Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 05:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Voigt horn (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Blaesbjerg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Oktober 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 18 Marts 2007 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

Okay det såkaldte cement horn i snakker om ser rimeligt eller faktisk ret så bøvlet ud at bygge. findes der nogle flere tegninger har nemlig ikke rigtigt kunne finde nogle og det link som er længere oppe syntes jeg linker mig til en eller anden skummel side.

og ang. mine enheder har kenneth weller dem faktisk lige pt og er ved at gøre dem kamp klare igen.

mvh Casper
Til top Vis Blaesbjerg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Blaesbjerg

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 18 Marts 2007 kl. 00:29 | IP-adresse registreret  

Den er ikke skummel den jeg linkede til og det er vist det eneste tilgængelige der findes på nettet - siden er lidt håbløst designet men mål og tips er at finde

Det eneste der kan knipe at at den cementblanding duelund brugte ikke var langtidsstabil - en blanding med nogle af de syntetiske beton hærdere kan måske gøre trikket.

Jeg har ikke selv bygget mine men min kammarat der byggede cementhornet sag at det ikke var så svært - noget med at tegne op på pladen - banke små søm i  på begge sider så man kan holde kraftig karton eller tynd x-finer i den rigtige bue - og på den måde støbe elementerne på .

http://www.muyiovatki.dk/duelund/duelund.htm

der er tekst på både dansk og engelsk

og på denne kan du se en isometrisk tegning

http://www.muyiovatki.dk/duelund/gif/plan_5.gif

Blaesbjerg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Marts 2007 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

okay efter at have studeret den side et par timer kan jeg godt se de ikke er helt umulige at bygge, men der er vel ikke nogle der har et par billeder af dem når de er færdigbygget?

mvh Casper

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2007 kl. 01:55 | IP-adresse registreret  

Blaesbjerg skrev:
okay efter at have studeret den side et par timer kan jeg godt se de ikke er helt umulige at bygge, men der er vel ikke nogle der har et par billeder af dem når de er færdigbygget?

mvh Casper

Jeg lægger et par billede op af mine ved lejlighed og sender dig en pm når de er der. -mine er fra 77 - samlet af spåplade med søm og klat lim ogve det hele - før jeg fik dem havde vel skift ejere 10 gange - hver ejer havde med tusch/kuglepen etc. skrevet mærkelige kommentare og der var blevet boret og på anden måde mishandlet og ekserimenteret med dem.
Jeg gjor hvad jeg kunne for at få dem nogenlunde og så beklædte jeg dem med et lag x-finer og malede dem hvide - de ser bedre ud nu meeen hvde jeg selv bygget dem fra starten ville begge rør-buerne have været 100% ens - det er de ikke - det er kun kosmetisk men det irretre mig at de ikke er helt lige

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 19 Marts 2007 kl. 02:20 | IP-adresse registreret  

Det var da næsten ærgerligt at du "renoverede" dem, de var sikkert noget særligt

Husker godt da jeg byggede cementhornet i min ungdom, og svinede hele værelset til med cement og gips

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2007 kl. 02:33 | IP-adresse registreret  

musicus: Kan du huske blandingsforholdet mellem cement og gips og er det den blanding som ikke er aldersbestandig ?

Det kan godt være at de var noget særligt men de var så grimme så grimmer og så var der brugt den slags spånplade der bliver "grønlig" ved ældning

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2007 kl. 03:01 | IP-adresse registreret  

Sjovt nok har jeg for nylig tænkt over blandingen og grus var der ikke i, men jeg mener at jeg brugte store poser gips  men helt præcist kan jeg ikke huske det - men det var nok mest gips, og cementen mest for at styrke blandingen, eller måske halvt af hver  men jeg husker at det var meget stærkt og holdbart

Cementhornet er absolut en af de mere spændende horn, men i dag er jeg ikke helt sikker på at designet er helt optimalt - hornhalsen er ret lille og snørklet og ladekammeret også lidt kringlet 

Duelund ville allerede dengang gøre tingene super perfect - i dag er der vist delte meninger hvorvidt det overhovedet er nødvendigt, og der laves da også flere velfungerende horn som ikke engang har rundinger, hvilket HighFidelitys Voighthorn heller ikke havde

Nogle påstår at hornmunding skal have en vis størrelse og alligevel fungerer mange med meget mindre

Horn er bare rigtig sjove, og svære at forstå helt - det er lidt ligesom med kvinder

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 19 Marts 2007 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Sjovt nok har jeg for nylig tænkt over blandingen og grus var der ikke i, men jeg mener at jeg brugte store poser gips  men helt præcist kan jeg ikke huske det - men det var nok mest gips, og cementen mest for at styrke blandingen, eller måske halvt af hver  men jeg husker at det var meget stærkt og holdbart

Cementhornet er absolut en af de mere spændende horn, men i dag er jeg ikke helt sikker på at designet er helt optimalt - hornhalsen er ret lille og snørklet og ladekammeret også lidt kringlet 

Duelund ville allerede dengang gøre tingene super perfect - i dag er der vist delte meninger hvorvidt det overhovedet er nødvendigt, og der laves da også flere velfungerende horn som ikke engang har rundinger, hvilket HighFidelitys Voighthorn heller ikke havde

Nogle påstår at hornmunding skal have en vis størrelse og alligevel fungerer mange med meget mindre

Horn er bare rigtig sjove, og svære at forstå helt - det er lidt ligesom med kvinder

De fysiske love har ikke ændret sig siden de glade cementhornsdage, så jo, hvis man vil have et fuldgodt resultat så er der ikke plads til slinger i valsen. Duelundhornet er en hyperbolsk funktion og ikke et modefænomen. Enten gør men det ordenligt eller også gør man det slet ikke. Bøjningerne kan laves i træ hvis man ikke har lyst til svineriet med gips og cement 

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2007 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

Her er betaerne i et mere taditionelt backloaded horn link

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2007 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

Mine Beta sidder i øvrigt i et horn kabinet lavet til lowther - Fidelio - det er en speciel snedker fremstillet model til dansk lowther klubs medlemmer hvor der er lavet rundinger i kabinettet frem for "trappetrin" - den har fået en gan neopren-våddragts-skumgummi helevejen rund og er beklæde med massisvt fyretræ (det har nog været smart en gang for 25 år siden
Lyden med en lille forplade pga Betaernes store magnet er ganske fortræffelig
Jeg har overvejet at bygge et pa cementhorn til dem - nu jeg har de større egoisthorn nedunder

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 19 Marts 2007 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Her er betaerne i et mere taditionelt backloaded horn link

Frit efter Lowhter Standard Acousta, men hvorfor satse på det ordinære når det sublime bliver serveret på et sølvfad.

De originale cement-/egoisthornsartikler kan lånes på biblioteket og omhandler også tilpasning af ladekammer, enheder m.v.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2007 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Jeg har ladet mig fortælle at det ikke er muligt at finde et eks. af high fidelity hvor den artikkel stadig sidder i bladet :-( --- er det sandt - skal vi have mythbusters på banen -  er det blot en vandrehistorie konspireret i hovedet på en horntosse ??

Hvis der er ngoen der ligger inde med den bør vi ligge den på nettet - den link jeg henviser til er ikke den mest pædagogiske hjemmeside

Blaesbjerg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2007 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

Hej gutter

Jeg har nu sat og kigget lidt på tegningerne inde på den duelund side der kan de passe den store bue i selve horn udmundningen er den samme på egoist hornet og cement hornet? 

mvh Casper  Og tak for alle svarene forresten

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 19 Marts 2007 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Blaesbjerg skrev:

mvh Casper

Jeg har et par stående (i min garage, sig det ikke til nogen) her i det midteste Midtjylland (Viborg). Kan du få inspiration til at bygge dine egne ved at se på dem, er du velkommen. Du kan evt. prøve dine coraler af i dem.

Jeg har ingen planer om at skille mig af med dem med det første.

Peter

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2007 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Ikke for at gøre forvirringen større, men her et lidt anderledes "hybrid-horn"

http://www.bd-design.nl/contents/en-uk/SINGULAR_ISOMETRIC.pd f

Detail tegninger findes her under singular DIY

http://www.bd-design.nl/

Og her en håbefuld DIYer i arbejde med konstruktionen

http://www.woebking.net/cms/index.php?option=com_gallery2&am p;Itemid=43&g2_itemId=1850&g2_page=1

Blaesbjerg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2007 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

pqrannes skrev:
Blaesbjerg skrev:

mvh Casper

Jeg har et par stående (i min garage, sig det ikke til nogen) her i det midteste Midtjylland (Viborg). Kan du få inspiration til at bygge dine egne ved at se på dem, er du velkommen. Du kan evt. prøve dine coraler af i dem.

Jeg har ingen planer om at skille mig af med dem med det første.

Peter

Ahh er du sikker på de ikke skal skifte ejer hvis de bare står derude

Vi må lige se når jeg får skåret pladerne op og begynder at samle om jeg skal have lidt inspiration.
men siger ihvertfal tak for tilbudet.

mvh Casper

Blaesbjerg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2007 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Ikke for at gøre forvirringen større, men her et lidt anderledes "hybrid-horn"

http://www.bd-design.nl/contents/en-uk/SINGULAR_ISOMETRIC.pd f

Detail tegninger findes her under singular DIY

http://www.bd-design.nl/

Og her en håbefuld DIYer i arbejde med konstruktionen

http://www.woebking.net/cms/index.php?option=com_gallery2&am p;am p;am p;Itemid=43&g2_itemId=1850&g2_page=1

Har haft kig på dem, hvordan vil de spille i forhold til de så kaldte Cement horn ?

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2007 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg kender jo altså ikke "singular hornet" personligt - men jeg har bygget egoisthorn og hørt 4 af slagsen - mit eget lød godt   de andre cementhorn brød jeg mig ikke så meget om, men der har formentlig været tale om setup problemer

Jeg har bygget en del andre og konstrueret et par selv - desværre har jeg aldrig hørt eller bygget de megastore og meget specielle optimale horn

Mit bud er at Doppenbergs "singular" horn måske kan have fordele med transistorgrej, hvilket også kan være tilfældet med MartinKings ML TQWT

Ægte horn er MEGAstore, ellers er de forskellige varianter af quaterwave(voight) nok mindst lige så gode eller bedre - en quaterwave er nok nærmere en omvendt transmissionline end et horn

Det kan vel være at egoisthornet spiller mest korrekt, men det er ikke altid det korrekte som lyder bedst

Blaesbjerg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2007 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

Jeg er ved at lede efter en passende rørforstærker til mine coraler så de skal ikke spille på transistor, så  vil cement horn være at anbefale?

mvh Casper

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2007 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

Med rørgrej - så tror jeg egoist/cement hornet og dine Beta 8 er på hjemmebane jeg tror iøvrigt at de første (egoisthornet ?) var lavet til Beta 8, eller var det Flat 8 - jeg kan huske at Duelund fik et lettere anfald da jeg monterede Lowther PM6(alnico) - de spillede iøvrigt specielt godt i et meget stort lytterum

Rørforstærker - tag et kig på dem her http://www.ornec.com/products/EU/0/Melody/ men husk, der kommer vist lidt moms på(?)

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes