| Forfatter |
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 19 Marts 2007 kl. 20:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skal det være vintage rør eller nyt
Duelund var vist glad for Sansui au 111 - ca. 1967 - den blev i øvrigt reissued i 99 som 111 vintage!
Jeg har hørt coral beta 8 med ortofon 601 (tror jeg den hedder) - de er så følsomme at selv en lille rør forstærker kan spille dem op
en ting man skal være opmærksom på - hvorfor man skal have nogle skruer der egner sig til hypig ud og i skruening - er at duelunds horn skal stoppes mere nænsomt en en ny drejet bruerere pipe - det har taget mig et halvt år at optimere fyldet efter jeg satte tannoys i mine - i tror muligvis det er løgn men et tot fåreuld på størrelse med en mobiltelefon kan ændre lyden
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
Blaesbjerg Forum Bruger

Bruger siden: 25 Oktober 2006 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 49
|
| Sendt: 19 Marts 2007 kl. 20:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
De forstærkere ser da meget spændene ud, men har mere kig på en der
hedder synthesis flame mener jeg den hedder er det noget du kender
noget til ?
og så tror jeg det bliver sådan et sæt duelund cement horn
Mvh Casper
|
| Til top |
|
| |
Blaesbjerg Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Marts 2007 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
rlb jeg vil helst have noget nyere
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 19 Marts 2007 kl. 21:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
rlb - jo det kender jeg, lidt men godt men prøv lige med lidt "tjære behandlet hør (hamp ?)", det virker, altså i højtaleren
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 20 Marts 2007 kl. 09:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
Skal det være vintage rør eller nyt
Duelund var vist glad for Sansui au 111 - ca. 1967 - den blev i øvrigt reissued i 99 som 111 vintage!
Jeg har hørt coral beta 8 med ortofon 601 (tror jeg den hedder) - de er så følsomme at selv en lille rør forstærker kan spille dem op
en ting man skal være opmærksom på - hvorfor man skal have nogle skruer der egner sig til hypig ud og i skruening - er at duelunds horn skal stoppes mere nænsomt en en ny drejet bruerere pipe - det har taget mig et halvt år at optimere fyldet efter jeg satte tannoys i mine - i tror muligvis det er løgn men et tot fåreuld på størrelse med en mobiltelefon kan ændre lyden
|
|
|
Det er vist sæson for vandrehistorier
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Marts 2007 kl. 10:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bjørn - Hvis dit udsagn skal stå til troende kunne du så ikke oplyse hvilken en af de informationer jeg har skevet du mener er en vandrehistorie ?? jeg skal gerne være med til at aflive dem
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Marts 2007 kl. 18:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
Bjørn - Hvis dit udsagn skal stå til troende kunne du så ikke oplyse hvilken en af de informationer jeg har skevet du mener er en vandrehistorie ?? jeg skal gerne være med til at aflive dem |
|
|
Den med Sansui rørforstærkeren
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Marts 2007 kl. 19:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
r-l-b skrev:
Bjørn - Hvis dit udsagn skal stå til troende kunne du så ikke oplyse hvilken en af de informationer jeg har skevet du mener er en vandrehistorie ?? jeg skal gerne være med til at aflive dem |
|
|
Den med Sansui rørforstærkeren |
|
|
OK - Jeg kunne ikke finde det ved en kvik søgning - men ja jeg mener jeg har læst det i Steen Duelund forum på HIFI og Musik eller her på HiFi4all at Steen Duelund godt kunne lide AU 111 og at han lavede forskellige modifikations - forsøg med den Er dette en vandre historie skal jeg beklage at jeg har ladet den vandre - er der nogen herinde der kendte Steen og kan i huske om han rodede med en Sansui 111 ??????????? __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Marts 2007 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
bjørn skrev:
r-l-b skrev:
|
|
Den med Sansui rørforstærkeren
|
|
|
OK - Jeg kunne ikke finde det ved en kvik søgning - men ja jeg mener jeg har læst det i Steen Duelund forum på HIFI og Musik eller her på HiFi4all at Steen Duelund godt kunne lide AU 111 og at han lavede forskellige modifikations - forsøg med den
Er dette en vandre historie skal jeg beklage at jeg har ladet den vandre - er der nogen herinde der kendte Steen og kan i huske om han rodede med en Sansui 111 ???????????
|
|
|
Svaret er nej hvis du tænker på Sansui som i integret rørforstærker model 111. Steen havde en stor integreret Sansui transistorsag af nyere model han brugte i en periode. Om han har haft en gang i 60'erne da han var professionel soldat ved jeg ikke, det var før han kastede sig over højttalerne. Steen har haft mange forstærkere gennem årene, og han kunne ikke få dem store nok (en af de absolutte favoritter var Sunfire "300") Da Cementhornet blev konstrueret i begyndelsen af 70'erne brugte han bl.a. Quad 303 + 33. Erhvervsmæssigt var han skiftet til lærergerningen og havde i en periode "vedsidenafarbejde" for Audioscan med reparation af højttalerenheder så hangen til Coral og Gamma enheder var helt naturlig. Og jo, jeg kendte Steen privat. Selvfølgelig kan der have været en Sansui rørspille der er røget ind/ud uden jeg har hæftet mig ved det, men så er det over 15 år siden.
En type som Steen vil altid give anledning til historier der efter 3-4 led er svære at genkende for dem der rent faktisk kendte ham privat
|
| Til top |
|
| |
Frederik Carøe Branchemedlem

DCA - Duelund Coherent Audio
Bruger siden: 01 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 879
|
| Sendt: 20 Marts 2007 kl. 22:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Husker selv Sansui'en som AU-X1, men ikke at den ansås for noget særskilt vidunder. Dårlig var den dog ikke brugt som ren effekt.
__________________ Med venlig hilsen
Frederik Carøe
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Marts 2007 kl. 23:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
myth busted beklager jeg viderbragten den - jeg skal linke til indlægget hvis jeg finder det igen kan det have været sådan en den hedder au x111 mos:

|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Marts 2007 kl. 23:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
eller: 
AU-X1
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Marts 2007 kl. 23:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg kan godt se at der er lidt langt til en 
Men det vil nu ikke afholde mig fra at sætte den meget højt på min ønskeliste - og ja Bjørn du har ret at ting kan være svære at genkende for indvigede når det er kommet ud i 4 led - men jeg håber da virkelig at det er et par Duelund Egoisthorn jeg har stående i min stue
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Marts 2007 kl. 10:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frederik Carøe skrev:
| Husker selv Sansui'en som AU-X1, men ikke at den ansås for noget særskilt vidunder. Dårlig var den dog ikke brugt som ren effekt. |
|
|
Det er den omtalte "Sansui af nyere dato"
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Marts 2007 kl. 11:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
jeg kan godt se at der er lidt langt til en

Men det vil nu ikke afholde mig fra at sætte den meget højt på min ønskeliste - og ja Bjørn du har ret at ting kan være svære at genkende for indvigede når det er kommet ud i 4 led - men jeg håber da virkelig at det er et par Duelund Egoisthorn jeg har stående i min stue
|
|
|
Hvorfor skulle det ikke være det ? Hvis de ikke er bygget af Steen er der selvfølgelig ikke garanti for målfastheden men jeg har endnu ikke hørt om "falske cementhorn" og manien med dårlige efterligninger var endnu ikke så fremherskende.
Bortset fra det kan gamle apparater da være både sjove og interesante, jeg har da selv et par gamle fmtunere i drift, men de gamle forstærkere bliver alt andet lige "afsløret" af et sæt "rigtige højttalere" derfor står min gamle Luxman SQ38FD også bare og "ser pyntelig ud"
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Marts 2007 kl. 12:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror ikke Steen har bygget mine - de har som sagt haft mange ejere siden 1977. Når man ser forfra er de to cementbuer ikke lige høje/runde -+ - 2 cm vil jeg tro - Pap formen der blev banket /holdt på plads af søm er nok skredet en lille smule for ham der byggede dem. Inden jeg gav dem det ekstra lag x-finer stod de møgbeskidte i spånplader med alle mulige kommentarer og må skrevet på - de har nok vaæret udsat for en del eksperimenter Jeg ville nok ikke kunne lade en SQ28FD stå og se pyntelig ud - jeg spiller som du kan se i mine tråde kun på gamle ting og sage så der bliver ikke afsløret noget grimt. Jeg fik en god forklaring på hvorfor min Luxman 58A lyder røragtig og mine Quad 510 er vel nærmest neutrale - men igen jeg vogter mig - så jeg ikke udtaler mig om noget jeg ikke ved noget om - nu også inklusive vandrehistorier om Duelund
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Marts 2007 kl. 15:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
Jeg tror ikke Steen har bygget mine - de har som sagt haft mange ejere siden 1977. Når man ser forfra er de to cementbuer ikke lige høje/runde -+ - 2 cm vil jeg tro - Pap formen der blev banket /holdt på plads af søm er nok skredet en lille smule for ham der byggede dem. Inden jeg gav dem det ekstra lag x-finer stod de møgbeskidte i spånplader med alle mulige kommentarer og må skrevet på - de har nok vaæret udsat for en del eksperimenter
Jeg ville nok ikke kunne lade en SQ28FD stå og se pyntelig ud - jeg spiller som du kan se i mine tråde kun på gamle ting og sage så der bliver ikke afsløret noget grimt.
Jeg fik en god forklaring på hvorfor min Luxman 58A lyder røragtig og mine Quad 510 er vel nærmest neutrale - men igen jeg vogter mig - så jeg ikke udtaler mig om noget jeg ikke ved noget om - nu også inklusive vandrehistorier om Duelund
|
|
|
Steen havde et lidt specielt forhold til mekanisk konstruktion og trangen til at blande gips beholdt han (næsten) til den bitre ende. Det vil sikkert være en god ide at udføre cementhornet helt i træ selv om det medfører en hel del fræse og skærearbejde.
Din 58'er er nok en af de sidste Lux forstærkere hvor det ikke kunne blive "venligt nok" De har jo også lavet nogle i den modsatte grøft og noget midt imellem.
Gamle forstærkere bør selvfølgelig kombineres med "gamle højttalere" så illusionen bevares, det er jo lige før du burde overtage min arbejdsløse SPU gold. Min SQ38 er ombygget til EL34 drift så den skal føres tilbage til original stand for at have værdi for samlere
Der er et billede her, nr.3 fra oven http://www.hifi-studio.de/hifi-klassiker/luxman.htm
|
| Til top |
|
| |
Blaesbjerg Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Marts 2007 kl. 16:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej bjørn
så du mener jeg skal lave alle buerne i træ?
Hvis,kan jeg så evt. bruge noget massonit i flere lag limet sammen ?
mvh Casper
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Marts 2007 kl. 16:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
ps. undskyld for den uskik med farver i citatet - det kom bare over mig  __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Marts 2007 kl. 16:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Blaesbjerg skrev:
Hej bjørn
så du mener jeg skal lave alle buerne i træ?
Hvis,kan jeg så evt. bruge noget massonit i flere lag limet sammen ?
mvh Casper
|
|
|
En opbygning i sammenlimede masonitplader da en oplagt mulighed, hvordan er nok afhængigt af din værktøjsbeholdning og dine snedkerevner. De små buer i starten kan så enten støbes eller fræses ud af klodser. Støbningen er jo i sin tid valgt fordi det var nemt og ligetil når der skulle laves buer. Det vigtigste er at målene holdes og at der ikke er noget der rasler
|
| Til top |
|
| |