Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 20:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Tilspillet vs. utilspillet sub (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 18 Marts 2007 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Dun kan jo prøve filen i dette link på jeres anlæg http://www.hometheatershack.com/forums/home-audio-subwoofers /1106-loud-noises-night.html

Så skulle der ikke længere være så stor tvivl om hvis sub/anlæg der er bedst

Mvh. l´Blundt

Til top Vis l´Blundt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af l´Blundt

MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2006
Lokalitet: København
Sendt: 19 Marts 2007 kl. 00:11 | IP-adresse registreret  

Hej alle!

Tak for alle svarene, undskyld jeg har været lidt fraværende, det har været en hektisk weekend...!

Jeg har forsøgt at stille på fasen, men der er ikke noget jeg kan høre forskel på med mine rookie-ører...!
Jeg har ikke forsøgt at stille på fasen på sub'en, men det vil jeg da prøve!

p.las skrev:
nu har jeg selv en dd 12 med EQ.Hvis man just fasen så puklerne omkring FZ beskæring er jævne kan du være sikker på at de spiller i modfase(dæmper hinandenen)hjemme ved mig duer det ikke =lang bas

Puha, det fik jeg slet ikke fat i... hvad betyder det...?

Mik112 skrev:

Oplevede det samme med mine 10" Kappa Sub vs. 12" Intermezzo 1.2S. De små var klart mere præcise i anslaget, til gengæld manglede de det sidste punch under 25 Hz. Jeg tilskriver fænomenet større membran areal. Højttalerne havde samme placering og var justeret optimalt til rummet med RABOS. Samme producent og samme rumkorrigeringssystem.

Ja, det lyder som samme problem... det lyder meget som det jeg oplever.
sigma6 skrev:

Hej.

Velodyne siger at deres sub ikke behøver tilspilning. Prøv at bruge subbens delefilter og kør en korrektion bagefter. Du skal huske at spille på den indstilling der hedder jazz/ klassisk.

Mvh,

Frank.

Hm, okay. det har jeg ikke hørt.Lyden bliver vel anderledes når membranen bliver blødt op.
Hvorfor skal den stå på jazz/klassisk?

p.las skrev:
rummets påvirkning er alt afgørende.Min velodyne dd12 er mere præcis end min gamle B&W asw 700 (12" mod 10")

Ja, den står godt nok langt fra optimalt nu. Men har ikke rigtig mulighed for at stille den andre steder...

Bradman skrev:

Prøv at bytte sub. Jeg vil tro rummet er forskelligt, tjek kabler for om noget er i modfase. Tjek alt. Måske er tilspilning et falsk håb. Som regel vil tilspilning ikke ændre førstehåndsindtrykket.

Mvh

Vores rum er helt ens. Men okay, indholdet af rummet er jo forskelligt...!
Hvordan kan kablet være i modfase...? Det kan ikke sidde på andre måder... Jeg er ret ny inden for det her, så ved ikke helt hvad jeg kan gøre/checke.
Hmm, håber da lidt på at lidt tilspilning kan hjælpe...

MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2007 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

Jay l`Blundt skrev:

Dun kan jo prøve filen i dette link på jeres anlæg http://www.hometheatershack.com/forums/home-audio-subwoofers /1106-loud-noises-night.html

Så skulle der ikke længere være så stor tvivl om hvis sub/anlæg der er bedst

Mvh. l´Blundt

Den skal da lige hentes...!

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 19 Marts 2007 kl. 00:25 | IP-adresse registreret  

Grunden til at du skal bruge jazz/ klassisk er at det er det reneste signal. Når du bruger de andre pre-set kan det godt lyde som om der er loudness på. Så til musik jazz/ klassisk. Jeg kunne ikke høre den store forskel på min fra kassen og til nu. Det kan også være delefrekvensen skal længere ned. Min er helt nede på 55 hz. Men jeg mener det står på velodynes hjemmeside at de foreslår at man bruger dele filteret i subben.
Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6

MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2007 kl. 00:32 | IP-adresse registreret  

sigma6 skrev:
Grunden til at du skal bruge jazz/ klassisk er at det er det reneste signal. Når du bruger de andre pre-set kan det godt lyde som om der er loudness på. Så til musik jazz/ klassisk. Jeg kunne ikke høre den store forskel på min fra kassen og til nu. Det kan også være delefrekvensen skal længere ned. Min er helt nede på 55 hz. Men jeg mener det står på velodynes hjemmeside at de foreslår at man bruger dele filteret i subben.

Okay. det skal da prøves i morgen! skal nok dele resultaterne hvis nogen skulle være interesserede...!

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 Marts 2007 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Nå hvad blev så til? ;-)

MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2007 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Tjo, nu skal I da få lov at høre...!

Så vidt jeg kunne høre hos andre, end lige min nabo, så gengiver min sub det alligevel ret hæderligt. Jeg har desuden fundet nogle film frem hvor jeg VED der er noget kort præcis bas som subben ville komme til at håndtere, og det klarede den helt fint, så det er altså ikke fordi den ikke kan!

Jeg har desuden læst lidt mere om sub-placering, og fundet ud af (som jeg godt lidt kunne regne ud i forvejen) at min sub står langt fra optimalt. Lige til højre for sub'en er et ret højt/lavt vindue, og lige bagved den er der en radiator... jeg kan nærmest høre min sub skrige "stil mig et andet sted!" Så det har jeg tænkt mig at prøve når overskuddet kommer!

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 Marts 2007 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

Den Velodynen vil spille bedre end de aller fleste Dali subs, men som alltid med subwoofere er justering alfa&omega. Clue #1 er at højtalerene og subben ikke bør spille i det samme frekvensområdet. Om det gør det er udfasninger nærmest garanteret. Derefter pladsering, også justering, så burde det køre for dig.

Det med at små enheder er "hurtigere" end store er en myte som ser ut til å overleve selv om man med et minimum af tankekraft kan komme frem til hvorfor det ikke stemmer. En større enhed skal helt enkelt bevege sig mindre for at gengive et signal ved samme lydtryk sammenlignet med en mindre enhed. Dette fordi den har et større overfladeareal.

Det som kan gøre at bas opleves som "hurtigere" er mangelen af de dybeste frekvensene. Ta feks System Audios filosofi omkring "hurtig" lyd som kun skyldes at de elegant springer over de dybeste frekvensene.

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 22 Marts 2007 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Små enheder har typisk mindre masse at flytte, og sammenligner man 2 enheder, - eks.v. en 10" og 12" med samme motor ved jeg godt hvilken der er "hurtigst" Man kan diskutere om en ht. behøver være hurtig ved 20Hz, men min mening er: Yes
Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2007 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:

Ta feks System Audios filosofi omkring "hurtig" lyd som kun skyldes at de elegant springer over de dybeste frekvensene.

Det er det jeg tror min nabos sub gør, men det undrer mig lidt når det trods alt er er en dali...

Mik112 skrev:
Små enheder har typisk mindre masse at flytte, og sammenligner man 2 enheder, - eks.v. en 10" og 12" med samme motor ved jeg godt hvilken der er "hurtigst" Man kan diskutere om en ht. behøver være hurtig ved 20Hz, men min mening er: Yes

Ja, det er også sådan jeg har tænkt. men der er vel ikke samme motor i en 10" som i en 12", så det kan vel ikke sammenlignes på den måde...

l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 Marts 2007 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:

Det med at små enheder er "hurtigere" end store er en myte som ser ut til å overleve selv om man med et minimum af tankekraft kan komme frem til hvorfor det ikke stemmer. En større enhed skal helt enkelt bevege sig mindre for at gengive et signal ved samme lydtryk sammenlignet med en mindre enhed. Dette fordi den har et større overfladeareal.

Har du et link eller noget der støtter den teori med formler eller noget i den retning?

Jeg har ledt og ledt uden at finde noget, da jeg syntes det virker fornuftigt nok at de små ikke skulle være hurtigere.

Mvh. l´Blundt

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 22 Marts 2007 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

MaXer skrev:
ManicMiner skrev:

Ta feks System Audios filosofi omkring "hurtig" lyd som kun skyldes at de elegant springer over de dybeste frekvensene.

Det er det jeg tror min nabos sub gør, men det undrer mig lidt når det trods alt er er en dali...

Mik112 skrev:

Ja, det er også sådan jeg har tænkt. men der er vel ikke samme motor i en 10" som i en 12", så det kan vel ikke sammenlignes på den måde...

Bla.a. derfor må man vælge hvad der opfylder ens behov. Havde en "sjov" oplevelse med Peter Belli på "Ingen som dig..." Fuc.., men med 2*Kappa Sub klingede klaveret ud på en extrem fed måde....blev stående i stuen, mens det på Intermezzo 4.1 og 1.2S var færdigt når nummeret sluttede.

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 Marts 2007 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

Jay l`Blundt skrev:
ManicMiner skrev:

Har du et link eller noget der støtter den teori med formler eller noget i den retning?

Jeg har ledt og ledt uden at finde noget, da jeg syntes det virker fornuftigt nok at de små ikke skulle være hurtigere.

Mvh. l´Blundt

Jeg læste for et par år siden en lengere artikkel omkring emnet, hvor det så også blev ført beviser for hvorfor det var tilfelde, men om jeg kan finde den igen er jeg desværre ikke sikker på.

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 Marts 2007 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:

Den Velodynen vil spille bedre end de aller fleste Dali subs, men som alltid med subwoofere er justering alfa&omega. Clue #1 er at højtalerene og subben ikke bør spille i det samme frekvensområdet. Om det gør det er udfasninger nærmest garanteret. Derefter pladsering, også justering, så burde det køre for dig.

Det som kan gøre at bas opleves som "hurtigere" er mangelen af de dybeste frekvensene. Ta feks System Audios filosofi omkring "hurtig" lyd som kun skyldes at de elegant springer over de dybeste frekvensene.

Hej.

Det der med udfasning af frekvenser....er det ikke der for man indstiller fasen så den passer med de andre højttalere? Eller ville du jo heller ikke kunne spille med 2 højttalere?

Mvh,

Frank.

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 24 Marts 2007 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Her er en artikel der netop omhandler masse(størrelse) ift. hastighed på en enhed.

Den er skrevet af Dan Wiggins fra Adire Audio.

http://www.adireaudio.com/Files/WooferSpeed.pdf

Så skulle den myte vist være aflivet, dvs. masse(størrelse) er irrelevant når det kommer til hvor "hurtig" en enhed er.

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Marts 2007 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

Bassøe skrev:

Her er en artikel der netop omhandler masse(størrelse) ift. hastighed på en enhed.

Så skulle den myte vist være aflivet, dvs. masse(størrelse) er irrelevant når det kommer til hvor "hurtig" en enhed er.

Mange mange tak

Mvh. l´Blundt

MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2007 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

Bassøe skrev:

Hehe, tak. det er rart at vide...! Nu har jeg ikk læst artiklen, men synes da det er lidt ulogisk at en 18" bas spiller lige så hurtigt og præcist som en 8"...

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 25 Marts 2007 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

MaXer skrev:
Bassøe skrev:

Hehe, tak. det er rart at vide...! Nu har jeg ikk læst artiklen, men synes da det er lidt ulogisk at en 18" bas spiller lige så hurtigt og præcist som en 8"...

Det er derfor du skal læse den artikel.  

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2007 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Bassøe skrev:
MaXer skrev:
Bassøe skrev:

Det er derfor du skal læse den artikel.  

ja ja da...!
har lige læst den. Jeg prøvede ikke lige at sætte mig dybt ind i det da jeg ikke ved noget som helst om højtaleropbygning. Men kan da godt nogenlunde forstå hvad han prøver at forklare.
Jeg synes bare stadig intuitivt at det er lidt ulogisk, men det er så hvad det er...!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes