Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 12:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Peerless projekt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
CRC1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 14 April 2007 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

kom med flere billeder og hvor langt du er nået, det er mega spændende

Chokomus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 April 2007 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

syncroniq skrev:

Hey,

Hvis du får brug for hjælp til delefilter, så sig til. Så ligger jeg gerne måleudstyr til.

Kan lige nævne at det er mig der i sin tid designede de store basser du napper enhederne fra. Det er nogle fine enheder du har fået dig.

Jamen det lyder jo super. Det er jeg næsten sikker på at jeg gerne vil benytte mig af.

Ham jeg købte dem af sagde at det var (mener jeg)en fra det tidligere Q-sound i Århus der havde "opfundet" dem, og så en lokal snedker det havde lavet kabinetterne. Men det kan være at jeg husker fejl...

Jeg vil ihvertfald meget gerne trække på din ekspertise.

Jeg har lavet lidt videre på standerhøjttalerne idag lørdag. Skal nok lige lægge flere billeder ud snart. Det bliver nok ikke i aften dog, men nu får vi se.

Til top Vis Chokomus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Chokomus

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 April 2007 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Hey,

Det er helt rigtig. Jeg arbejdede ved Q-Sound da jeg lavede dem, og det er snedkeren i Brabrand der har lavet kabinetterne. Du siger bare til. Send mig en mail hvis du har spørgsmål. Jeg skal gerne kunne komme til hver enhed elektrisk ude fra kabinettet.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

Chokomus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2007 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Perfekt. Måske noget med et kabel ud gennem basrefleksen eller....??

Det finder vi ud af. Jeg takker indtil videre.

Chokomus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2007 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Nå, så kan jeg vel lige poste dagens fremskridt, mens jeg ud af øjenkrogen følger med i Midsomer Murders (Ja... så gammel er jeg...).

Det sidste jeg lavede på vp6'erne var at jeg skar baffler og bagsider for et godt stykke tid siden. Siden da er alle de løse byggetimer gået med at snitte subwooferen.

Så i dag ville jeg lave top- og bundplader. Jeg fik vristet min kammerats stiksav fra ham, og så skulle der skæres.

I (hvad jeg snart efter skulle finde ud af var sørgeligt fejlplaceret) tillid til mine egne evner, gik jeg i gang med at strege op til at skære den ene plade. Her ses et billede af opstregningen:

I mit naive lille hoved troede jeg at jeg kunne strege op så'n lidt efter frihåndsmetoden. Jeg regnede ud hvor langt fra den lige linje skulle jeg være halvvejs nede af stregen, og hvor langt skulle jeg være henholdsvis 1/4 og 3/4 henne ad stregen. Og så stregede jeg efter bedste evne. Det gik jo også glimrende med at strege. Og det første snit synes jeg egentlig også blev meget pænt.

Først lige et billede af begge sider opstreget og klar til blive skåret.

Herefter blev der skåret og snittet kom til at se ud som på de næste 2 billeder.

Og set lidt ovenfra.

Det snit synes jeg var fint nok. Problemet kom nok mest da det modsatte snit skulle laves. For selvom jeg synes jeg havde streget det ens op efter min fine lille strege-formel, så endte pladen med at være cirka lige så symmetrisk som et ansigt malet af Picasso....

Med andre ord kunne min kone nede fra den anden ende af haven se at pladen var skæv som en øl-kusk.

Nå, hvad så at gøre?

Jeg forsøgte at vride min hjerne med hvad jeg kunne gøre for at sikre at hver opstregning, og dermed hvert snit, blev ens. Da jeg ikke kunne komme i tanker om nogen ting vi ejer som jeg kunne strege efter, blev jeg enig med mig selv om at planen måtte være som følger:

-    Lav en pæn, jævn bue på milimeterpapir

-    Klip efter stregen, så man kunne overføre stregen til noget mere stabilt. F.eks. pap.

-    Klip pappet, og brug det til at strege på pladen efter

Easy-peasy... Nu vidste jeg i det mindste hvordan jeg kunne gøre det...

Jeg stod så netop og brokkede mig til fruen over hvor bøvlet det jeg skulle i gang med var, da hun kom med følgende brilliante ide. Jeg var først lidt skeptisk, men måtte senere (lidt flovt) medgive at det faktisk fungerede perfekt.

I stedet for at forklare ideen tog jeg et billede af den:

HAHAHAHA.... Om noget driver jeg da i det mindste verdens mest low-tech snedkeri...

Jeg målte ud så jeg havde midten af stoleryggen, sådan at jeg havde en ens bue ud til hver side. Lagde så midten af stolen til midten af den plade der skulle streges. Og viola, en jævn, fin bue til hver side, som jeg nemt kunne duplikere til efterfølgende plader.

Keep it simple stupid.

Her ses den første opstregning efter "stole-skabelonen".

Fint ik'?

Og så var det jo bare at lave snittene. Her ses resultatet på de næste 2 billeder:

Og fra oven:

Se det var meget bedre. Nu skulle fruen helt fra den anden ende af haven og indenfor et par meters afstand før hun kunne se at det var skævt...

Nej. Den gik faktisk igennem den kvalitetskontrol. Så det lod jeg også være godt nok til mig.

Efter at have gentaget processen 4 gange samlede jeg resultaterne og gjorde ligesom jeg havde gjort med subbens bund og top. Nemlig gav dem en tur med el-høvlen.

Her ses "sandwichen", inden elhøvlen kom i drift.

Det var egentlig fint. Jeg fik nogle pæne lige kanter og 4 ens plader. Eller d.v.s. næsten da...

For efter at have rettet 2 af siderne, hvilket jeg var svært godt tilfreds med, tog el-værktøjet lidt magten fra mig.... 

Sådan en elhøvl i en mdf-plade er ligesom Amin Jensen i en slikbutik. Det går edderbankeme stærkt. Så lige med et havde jeg et lille indhak formet efter el-høvlens "rulle" i alle 4 plader.... (Her kan man roligt indsætte det mentale billede af Homer der siger "d'oh")

Efter en kort og saftig ed, blev jeg dog enig med mig selv om at det nok gik. Det skal spartles, men større er skaden heller ikke. Så det går nok...

Men efter ræsonnerede jeg som så at jeg hellere måtte prøve at høvle den anden vej, altså på tværs af pladerne. På dette tidspunkt vil jeg gerne gøre opmærksom på at klokken var efter min normale spisetid, og at det sikkert var mit lave blodsukker der berøvede mig min tænkeevne....

Det resulterede jo ihvertfald i at høvlen rev den ene kant af den yderste plade. Så skulle da også....

Men jeg blev igen enig med mig selv om at den kant måtte vendes indad, og så skulle spartlen nok ordne resten. Hmmmm det lader til at spartlingen bliver redningen for en masse. Men den tid den sorg.

Ret kort tid efter blev jeg enig med mig selv om at det nok var på tide at sige at det var godt, hvilket alt taget i betragtning formentlig var det klogeste jeg havde besluttet de sidste par timer.

Men jeg kunne ikke lige lade være med at stille højttalerne op for at se dimensionerne. Så noget i retning af sådan her kommer de til at se ud:

Og fra den anden side:

Ikke ilde, ikke ilde...

Jeg kan dårligt vente. Men desværre kan der ikke rigtig ske mere før Stark leverer slidset mdf plader, hvilket ifølge rygtet skal være på tirsdag.

Njaaa, måske kan jeg lave den indvendige afstivning af vp6'erne som den slidsede mdf skal bøjes omkring inden da. Men nu får vi se.

Det var alt for nu.

CRC1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2007 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Det er fedt at se hvordan det udvikler sig:) Skal du ha mdf på sidderne? og hvordan flere tynde du vil lime sammen som en slags sandwich eller?

Hehe meget sjovt det virkede med havestolen;)

Chokomus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2007 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

Jeg får noget slidset mdf på tirsdag. Det er 9 mm tykt, så jeg regner med at lime 2 plader sammen som så skal udgøre siderne. Lige nøjagtig som en sandwichkonstruktion. Formentlig fylder jeg midten op med noget pu-skum eller noget. Der bliver jo ellers et hulrum efter rillerne i mdf'en.

Jeg har faktisk lige idag prøvet selv at slidse et 28*100mm (ca en meter lang) bræt med min håndrundsav. Det er nu ikke så meget til højttalerbyg, men til en rund terrasse jeg planlægger at bygge i løbet af sommeren. Hvis tiden er der. Men princippet kunne man jo godt overføre til hifibyggeriet. Fordelen ved selv at slidse, bortset fra at det tager lang tid, er at man selv kan bestemme hvor skarp en krumning man vil tillade. Man kan jo bare lave kortere eller længere mellemrum mellem snittene.

Det lader til at virke meget pænt, så nu har jeg prøvet at lime brættet i en bøjet position, sådan at jeg kan se om det holder og om alm. hvid lim kan holde det sammen. Også for at få en fornemmelse af om det er til at arbejde med sådan et bræt hvis det er både stift og rundt.

Jeg vil tro at man kan regne sig frem til hvor langt der skal være mellem snittene for at få en given bøjning.

Indtil videre bliver det nok noget trial and error lige til at starte med.

Men tirsdag håber jeg at få lidt mere materiale, og med lidt held så kan jeg lave lidt igen onsdag.

CRC1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 April 2007 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

Chokomus skrev:

Jeg får noget slidset mdf på tirsdag. Det er 9 mm tykt, så jeg regner med at lime 2 plader sammen som så skal udgøre siderne. Lige nøjagtig som en sandwichkonstruktion. Formentlig fylder jeg midten op med noget pu-skum eller noget. Der bliver jo ellers et hulrum efter rillerne i mdf'en.

Jeg har faktisk lige idag prøvet selv at slidse et 28*100mm (ca en meter lang) bræt med min håndrundsav. Det er nu ikke så meget til højttalerbyg, men til en rund terrasse jeg planlægger at bygge i løbet af sommeren. Hvis tiden er der. Men princippet kunne man jo godt overføre til hifibyggeriet. Fordelen ved selv at slidse, bortset fra at det tager lang tid, er at man selv kan bestemme hvor skarp en krumning man vil tillade. Man kan jo bare lave kortere eller længere mellemrum mellem snittene.

Det lader til at virke meget pænt, så nu har jeg prøvet at lime brættet i en bøjet position, sådan at jeg kan se om det holder og om alm. hvid lim kan holde det sammen. Også for at få en fornemmelse af om det er til at arbejde med sådan et bræt hvis det er både stift og rundt.

Jeg vil tro at man kan regne sig frem til hvor langt der skal være mellem snittene for at få en given bøjning.

Indtil videre bliver det nok noget trial and error lige til at starte med.

Men tirsdag håber jeg at få lidt mere materiale, og med lidt held så kan jeg lave lidt igen onsdag.

Okay jeg glæder mig til at se hvordan det kommer til at se ud... du må meget gerne tage en del billeder af det under arbejdet hvis du kan. Det kan blive meget interesant hvis det er en holdbar løsning!!

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 15 April 2007 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Hey,

Ja, kabler ud af basrefleksrøret er ok. Så finder vi ud af det.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

CRC1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2007 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

hej igen, hvordan står det til med projektet? er det sat på standby?

Chokomus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Maj 2007 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Hej CRC1

Njaaa. det er det egentlig ikke. Har bare været lidt optaget her den sidste tid. Konen har krævet havearbejde og andre urimeligheder.

Projektet skred også lidt da min lokale Stark brændte mig noget så grusomt.

Først en måned efter bestilling kom de famøse bøjelige mdfplader hjem. Så ville de pludselig ikke levere dem til mig. Det var jeg selvf. en lille smule utilfreds med. Det har aldrig været et problem før... men det var nok også nemmere at være flink da jeg byggede om og lagde 50k i måneden ved dem . Men nå så kunne jeg da også spænde traileren på og hente det om eftermiddagen ved dem. Så ringede han garanteret en time efter og sagde: "Mjaaaaaaa..... vi er godt nok kommet til at forlise dine plader. Vi kan ikke finde dem nogen steder. Men jeg kan da bestille nogle nye, dem kan du have i næste uge."

Men det var alligevel for meget for mig. Så jeg sagde "Glem det" og kørte et andet sted hen og fik nogle 4mm krydsfiner i baltisk birk, som jeg så kunne bøje på.

Det har jeg så fornøjet mig lidt med de få timer jeg har haft indimellem.

Jeg har også taget et par enkelte billeder, men har bare ikke lige fået postet herinde.

Men det er noget forfærdeligt skrammel at få bøjet og limet de krydsfinerplader. Så jeg tror desværre at spartelarbejdet bliver omfattende. Men den tid den sorg. Jeg har også fået købt mig noget finer, men det vil jeg helst ikke afsløre udseendet af endnu...

Så bare hæng på. Der skal nok komme noget nyt på et tidspunkt. Desværre har jeg i mit overmod givet eleven fri lige her op til momsafregningen, så jeg har ligget begravet i arbejde. Men efter denne uge håber jeg at kunne få nogle flere fritimer til at bygge i.

Tak for interessen...

CRC1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Maj 2007 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

hvor er det plat det der man... en aftale er fanme en aftale.... f*ck stark kan man jo være tilbøjelig til at sige, om ikke andet din!!

Hvad med fineren? flækker de? eller kan det hjælpe at ligge dem i et bad vand og suge lidt, det gør dem måske kun endnu mere umulige??

Jeg glæder mig til at se og hører mere når du har fået styr på talene i regnskabet, hehe Jeg havde rigeligt i min selvangivelse, og selv efter store matematiske stykker skulle betale penge, øv!!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes