Forfatter |
|
DK6400Brian Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 06 Marts 2007 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 31
|
Sendt: 15 November 2007 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Serwal. Du er sgu da bare...................en GUTTERMAND  2190 EUR. Det er måske lige tidligt nok, at omprioritere sine huslån  Jeg takker. Jeg takker.
__________________ --
Med venlig hilsen
Brian Hougaard Baldersbæk
|
Til top |
|
|
serwal Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 52
|
Sendt: 15 November 2007 kl. 13:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er vigtig , det rigtige set-up eller huslånet---------
Ja, jeg syntes også det er alt for dyrt og det er da også set billigere på e-bay enda meget billigere. Men mon ikke der kommer noget billigere.
Mvh. Søren.
|
Til top |
|
|
DK6400Brian Lukket konto

|
Sendt: 15 November 2007 kl. 19:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak skal du have, Søren. Det var venligt af dig.
Jeg har sat en Ebay-agent op på en C-270'er. Så må vi se.
__________________ --
Med venlig hilsen
|
Til top |
|
|
DK6400Brian Lukket konto

|
Sendt: 16 November 2007 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg lurer på om det skulle være så enkelt at "om"-gradere sin 4 spors B77 til en 2-spors, udelukkende ved at udskifte tonehovedbro ?
Oscillatoren kan vel godt være den samme, ikk ? (1.177.240) Part# på Oscillatoren i min B77 er 1.177.240-12.
En kirurgisk adskillelse af maskinen her til aften afslører, at den med overvejende sandsynlighed er produceret i februar/marts 1987.
Chipsene på Tape-Transport-Control 1.177.315 er fra slutningen af 1986. Motorerne (Højre, Venstre, Capstan) er fra hhv. 7/87, 6/87 og 05/87. (Uge/År)
Hvis det er lade-sig-gørligt, blot at udskifte tonehovedbro, venter jeg gerne flere år på en C-270'er.
Her til aften har jeg bestilt:
2 nye rullelejer til båndindløb. Det ene skal bruges i højre side ! 1 ny rem til tælleværket. 2 nye pærer til VU-metrene. Før eller siden må de jo stå af. [Glødepærer]
Trykrullen ser overraskende fin ud. Ingen krakeleringer af nogen art. Hverken tydelige eller hårfine.
Jeg har endvidere taget kontakt til en sælger af en 2-spors tonehovedbro på Ebay, så må vi jo se.
__________________ --
Med venlig hilsen
|
Til top |
|
|
serwal Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 52
|
Sendt: 17 November 2007 kl. 00:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ville det ikke være billigere at købe en brugt B77 eller en PR 99 2 spor og så har du en maskine til reservedele. Pærer til VU-metre fås hos BRINCK-elektronik til 7-8 kr stk, hvis du ikke ved det.
Et godt råd jeg jeg fået af en sagkyndig ud i revox(gæt hvem) lyder ,husk at indstille spændingen på revox aparater til 240 volt (mange står til 220 volt)
Held og lykke med at omgradere , jeg ved ikke om man kan gøre det. Jeg har et par B77 2 spors,hvis du der er noget du vil vide om print nr. på en 2spors B77 skiller jeg gerne en af.
Du er velkommen til at maile til mig. scm2@pc.dk
Mvh . søren.
|
Til top |
|
|
DK6400Brian Lukket konto

|
Sendt: 17 November 2007 kl. 00:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
De så lidt specielle ud, de pærer, så jeg havde ikke Brinck forrest i tankerne. Jeg tror jeg skal give nogenlunde det samme for dem. Måske lidt mere. Jeg ved ikke med en hel B77/PR99'er til reservedele. De er ret store og der er vel sjældent ret meget i vejen med dem, formoder jeg. Derfor resonnerede jeg, at det var bedst at gå efter en tonehovedbro. 240 Volt. Okay. Den var ny. Hermed gjort. Jeg må også se at få samlet op på trådene her i forum'et, så det er til at finde ud af, hvem den berømte mand er fra SJ. Odde  Jeg får lige skrevet nogle part-numre ned. Tak for mail. Du hører nærmere inden ret længe.
__________________ --
Med venlig hilsen
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2439
|
Sendt: 17 November 2007 kl. 03:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
serwal skrev:
Ville det ikke være billigere at købe en brugt B77 eller en PR 99 2 spor og så har du en maskine til reservedele. Pærer til VU-metre fås hos BRINCK-elektronik til 7-8 kr stk, hvis du ikke ved det.
Et godt råd jeg jeg fået af en sagkyndig ud i revox(gæt hvem) lyder ,husk at indstille spændingen på revox aparater til 240 volt (mange står til 220 volt)
Held og lykke med at omgradere , jeg ved ikke om man kan gøre det. Jeg har et par B77 2 spors,hvis du der er noget du vil vide om print nr. på en 2spors B77 skiller jeg gerne en af.
Du er velkommen til at maile til mig. scm2@pc.dk
Mvh . søren.
|
|
|
Du bør næsten læse denne tråd -den omhandler problemstillingen med 220V-230V-240V:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=56417&K W=230v
Jeg er sikker på, at det er det, som du har fået at vide vedr. din revox.
vh
Freddy
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
Sendt: 18 November 2007 kl. 09:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
DK6400Brian skrev:
Jeg lurer på om det skulle være så enkelt at "om"-gradere sin 4 spors B77 til en 2-spors, udelukkende ved at udskifte tonehovedbro ?
|
|
|
Hvis tonehovederne har samme elektriske data - er det bare at bytte rundt
med lidt snilde kan du jo bruge dine øren som måleinstrumenter, og lave en prøveoptagelse , eller indspille et sweep , altså en glidende tone fra f.eks 100Hz til 15 Khz, og høre om der er lydstyrke forskelle
jeg tror forskellen er så marginal, at naturligt (og yndefuldt) slid og ældre har større betydning - og herregud - når maskinen hjuler derudaf med 38cm/s - så hører man nok ikke forskel
På min PR99 , hvortil jeg har en ekstra bro - kan jeg faktisk ikke måle forskel - selv om hovederne er synligt forskellige slidmæssigt
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
Til top |
|
|
niklasthedolphi Udelukket fra forum

Bruger siden: 13 Oktober 2007 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 217
|
Sendt: 18 November 2007 kl. 13:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man ønsker sig det ultimative indenfor spolebåndoptagere så er muligheden dukket op på eBay. Den, af Mark Levinson, modificerede Studer A80RC som kom til at hedde Mark Levinson ML-5. Jeg skal ikke kunne stå inde for om annoncen er ægte. Men jeg ved dog at ML har lavet flere ML-5. Nyprisen har vist nok været US$ 14.000,- Den blev produceret fra 1981-1986. Hvis nogen kan supplere med hvor stort et antal ML-5 der blev produceret eller kan berette om flere detaljer end beskrevet i annoncen om hvilke modifikationer der blev udført kunne det da være spændende læsning. Her er et link til annoncen. Her er et andet billede af maskinen. Vær opmærksom på den ublu startpris og pas på pengene. Jeg synes at det virker en smule suspekt med to sølle billeder på en annonce af den karakter. Desuden synes jeg at det er mystisk at billederne i annoncen ikke viser meter-broen. "dolph"
|
Til top |
|
|
DK6400Brian Lukket konto

|
Sendt: 18 November 2007 kl. 20:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jan Stevns. Det sker at man ikke altid får brugt hovedet optimalt, men hey. Det hører jo til, at være menneske. Til gengæld bruger jeg ørerne efter bedste beskub. Da jeg rettede/justerede azimuth på min frasolgte maskine, brugte jeg forskellige toner, lavet på PC i Audacity. 1 KHz, mestendels til fastsættelse af max input level. Idet jeg optager fra digital kilde er max level pr. defination 0 dB. 15 KHz brugte jeg til grovjustering af azimuth, medens 20 KHz brugtes til det fine. I øvrigt svært at bruge ørerne her. Mine Sennheiser HD600 gengiver fint, men mine ører klarer kun 15 KHz toner i relativ kort tid. Ja, man skærer til sidst rent ud sagt ansigt, til det er en pine. Jeg er helt enig med dig i, at man til ret mange formål kan bruge ørerne og fingersnilde. Til de alvorlige sager vil jeg se om jeg kan få sat mig ind i brugen af en oscillator og frekvenstæller. Jeg mener også at til enkelte formål vil et referencebånd, være godt at kunne gå ud fra. ServiceManualen hører også til værktøjskassen, ligesom en afmagnetiserings-dippedut. Sådan en "bulk-eraser" til fuldstændig slettelse, kunne også være ønskelig. Hvis du (eller bare nogen) har en 2-spors tonehovedbro i overskud, hvor sliddet er til at overse (Max 3-4mm), så mail mig eller knald en pm'er afsted. Det virker til, at den er til at proppe i dyret og koble til. Naturligt og yndefuld slid. Jamen altså....det er jo ligesom med dejlige kvinder
__________________ --
Med venlig hilsen
|
Til top |
|
|
moqtev Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3
|
Sendt: 25 November 2007 kl. 15:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Nå men så vil jeg da også vise min Studer B67 frem. Jeg er lydtekniker og i disse digitale tider kan det være rart med lidt båndkompression på
mixene, så jeg bruger den nu og da til at mixe til...og til at lytte på musik :-)
Den fungerer perfekt, men pots skal renses med jævne mellemrum og den skal justeres af og til
Mvh
Morten
|
Til top |
|
|
DK6400Brian Lukket konto

|
Sendt: 25 November 2007 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altså. Det må man lade Studer. De har altid formået at lave konevenligt kram  Superlækker maskine, by the way
__________________ --
Med venlig hilsen
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

|
Sendt: 26 November 2007 kl. 00:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
DK6400Brian skrev:
Altså. Det må man lade Studer. De har altid formået at lave konevenligt kram 
Superlækker maskine, by the way 
|
|
|
nogen ville nok få et føl på tværs ;)
og manden blev søreme færdig med at pudse en af de gamle op :
kabinet renoveret, og lakeret blanksort - nye (renoverede hoveder) - og vupti
kan man li' synet ?
hmmmm.. den røg da ovenfor teksten - well ...

-Jan
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 26 November 2007 kl. 08:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
moqtev skrev:
Hej
Nå men så vil jeg da også vise min Studer B67 frem. Jeg er lydtekniker og i disse digitale tider kan det være rart med lidt båndkompression på
mixene, så jeg bruger den nu og da til at mixe til...og til at lytte på musik :-)
Den fungerer perfekt, men pots skal renses med jævne mellemrum og den skal justeres af og til
Mvh
Morten |
|
|
Når du "mixer til den" for at opnå en "båndlyd?/kompression" hvad er det så helt konkret du gør og hvad bliver resultatet - flot maskine i øvrigt  __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
moqtev Forum Bruger

|
Sendt: 26 November 2007 kl. 09:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej r l b
Man overstyrer maskinen en smule. Når båndet på den måde bliver "mætttet" komprimeres lyden på en måde som ihvertfald mine ører godt kan
lide. Det giver en varme og "samler" lyden hvilket fx lyder godt på trommer og elbas. Sidder lige og hører Dylans "Love And Theft" som har en
tydelig båndlyd. Lyt fx til "Lonesome Blues"
Mvh
Morten
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 26 November 2007 kl. 12:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
moqtev skrev:
Hej r l b
Man overstyrer maskinen en smule. Når båndet på den måde bliver "mætttet" komprimeres lyden på en måde som ihvertfald mine ører godt kan
lide. Det giver en varme og "samler" lyden hvilket fx lyder godt på trommer og elbas. Sidder lige og hører Dylans "Love And Theft" som har en
tydelig båndlyd. Lyt fx til "Lonesome Blues"
Mvh
Morten |
|
|
Vil det sige at det er den analoge forvrængning du holder af? Jeg holder selv meget af lyden fra bånd men det er ikke det samme jeg værdsætter. Jeg bruger ikke maskinerne til at overspille CD'er til, da jeg mener at det er spild af bånd at optage en kilde med et så digitalt komprimeret format. Jeg holder derimod af den rene og uforvrængede lyd med mere headroom end nogen andre medier som man kan opleve når man hører en masteroptagelse. En Live Radioudsendelse eller en LP som har en særlig høj lydkvalitet overspillet på bånd kan også være rigtig godt men dog aldrig bedre end kilden. "dolph"
|
Til top |
|
|
DK6400Brian Lukket konto

|
Sendt: 26 November 2007 kl. 14:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jan_Stevns. Din Revox står flot.  _ Apropos overstyring, så var det netop grunden til mine kvaler med overhøring af nabosporene, vil jeg tro. Mine båndindkøb er foregået på brugtmarkedet og der er nu dukket lidt Maxell XLI 50/120, 35/180 og en lille bunke BASF SM-911 op. De er så vidt jeg kan dechifrere, optaget på 4-spors maskine. De tekniske optagelser, sync og noget tidskode, er på rimeligt niveau, mens tale kan være forholdsvis kraftigt indspillet. Det er for det meste optaget i 15" hastighed og eftersom min max er 7½" er der ret dyb bas ved et kraftigt niveau. Fremfor at skulle slette sporene ved at køre dem igennem maskinen, tænkte jeg i min newbie-iver, om ikke en afmagnetiseringsdippedut kunne agere bulkeraser. Google er jo en god ven i den sammenhæng. Enkelte påstod i alt fald, at det godt kunne lade sig gøre. Efter en tur ude i køkkenet hvor båndet blev "amatør-bulkerased" i stor stil...ja, det var et nydeligt syn siger jeg Jer...var det ind på maskinen for at høre om det havde hjulpet. Havde det hjulpet ??? Overhovedet ikke. Ikke så meget om et lille dropout.   Nåh, men så har man da lært det, må man sige. Den langsomme metode virker dermed bedst ! Den variable hastighed på 7½" + max og så køre en indspilning af ingenting igennem. _ Forresten gutter. Jeg fik en mærkværdig ide ude fra moderskibet. Vil det give andet end tidsspilde at prøve at optage på halv hastighed ? Forstået på den måde, at hvis jeg i Audacity sænker hastigheden på mit materiale og samtidig optager på 3,75", for bagefter at afspille det på 7½". Bias og EQ er jo anderledes på 3,75" og den højeste frekvens jeg indspiller vil af naturlige årsager være max 10 KHz. Vil jeg kunne opnå noget via dette underlige samspil med bånd ? Ja, jeg undrede mig bare.
__________________ --
Med venlig hilsen
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

|
Sendt: 26 November 2007 kl. 14:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
DK6400Brian skrev:
Jan_Stevns.
Din Revox står flot.
|
|
|
den har da også kostet lidt blod, sved og tårer - er jo en 3 i 1'er
DK6400Brian skrev:
Fremfor at skulle slette sporene ved at køre dem igennem maskinen, tænkte jeg i min newbie-iver, om ikke en afmagnetiseringsdippedut kunne agere bulkeraser.
|
|
|
Det plejer de ikke at kunne - der skal høvl på for at slette et bånd - en gamel magnet fra en diskanthøjttaler plejer at kunne , hvis den holdes tæt mod båndet, medens det spoles langtsomt forbi
en rigtig bulk eraser, drejer hele spolen langtsomt rundt, medens den arbejder - og plastikspoler anbefales sjovt nok ;)
|
Til top |
|
|
moqtev Forum Bruger

|
Sendt: 26 November 2007 kl. 16:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Dolph!
Ja det er det. Vi bruger det som en effekt og for at skabe en "sound". Det er specielt i forbindelse med rockmusik det virker godt og er en del af
stilen. Andre stilarter ville jeg ikke gøre det ved.
Mvh
Morten
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 26 November 2007 kl. 20:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
DK6400Brian skrev:
Den langsomme metode virker dermed bedst ! Den variable hastighed på 7½" + max og så køre en indspilning af ingenting igennem.
|
|
|
Hmmmmm. Må jeg spørge hvorfor du vil slette båndet uden at optage på det samtidig? Båndet bliver ikke slettet bedre af at blive slettet to gange i stedet for en gang. Hvis det er et problem, på din maskine, at der er rester af tidligere optagelser efter sletning/indspilning så vil jeg mene at dit slettehoved eller signalet til samme har en defekt. "dolph"
|
Til top |
|
|