| Forfatter |
|
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 19 Marts 2007 kl. 15:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
normalt er det ved ethvert skift af powerrør - også fra samme type - nødvendigt at indstille/justere bias korrekt.
KT77 er fuldstændig kompatibelt med en EL34 - både elektriske egenskaber og sokkel/pin-out = samme sokkel.
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
David Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 968
|
| Sendt: 19 Marts 2007 kl. 15:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er samme sokkel og JJ sælger dem som EL34 equivalente. De 4 rørforstærkere her i huset har alle gitter-bias, så jeg justerer dem bare ind, så jeg ved ikke om bias skal ændres...
Jeg er dog meget mere til 6550, som har meget mere drøn og pondus, samt blødere top og mellemtone.
Desuden vil jeg til at lege lidt med 6L6GC, da de kan fåes til helt andre priser end 6550/KT88...
|
| Til top |
|
| |
bigfoot Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 171
|
| Sendt: 19 Marts 2007 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Må jeg i al beskedehed have lov at foreslå Electro Harmonix EL 34 EH. De koster ca 640.- for to matchede par leveret i postkassen, og kan købes i DK hos Pyndt. Holbarheden ved jeg ikke ret meget om endnu, men de passer på alle måder fint til min gamle Luxman MQ 70. Jeg er iøvrigt ikke uenig i at det nok er en god ide bare at køre videre med Svetlana. Hvad med linierør ?? De betyder mindst ligeså meget for klange og detaljer som udgangsrør.
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Marts 2007 kl. 18:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror - uden at skulle træde på nogen eller noget (det ligger mig fjernt) - at rør fra mange brands (EH - Mullard (NY)- Svetlana (NY) - Sovtek - etc.) kommer fra samme maskine hos Reflektor, så at sige -og er ens bortset fra æsken og påskiften. Så hvis man kan lide Svet'en (NY)kan man sikkert også lide Sovtek'en - EH'en - Mullarden'en (NY) - da det er det samme rør efter alt at dømme. Derimod er =C= (ex-Svetlana'en) et andet rør, som så har et bedre ry blandt både Musikere og Hi-fi -folk. Men det ER en smagssag!
Vedr. Pre-rør, så er det jo også en tilsvarende jungle at stikke hovedet ind I, men det var jo ikke det, som der oprindeligt blev spurgt om.
Venligst
Freddy
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 19 Marts 2007 kl. 20:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
| Hvordan ved du, at det er "Svetlana"-rør, som sidder i nu, når der kun står "=C="? |
|
|
=C= logoet er Svetlana's logo. Det har altid været på Svetlana rørene -
også dem fra 60'erne. Hvis der er et =C= på røret, er der lavet af
Svetlana i St. Petersborg. Svetlana Electron Devices som var et
amerikansk firma solgte alt muligt som Svetlana. Men der var også
dengang et =C= på de rør som Svetlana rent faktisk havde lavet.
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Marts 2007 kl. 20:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for det! - jeg havde åbenbart den fejlagtige opfattelse, at "=C=" måtte erstatte , da man så ikke mere kunne kalde dem Svetlana.
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
kennethjensen Udelukket fra forum

Branchemedlem Audioheaven
Bruger siden: 10 Oktober 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2146
|
| Sendt: 19 Marts 2007 kl. 20:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er =C= på røret. Og der står Svetlana made in russia på røret.
Linie RØR´ne i min pre er nogen Thorhauge mener er bedstlydende. Kan ik lige helt huske hvad de hedder, men det noget ECC81. Har nogle Golden Dragon liggende, som jeg også har i LA-Audio´en. Dem kunne jeg passende prøve og smide i thorhaugen, bare for og prøve. __________________ Kenneth
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Marts 2007 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
For lige at runde Svetlana-historien af, så kunne du da lige sammenligne den indre konstruktion med den Ebay-auktion, som jeg linkede til tidligere. Dine rør skulle gerne være mage til for at være "rigtige Svetlana/=C=. Der skal ikke være de 4 udstansede huller i siderene på anode-konstruktionen. Desuden skal der gerne være to "flyvende tallerken-agtige" skiver i toppen af røret, hvor "sølv-belægningen" er.
Med de små rør /pre-amprør - driver - phasesplittere og hvad har vi, er det en jungle, som jeg antydede tidligere - også her er det de gamle mærker fra 50-60-70'erne, som er "the name of the game".
Golden Dragon er sikkert ok i nogle ører, men de kan sikkert nemt udkonkurreres af "de gamle", men igen : alt efter smag.
Venligst
Freddy
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 Marts 2007 kl. 01:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, og det gamle rør fra 60´erne der sidder i min thorhaauge pre. Også ingen phasedims, man skal så lige huske og vende + og - om på højtaleren.  Se, det no nonsens. __________________ Kenneth
|
| Til top |
|
| |
David Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Marts 2007 kl. 03:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
kennethjensen skrev:
|
Linie RØR´ne i min pre er nogen Thorhauge mener er bedstlydende. Kan ik lige helt huske hvad de hedder, men det noget ECC81. Har nogle Golden Dragon liggende, som jeg også har i LA-Audio´en. Dem kunne jeg passende prøve og smide i thorhaugen, bare for og prøve.
|
|
|
Din forforstærker bruger ECC82/12AU7 i linietrinnet og ECC81/12AT7 i riaa'en, så du får ikke bedre lyd via cd ved at skifte de 2 stk. ECC81.
Jeg vil gætte på at de 2 stk. ECC81 er Mullard eller Brimar, og at de 2 stk. ECC82 er GE 5814A.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 Marts 2007 kl. 06:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
David skrev:
kennethjensen skrev:
|
Linie RØR´ne i min pre er nogen Thorhauge mener er bedstlydende. Kan ik lige helt huske hvad de hedder, men det noget ECC81. Har nogle Golden Dragon liggende, som jeg også har i LA-Audio´en. Dem kunne jeg passende prøve og smide i thorhaugen, bare for og prøve.
|
|
|
Din forforstærker bruger ECC82/12AU7 i linietrinnet og ECC81/12AT7 i riaa'en, så du får ikke bedre lyd via cd ved at skifte de 2 stk. ECC81.
Jeg vil gætte på at de 2 stk. ECC81 er Mullard eller Brimar, og at de 2 stk. ECC82 er GE 5814A.
|
|
|
Korrekt, har lige fulgt op på det. Det Brimar der sidder i. Riaa´en bruger jeg pt ik, da jeg venter på og få hans MC-Steup hjem. Spiller pt på en Michell MC Riaa, dog ik rør  __________________ Kenneth
|
| Til top |
|
| |
osprey Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1053
|
| Sendt: 20 Marts 2007 kl. 15:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan bare ikk' dy mig. I tilfaelde af noget elektronisk ubehageligt, her er Radio roer teknikken immun i modsaetning til IC og alt mikro chip agtig. Ikke at jeg haaber noget sker  Mere fordi teknikken fortsat koerer rent Roer teknisk. Som nu er til fordel for tilhaengerne heraf. Faldt over et LL Capella diagram, der var een Transistor BC 109, til Grammofon.
|
| Til top |
|
| |
tubefreak Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 31 Maj 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 673
|
| Sendt: 20 Marts 2007 kl. 15:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
pladejesper Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 71
|
| Sendt: 20 Marts 2007 kl. 17:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej der
Jeg har osse lige fået mig en rørforstærker med el 34 rør i udgangen, dem som sidder i er kinesiske og jeg har læst på en udenlandsk side at det vil være en fordel at skifte til et bedre rør.
Forstærkeren er en yaqin mc-10l og er udstyret med autobias afrørene, kan man så bare skifte uden at man skal pille ved noget, og er forskellen på rørene tydelig hørbar?
Mvh.
Jesper
|
| Til top |
|
| |
tubefreak Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 31 Maj 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 673
|
| Sendt: 20 Marts 2007 kl. 18:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja du kan skifte sådan uden viedre og ja jeg vil postå du kan høre det til det bedre.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 Marts 2007 kl. 00:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmm, lagde mærke til noget brum idag i den ene kanal, især hvis man slukker for pre´en. Nogen der ved hvad det kan skyldes?
__________________ Kenneth
|
| Til top |
|
| |
David Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Marts 2007 kl. 01:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
kennethjensen skrev:
| Hmmm, lagde mærke til noget brum idag i den ene kanal, især hvis man slukker for pre´en. Nogen der ved hvad det kan skyldes? |
|
|
Stelproblemer, transformerudstråling eller dårlig ledningsføring/printudlæg er et par gode gæt...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 Marts 2007 kl. 08:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
David skrev:
kennethjensen skrev:
| Hmmm, lagde mærke til noget brum idag i den ene kanal, især hvis man slukker for pre´en. Nogen der ved hvad det kan skyldes? |
|
|
Stelproblemer, transformerudstråling eller dårlig ledningsføring/printudlæg er et par gode gæt...
|
|
|
Har leget lidt i nat, da jeg ik kunne sove. Det virker som om det signalkablerne der er for dårligt skærmet og ligger for tæt på el kabler mm. Så vil prøve og rygge rundt på hele baduljen og skifte kabler.
Prøvet også lige og smide nogle JJ rør i. He, der godt nok forskel. Svetterne er klart bedre. __________________ Kenneth
|
| Til top |
|
| |
JungleRazz Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 14
|
| Sendt: 07 April 2007 kl. 15:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen som kender en "guide til justering af bias", her i denne snak om udskifting af rør? Har menlig selv en Spark TA-30 med origianle rør, og leger med tanken om at skifte til nogle bedre..
|
| Til top |
|
| |
mrvad Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1
|
| Sendt: 26 Maj 2007 kl. 12:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Angående Winged "C"" Forvirringen 
Rettigheden til Svetlana branded (i USA) blev for nogle år siden opkøbt af New Sensor koncernen som bla laver Sovtek, Elektro harmonix, Tung-sol, mullard, og Svetlana med S logo. Reflektor fabrikkens Svetlana rør sælges i flere forklædninger feks som Mullard reissue (ihvetfald den første version) og jeg er næsten 100% sikker på at den også sælges som Harma EL34 retro af watfordvalves i UK disse reflektor svetlana (og nu har jeg jo kun forstand på guitar forstærkere) lyder ganske godt i en stor Marshall som får en spand kul men hvordan de vil opføre sig i HIFI sammenhæng aner jeg ikke
Så det er kun i USA at svetlana sct petersborg markedsføres under navnet Winged "C" de kan stadig sælges i resten af verden som Svetlana med enten S eller =C= logo og de har i flere år brugt begge logoer.
håber ikke forvirringen blev endnu større  __________________ mvh: Lars Vad
|
| Til top |
|
| |