Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 12:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: se hvad junior her har fundet (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 13
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Sendt: 27 Marts 2007 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Jo tak for tippet med at lægge ekstra plader på - det gjorde det nemmere

Enten er min centertap eller dl 110 meget magnetisk - de havde det lidt svært med hinanden

Jeg printede protrakteren ud og målte at størrelsesforholdet var korrekt

Det jeg har svært ved at fatte - sorry hvis jeg er langsom - det er :

SME armen kan kun skydes frem og tilbage i det aflange hul - det har jeg sat op efter SMEs egen skabelon for 3012 Som i øvrigt stæmte overens med det der var i den gamle metalplint

Pickuppen kan kun sidde i to ½ tomme huller - disse er ikke som på rega aflange - det vil sige at man kan ikke vinkle pickuppen i forhold til huset - den kan kun sidde på en måde!

Når man bruger overhang på 11 mm - så er der vel ikke så meget at stille op  hvis ikke pickup huset er paralelt med de striber på protraktoren i de to nul punkter eller ??

am I missing something ??

Der ligger en gørdetselv SME skabelon i din postkasse, det er godt nok til serie 2, III osv armene men pyt. Den originale serie 1 skabelon har kun ét justeringspunkt. Den bør opklæbes på karton

Sme omtaler selv muligheden for at udelade de 4 gummityller, de sælger små skiver til samme formål som originalt tilbehør (det er ikke en opfordring til at bestille dem)

Pick-up'en skal være parallel med begge sæt streger og nålen i det afmærkede punkt

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 27 Marts 2007 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

tak! - jeg vender tilbage med resultatet

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 27 Marts 2007 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
det er godt nok til serie 2, III osv armene men pyt. Den originale serie 1 skabelon har kun ét justeringspunkt.....(snip!)....Pick-up'en skal være parallel med begge sæt streger og nålen i det afmærkede punkt

Det er jo ikke helt lige meget hvilken SME arm den nævnte protraktor er til da de forskellige modeller bruger forskellige nulpunkter (forskellig geometri - offset, eff. længde). Man kan ikke bare uden videre bruge nogle andre nulpunkter end de specifikke beregnet til ens arm. Jo, det kan man så godt men så skal offset (og overhang) ændres som tidligere nævnt.

Der er jo ikke noget magisk eller specielt ved de gamle SME protraktorer. Man kan udprinte bedre versioner af racen på nettet (såfremt at ens printer er god - helt sikkert). Det er også klart at foretrække at kunne tjekke begge nulpunkter frem for kun det ene. Det ene nulpunkt kan jo sagtens passe (på flere måder) uden at det andet passer. Her har man så overhang til hjælp men det er nu stadigt klart sikrest at tjekke begge nulpunkter (for at udelukke en hvilken som helst eventuel unøjagtighed).

1-punkts protraktorer hører fortiden til. Dengang gik man måske mindre op i disse "små-detaljer" men der er ingen grund til ikke at gøre det 100% ordentligt når man nu alligevel er i gang med at fedte med det.

Man kan jo også investere i en god kommerciel universel protraktor...
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 28 Marts 2007 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
bjørn skrev:
det er godt nok til serie 2, III osv armene men pyt. Den originale serie 1 skabelon har kun ét justeringspunkt.....(snip!)....Pick-up'en skal være parallel med begge sæt streger og nålen i det afmærkede punkt

Det er jo ikke helt lige meget hvilken SME arm den nævnte protraktor er til da de forskellige modeller bruger forskellige nulpunkter (forskellig geometri - offset, eff. længde). Man kan ikke bare uden videre bruge nogle andre nulpunkter end de specifikke beregnet til ens arm. Jo, det kan man så godt men så skal offset (og overhang) ændres som tidligere nævnt.

Der er jo ikke noget magisk eller specielt ved de gamle SME protraktorer. Man kan udprinte bedre versioner af racen på nettet (såfremt at ens printer er god - helt sikkert). Det er også klart at foretrække at kunne tjekke begge nulpunkter frem for kun det ene. Det ene nulpunkt kan jo sagtens passe (på flere måder9 uden at det andet passer. Her har man så overhang til hjælp men det er nu stadigt klart sikrest at tjekke begge nulpunkter (for at udelukke en hvilken som helst eventuel unøjagtighed).

1-punkts protraktorer hører fortiden til. Dengang gik man måske mindre op i disse "smådetaljer" men der er ingen grund til ikke at gøre det 100% ordentligt når man nu alligevel er i gang med at fedte med det.

Man kan jo også investere i en god kommerciel universel protraktor...

Det går nu fint når de præcise mål er oplyst. Målepunkterne er defineret i en IEC norm (pladeindustrien) og er de samme uanset armlængden, det er overhænget og pick-up vinklen og ikke målepunkternes palacering der ændrer sig med armlængden. Målepunkterne er valgt ud fra det indspillede areal på en 30cm lp

Den omhandlede skabelon har sme reservedelsnummer 2295 og angives af sme til serieII model 3009R, 3010R, 3012R serieIII og IIIS. Den er selvfølgelig ikke gammel nok men mon ikke det går endda

Nu er både pladespiller og tonearm fra 50'erne så den tids syn på sagerne må vel være det den ægte vintageentusiast søger hvis det overhovedet er muligt

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2007 kl. 01:14 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
Nu er både pladespiller og tonearm fra 50'erne så den tids syn på sagerne må vel være det den ægte vintageentusiast søger

Undskyld at jeg skriver dette men ovennævnte er da lidt noget vrøvl?

"Målepunkterne er defineret i en IEC norm (pladeindustrien) og er de samme uanset armlængden"

Nu snakker du også om noget andet. Det er ikke det samme som en given arms nulpunkter. Det du nævner er det inderste og yderste punkt på en plade hvor der må forekomme information - 60,325mm og 146,05mm. De 2 nulpunkter er de 2 steder på pladen hvor nålen sporer "perfekt" - 100% parallelt med rillen. Vintage arme har nulpunkterne nærmere centertappen da singlen havde meget at sige dengang. Rigtigt mange nyere plader har ikke noget information ved 60mm og derfor benytter alle nyligt designede tonearme sig af Baerwald (66,0 & 120,89mm).

Prøv at se her (Tonearm Database - SME). Hvilken af disse arme er din protraktor beregnet til? Hvis du måler fra midten af hullet (til centertappen) og hen til prikken til nålen er det da til at afgøre.

Ja, man kan frit vælge hvilke nulpunkter man ønsker at bruge men andre nulpunkter fordrer altså også en anden offset vinkel. Hvis man kun tjekker ét nulpunkt vil man ikke opdage dette problem. Man kan jo bare skyde armen frem og tilbage indtil at vinklen passer til dette anderledes nulpunkt (også uden at ændre offset). Problemet er bare at det andet nulpunkt ikke nødvendigvis passer.

Prøv at lege lidt med dette excel ark. Den gule (midten) og grønne (til højre) bjælke øverst er specifikt til Baerwald (eller Loefgren B hvis man skifter fane). Indtaster man en given arms eff. længde i det gule felt (brug komma hvis nødvendigt (ikke punktum) og tryk Enter) vil de påkrævede data (for Baerwald f.eks.) fremkomme til højre i de grønne felter.

Til venstre i de ferskenfarvede(?) felter kan du indtaste en given arms data. 3012 har følgende: Eff. Length: 305,00. Offset: 16,15. Overhang: 11. Hvis man bruger andre nulpunkter end de tiltænkte ændrer man også overhang. Prøv at taste 3012'erens data ind (husk Enter) og se hvad der sker på grafen hvis du ændrer overhang med én milimeter. Der skal en ny offset vinkel til at rette op på den uheldige sporing. Vær lige ops på at grafen zoomer ind eller ud efter behov (se tallene på Y-aksen).

Der er som sagt ikke så megen plads til at ændre offset i sådan et SME hovede p.g.a. de små runde huller.

Benytter man de data som SME giver for denne arm - ja så ved man jo hvad de forskellige værdier skal være og kan dermed eftertjekke det. Benytter man en 1-punkts protraktor med et andet nulpunkt end det specificerede har man et problem: Hvad er den nye værdi for overhang? Det kan man sikkert regne sig frem til hvis man er super-god til geometri og beregning af denne. Med 2 nulpunkter er der intet gætværk. Enten passer de begge eller også gør de ikke.

Så brug enten de nulpunkter og det overhang som SME foreskriver for denne model eller brug Baerwald. Excel arket giver dig jo alle data for Baerwald så det er bare at tjekke efter med en passende protraktor (eller 2).

Protraktorer. "Chpratz" bruges til 60,0 og 110,0 (60,17 og 109,5 hvis vi skal kne**e fluer) mens "Stupid Protractors" indeholder Baerwald punkterne.

Mvh.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2007 kl. 01:39 | IP-adresse registreret  

Bjørn og Krenzler - Tak

Jeg prøver begge dele og lade ørene bestemme - det er jo en hel videnskab - efter første runde lyder den jo allerede fabelagtig godt

Jeg går også ud fra at det er et mindre problem med en 12" end med en 9" at få vinklen rigtig eller tæt på rigtig ved nulpunkterne

KBAndersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 Marts 2007 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

Waov, mand.. Sikke et lækkert stykke mekanik du har fået skruet sammen, r-l-b.. virkelig lækkert. Er du snedker eller lign. Mener det er da ikke bare et home made stykke plint mm du har skuret sammen.

Jeg er selv helt vild med dette gamle hifi. Der er sjæl i det og lækker ørevenlig lyd. Har dog ikke selv fået bygget noget sammen endnu. Er lige begyndt i den ældste del af scalaen. Nemlig lidt gammelt lak-lyd. Det er ikke hifi, men det er rigtig sjovt at lege med. Dog er det som sagt noget jeg lige er startet på.

Og sikke billeder. Hvilke kamera har du brugt?

Men kan se i din signature du er til malt. Og der er jeg med. Ikke ekspert, men sikke dråber der kan komme frem af et godt destilleri. Kender du Duncan Tayler?

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2007 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

Jeg snød lidt og lod bykkemarkedet skære pladerne ud - 9 stks 21 mm i målet 40 x65 cm - det kostede en 100 kr. ca. så det var til at leve med.

Det invendige havde jeg tænkt at få fræset på en CNC men da det var så ukompliseret ordnede jeg det med en stiksav.

Jeg kender en fyr der har sådan en javertuds man kan spænde op i en søjleboremaskine - den brugte vi til at lave det runde armboard med - vi fik 2 gode og en dårlig ud af forsøget - jeg mangler sider på plinten men det kommer

Nogle lakplader har en ret god lyd - med den rette pickup - jeg har dog i denne omgang holdt mig til LPer.

Jeg er jo til vintage kamereaer men de er desværre ikke så praktiske når noget skal på nettet - det er et canon 400 d  med en desværre ret dårlig vidvinkel zoom (kom med kameraet) - som  skal skiftes til noget bedre ved lejlighed ($$$) .  Da jeg har  haft  analog canon eos udstyr før har jeg stadig en fed macro linse og en tele i god kvalitet men de er jo ikke til så meget når man vil have det hele med.

Single malt - ah  -  jeg er mest til det "røgede" som Lagavulin og Laphroigh  og til de milde let sødlige  og  så blev jeg introduceret af Jazmann til en Ardberg  som jeg fandt i  "still young" 56 % udgave - det var nice  - mine hade Whiskeys  er Chivas Regal og Johny Walker  - det ville jeg ikke en gang rens plader i.   Jeg kender ikke Duncan Taylor men det må på listen over udfordringer - desværre drikker jeg sammenlagt kun en flaske sprit om året og kun et par flasker rødvin så det går langsomt med at prøve de forskellige ting

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2007 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Alle de gamle 9" SME arme benytter et indre nulpunkt (som er dét som SME protraktoren tjekker) på 60,3mm så du kan da sagtens bruge den protraktor - dit nuværende nulpunkt er på 60,0 så det er jo ikke den store forskel.

Jeg vil nu altid foretrække at tjekke begge nulpunkter men jeg skal nok lade være med at trampe mere rundt i det.

Men hvorfor ikke bruge Baerwald hvis det er muligt m.h.t. offset vinkelen (som vi har rundet)? Hvorfor have et indre nulpunkt dér hvor der ofte ingen musik er? Desuden får du mindre fejlsporing/forvrængning i yderrillerne hvis du benytter Baerwald istedet for at have et ydre nulpunkt der hedder 110,0mm.

SME

Baerwald

I'll shut up now.

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 Marts 2007 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

http://www.canon.dk/For_Home/Product_Finder/Cameras/EF_Lense s/Zoom_Lenses/EF_17-40mm_f-4L_USM/

Her, Rlb - så er du vist godt kørende, og kan skyde mange flotte billeder til os .
Til top Vis tunghør's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tunghør

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2007 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Canon TS EF/3 24 mm L

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2007 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

Tilt and shift 24 mm - desvæære er det en 1,6 sensor på 400Deren men den bliver vel opgraderet til en eos 5D med fulframe og så er det en god  24 mm

ehapa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2006
Sendt: 28 Marts 2007 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

r-l-b jeg må anbefale dig at skifte knivlejet til et af bronze, jeg har lige skiftet mit på

min 3009, hold da op en forbedring, bedre diskant mere bass i bunden...MUSIK der ud aA..,

bare det at tage fat i armen føles meget bedre.

Det tog 30 minutter med en lille flad tang et par små alm. skrue-

trækkere malertape og en del

bandeord, hvis man ikke ryster for meget på hånden kan alle gøre det.

Til top Vis ehapa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ehapa

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2007 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

Hvem laver knivlejer af bronce til 3012eren ? og hvad koster det ??

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2007 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

Audio Origami. E-mail: quotes@audioorigami.co.uk

Analog Tube Audio.

eBay.

TNT artikel.

Audio Origami's er vel den eneste der ligner det originale 3012 knivleje (symmetrisk for/bag).

De skriver at det er nemt men jeg fandt det lidt besværligt. Du skal bruge: God belysning, en lang tynd pincet, rolige hænder, gode øjne (lup), tålmodighed/forsigtighed, tape til at holde styr på armrøret. Knivlejets forreste skrue holder jordkabelet via en ring. Dén skal man lige fange igen og placere rigtigt så skruen kan fange den. Nu er jeg heller ikke vant til at rode med sådan noget skal det lige siges.

ehapa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2007 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

Købte mit på Ebay, sælger var fra taiwan fik det lynhurtigt 4-5 dage.

check.

www.tnt-audio.com

ehapa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2007 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

eller Google.

knife bearing 3012

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2007 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2007 kl. 00:34 | IP-adresse registreret  

Er det din sorte Lenco Krenzler ?

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2007 kl. 01:00 | IP-adresse registreret  

Ja det er et "gammelt" billede fra da jeg stadig havde min 3009 arm (snøft!). Billedet er lånt fra min "Schweizer..." tråd.

<< Forrige Side af 13 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes