| Forfatter |
|
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 26 Marts 2007 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kim Petersen skrev:
bjørn skrev:
Bradman skrev:
| Jeg forstår ikke dog ikke hvad "guldkabel" er for noget? Guld er i sig selv ikke så spændende som audioleder (modsat sølv), men der heller ikke meget guld i Guldkarameller. |
|
|
Nu bliver forvirringen total, hverken Jan eller undretegnede har nævnt noget om guld, hverken i kabel- eller karamelform. |
|
|
Det må være ud fra devisen "once a crook, always a crook" - hvis man én gang har syntes at NLE laver mærkelige ting, så gør de det nok altid.
|
|
|
Hvis NLE 11/12 bruges som eksempel har jeg svært ved at se "det mærkelige" et linietrin baseret på operationsforstærkere er faktisk noget af det mest almindelige man kan tænke sig.
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 26 Marts 2007 kl. 12:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
| Internt anvendes NLE's guldkabel samt relæomskiftning (derfor strømforsyningen) På udgangen er der 1 meter af guldkablet ned til effektforstærkeren. |
|
|
Det var vist her den med guldkablet kom fra. Jeg kender ikke NLE's produkter, så om der blot er tale om en "model" betegnelse ved jeg ikke.
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Marts 2007 kl. 12:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent skrev:
janils skrev:
| Internt anvendes NLE's guldkabel samt relæomskiftning (derfor strømforsyningen) På udgangen er der 1 meter af guldkablet ned til effektforstærkeren. |
|
|
Det var vist her den med guldkablet kom fra.
|
|
|
Det er jo funktionsprincippet der er interessant, ikke forbindelseskablet, men ingen (bortset fra Niels Larsen) lader til at vide andet end hvad man kan læse i en reklame. Jeg gik ud fra at Jan p.g.a. sin tilknytning til HF havde erhvervet sig en mere indgående viden om det på 7 sider beskrevne produkt
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Marts 2007 kl. 13:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
| En ting har jeg da lært med tiden man skal ikke forvente for meget af Niels Larsens forskellige patenterede "opfindelelser" lydmæssigt plejer det at være en skuffelse selv om det bliver udråbt til verdens syvende vidunder. De syv sidder er pågrund af reklamekronerne. |
|
|
Det på Niels Larsens hjemmeside vedrørende kablerne anførte "Patent Pending" betyder blot at der er ingivet en ansøgning om patent. Ordet "pending" betyder verserende eller under behandling og der er absolut ingen garanti for at ansøgningen imødekommes, helt eller delvis, hverken nu eller senere.
|
| Til top |
|
| |
Skorpio Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 Februar 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 470
|
| Sendt: 26 Marts 2007 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mon ikke man kan gætte på en boks som en kabelfabrikant har brugt med (økonomisk) succes? Altse en modstand og kondensator i en boks og så et par meter kludekabel = fantastisk
|
| Til top |
|
| |
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 26 Marts 2007 kl. 15:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
o
|
| Til top |
|
| |
Karsten Sømand Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 14
|
| Sendt: 26 Marts 2007 kl. 19:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hm, har læst artiklen, og NLE postulerer ikke at han har opfundet noget nyt, den dybe tallerken eller hjulet. Han har blot gjort brug af en (delvist) glemt idé mht. at modvirke de "afrulninger" af et audiosignal, som f. eks. kan ses på et firkantsignal.
Når jeg ser dét her kommer jeg til at tænke på "Transient Perfect Filters" (prøv at Google dette), som mig bekendt benytter sig af samme form for filosofi.
Til sidst: Kan man kalde et lille stykke udstyr til knapt 10.000 Dovne, Danske Devaluerede Kroner for et "tweak"??? Jeg troede at et tweak var en snedig "lille" billig ting, som havde afgørende positiv indflydelse på lyden fra ens HiFi-anlæg.
Venlig hilsen
Karsten 
|
| Til top |
|
| |
Batman Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1524
|
| Sendt: 26 Marts 2007 kl. 22:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Karsten Sømand skrev:
|
Til sidst: Kan man kalde et lille stykke udstyr til knapt 10.000 Dovne, Danske Devaluerede Kroner for et "tweak"??? Jeg troede at et tweak var en snedig "lille" billig ting, som havde afgørende positiv indflydelse på lyden fra ens HiFi-anlæg.
Venlig hilsen
Karsten 
|
|
|
Ja, det bliver et dyrt tweak at prøve af. På trods af den fyldige omtale i HF, kunne man godt bruge et mere nuanceret indtryk af om tweaket står mål med prisen. På den anden side sammenligner Sven Bilén NLE 70'erens indflydelse med en rumkorrektion man har været rigtig heldig med. Og det må vel siges at være meget værd.
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 26 Marts 2007 kl. 23:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Batman skrev:
Karsten Sømand skrev:
| Til sidst: Kan man kalde et lille stykke udstyr til knapt 10.000 Dovne, Danske Devaluerede Kroner for et "tweak"??? Jeg troede at et tweak var en snedig "lille" billig ting, som havde afgørende positiv indflydelse på lyden fra ens HiFi-anlæg. |
|
|
Ja, det bliver et dyrt tweak at prøve af. På trods af den fyldige omtale i HF, kunne man godt bruge et mere nuanceret indtryk af om tweaket står mål med prisen. På den anden side sammenligner Sven Bilén NLE 70'erens indflydelse med en rumkorrektion man har været rigtig heldig med. Og det må vel siges at være meget værd. |
|
|
Definitionen "tweak" har vel ikke noget med prisen at gøre... Et tweak må være noget som man kan modificere ind i anlægget, dvs. ændre en komponents egenlyd. Ting som man kan addere uden at modificere, f.eks. en væghylde eller et kabel må så være tilbehør. Når man så snakker om NLE 70 og 71 er det forforstærkere (1 og 3 input), og så er det hverken tweak eller tilbehør, men en forforstærker med ROC indbygget fra starten, dvs. en komponent.
Bortset fra det så behøver man jo ikke ofre 9-10.000 kr. for at få ROC-tingesten. Det er muligt at købe selve ROC-modulet/printet og selv bygge det ind i den forstærker man har, og så må det være et tweak - og gør man det er prisen vist en hel anden. Desværre fortæller artiklen i High Fidelity intet om pris på andet end hele forforstærkeren (70/71).
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 31 Marts 2007 kl. 09:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogen som i praksis har lagt ører til vidunderet?
Er der stadig ikke nogen steder man fysisk kan komme til at prøvelytte?
|
| Til top |
|
| |
Sven Palvig Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 805
|
| Sendt: 03 April 2007 kl. 20:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skal snart lytte til produktet og jeg er spændt. Det skulle være ganske epokegørende. Overset i mange år og dog simpelt. Niels har arbejdet grundigt med det. En skam at der ikke blev testet mere end et apparatet. Der var dog syv ting, der kunne omtales. Men det kommer måske senere.
Højttalerne skulle forsvinde i lydbilledet. Men de gør mine dog i forvejen.
__________________ Mvh. Sven
|
| Til top |
|
| |
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 03 April 2007 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
o
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 06 April 2007 kl. 17:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Karsten Sømand skrev:
|
Hm, har læst artiklen, og NLE postulerer ikke at han har opfundet noget nyt, den dybe tallerken eller hjulet. Han har blot gjort brug af en (delvist) glemt idé mht. at modvirke de "afrulninger" af et audiosignal, som f. eks. kan ses på et firkantsignal.
Når jeg ser dét her kommer jeg til at tænke på "Transient Perfect Filters" (prøv at Google dette), som mig bekendt benytter sig af samme form for filosofi.
Venlig hilsen
Karsten 
|
|
|
Nu har jeg endelig fået læst artiklen og hemmeligheden viser dig at være et variabelt højpasfilter som Niels Larsen (eller er det hans kone) har valgt at give samme navn som et meget stort Fransk kosmetikfirma http://www.roc.com/ ----- sammenligningen med rynkecreme falder lige for mens Niels tænker på http://en.wikipedia.org/wiki/Republic_of_China men hvad falder lige for her ?
|
| Til top |
|
| |
Raskolnikov Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
| Sendt: 07 April 2007 kl. 12:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så fik jeg læst artiklen. Det lyder da meget spændende, selvom jeg er lidt skeptisk over at indføre "endnu" et led i kæden...
Er der nogle der kender prisen på de helt "små" ROC man kan sætte til sin afspiller?
Er dog nogle der kender NL Riaa? Den lyder da meget spændende...
Har NL en hjemmeside? Kan ikke lige finde den...
__________________ Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 07 April 2007 kl. 13:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Karsten Sømand skrev:
|
Til sidst: Kan man kalde et lille stykke udstyr til knapt 10.000 Dovne, Danske Devaluerede Kroner for et "tweak"??? Jeg troede at et tweak var en snedig "lille" billig ting, som havde afgørende positiv indflydelse på lyden fra ens HiFi-anlæg. |
|
|
Sådan var det en gang... Der var et tweak en billig genvej til bedre lyd, fordi man selv udførte tweaket, ofte med stumper der ikke normalt ses i HiFi branchen, og dermed ikke er pålagt de obligatoriske 1000% HiFi avancer.
I dag er tweak blevet en industri. Man laver ikke længere et tweak... Nej... det køber man. Og priserne er skruet op i et iveau, hvor man næppe længere kan kalde det en billig genvej til bedre lyd. Faktisk tvivler jeg meget på, at ret mange af de "tweaks" der sælges, rent faktisk forbedrer lyden. Det handler langt mere om at overbevise kunderne om at det er et røverkøb, end om rent faktisk at være det. Hvis man kan lokke folk til at betale 10.000,- for en strømskinne til 200,- er det en fed forretning. Og så kan man godt bruge lidt reklamekroner på storytelling. Kunderne står desværre i kø for at blive taget i røven, og det dominerer desværre branchen lidt for meget i øjeblikket. Det handler ikke om at tilbyde kunderne bedre lyd, men om hvor mange mønter man kan vride ud af dem imnes man stadig kan holde dem overbevist om at de har gjort et godt køb.
Et tweak virker typisk heller ikke på ALT udstyr. Alligevel sælges det stort set som universal-produkter.. "Køb den her, og så kommer dit anlæg til at lyde meget bedre". Og der findes næppe heller i setup som bliver kraftigt forbedret uanset hvilket tweak man forsøger. Men kig lige på de folk der beretter om guld og grønne skove. Det er ALTID de samme, der uanset hvilket tweak de forsøger, opnår KÆMPE forbedreinger... Meget pudsigt ikke??   
Jeg vil gerne henvise til tråden omkring retrotesten af AA-DAC'en. Det kan godt undre en, at en 15 år gammel DAC til forholdsvis lav pris, stadig i dag kan tvære MEGET dyrere produkter. Specielt når man tænker på alle de lovprisninger branchen er kommet med, om hvor god deres nye teknologi er. Og den slags virker, for kunder betaler gladeligt. Som tekniker falder jeg ikke for den slags "plat-udvikling". Jeg kan udemærket se, at en AA DAC rent elektronikmæssigt er bygget i fremragende kvalitet, selv efter nutidig elektronik-standard. Det samme gælder mange andre produkter fra samme periode. Kigger man i tilsvarrende produkter til måske 3-5 dobbelt pris i dag, er byggekvaliteten og ikke mindst graden af entusiasme for elektronikken desværre langt fra på samme niveau. Men det ser 99.99% af kunderne ikke, for de imponeres mere af tykke alufronter og lækker storytelling. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
Sven Palvig Forum Bruger

|
| Sendt: 09 April 2007 kl. 23:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Raskolnikov skrev:
Så fik jeg læst artiklen. Det lyder da meget spændende, selvom jeg er lidt skeptisk over at indføre "endnu" et led i kæden... Er der nogle der kender prisen på de helt "små" ROC man kan sætte til sin afspiller? Er dog nogle der kender NL Riaa? Den lyder da meget spændende... Har NL en hjemmeside? Kan ikke lige finde den... |
|
|
Prisen er 700 kr. for NLE 71 Audio Capacitor, som er stereo kondensatorer. Opgraderer 10 - 100 K. volumenkontroller til ROC i 16 trin.
Volumenknap med de samme NLE 71 koster 1800 kr.
Jeg lyttede til det hjemme hos mig selv. Der blev lyttet et par timer på NLE 70 Volumen Control, der var i akrylkabinet til 9800 kr ink., fast monteret signalkabel på 1 meter. Der skete noget med lyden, når ROC blev tilkoblet. Nogle cd'er mere end andre.
På cd'en med Johnny Cash var der den største forskel hjemme hos mig. Stemmen blev mere nærværende og tydelig.
På en cd med Solomon Burka: Don't give up on me, var der en tromme, der fik mere smeld over sig. __________________ Mvh. Sven
|
| Til top |
|
| |
Dolce Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 226
|
| Sendt: 10 April 2007 kl. 02:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med henvisning til ovenstående indlæg, så er det her vidst noget der SKAL opleves i eget set-up...Svend Palvig lyder ikke ligefrem revolutioneret. Jeg får også snart besøg af NL, så skal jeg nok give referat. __________________ Stilhed er mere end fraværet af lyd
|
| Til top |
|
| |
Raskolnikov Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
| Sendt: 10 April 2007 kl. 10:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Cool, glæder mig til at høre din erfaringer Dolce. Hvor kan man købe NL?
__________________ Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 10 April 2007 kl. 10:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil nogen forklare hvad boxen helt præcis gør ? Er det en avanceret equalizer, eller er det noget fasekorrektion, eller måske begge dele ? EDIT: Fandt lidt info her, men kan ikke se at det er andet end en variabel equalizer, efter den beskrivelse.
__________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Sven Palvig Forum Bruger

|
| Sendt: 12 April 2007 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dolce skrev:
|
Med henvisning til ovenstående indlæg, så er det her vidst noget der SKAL opleves i eget set-up...Svend Palvig lyder ikke ligefrem revolutioneret. Jeg får også snart besøg af NL, så skal jeg nok give referat.
|
|
|
Ja det skal opleves i eget anlæg. Mit indlæg var også ment som en appetit vækker.
Vi var fire personer der sad og lyttede. En 5 personer stødte til noget senere på aftenen, og hans kommentar faldt fint i tråd med vore andres.
1. Lydbilledet rettes op.
2. Detaljer fremtræder mere tydeligt.
3. Der fjernes et gardin.
4. Lydkilden skiller sig mere ud.
Det der gør det svært er, at det er forskelligt resultat afhængig af cd pladen. De må åbenbart være forskellige i den høje ende med hensyn til fasen. Der er nok noget de ikke har styr på i studierne. På nogle cd'er er forskellen hos mig lille, og på andre er det nemt at høre, at der sker noget.
Mine egne højttalere er bygget sammen med Steen Duelund, og Steen lagde vægt på at de var fasekorrekte. Højttalere af mere normal tilsnit vil måske give et andet resultat.
Men giv det et lyt selv. Designet er usædvanlig flot.
Mvh. Sven __________________ Mvh. Sven
|
| Til top |
|
| |