Nå, så kan jeg vel lige poste dagens fremskridt, mens jeg ud af øjenkrogen følger med i Midsomer Murders (Ja... så gammel er jeg...
).
Det sidste jeg lavede på vp6'erne var at jeg skar baffler og bagsider for et godt stykke tid siden. Siden da er alle de løse byggetimer gået med at snitte subwooferen.
Så i dag ville jeg lave top- og bundplader. Jeg fik vristet min kammerats stiksav fra ham, og så skulle der skæres.
I (hvad jeg snart efter skulle finde ud af var sørgeligt fejlplaceret) tillid til mine egne evner, gik jeg i gang med at strege op til at skære den ene plade. Her ses et billede af opstregningen:

I mit naive lille hoved troede jeg at jeg kunne strege op så'n lidt efter frihåndsmetoden. Jeg regnede ud hvor langt fra den lige linje skulle jeg være halvvejs nede af stregen, og hvor langt skulle jeg være henholdsvis 1/4 og 3/4 henne ad stregen. Og så stregede jeg efter bedste evne. Det gik jo også glimrende med at strege. Og det første snit synes jeg egentlig også blev meget pænt.
Først lige et billede af begge sider opstreget og klar til blive skåret.

Herefter blev der skåret og snittet kom til at se ud som på de næste 2 billeder.

Og set lidt ovenfra.

Det snit synes jeg var fint nok. Problemet kom nok mest da det modsatte snit skulle laves. For selvom jeg synes jeg havde streget det ens op efter min fine lille strege-formel, så endte pladen med at være cirka lige så symmetrisk som et ansigt malet af Picasso....
Med andre ord kunne min kone nede fra den anden ende af haven se at pladen var skæv som en øl-kusk.
Nå, hvad så at gøre?
Jeg forsøgte at vride min hjerne med hvad jeg kunne gøre for at sikre at hver opstregning, og dermed hvert snit, blev ens. Da jeg ikke kunne komme i tanker om nogen ting vi ejer som jeg kunne strege efter, blev jeg enig med mig selv om at planen måtte være som følger:
- Lav en pæn, jævn bue på milimeterpapir
- Klip efter stregen, så man kunne overføre stregen til noget mere stabilt. F.eks. pap.
- Klip pappet, og brug det til at strege på pladen efter
Easy-peasy... Nu vidste jeg i det mindste hvordan jeg kunne gøre det...
Jeg stod så netop og brokkede mig til fruen over hvor bøvlet det jeg skulle i gang med var, da hun kom med følgende brilliante ide. Jeg var først lidt skeptisk, men måtte senere (lidt flovt) medgive at det faktisk fungerede perfekt.
I stedet for at forklare ideen tog jeg et billede af den:

HAHAHAHA.... Om noget driver jeg da i det mindste verdens mest low-tech snedkeri...
Jeg målte ud så jeg havde midten af stoleryggen, sådan at jeg havde en ens bue ud til hver side. Lagde så midten af stolen til midten af den plade der skulle streges. Og viola, en jævn, fin bue til hver side, som jeg nemt kunne duplikere til efterfølgende plader.
Keep it simple stupid.
Her ses den første opstregning efter "stole-skabelonen".

Fint ik'?
Og så var det jo bare at lave snittene. Her ses resultatet på de næste 2 billeder:

Og fra oven:

Se det var meget bedre. Nu skulle fruen helt fra den anden ende af haven og indenfor et par meters afstand før hun kunne se at det var skævt...
Nej. Den gik faktisk igennem den kvalitetskontrol. Så det lod jeg også være godt nok til mig.
Efter at have gentaget processen 4 gange samlede jeg resultaterne og gjorde ligesom jeg havde gjort med subbens bund og top. Nemlig gav dem en tur med el-høvlen.
Her ses "sandwichen", inden elhøvlen kom i drift.

Det var egentlig fint. Jeg fik nogle pæne lige kanter og 4 ens plader. Eller d.v.s. næsten da...
For efter at have rettet 2 af siderne, hvilket jeg var svært godt tilfreds med, tog el-værktøjet lidt magten fra mig....
Sådan en elhøvl i en mdf-plade er ligesom Amin Jensen i en slikbutik. Det går edderbankeme stærkt. Så lige med et havde jeg et lille indhak formet efter el-høvlens "rulle" i alle 4 plader.... (Her kan man roligt indsætte det mentale billede af Homer der siger "d'oh")
Efter en kort og saftig ed, blev jeg dog enig med mig selv om at det nok gik. Det skal spartles, men større er skaden heller ikke. Så det går nok...
Men efter ræsonnerede jeg som så at jeg hellere måtte prøve at høvle den anden vej, altså på tværs af pladerne. På dette tidspunkt vil jeg gerne gøre opmærksom på at klokken var efter min normale spisetid, og at det sikkert var mit lave blodsukker der berøvede mig min tænkeevne....
Det resulterede jo ihvertfald i at høvlen rev den ene kant af den yderste plade. Så skulle da også....
Men jeg blev igen enig med mig selv om at den kant måtte vendes indad, og så skulle spartlen nok ordne resten. Hmmmm det lader til at spartlingen bliver redningen for en masse. Men den tid den sorg.
Ret kort tid efter blev jeg enig med mig selv om at det nok var på tide at sige at det var godt, hvilket alt taget i betragtning formentlig var det klogeste jeg havde besluttet de sidste par timer.
Men jeg kunne ikke lige lade være med at stille højttalerne op for at se dimensionerne. Så noget i retning af sådan her kommer de til at se ud:

Og fra den anden side:

Ikke ilde, ikke ilde...
Jeg kan dårligt vente. Men desværre kan der ikke rigtig ske mere før Stark leverer slidset mdf plader, hvilket ifølge rygtet skal være på tirsdag.
Njaaa, måske kan jeg lave den indvendige afstivning af vp6'erne som den slidsede mdf skal bøjes omkring inden da. Men nu får vi se.
Det var alt for nu.