Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 20:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: se hvad junior her har fundet (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 13
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 30 Marts 2007 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Da min 12" ikke er en improved med plast men med stål (eller hvad det nu er) får den lov at leve lidt endnu uden bronze - thi kendes for ret

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006
Sendt: 02 April 2007 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:

Men hvorfor ikke bruge Baerwald hvis det er muligt m.h.t. offset vinkelen (som vi har rundet)? Hvorfor have et indre nulpunkt dér hvor der ofte ingen musik er? Desuden får du mindre fejlsporing/forvrængning i yderrillerne hvis du benytter Baerwald istedet for at have et ydre nulpunkt der hedder 110,0mm.

Nu lige for at forvirre stakkels R-L-B så han forære mig sin Garrard i fødselsdagsgave

Stevenson satte et nulpunkt der var helt anderledes en Baerwald og Lööfgren. Hans pointe var at forvrængningen steg i takt med at rillehastigheden faldt. Og den er jo som bekendt lavest tættest på centrum. (EKSEMPEL: De der runde snurre rundt ting man havde da jeg var lille man var ved at kaste op af, og blev svimmel af. Stod man  tæt på centrum kunne man klare ret meget. Stod man yderst var det rigtig hurtigt og slemt. Sæt f.eks. to små dimser på en pladetallerken inderst og yderst. Den yderste tilbagelægger langt større distance end den inderste per rotation.)

Så det kan altså være fornuftigt at minimere forvrængning i inderiller, og acceptere lidt mere i yderrillerne da forvrængningen alt andet lige øger mod centrum. D.v.s at man også med en tagentialarm vil opleve lidt større forvrængning mod centrum, p.g.a. rillehastigheden falder.

Update service. Stevenson nulpunkter bliver så 60,325 og 117,42 med et overhang på 11,85 mm

DIN og JIS normen for plader, sådan nogle var der også indtil engang i 80'erne, tillod indspilling indtil 57.5 mm mod IEC normens 60,33 mm. OG da vi lever i Europa og sikkert har flest europæiske indspilninger såh...........................
Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 02 April 2007 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

OK, OK.

Offset bliver 16,946 forresten.

r-l-b: Jeg foreslår at du går pladesamlingen igennem og måler afstanden fra centerhul til inderste rille på samtlige eksemplarer hvorefter du ud fra data konkluderer hvad der bedst kan betale sig.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 April 2007 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Ved i hvad - jeg lader den være som den er indtil videre

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 April 2007 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Ved i hvad - jeg lader den være som den er indtil videre

Aj, aj, det er da for tyndt. Du er helt klart ikke den sporty type

Nu har jeg fikset et klip med målinger af indspillings areal for dig, det sparer dig for en dags arbejde med at måle, så den tid kan du jo bruge på at justere.........Offset viklen som Krenzler så pænt oplyser ligger kun 0.446 grad (indad) fra de 16,5 grad SME opgiver for din tonearm, så det lyder ikke helt usandsynligt du kan ramme de nulpunkter Stevenson foreslår

Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 April 2007 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

i er alt for avancerede - hvis jeg bruger SMEs skabelon til at lave hullet til armen og bruger SMEs nulpunkt og ikke kan flytte PU da hullerne i SMEs pu hoved ikke er større end de skruer der bruges så er der vel ikke så meget mere jeg kan gøre - altså før jeg begynder at  igen - og det er sku patetisk at se en voksen man der har et anlæg der sammenlagt vejer godt 300 kg, stå og   fordi han ikke kan hiite ud af at justerer 0,05 grader. Derfor vælger jeg istedet at sætte mig ned - nyde et glas singlemalt - sætte en fantastisk plade med Art Tatum og Ben Webster på -  fra Pablo Records gyldne periode - glæde mig over synet af 40 kilo "baltic wood" og lyden af Websters grødede sax materialisere sig ud af Duelundhornene akkompagneret af Arts plirende legende klaverspil alt medens rytmen holdes på plads med tromme og bas leveret af Red Callender og Bill Douglas - ahh Jazz produceret med vitalitet, glæde og stor entusiasme for hele Jazzens sjæl - noget som kendetegner mange hvis ikke alle Norman Granz produktioner.

Så Til Krenzler og Mellemhjulet-  jeg har sagt det før og gentager det gerne - I skal være mere  velkommen til en lytteaften - jeg har masser af værktøj - kan i sætte den op til at spille bedre er det fint - er den som den skal være så er der tilgengæld  "no hard feelings" men mange gode jazz og klassiske plader og dingl malt nok til at tege de eventuelle mislyde der skulle opstå undervejs

jenssmed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 02 April 2007 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

okay, du lyder sq som en rigtig fornuftig fyr, lige nu sider jeg med en Dalwhinnie fra brugsen, og lytter til bla. christine collister

har heller ikke forstand på alle detaljerne, men glæder mig så over den gode lyd.

Smeden

Til top Vis jenssmed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jenssmed

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 April 2007 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Vi tropper glædeligt op (uden justeringsværktøj).

Jeg glæder mig til at blive budt på en Glenlivet eller hvad du måtte have stående.

"Gie me the real Glenlivet... the human mind never tires o' Glenlivet. If a body could just find oot the exac' proportion and quantity that ought to be drunk every day, and keep to that, I verily trow that he might leeve for ever, without dying at a', and that doctors and kirkyards would go oot o' fashion."

-James Hogg-

Wikipedia:

"The word whiskey is an Anglicization of the ancient Gaelic term "uisce beatha" which translates as "water of life". Craythur is a modern Irish term for whiskey. The Irish spell the drink "whiskey" while the Scottish drop the "e"."

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 April 2007 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

Hej R-L-B

Stop nu det tuderi, praktisk set så er din grammofon justeret ok, så længe du ikke bliver irriteret over øget forvrængning i inderrillerne og synes den lyder godt

Jeg ved nu ikke rigtig med Norman Granz. F.eks. er den, eneste?, plade han ikke producerede med den ældre Sarah Vaughhan da hun var på Pablo klart den bedste jeg har hørt med hende. Hun producerede selv: Crazy and Mixed Up
Selv Joe Pass lyder frisk og vågen.......................................... (Jeg synes normalt han er temmelig kedelig at høre på..............)

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 April 2007 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

Mellemhjulet skrev:
så længe du ikke bliver irriteret over øget forvrængning i inderrillerne og synes den lyder godt

Ahem! r-l-b kører med 60,0/110,0 så inderrillerne er dækket fint ind. (men lad nu det ligge... ).

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2007 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Mellemhjulet skrev:
så længe du ikke bliver irriteret over øget forvrængning i inderrillerne og synes den lyder godt

Ahem! r-l-b kører med 60,0/110,0 så inderrillerne er dækket fint ind. (men lad nu det ligge... ).

Hmm, det ligger tættere på Stevenson end på Baerwald/Løøffegren. Den første tonearm jeg lavede var baseret på Baerwald, men den næste jeg skal prøve bliver baseret på Stevenson, jeg tror mere på den, men det må jo komme an på et lyt.

Til gengæld kan r-l-b jo sove roligt nu. 60 og 110 er hvad SME mener det skal være, og det er jo deres arm............

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2007 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

Mellemhjulet skrev:

Jeg ved nu ikke rigtig med Norman Granz. F.eks. er den, eneste?, plade han ikke producerede med den ældre Sarah Vaughhan da hun var på Pablo klart den bedste jeg har hørt med hende. Hun producerede selv: Crazy and Mixed Up
Selv Joe Pass lyder frisk og vågen.......................................... (Jeg synes normalt han er temmelig kedelig at høre på..............)

Tja måske blev jeg lidt rørstrømsk - eller måske har jeg bare for få "pablo" plader til at kunne bedømme det - det var ihvertfald ikke single malten for den har jeg sku ikke fået åbnet endnu

Og ja i princippet kan jeg da sove godt nu hvis ikke tanken om at mine alle mine plader er kedlige overskyggede den genvundne glæde ved at have styr på ydrepunkterne

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2007 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Mellemhjulet skrev:

Tja måske blev jeg lidt rørstrømsk - eller måske har jeg bare for få "pablo" plader til at kunne bedømme det - det var ihvertfald ikke single malten for den har jeg sku ikke fået åbnet endnu

Og ja i princippet kan jeg da sove godt nu hvis ikke tanken om at mine alle mine plader er kedlige overskyggede den genvundne glæde ved at have styr på ydrepunkterne

Hmm, tja. Hvis jeg engang kommer på besøg hos dig kan jeg jo tage den med. Der er også ok lyd på den. Så kan du jo selv tage stilling til om Sarah Vaughhan er bedre til at producere end Norman Granz

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2007 kl. 09:17 | IP-adresse registreret  

Mellemhjulet skrev:
r-l-b skrev:
Mellemhjulet skrev:

Hmm, tja. Hvis jeg engang kommer på besøg hos dig kan jeg jo tage den med. Der er også ok lyd på den. Så kan du jo selv tage stilling til om Sarah Vaughhan er bedre til at producere end Norman Granz

Glæder mig til at høre hende

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2007 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Mellemhjulet skrev:
r-l-b skrev:
Mellemhjulet skrev:

Glæder mig til at høre hende

Hov, jeg kan se en mulig misforståelse. Det er Joe Pass som jeg normalt synes er en småkedelig guitarist. Men jeg tror stadig ikke at Norman Granz kunne have producere Sarah V. lige så godt som hun selv gjorde

ehapa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2006
Sendt: 03 April 2007 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

Har lige fået en d-110 på min 3009+thorens124, der er ro, men også lidt kedelig stramhed,

men nu skal den lige have lidt tid..

Norman granz  producerede musik i hovedsalig halvtredserne, hvor alt ting skulle

være så pænt, så musikken fra hans side er let og pæn, ja og måske lidt kedeligt.

jeg er nu heller ikke til miles davis osv.. men tilbage til rødderne 20- 30 erne det

rykker. Der findes en del genindspilninger f.eks. blues fra yazoo records.  

Til top Vis ehapa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ehapa

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2007 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

edit - svar på mellemhjulet :

Joe Pass var på mange måde så perfekt en jazz-guitarrist at det nemt blev kedeligt - men når han indgår i andre sammenhænge - som i baggrunden - kan han virkelig løfte en plade-produktion

Jeg kunne ønske mig en ca. 500 Jazz lakridser (hvoraf en fjerde del gerne må være fra Pablo) mere før jeg vover mig ud i flere katagoriske udtaleleser - jeg er blot i den spæde start med at (gen) opbygge en musik samling efter mere end 25 års pause - hvor musikken dengang for mit vedkommende var et helt andet sted genremæssigt.

Norman Granz her nok også en stjerne hos mig for hans borgerettigheds synspunkter som fx. den første producer der gav ligeløn til hvide og sorte musikere og som nætede at bøje sig for raceopdeling i 50ernes amerikanske sydstater - og med både Verve og senere Pablo - records er det en utrolig indflydelse han har haft på Jazz musik og ikke mindts på sort Jazz musikeres karriere og vilkår.

Har noget Oscar Petersson på pablolabel som er pragtfuldt - forøvrigt

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2007 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

Edit: svar på Ehepa:
Sjovt du skriver den er stram - 110eren - jeg synes den er meget up front og tjubang

Måske fordi jeg kan lide cool jazz - enkle setups - gerne også eksperiemnterende - men for guds skyld ikke bigg bands og amok truttende ur-jazz - er jeg ikke helt enig med dig i at Granz er kedelig - han nåede altså at lave 350 plader med pablo fra starten af 70erne til han solgte det til Fantasy i 80erne. En hel del af de plade producerede han da omend nogle var remasterings af gamle indspilninger (tror jeg)

For at nøjes med Jazz musikerne på mandesiden er der for mig fælgende klare favoritter:

john coltrane - miles davis - oscar perterson - ben webster - gerry mulligan - chet baker - lester young - keith jarret - herbie hancock - michel petrucciani - dave brubeck - paul desmond - zoot zims

læg mærke til ingen "duke" og ingen "count"  og slet ingen bigbands

Af danske jazz musikere synes jeg at fx Saxofonisten Thomas Agergaard og trommeslageren Jonas Johanson er nogle gode bud på musikere der flytter noget - , men også unge som jazz kamikaze er god musik.

Skal få mig til at udlevere en stats hemmeilighed i en fart skal du bare sætte Pappa Bue eller andet "indkøbscenter-fødselsdags -jazz" på og jeg bryder grædend sammen -

Dertil skal siges at jeg bliver glædeligt overrasket når jeg køber ny jazz på cd  og at jeg regner med at bliver ca. 105 år gammel så jeg har god til til at lære nyt at kende.

ps. har ikke så meget blues men en del skiver med John Lee Hooker og der er noget støvet tumbleweet  over det jeg godt kan lide

ehapa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2006
Sendt: 03 April 2007 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

110eren lyder helt ok, jeg er ikke skuffet over den, den ligger jo i den billige mc ende, og den

får meget ros rundt omkring.

Jeg har lige solgt en smeIII på ebay, og købt en pro-ject 9 carbon arm istedet, jeg syntes min

thorens 124 trængte til en ny kanon, jeg er død spændt over hvordan den tager sig ud i forhold til den gamle 3009-imp. ,der skal lige laves lidt ledningsarbejde først, er der nogen der har et forslag til en nål til sådan en carbon arm.

R-l-b  du er meget mere til jazz end mig, jeg kender dog lidt til norman granz fordi jeg købte

en komplet samling af de der Verve Elite Edition på cd(30-35stk) for et par år siden.

Til top Vis ehapa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ehapa

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2007 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Tja det med at producere musik er nok vanskeligt - det må hverken være under eller overproduceret - og står man med nogle fatatisk dygtige musikere kan det sikkert være svært at undgå at lvae det lidt for lækkert.

Derfor er "live" musik jo også at foretrække - når der altså ikke er tale om en stadion koncert med en poptøs der synger playback

Jeg savner Montmartres (i Nørregade) uhøjtidlige koncertstil og den gode blanding af funk og jazz - små og store - danske og udenlandske navne -

Jeg hørte en vidunderlig koncert med Michel Petrucciani og en anden med en "amok" Chick Correa mens Keith Jarret valgte at levere en lunken sag i Falkoner teatret - Jeg var som regel flad så det var tit noget med at en af garderobe folkene lukkede mig ind gratis i pausen mellem sættene så jeg har enormt mange halve koncerter på samvittigheden - på den anden side er publikum og bands tit højere oppe og ringe efter pausen

<< Forrige Side af 13 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes