| Forfatter |
|
Bojsenbord Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 636
|
| Sendt: 14 Marts 2007 kl. 20:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej med jer!
Jeg har oplever en gang imellem en irriterende skratten i min ene gamle /(nye) B&W højtaler. (DM4). Det er en skratten der kun er der ind imellem. trykker jeg blidt på enheder forsvinder den, og trykker jeg lidt i en anden retning (ikke bogstaveligt talt) kommer den igen. Det hører mest ved lave lydtryk. Jeg har prøvet at pille enheden (en 6" bas/mellemtone enhed fra B&W) ud, og dreje den lidt. Nu har jeg sat den i på hovedet i forhold til hvordan den sad før, og det hjalp et stykke tid. Men nu og da kommer skratlyden tilbage. Jeg har checket at der ikke sidder ledninger eller andet snask og rør direkte ved en enheden.
Da skratten er følsom overfor om jeg vender og dreje enheder lidt, tænker jeg at det ikke kan være helt galt, og at den på en eller anden måde må kunne "sættes på plads"
Hvad kan man mon gøre?
|
| Til top |
|
| |
exciter Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 14 Marts 2007 kl. 21:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan være at der er et lille fremmedlegme som rasler løs under støvhætten, men det kan også være fjederen som er blevet slap. Du har allerede prøvet standard løsningen ved en slap fjeder - vende enheden 180 grader, og siden det ikke har hjulpet er der nok ikke så meget andet at gøre, bortset fra fra at opstøve en originale erstatningsenhed på brugtmarkedet. Du kan evt. bytte enhederne i højttalerne om, bare for at sikre dig at det virkelig er enheden, og ikke noget andet i den pågældende højttaler som fremkalder skratten.
|
| Til top |
|
| |
Hans Branchemedlem

ArtSound
Bruger siden: 14 April 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 135
|
| Sendt: 14 Marts 2007 kl. 21:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er nok svingspolen som skraber/slæbber imod.
__________________ Mvh/Hans I
www.artsound.dk
|
| Til top |
|
| |
djaan Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 380
|
| Sendt: 14 Marts 2007 kl. 21:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja det kunne godt være svingspolen, og så er der ikke noget at gøre
__________________ http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=52967&KW=dj aan
|
| Til top |
|
| |
HenrikW Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1177
|
| Sendt: 14 Marts 2007 kl. 21:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det lyder lidt af træt ophæng eller "centreringefjedder". Kan også være nogle vindinger på svingspolen der har løsnet sig fra svingspole formen. __________________ Focal - Denon - Onkyo - Uhn Tiss Uhn Tiss Uhn Tiss!
Mit Setup - Opdateret 22/1-2009
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Marts 2007 kl. 21:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej hej! bum bum.. Helt galt er det nu ikke. her til aften har der ikke været så meget skrat. Er det helt udelukket på en eller anden måde at komme ind under støvjhætten og rense for eventuele urenheder?
Er der i øvrigt noget man kan gøre for at forlænge gamle enheders levetid? Smøre dem ind i cilikonespray eller noget?
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Marts 2007 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
i er hurtige! De muligheder du nævner, henrik. Hvis noget af dette er tilfældet, kan det så lade sig gøre at rette op på det? Enhederne er for længst udgået, og vil nok være svære at finde igen. ophænget ser rigtig fint ud!
|
| Til top |
|
| |
HenrikW Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Marts 2007 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bojsenbord skrev:
| i er hurtige! De muligheder du nævner, henrik. Hvis noget af dette er tilfældet, kan det så lade sig gøre at rette op på det? Enhederne er for længst udgået, og vil nok være svære at finde igen. ophænget ser rigtig fint ud! |
|
|
Hvis du kan finde en dedr vil påtage sig det og ellers nok kender enheden, så vil jeg tro at den kan reddes. Muligvis skal der vikles en ny svingspole? Hvordan ser selve membranen ud inde omkring centerdomen, er der tegn på at den hænger der eller er skæv? evt. bølger/folder eller revner at skimte gennem den sorte coating? Kan huske at min far havde et sæt magen til som faktisk led af samme problem, det var dog den udgave der havde et andet kantophæng, det var gennemsigtig/hvid latex agtig kantophæng. Mener at det var Celestion eller Thorens der fabrikerede enhederne til højtaleren?
Dog skal det siges at det nok er en kostelig affære at få "genoplivet" sådan en enhed, og der er stor mulighed for at den ikke vil spille på samme måde som før - det kan så både være på den gode eller den dårlige måde. __________________ Focal - Denon - Onkyo - Uhn Tiss Uhn Tiss Uhn Tiss!
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 14 Marts 2007 kl. 22:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg får det jo helt elendigt da jeg har leveret den højtaler  til dig. Har du prøvet at lægge højtaleren ned så enhederne pejer lige op i luften - så kan du høre om vægten det af membran kontra et sløvt ophæng som trækker enheden ? Har du det meget fugtigt / meget tørt - var pakken da den kom fugtig ? meget kold / kom der kondens på ht da du pakkede dem ud. ??? Her tænker jeg jo på at den har overnattet hos postdanmark ind og ud i varmen/kulden i lastbiler og senere ligget på posthuset - det er jo papir dybest set enhederne er alvet af? Måske "trækker " sig sammen hvis de har haft en større luftfugtighed undervejs ? __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Marts 2007 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm det ser ud til at jeg efter at have rystet højtaleren blidt, er kommet af med skrattelyden.. indtil videre!
Nej højtalerne kom skam pakket efter alle reglerne! :-) Lagde ikke mærke til noget fugt, og de stod da også en dags tid i varmen inden jeg satte strøm på.. Men nu lader de altså til at virke! Bas enheden er lavet af B&w selv. Mener at mellemdiskanten er en celestion, men hæng mig ikke op på det.. Top diskanten var vist et tredje mærke.. Sørens alle de oplysninger man finder på nettet og glemmer at gemme!:-)
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 14 Marts 2007 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bojsenbord skrev:
Hmm det ser ud til at jeg efter at have rystet højtaleren blidt, er kommet af med skrattelyden.. indtil videre!
Nej højtalerne kom skam pakket efter alle reglerne! :-) Lagde ikke mærke til noget fugt, og de stod da også en dags tid i varmen inden jeg satte strøm på.. Men nu lader de altså til at virke! Bas enheden er lavet af B&w selv. Mener at mellemdiskanten er en celestion, men hæng mig ikke op på det.. Top diskanten var vist et tredje mærke.. Sørens alle de oplysninger man finder på nettet og glemmer at gemme!:-)
|
|
|
Kombinationen af de to diskanter fra Celestion og Coles sad i et unævneligt antal engelske højttalere i fjerne tider.
Check membranhalsen nøje for begyndende revner o.l. så meget du nu kan komme til. Membranen er lavet af en art polystyren kaldet "bextrene"
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 14 Marts 2007 kl. 23:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan muligvis lade sig gøre at centrere enheden. Kontakt en fagmand. Jeg kender ikke nogen, der kan, måske gør andre?
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Marts 2007 kl. 23:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Off topic. De to diskanter, Coles og celestion (det var det jeg ikke kunne huske...) hvad kvalitet har de? Vil det kunne svarer sig at investere i gode kondensatore, og evt nye spoler? At de, ganske rigtigt, er brugt i utallige højtalere fra den svundne tid, kan jo enten betyde at det er var en billig løsning, med ok lyd, eller at det rent faktisk er nogle gode enheder. Hvad synes i?
Tror jeg vil, om ikke anden, pause tråden om min woofer, da den lader til at være faldet på plads! tusind til tak for hjælpen! Vender tilbage hvis der kommer mere brok fra den! (Og sidder der en med et godt råd, derude, så kom da med det!)
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 15 Marts 2007 kl. 10:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Celestion HF1300 er en fremragende enhed. Lyder det ikke sådan, BB? Stol på dine ører! Masser af info her!
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Marts 2007 kl. 14:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej jazzman!
jovist, det lyder da ok:-) Men nu er de nogle gamle højtalere, sat til et endnu ældre (og endnu ikke restaureret) quad 33 + 303 sæt, så lyden er trods alt, ikke den klareste jeg har hørt. Men bevares! Det er imponerende hvor godt det rent faktisk lyder! Glæder mig rigtig meget til at få optimeret det, og bragt det nærmere sin fordums glans! :-)
|
| Til top |
|
| |
HenrikW Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Marts 2007 kl. 14:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
De der Spendor BC1 der bliver linked til, de er stort set identiske med B&W DM4 sådan ret bestyknings mæssigt. __________________ Focal - Denon - Onkyo - Uhn Tiss Uhn Tiss Uhn Tiss!
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Marts 2007 kl. 14:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja det forstås! sjovt at spendor så mange steder har en høj status på nettet, hvorimod DM4 (og de andre modeller i samme serie...) næsten er glemt. Måske på nær DM7.. Glæder mig til at få skiftet kondensatore, og skiftet de indre kabler. De lader til knap at være ren kobber. Det har vist ikke været højeste prioritet dengang...  Andre der har disse DM4, eller andre i serien? dm2, dm3...
|
| Til top |
|
| |
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
| Sendt: 16 Marts 2007 kl. 14:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg fiksede i sin tid mellemtonerne på et sæt DM7, kræver en del snilde, men de virkede mange år efter, faktisk lige indtil min 2 årige datter satte volumen på max.....
Det der var sket her var at aluminiums spoleformen simpelthen var deformeret. Jeg pillede forsigtigt støvhætten af vha. et skalpelblad (kræver rolig hånd) rettede spoleformen op og coatede med et tyndt lag epoxy. Voila..
Hilsner,
Karsten __________________ www.studiosound.dk
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Marts 2007 kl. 17:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
uf... det lyder som en kirugisk operation, der måske nok kræver lidt mere præcision end hver mand kan udføre med en loddekolbe, og en skruetrækker. Men hvad.. hvis skratlyden kommer igen, vil jeg da forsøge mig! Får et par DM7 sendt om noget tid, det bliver sjovt at se ligheder:-) Ved ikke hvorfor, men kunne ikke lade være med byde på dem på qxl for noget tid siden...
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 16 Marts 2007 kl. 18:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://www.bwspeakers.com/downloadFile/speakerModel/DONE-pro duct_info_DM4.pdf
http://www.bwspeakers.com/downloadFile/speakerModel/DONE-pro duct_info_DM7_mk2.pdf
DM7 er en spændende højttaler. En af de første ægte faselineære. Slavebassen gav en lidt "død" bas, men jeg kan have hørt et uheldigt setup. Den er afsindigt flot! Mk. I eller II? Hvad gav du?
|
| Til top |
|
| |