Tilbage til HIFI4ALL.DK 1. juni 2025 | 13:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: NYT: Vintage forum (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 22 Marts 2007 kl. 09:38 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Ja billeder tak!

The Dude: JJ ECC832? (12DW7/7247) 

Og EL84M? Skulle M-versionen være at foretrække, frem for NOS RCA (UK-made) eller Mullard´s?

Tjaa ... et godt spørgsmål, sagen var at jeg havde lidt travlt med at få skiftet de rør som sad i ST-35'eren da jeg købte den, den var monteret med nye Sovtek 12AX7/ECC83 og nogle halvflade Siemens EL84.

Jeg ville helst ha' haft Telefunken EL84 ..., det lykkedes mig også at finde såvel et sæt NOS TFK ECC832 som en quartet NOS af TFK E84L (EL84M) i Hong Kong ..., men prisen var direkte syg!

Så ledte jeg efter alt. JJ ECC832 kom op på min skærm prisen er hvad jeg vil kalde billigt og alene på den baggrund et godt rør, men man skal lige slå en finger på røret og lytte om mekanikken er ok 

Jeg valgte Sovtek EL84M pga. at leverandøren (Basslab) havde begge typer som jeg skulle bruge på lager

Jeg vil sige at Sovtek EL84M kun har været en lang positiv overraskelse, det har ikke så meget sound som et TFK EL84 (har ikke hørt et TFK E84L som er deres M version), Sovtek EL84M er mekanisk bedre opbygget end et TFK EL84 det har ydermere en smule bedre specs, det resultere i en mere tør og dynamisk lyd .., men det har stadig "det" der får en god optagelse af en "el-spade" til at synge noget så smukt

Jeg kan på den baggrund godt anbefale at købe en hver type af EL84M (Sovtek, STR, TAD og flere andre)  frem for alm. EL84 pentoder

Til top Vis The Dude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Dude

tubefreak
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 31 Maj 2004
Lokalitet: København
Sendt: 22 Marts 2007 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

LL Kardinal Future 6501.

Jeg har ikke noger god billede af MR71´eren men den er nok også mere kendt.

Til top Vis tubefreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubefreak Besøg tubefreak's Websted

tubefreak
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 22 Marts 2007 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

PS

Jeg mangler en original stereodekoder til den, er der nogen der ligger inde med sådan en fætter.

Den kan sidde i: Minerva 6407, Monark 6408 , 6409 og Primas 6411, 6512.

Jeg har en løs dekoder i byggesæt men den er ikke så intressand, det skal være 100% originalt.

Til top Vis tubefreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubefreak Besøg tubefreak's Websted

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 Marts 2007 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

Dude; klart at Telefunkens EL84 med diamant i bunden er at foretrække.

NOS fra RCA (UK-made) og Mullard, samt Genelex Gold Lion er på min ønskeseddel.

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2007 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

Også over Tfk E84L med "diamant" i bund ? 

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 23 Marts 2007 kl. 05:36 | IP-adresse registreret  

Jeg kender ikke E84L fra Telefunken?!

Brand Spanking New, MINT NOS NIB Matched Pair Telefunken label Siemens and Halske E84L 7320 Premium Grade EL84 tubes. Munich plant date codes.  E84L tubes have higher ratings than normal EL84 as well as 7189 tubes.

Suk!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2007 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

Jeg blev tilbudt de fire NOS Tfk E84L for 800,- kroner pr. stk.!!!

og så skal man lige huske at "skattefar" meget sandsynligt siger haps!

her har du en stor regning for at ville have noget specielt  

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 Marts 2007 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

tubefreak skrev:

LL Kardinal Future 6501.

Jeg har ikke noger god billede af MR71´eren men den er nok også mere kendt.

Den har jeg aldrig set som du spåede. Hvor mange nåede de at lave af den. Har de ofret en PP udgang på den? Jeg er lidt skuffet over at der kun er SE udgang med ECL82 i min kardinal . Det er trods alt en stor radio som nok har kostet i omegnen af 1000kr. Endvidere piner det mig lidt at disse sølvfarvede Peerles ovale industri højtalere som næsten  hele den danske radio industri monterede i deres radioer har en egen-resonans på 100Hz(målt). Det har sat sit præg på lyden. Og gør stadig.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

tubefreak
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 23 Marts 2007 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

Den er bestykket med 2 EL84 i hver kanal med en udgangseffekt på ca. 10 W. Jeg ved ikke hvor mange der er lavet men det er nok ikke så mange da fabrikken lukkede i foråret 1965 og den var ret dyr. Den spiller som sagt ret godt så jeg har sat 4 stk. Siemens E84L i den.

Reciveren er MEGET sjælden så du ser den nok ikke på det lokale loppemarked, Jeg gjorde i hvert tilfælde ikke.  

tubefreak
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 23 Marts 2007 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

PS Jeg har diagram til din LL hvis du mangler.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 30 Marts 2007 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Nu i taler Linnet og Laursen så fandt jeg en Piccolo box model 635 med udtagelig net del i bunden således at batterie kunne bruges - bagpå det lille trækabinet var der en fin dobbelt messing teleskobantenne - det er da en hyggelig lille radio - jeg tror der stor 12 transistors på forsiden - den er fra starten af 1960erne - hvornå fik transistorene sit indtog på markedet ? og er der nogen der kender dette apparat ??

tubefreak
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 30 Marts 2007 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

Strømforsyningen er ret sjælden kan jeg fortælle og den er fra ca. midt 60´erne. Transirtoren blev opfundet i 1947 men den blev først rigtig tilgængelige i starten af 1960.

Lige den model har jeg ikke diagram over men jeg har lagt en del LL diagrammer på: http://radio.gort.dk/ll/ 

Der er sikkert noget der ligner hvis du har brug for det. Normalt virker de og spiller ret godt.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 30 Marts 2007 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

Den spiller fint men jeg fik revet en leding løs på strømforsyningen so jeg lige skal lodde på igen

Den virker fint - selvfølgelig er der lidt knas i kontakter og en gang facaderens kunne den trænge til men forbavsende god stant alderen taget i betraktning - når jeg har fået den shinet poster jeg lige et billede

tubefreak
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 30 Marts 2007 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

Glæder mig til at se, selvfølgelig kommer der lidt skidt i den efter 40 år det kan ikke undgås, men det er alligevel fantastisk at stort set alle de LL man får fat på rent faktisk kan spille mer eller mindre efter så mange år.

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 04 Juni 2007 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

tubefreak skrev:

PS

Jeg mangler en original stereodekoder til den, er der nogen der ligger inde med sådan en fætter.

Den kan sidde i: Minerva 6407, Monark 6408 , 6409 og Primas 6411, 6512.

Jeg har en løs dekoder i byggesæt men den er ikke så intressand, det skal være 100% originalt.

Hej,

Jeg samler lige denne tråd op.

Jeg fandt lige en LL Monark rør stereo receiver (6409) på en genbrugsrundtur.

Jeg har ikke sat strøm til den  via min el-pærer-i-serie-device (15w --> 25W --> 40 w -->60 --> 75 w rutinen er ellers klar). Lukkede den først op for lige at inspirere visuelt, hvad vi er oppe i mod.

Det første jeg ser - ud over en masse støv - er et rør, som umiddelbart ikke er der. Iflg. instruksen på bagpladen er det et ECC 808 rør, der 'mangler' - der står 'LF forstærker højre og venstre' på planen. Men om røret skal være der eller bare kan eftermonteres er ikke klart for mig. Radioen ligner ikke noget der har været lukket op i tide og utide.

Udgangsrørene er ecl 86 og der er bare to af dem.

Peter

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

tubefreak
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 04 Juni 2007 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Er det en lille 9 huls sokkel så mangler der ganske rigtigt et ECC808. Der er også en lidt større 8 huls sokkel med et stort hul i midten, det er til en stereodekoder og den er der ikke fra fabrikken.

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 04 Juni 2007 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

tubefreak skrev:
Er det en lille 9 huls sokkel så mangler der ganske rigtigt et ECC808. Der er også en lidt større 8 huls sokkel med et stort hul i midten, det er til en stereodekoder og den er der ikke fra fabrikken.

Tak tubefreak. Du er og bliver en ... tubefreak

I samme sekund du sendte dette svar, blev jeg klar over at ecc808eren sidder, hvor den skal, og at det er den omtalte stereo dekoder der mangler i 8 huls soklen ved siden af.

Jeg har sat strøm på apparatet og er spændt på, hvordan den ender med at lyde!

Peter

www.vintagehifi.dk

tubefreak
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 04 Juni 2007 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

Ok, det lyder godt. De plejer at spille ret godt.

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 04 Juni 2007 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

tubefreak skrev:
Ok, det lyder godt. De plejer at spille ret godt.

Tubefreak, hvad er 'ret godt'? Godt nok til at man vælger at koble et par gode eksterne højttalere på og tager Monark'en alvorlig som den rørforstærker den jo er. Den har - ret praktisk - tape din-indgang til f.eks. cdafspiller og din-grammofonindgang.

Og nu, hvor jeg har dig.

Ved du, hvor god riaa'en er i sådan en fætter. Med min braun csv-13 og min philips ag9015 har jeg valgt at sætte en lille eksterne riaa på (drømmer om en rør riaa, enten en Bellari v129 som er rigtig fræk at se på eller en project tube box SE, som jeg engang har hørt og ku' li'?

Peter

www.vintagehifi.dk

tubefreak
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 04 Juni 2007 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Tjaee det ér jo en ældre sag, riaae´en er helt klar bedre i dag end det de lavede den gang.

Min kardinal ( billedet ) spiller lige nu Eldorado med mylle men den har 4 stk. EL84 i udgangen.

Prøv at lytte til den og bedøm om det er noget du vil bruge.

Jeg har en  project tube box ( uden SE ) som er kraftig modificeret og den spiller rigtig godt.

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes