloge. TOS-link er bandlyst af nogen, skidesmart for andre. Jeg hælder til at prøv sig frem. Jeg har flere gode kabler som jeg har forsøgt mig med.
Forskellen er heldigvis ikke så store som nogen gerne vil gøre det til. Jeg vil endda sige at TOS-link er også godkendt til audiobrug. Skal man tale om båndbredte, så er der forskel, men båndbredte er ikke det samme som garanti for bedre lyd. Prismæssigt er TOS-link også billigt. Ellers er der mange fine Coax kabler.
Lyt og blive klogere. Nogle gange er fokus sat der forkerte sted. Der går nemt forfænglighed i at forsvare sig et valg af digital-kabel - drop det og lyt.
Jeg har et AA Clearstream som kan lånes af seriøse folk som ikke gider mundhygges hele dagen.
Mvh __________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Marts 2007 kl. 13:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bradman skrev:
Hvad med at låne nogle kabler og lyt?
Der er forskel på kabler, recievere, mængden af støj. Det virker som om folk skal være evig kloge. TOS-link er bandlyst af nogen, skidesmart for andre. Jeg hælder til at prøv sig frem. Jeg har flere gode kabler som jeg har forsøgt mig med.
Forskellen er heldigvis ikke så store som nogen gerne vil gøre det til. Jeg vil endda sige at TOS-link er også godkendt til audiobrug. Skal man tale om båndbredte, så er der forskel, men båndbredte er ikke det samme som garanti for bedre lyd. Prismæssigt er TOS-link også billigt. Ellers er der mange fine Coax kabler.
Lyt og blive klogere. Nogle gange er fokus sat der forkerte sted. Der går nemt forfænglighed i at forsvare sig et valg af digital-kabel - drop det og lyt.
Jeg har et AA Clearstream som kan lånes af seriøse folk som ikke gider mundhygges hele dagen.
Mvh |
|
|
Dit Clearstream-kabel, har en trafo for enden, der laver perfekt impedansmatch med kilden. Til gengæld er der så en frekvensbegrænsning via trafoen. Så kan man jo prøve om det er godt eller dårligt. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Brok Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Marts 2007 kl. 14:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://www.iet.ntnu.no/courses/fe8114/files/Report_audiodac. pdf
En ganske langhåret beretning om, hvorfor og hvordan jitter ikke bare er jitter.
Bradman:
Enig, ud og lyt på skidtet. Men, nogen gider jo ikke lette røveren fra kontorstolen, og afviser kategorisk at der er forskel på kabler (i hvert fald digitalkabler).
Mvh
Brok
__________________ Skodgrej og popmusik
Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Marts 2007 kl. 19:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjovt eksperiment, men der er et par detaljer, jeg lige hæfter mig ved: "So far, actual jitter in consumer products seems to be too small to be detected at least for reproduction of music signals. It is not clear, however, if detection thresholdsobtained in the present study would really represent thelimit of auditory resolution or it would be limited byresolution of equipment. Distortions due to very small jitter may be smaller than distortions due to non-linear characteristics of loudspeakers. Ashihara and Kiryu [8] evaluated linearity of loudspeaker and headphones. According to their observation, headphones seem to be more preferableto produce sufficient sound pressure at the ear drums withsmaller distortions than loudspeakers." ------------- "Jitter frequency they used ranged between 1,530 Hz and 1,850 Hz. Loudspeakers were used in the most cases in the present study while Benjamin and Gannon used headphones." De to testere som stod for forsøget, foretrak hovedtelefoner, hvor deltagerne foretrak de 'ringere' højttalere.Hvorfor mon ?------------- "No modification except for existence of the notebook PC with a mouse, was given to the listener’s own listening environment." Alle de notebooks jeg har set, støjer fra blæser og harddisk.Det er helt klart en degraderende faktor, i et godt highend setup.---------- Dac'en udsættes for simuleret jitter (ikke rigtig jitter), i den tro, at sådan vil det se ud, når den pågældende DAC, udsættes for den mængde jitter, men alle DAC's reagerer jo forskelligt på jitter ?  Hvordan kan man vide, at den pågældende DAC' vil tolke den mængde jitter, med den reaktion, man ser på illustrationen ? Visse DAC's håndterer jitter meget dårligere end de bør, og kan sagtens lave mere alvorlige fejl. Når en DAC får stemplet 'very sensitive to jitter' er det netop et tegn på, at det punkt er underprioriteret ved DAC'en. At DAC'en ikke bør reagere på den måde, kan vi godt være enige om, men det er jo virkeligheden (desværre). EDIT: En opfattelse af hvordan jitter påvirker lyden, er at finde her: http://www.tnt-audio.com/clinica/jitter2_e.htmlCitat: " In my personal experience, and I would
dare say in common understanding, there is a huge difference between
the sound of low and high jitter
systems. When the jitter amount is very high, as in very low cost CD
players (2ns), the result is somewhat similar to wow and flutter, the
well known
problem that affected typically compact cassettes (and in a far less
evident way turntables) and was caused by the non perfectly constant
speed of the tape: the effect is similar, but here the variations have
a far higher frequency and for this reasons are less easy to perceive
but equally annoying. Very often in these cases the rhythmic message,
the pace of the most complicated musical plots is partially or
completely lost, music is dull, scarcely involving and apparently
meaningless, it does not make any sense. Apart for harshness, the
typical "digital" sound, in a word."__________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|