Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 08:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Tonal og klang forskelle? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 30 December 2003 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

Selecting Loudspeakers for 5.1 (Fandt dette på nettet)

Unlike other forms of encoded surround audio, 5.1 offers full bandwidth capability for the surround and centre channels, with the ability to treat the subwoofer channel as a single discreet special effects playback, or for music applications, as a dedicated low frequency instrument channel. This places new demands on the surround and centre channel loudspeakers in both the mixing environment and the playback environment.

There are two schools of thought for surround system performance; one is intended to replicate the cinema listening experience (which is ironic in that the new cinema sound standards were originally intended to bring cinemas up to the quality that people expected from their home systems); the other is intended to deliver a new level of spatial localisation and flexibility for movies AND music.

The cinema experience surround approach means that the surround and centre channel loudspeakers were often intended to have less demanding bandwidth requirements than the main left and right system, and the surround speakers were to have more diffuse and less defined sound dispersion characteristics than the main left and right loudspeakers.

The more rigorous 5.1 standard proposed by the 1994 Swiss-based ITU requires that all the channels be equipped with high quality, full bandwidth loudspeaker systems. And most importantly, that 5.1 standard requires that all of the left, centre, right and surround loudspeakers should have the same sound character, the same transient behaviour (time domain), and they should be located within specific horizontal and vertical angles in relation to the listening position which requires predictable and controlled coverage characteristics. This is very important for maintaining stable localisation and imaging. The ITU standard for surround loudspeakers offers the greatest promise for a new and expanded listening experience for music and cinema. The capability now exists to place an apparent sound source anywhere within the listening environment, and more importantly, move the sound source smoothly between any of the channels. The matching of loudspeaker performance is a crucial factor in that process, at both ends of the chain, production and listening environment. When the engineer deliberately moves a sound from the front left to right rear, the last thing you want is for that sound source to change in sound character, as that is translated into a different

position shift by the listener's brain.

The need for high quality matched performance loudspeakers applies to both the

recording/mixing environment as well as the home listening environment. The performance has to be there in both portions of the chain, or the original source material and the playback system will compromise the listening experience.

Til top Vis Martin_Kbh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martin_Kbh

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 30 December 2003 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

- interessant. Jeg kom lige til at tænke på en anden forskel mellem musik og film. I film er der jo visuelle hjæpemidler til at stedbestemme lyden - det vi ser er med til at at vi tolker på lydsignalerne, så panoreringer opleves(høres) intense og 'rigtige'. Kravet om præcis matching gælder stadig, men jeg tror stadig at i praksis er det vigtist at matche diskant og mellemtone som vi mest præcist kan lokalisere.

- jeg tror ikke jeg har lagt mærke til den nævnte forskel mellem de to 'skoler' indenfor lydmixing. Men det er bemærkelseværdigt få film der direkte udnytter en præcis lokalisering. Det mest tydelige eksempel jeg lige kan huske er biljagtscnene med terroristerne i "Tilbage Til Fremtiden" hvor bilen kører hele vejen rundt - det var godt lavet, men jeg lagde også mærke til det fordi det sker så sjældent at en enkelt lyd kommer så præcist rundt.

BTW. Hvis man har fullrange speakers (der går dybt) hele vejen rundt vil man så kunne få problemer med 0 zoner hvor de udligner hinanden i bassen? - jeg kan huske noget om denne problematik da jeg overvejede 2 sub'er. De lange bølger kan skabe alle mulige problemer og det er ikke helt nemt at tune to subwoofere ind i systemet.

Martin> Hvis du har mulighed for gulvhøjtalere forrest vil jeg klart anbefale det - jeg synes det giver et godt punch der oplaves som om det kommer fra 'billedet'.

Godt Nytår

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 December 2003 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

Jeg hælder nok mere og mere til fem helt ens højttalere - det store spørgsmål er stadig hvilke? Skal de spille dybt og derved måske genere hinanden eller skal fokus være på mellem og toppen da det er her at den tydeligste retningsbestemmelse og overgang i lydbilledet sker?

Tror du ikke subben kan klare den dybe del fint alene? Du mener jeg vil mangle punch..sikkert, men så vil jeg ha punch i alle fem kanaler. (er det noget sludder?)

Film og Audio vil jeg prioritere således: Film 40% - SACD/DVDA 60% (hvis man da ellers kan det - noget tyder på enten eller).

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 30 December 2003 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

Ork subben klarer fint det dybe - det er mere et spørgsmål om dine (ens) højtalere kan gå langt nok ned til at 'møde' subben. Min erfaring siger mig at jo højere delefrekvensen er, desto nemmere er det at retningsbestemme hvor sub lyden kommer fra. Hvis du bruger Dali 2002 så skal du formodentlig krydse ved 80-90-100Hz. Hvordan subben lyder afhænger rigtig meget af placering og rummet - det må komme an på en prøve: Måske kan du bruge 2 subs; en ved Left og en ved Right front.

Der er vist et eller andet med anbefalingerne til placering af højtalere til SACD/DVDA der er anderledes en til film - er det ikke mere en quadrofoni, altså 4stk - een i hvert 'hjørne' (måske endda højt placeret)?

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Januar 2004 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

Da jeg i sin tid startede denne tråd håbede jeg på, at nogen kunne fortælle mig helt specifikt hvilke krav de gængse surroundformater samt DVDA/SACD stiller til højttalerne.

Jeg er stadig meget opsat på at finde 5 stk 100%ens "små" højttalere;

Jeg har foreløbigt lyttet til B&W805, Dynaudio’s Audidence 42 og 52, B&W705 , Evidence 370, SA 720, Dali2002, Dali Scepter, Tannoy’s Eyris og Sensys, Heybrook’s Silver HB1, HB2. De står faktisk rang ordnet alene efter min smag. Tager jeg prisen med i mine overvejelser (Pris/"effekt i buksen") er det pt Dynadio’s Audience serie der fører; for fanden der er meget lyd i de små kasser!! Ohhh og hvilken pragtfuld lyd. Nogen der har input de vil dele omkring Dynaudio’s Audience?

Hvor kan jeg læse uddybende om DVDA/SACD, frekvensområder, krav til udstyr, opsætning etc?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes