| Forfatter |
|
Blaesbjerg Forum Bruger

Bruger siden: 25 Oktober 2006 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 49
|
| Sendt: 16 Marts 2007 kl. 19:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Gutter
Jeg har bestemt mig for at bygge sådan et sæt voigt kvartbølge horn ,
til mine coral højtalere, men men men, nu har jeg sat og kigget lidt
rundt efter tegninger på nettet, og der blev jeg godt og grundigt
forviret, da jeg fandt omkring 4 forskellige udgaver af den, fx,
en hvor højtaleren sider i den skå side, den lodrette side, en der
lufter ud foran og bagi , så ville lige høre om der evt. var nogle der
har erfaringer med nogle af dem,
og evt. hvad for en der ville passe bedst til mine coral beta 8 fullrange
mvh Casper
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 16 Marts 2007 kl. 20:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
copman Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 518
|
| Sendt: 16 Marts 2007 kl. 20:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor ikke bare købe et sæt Hørning Agathon???
|
| Til top |
|
| |
Gonzo Forum Bruger

Bruger siden: 22 April 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 187
|
| Sendt: 16 Marts 2007 kl. 20:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeh har et sær Posselt Seagull. En lillebror til Albatros der senere blev solgt til dantax. De har to enheder på den skrå side (og en diskant) og bass port i bunden. En dejlig højtaler! God arbejdslyst.
Mvh.
Lasse
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 16 Marts 2007 kl. 20:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gå ind på http://www.sloejd-kbh.dk/default.htmDet er sløjd-lærerforeningens hjemmeside gå ned i tema'er /ide'er gå til højtalere der finder du nogle nemme og nogle sværere qwt horn Det ene paser fint til Beta 8 vil du lave livet lidt sværere for dig selv så byg et par duelund cementhorn http://www.muyiovatki.dk/duelund/duelund.htmeller brug Corals egne horn tegninger http://www.diyparadise.com/coral_enclosures.htmlgå nederst ned på den side så er der et beta 8 horn Sløjdlærerforeningens trekantede hor på 180 er det nemmeste at tilpasse - nemt at bygge - og med justering af fyld kan det komme til at lyde ret godt Bliver du ked af det så sælg dine Beta 8 på Ebay -
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Marts 2007 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Husk lige at hvis du laver en af de der simple quaterwave, enten som en høj "kile" eller med en enkelt skrå baffel - jeg mener at det er vigtigt at den er beregnet efter Martin King software de er næsten altid med en kort refleks port i bunden
Egentlig bør den være beregnet helt specielt til din Beta 8
Fordelen ved nogle af de som er vist på Planet 10, påstås at være at de er mere flexible, bare enheden har den rigtige størrelse, men også megastore
|
| Til top |
|
| |
Blaesbjerg Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Marts 2007 kl. 09:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej gutter tak for svarene,
og musicus planet 10 er det den der frugal-horn side du mener ? og hvis kan den bruce bruges?
mvh Casper
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Marts 2007 kl. 13:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://www.frugal-horn.com/spawn.html
BRUCE skulle passe næsten enhver 8" - det påstås at princippet er specielt flexibelt og tilpasser sig et bredt udvalg af ens størrelse enheder
Det er vist lånt lidt fra PA, og de kalder det en BVR(?), da det egentlig ikke er et horn men nærmere en art basrefleks(BR) med hornladning - effekten skulle være stor lyd med meget lidt ripple(ressonans) og simuleret med Martin Kings software
Men det er jo lige meget når bare det virker, og ligner et horn 
Jeg har også set en fuldtone anvendt i en ONKEN - spørg mig ikke hvordan det beregnes men det er vist noget med at gøre kabinet 6-7 gange større
Får en ide - hvis du kunne finde et par udrangerede Onken-Focal, kunne du jo prøve at montere dine Beta-8 i dem
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 17 Marts 2007 kl. 13:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
|
http://www.frugal-horn.com/spawn.html
BRUCE skulle passe næsten enhver 8" - det påstås at princippet er specielt flexibelt og tilpasser sig et bredt udvalg af ens størrelse enheder
Det er vist lånt lidt fra PA, og de kalder det en BVR(?), da det egentlig ikke er et horn men nærmere en art basrefleks(BR) med hornladning - effekten skulle være stor lyd med meget lidt ripple(ressonans) og simuleret med Martin Kings software
Men det er jo lige meget når bare det virker, og ligner et horn 
Jeg har også set en fuldtone anvendt i en ONKEN - spørg mig ikke hvordan det beregnes men det er vist noget med at gøre kabinet 6-7 gange større
Får en ide - hvis du kunne finde et par udrangerede Onken-Focal, kunne du jo prøve at montere dine Beta-8 i dem
|
|
|
Voighthornet er en konisk kvartbølgesøjle eller orgelpibe om du vil og som bekendt eksisterer der et hav af varianter hvor nogle er mere kendte end andre. De ældste er fra 30'erne. Det er ganske simpelt at tilpasse til det valgte membranareal og egenresonans. Et godt udgangspunkt er HF's gulvhorn fra 1970 (High Fidelity nr.5 1970)
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Marts 2007 kl. 16:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
HighFidelitys Voighthorn husker jeg godt, rigtig mange spillede på dem
Og de brugte selvfølgelig også Beta-8, som egentlig ikke var vellykket i den konstruktion, men vennerne var lykkelige da der ikke fandtes mange alternativer - den bedste jeg har hørt var med RichardAllen og synd de ikke laves mere, nåh jo, så var der også en med en Phillips med alnico som spillede pænt - måske det var værd at prøve med en Greencone
En moderne quaterwave er en MLTL beregnet specielt til enheden med MartinKings software, ellers duer det ikke og er for tilfældigt
der er et medlem her som er expert, men kan ikke huske navnet
|
| Til top |
|
| |
Marius Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004 Lokalitet: Sverige
Status: Offline Indlæg: 719
|
| Sendt: 17 Marts 2007 kl. 16:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
<snip> der er et medlem her som er expert, men kan ikke huske navnet |
|
|
Mener Bjorn (bruger navn) har brugt en del tid på MartinKings software. __________________ "Remember to always be yourself. Unless you suck." - Joss Whedon
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Marts 2007 kl. 16:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
kan man ikke komme ret langt med enhed 1/3 - og en åbning i bunden som er 3 gange arealet på enheden - mellem 180 og 200 cm høj og max et par cm bredere en enheden og godt 30 cm i dybden i bunden - resten justeres så med fyl i den øverste trediedel - ingen hokus pokus
men det er da fedt hvis der er kommet software der kan gøre det bedre!
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Marts 2007 kl. 17:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
kan man ikke komme ret langt med enhed 1/3 - og en åbning i bunden som er 3 gange arealet på enheden - mellem 180 og 200 cm høj og max et par cm bredere en enheden og godt 30 cm i dybden i bunden - resten justeres så med fyl i den øverste trediedel - ingen hokus pokus
men det er da fedt hvis der er kommet software der kan gøre det bedre! |
|
|
De forskellige "tommelfingerregler" stammer jo tilbage fra før krigen. Hvis du beskuer de mange gamle konstruktioner vil du opdage at 1/3 reglen forudsætter at starten ikke har arealet 0 som i Ace hornet, her er placeringen ca. halvvejs. Hvis arealet bag enheden svarer til enhedens areal +/- og starten ca. 2/3 af membranarealet så plejer det at gå nogenlunde. Indsnævringen af mundingen, nødvendigt dæmpningsmateriale m.v. justeres bedst ved hjælp af måleudstyr, altsamme nødvendigt for at udglatte de mange resonanser i søjlen
Rigtige horn med ladekammer osv. er så langt at foretrække men her er kravene til præcision og beregninger langt større. Cementhornet er et godt eksempel
|
| Til top |
|
| |
Blaesbjerg Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Marts 2007 kl. 18:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Er ret ny inden for hifi må jeg nok erkende :D
og kan forstå voigt ikke er optimal til mine enheder ( eller tager jeg fejl?)
men hvis i skulle anbefale nogle horn som ikke fylder helt vild meget
og ville være optimal til mine coraler hvad ville i så vælge,
mvh Casper
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Marts 2007 kl. 18:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Blaesbjerg Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Marts 2007 kl. 19:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu kan det godt være jeg spørger dumt  men hvordan beregner jeg sådan et kabinet ?
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Marts 2007 kl. 19:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du køber et program hos Martin King, som vist holder et år(?)
Er du lidt skrap til computere, burde du kunne lære det, dog vil der givetvis være nogle højtaler relaterede benævnelser du ikke kender
Desuden kan det måske være nødvendigt at udmåle enheder for at beregninger virker 100%
Men jeg tror nu godt du kan bygge en af dem jeg har linket til - de er sikkert lige så gode som hvis du selv beregner en uden øvelse, og sikkert meget bedre end hvad du ellers kan finde
|
| Til top |
|
| |
Blaesbjerg Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Marts 2007 kl. 19:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay så siger jeg tusinde tak for hjælpen endu engang
mvh Casper
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Marts 2007 kl. 20:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Blaesbjerg skrev:
Hej Er ret ny inden for hifi må jeg nok erkende :D og kan forstå voigt ikke er optimal til mine enheder ( eller tager jeg fejl?)
men hvis i skulle anbefale nogle horn som ikke fylder helt vild meget og ville være optimal til mine coraler hvad ville i så vælge,
mvh Casper
|
|
|
De forskellige Voight konstruktioner er ikke mindre optimale til dine Coral enheder end til andre fuldtoneenheder fra den tid, Vogihthornene er i sig selv simple konstruktioner der er nemme at omgås for selvbyggere.
Det bedste horn du kan give dine enheder er Duelunds gamle cementhorn men det er pænt stort og ganske besværligt at bygge. Konstruktionen er oprindelig beskrevet meget omhyggeligt i High Fidelity tilbage i 1974-75-76 med senere tilpasning af diverse enheder.
Et sidste problem, Beta enhedernes ophæng ældes ikke med ynde så få en der kan til at måle enhederne igennem
Og iøvrigt god fornøjelse
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Marts 2007 kl. 00:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mine beta er helt fine i ophænget - der er en fyr i nordjylland - kenneth weller - der har coralreservedele - hvis dine ophænger er blevet stive kan han måske hjælpe dig - husk også der er en coral beta8 I og en II -IIeren kan tåle flere watt og jegtror også den er mere følsom - de måle mellem 97-97 og 101 db / 1 watt Jeg har store broderen til cementhornet - egoisthornet - dem har jeg ahft coral flat 10 i og det lød helt og aldelese skønt og det er kun fordi jeg fand et par Tannoy dual concentrics som vvar endnu bedre En af mine venner havde cementhornet med Beta - ortofon rørforstærker og enSPU pickup . nam nam så jeg vil give dig ret i at hvis du er ferm på hænderen så byg cementhornet og hvis du er lidt mindre ferm så byg det horn coral selv tegnede netop til beta 8 Coral var ikke tabt bag en vogn med kabinetter
|
| Til top |
|
| |