Forfatter |
|
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2439
|
Sendt: 07 Juli 2007 kl. 17:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er det med "nextel-malingen"? Hvor sidder det på en B77'er? Jeg står nemlig for muligvis at anskaffe mig to stk. B77 fra en person, som har dem i overskud.
Gode råd - ud over dem, som jeg selv kan finde på - er velkomne.
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
serwal Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 52
|
Sendt: 08 Juli 2007 kl. 06:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nexel er den overfladebehandling kabinettet får, det har kun kosmetisk betydning.
Husk at tjekke tonehovederne og båndstyr for slid. Held og lykke med dem.
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 08 Juli 2007 kl. 12:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
freddy
Ikke front med sider og bagpå på hele B7xx serien - grålig nærmest gumieret maling som muligvis har været resonansdæmpende - med tiden bliver den klistret og kan skrabes af som man kan med textyl - som serwal siger har det kosmetisk betydning
der er links på nettet der viser hvordanman kans eom et tonehoved er slidt - men det ved du sikkert
trykruller og lejer skal være lydeløse
husk at pause knappen kun virker ved "rec"
Hvis en pære i vu metre ryger kan den samtidig også have "mørnet" fatningen derfor er det ikke altid ligelet at skifte selv
jeg vil klart anbefale dig at sende dem direkte til villadsen inden ibrugtagning så de er 100% up to specs. så får du mest ud af dem
sidst - pas på med gamle bånd som fedt tonehovderene til
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

|
Sendt: 08 Juli 2007 kl. 12:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for det!
Det der med "gummimalingen" har jeg aldrig været opmærksom på - men godt, at det "kommer på bordet". Så ved jeg lidt om det. Jeg har dog ikke været "Revox-løs" i mange år - da jeg allerede har en A700 - og en PR99 Mk1. Disse maskiner er nu også dejlige, dog er A700 så speciel, at det selv for Hr. Villadsen virker til at være en svær een, hvis den skulle kræve service udover justeringer. Jeg er ikke helt ubekendt med at service på hobbyniveau, men de tungere ting - ja - det må uden tvivl blive Villadsen. Nu bor jeg jo så i Jylland - og det ville dæleme vare rart, hvis man lige kunne køre maskinerne til ham - just like that, men...
Jeg havde engang en Teac X1000R - den havde også et plastskjold, som virkede sådan lidt...som noget, som kunne finde på at blive blødt også, men den er jeg så kommet af med.
Udover Hr. Villadsen - kender I så nogen, som i.ø. er rene Wizards på båndmaskiner??? Jeg har to dejlige Technics RS-1506-US - maskiner, som skal serviceres i større grad (bremser). Dette ser nærmest ud til at være umuligt at få gjort ordentligt - kan nogen hjælpe??
Hvis jeg får fat i de to B77'ere skal jeg nok vende tilbage med billeder - jeg har set dem - og de ser lækre ud!!!
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 08 Juli 2007 kl. 12:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der ikke planer om en bro mellem århus og sjællands
odde - jeg mener villadsen bor der oppa ad - så er det bare på med spænderne og
afsted med cyklen (i dette tilfældet udtalt på gammel dansk ciklen) Det eneste grej "High End" ikke ødelagde var mine B77 maskiner men dem havde de jo også serviceret for DR - jeg ville ikke anbefale dem nu - spørgsmålet er om Bjørn det skriver herinde kende nogle gode bånd-folk - han roder en del med Nagra og de skal jo gerne være i tip top stand - Prøv at skrive en PM til Bjørn med dit technics problem Den ene af gangene jeg hade mit grej hos "HighEnd" havde de de stillet det på højkandt på siden på en gammel lakeret træreol - halvdelen af nextel malingen sad på deres reol og halvdelen af deres lak sad på min maskine
ps. jeg taler ikke om high end sound i jylland som kun har givet top god betjening
Glæder mig til at se billederne hvis det bliver dine B77
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
Sendt: 08 Juli 2007 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
Er der ikke planer om en bro mellem århus og sjællands odde - jeg mener villadsen bor der oppa ad - så er det bare på med spænderne og afsted med cyklen (i dette tilfældet udtalt på gammel dansk ciklen) Det eneste grej "High End" ikke ødelagde var mine B77 maskiner men dem havde de jo også serviceret for DR - jeg ville ikke anbefale dem nu - spørgsmålet er om Bjørn det skriver herinde kende nogle gode bånd-folk - han roder en del med Nagra og de skal jo gerne være i tip top stand - Prøv at skrive en PM til Bjørn med dit technics problem Den ene af gangene jeg hade mit grej hos "HighEnd" havde de de stillet det på højkandt på siden på en gammel lakeret træreol - halvdelen af nextel malingen sad på deres reol og halvdelen af deres lak sad på min maskine
ps. jeg taler ikke om high end sound i jylland som kun har givet top god betjening
Glæder mig til at se billederne hvis det bliver dine B77
|
|
|
De serviceopgaver jeg ikke selv kan klare bliver ordnet i privatsfæren, og har man ikke nogle gamle venner med en fagteknisk baggrund er man idag ilde stedt, desværre. Jeg har dog en enkelt båndoptagerlyndig tekniker i omgangskredsen der stadig er erhversaktiv, han tager ikke imod ved køkkendøren, men hans arbejdsgiver har normale åbningstider. Forretningen ligger dog lige så afsides som Villadsen's og jeg ved ærlig talt ikke hvor mange spolemaskiner de har plads til på værkstedet men det sker jævnligt at den slags kommer ind til service i de fjerne afkroge af djævleøen
PS Jeg har ingen jyske forbindelser vedr. spolemaskiner
|
Til top |
|
|
serwal Forum Bruger

|
Sendt: 11 Juli 2007 kl. 17:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har fået fat i nogle bånd agfa PER 525 er der nogen der kender dem og evt. har erfaring med dem. Der er kun 730meter på en 26,5 cm spole så de må være lidt tykkere end normalt. De kommer fra Dr.
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger

|
Sendt: 11 Juli 2007 kl. 18:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
serwal skrev:
Jeg har fået fat i nogle bånd agfa PER 525 er der nogen der kender dem og evt. har erfaring med dem. Der er kun 730meter på en 26,5 cm spole så de må være lidt tykkere end normalt. De kommer fra Dr. |
|
|
Et udmærket standardbånd (standard = standard tykkelse) så det er LP båndene der lidt tyndere end normalen (dem vi som amatører normalt har brugt)
Er de ubrugte eller er du så heldig at der er noget bevarinsværdigt musik på
DP (dobbel længde af standard) og det håbløse TP (tredobbelt længde) bør man holde sig fra
Det absolut værste er at få udleveret et TP bånd af mærket IRISH købt hos klunseren i Elmegade engang i 60'erne, indeholdende bevaringsværdige optagelser fra Montmartre i St.Regnegade uden notater om hastighed og sporkonfiguration
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 11 Juli 2007 kl. 23:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
Det absolut værste er at få udleveret et TP bånd af mærket IRISH købt hos klunseren i Elmegade engang i 60'erne, indeholdende bevaringsværdige optagelser fra Montmartre i St.Regnegade uden notater om hastighed og sporkonfiguration
|
|
|
Jeg skal huske dette næste gang jeg tager tilbage i tiden til 60erne i min tidsmaskine og besøger klunseren i Elmegade - og fristes jeg alligevel over evne og køber båndet af ham skal jeg nok få rystet ophavsmanden ud af ham så jeg kan hjemsøge hans arvinge og få listen med numre, hastighed og konfiguration som de i deres enfold har ladet ligge og flyde i en kasse på loftet sammen med opskrifter på millionbøf og gelérand   __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
jazzspade Forum Bruger

Bruger siden: 22 Juli 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2
|
Sendt: 22 Juli 2007 kl. 16:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har netop købt en revox B750 mk.1 på loppemarked for 200 kr. Den spiller rigtig fint når muting- og tonekontrolkredsløbet er koblet ind. Hvis ikke, spiller den ene kanal voldsomt højere end den anden. Træerne vokser altså ikke helt ind i himlen. Fejlen skifter side når man stiller den på "reverse". Fejlen ligger altså i forforstærkerdelen. Lyder det som en kompliceret (dyr at reparere) fejl?
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 23 Juli 2007 kl. 02:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det behøver ikke være så slemt - det kan være relæet der ligesom et ht relæ -slå hovedtelefonstikke fra - jeg fik ordnet min MK II hos villadsen og det en af de små triks he udførte var at bypasse det relæ der sidder i hovedtelenstikket (som blot er endnu et led i signalvejen)
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger

|
Sendt: 23 Juli 2007 kl. 10:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
bjørn skrev:
|
|
|
Jeg skal huske dette næste gang jeg tager tilbage i tiden til 60erne i min tidsmaskine og besøger klunseren i Elmegade - og fristes jeg alligevel over evne og køber båndet af ham skal jeg nok få rystet ophavsmanden ud af ham så jeg kan hjemsøge hans arvinge og få listen med numre, hastighed og konfiguration som de i deres enfold har ladet ligge og flyde i en kasse på loftet sammen med opskrifter på millionbøf og gelérand  
|
|
|
Det var ikke indspillede bånd vi købte i Elmegade da vi var unge og fattige på penge, men billige bånd vi dengang ikke tænkte over kunne være interessante 40 år efter pga. indholdet.
Jeg ved såmænd godt hvor de omtalte bånd kommer fra, men det er stadig irriterende når de skal behandles som rådne æg under fravristelse af indholdet
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 04 August 2007 kl. 16:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har lige for sjov overspillet Norah Jones ny plade " Not to late" 200 gram Vinyl til et kassette bånd (TDK SA chrome 90 med dolby C) fra revox b790 med Ortofon OM 30 Super med tack all gummi på PU huset via B750 MK II til B710 MK II - på bagsiden Jack Johnsen "In between Dreams"
Det tåler kritisk lytning - det er virkeligt godt - en fornøjelse til hverdagslytning så kan Vinylerne spares til de store øjeblikke når imponatoren (Garrard 301) skal vises frem
Jeg forstår ikke man har ladet kassettemediet dø - jeg høre også til typen der holder af at lytte til en hel plade som den er "skabt" og har derfor ikke behov for at zappe rundt mellem numrene så meget
Kort sagt - falder i over en af revox kassettemaskiner i god stand - tja så slå til hvis prisen er rigtig
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
Sendt: 04 August 2007 kl. 23:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
Jeg forstår ikke man har ladet kassettemediet dø - jeg høre også til typen der holder af at lytte til en hel plade som den er "skabt" og har derfor ikke behov for at zappe rundt mellem numrene så meget
|
|
|
Tjaehhh - jeg er mht casetteproblemet nok gået over til minidisc / harddiskoptager , og sparer casettemaskinen til rene overspilninger af de gamle bånd
når de sidste er kørt over, er den æra nok overstået ( for mit vedkommende )
|
Til top |
|
|
serwal Forum Bruger

|
Sendt: 05 August 2007 kl. 19:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man har en kassettebåndoptager af god kvalitet kan man få nogle fine indspillinger fra plader , henholdsvis FM-tuner, men optageren skal være en topoptager f.eks. Tandberg, 2 modeller, Nachamichi også et par modeller og så reVox/Studer. Det kræver selfølgelig at de er iorden og båndet man optager på er af en god kvalitet.
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

|
Sendt: 10 August 2007 kl. 20:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
Hvad er det med "nextel-malingen"? Hvor sidder det på en B77'er? Jeg står nemlig for muligvis at anskaffe mig to stk. B77 fra en person, som har dem i overskud.
Gode råd - ud over dem, som jeg selv kan finde på - er velkomne.
Vh
Freddy
|
|
|
Hejsa - Jeg tillader mig lige at medbringe et citat fra mig selv længere oppe i tråden.
Jeg skiltede med tidligere , at der var to B77'ere på vej til mig, men lige her midt i det hele løb jeg på yderligere en B77'er, som jeg så har købt. De to andre er stadig på vej. Denne B77'er er en MK1 9.5/19 - version - 2-spors. Mit egentlige spørgsmål gåt nu på følgende. Vi har tidligere været inde på NEXTEL-malingen, som efter mange år i tjenesten tit bliver klæbrig og ikke helt så lækker, som da den var ny. Denne maskine er så netop lidt klæbrig - dog ikke graverende. Jeg skal i gang med den helt store rengøring. Er der nogen her, som har erfaring i , hvordan/hvilke midler, der skal til for at få rengjort denne maling, selvom den er lidt klæbrig - kan det lade sig gøre. Hvordan virker sæbeopløsning på dette materiale? (jeg ved jo godt, at jeg bare kan prøve selv på et "gratis" sted, men hvis der var nogen her, som lige havde vidunderkuren....)
Desuden er her et tillægsspørgsmål: Den ene vippeknap til Switch REC on/OFF er knækket af og er ikke til stede. Hvad gør jeg - skal jeg på Ebay- eller?
Her er lige tre billeder, som viser hhv. hele maskinen - den manglende vippeknap - og hovederenes tilstand, de er slidt 2 mm i sporet, som er helt vinkelret. Intet nu er der intet rengjort, da billederene blev taget i dag.
 Shot with KODAK P880 ZOOM DIGITAL CAMERA at 2007-08-10
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 10 August 2007 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Freddy
Mon ikke Villadsen kan hjælpe dig med den kontakt og med et tip om at få nextel til at holde op med at klistre - noget med koldt vand ? Ellers kan det være kinovox ligger inde med en kontakt - sikkert dyrt men billigere end ebay måske
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

|
Sendt: 11 August 2007 kl. 14:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Tak for tippet! - jeg prøver at høre Villadsen ad mht. prisen på sådan en switch-fætter. Vedr. Nextel-malingen, så kunne jeg ikke dy mig for at prøve at gøre Nextel-overfladerne rene. Jeg synes selv, at det faktisk hjalp ganske betydeligt:
Hvis vi går ud fra, at ex. tobaksrøg har aktier i Nextels opførsel, så hjælper midler med ammoniak (Windex - vinduespudsemiddel) ganske fint. Jeg gennemvæder en klud og påfører med nænsom hånd, lade det sidde et stykke tid. Derefter "masserer" jeg midlet lidt på overfladerne med MEGET let hånd - jævnt. Herefter aftørring med LET hånd. Herefter er overfladen MEGET fedtet/klistret, men hvis man lader det tørre helt, så er Nextel-overflader noget glattere og - får sin gamle farve - og er væsentligt mindre klistret. Skrammer lader sig ikke fjerne. Jeg vil også sige, at overfladen IKKE bliver blankere, men blot mere original at se på/føle på.
Hvis nogle af jer har lyst itl at prøve ta'r jeg selvfølgeligt ikke ansvar for resultatet, men det virker for mig - og jeg vil da gerne høre resultatet, hvis I prøver.
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
serwal Forum Bruger

|
Sendt: 11 August 2007 kl. 23:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Vedrørerde reservedele til revox, har jeg købt nogle gange i England hos Brian Reeves, han er meget behagelig at handle med, forsendelsen koster selvfølgelig, men han har altid kunnet skaffe det jeg skulle bruge. Søg på Brian Reeves på google og han kommer frem.
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 11 August 2007 kl. 23:52 | IP-adresse registreret
|
|
|