Emne: Ny vintage amp - men hvilken? ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
amorte Forum Bruger


Bruger siden: 01 Marts 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 328
|
Sendt: 30 Marts 2007 kl. 08:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
Jeg har haft sådan en 5C50-forforstærker fra Luxman - og den er efter min mening er fornem sag. RIAA'en er i topklasse - og viger ikke tikbage for noget, man kan få i "løs vægt" i dag - tværtimod!! Hvis du overhovedet kan finde den, så kan jeg varmt anbefale. Det var absolut ikke sekundavarer, som stod på Luxmans topprogram fra den tid. Det at man overhovedet kan tvivle på, hvorvidt RIAA'en i sådan een kan være god nok - Hmmmmmm!!! Den var et topklasseprodukt fra en tid, hvor man i allerhøjeste grad gik op i perfekt lyd fra vores bedste lydkilde - nemlig pladespilleren. Linieindgange + tilhørende kredsløb var også super.
Men der blev spurgt om en integreret formodentlig - og der kan jeg jo blot sige Marantz- Luxman - Accuphase - Pioneer - Kenwood, men helst de gode modeller.
Venligst
Freddy
|
|
|
Det er godt nok utroligt, hvor forskellig vores opfattelse af god lydkvalitet er! Jeg havde en kammerat der tilbage sidst i firserne havde 5c50 og 5m21, dvs, inden udstyret blev ophøjet til vintage status, men blot var noget gammelt grej. Han brugte ikke RIAA-delen, men både 5m21 og liniedelen i 5c50 var vi enige om at have den mest elendige og rædselsfulde lyd overhovedet. Jeg husker især 5m21 som værende simpelthen så elendig, at jeg ikke vil røre den med en ildtang. Jeg kan godt lide Luxman, men deres gamle Laboratory series - nej tak!
mvh __________________ Accuphase E-460 / Accuphase DP-700 / Dynaudio Sapphire / Cardas Clear kabler / Jorma Power netkabler / 40m2 lytterum med god akustik.
|
Til top |
|
|
Bradman Forum Bruger


Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
Sendt: 30 Marts 2007 kl. 08:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
jkjaers skrev:
David skrev:
Tror nu ikke man kan finde sådan en til 10.000,- |
|
|
Nope, men man kan købe en Accuphase E-202 i fin stand for kr 2500,- (og købe bøllehatte for resten) |
|
|
En ældre Accuphase er sku også velspillende, men være opmærksom på de faktisk tit går istykker. Jeg er nok nok noget dertid at de populære modeler i både 2- og 300 serien er blevet købt og solgt for mange gange. Min tese er at de gamle svende ikke kan tåle alt det transport, og lodninger er bekendt noget som ofte går når de er mere end de 20 år. Jeg ville nok tøve end kende. Men kan man få en 201/202/203 som har stået på den samme hylde i 20 år, så er forbeholdet nok ikke så stor. Men hold op de spiller godt, men kan jo være heldigt.
JKjær: Din 202er holdt da mange år uden noget?
Mvh
__________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
Sendt: 30 Marts 2007 kl. 10:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
amorte skrev:
fredmarantz skrev:
Jeg har haft sådan en 5C50-forforstærker fra Luxman - og den er efter min mening er fornem sag. RIAA'en er i topklasse - og viger ikke tikbage for noget, man kan få i "løs vægt" i dag - tværtimod!! Hvis du overhovedet kan finde den, så kan jeg varmt anbefale. Det var absolut ikke sekundavarer, som stod på Luxmans topprogram fra den tid. Det at man overhovedet kan tvivle på, hvorvidt RIAA'en i sådan een kan være god nok - Hmmmmmm!!! Den var et topklasseprodukt fra en tid, hvor man i allerhøjeste grad gik op i perfekt lyd fra vores bedste lydkilde - nemlig pladespilleren. Linieindgange + tilhørende kredsløb var også super.
Men der blev spurgt om en integreret formodentlig - og der kan jeg jo blot sige Marantz- Luxman - Accuphase - Pioneer - Kenwood, men helst de gode modeller.
Venligst
Freddy
|
|
|
Det er godt nok utroligt, hvor forskellig vores opfattelse af god lydkvalitet er! Jeg havde en kammerat der tilbage sidst i firserne havde 5c50 og 5m21, dvs, inden udstyret blev ophøjet til vintage status, men blot var noget gammelt grej. Han brugte ikke RIAA-delen, men både 5m21 og liniedelen i 5c50 var vi enige om at have den mest elendige og rædselsfulde lyd overhovedet. Jeg husker især 5m21 som værende simpelthen så elendig, at jeg ikke vil røre den med en ildtang. Jeg kan godt lide Luxman, men deres gamle Laboratory series - nej tak!
mvh
|
|
|
Vi er tilsyneladen havnet i en tidslomme hvor alt gammelt tilsyneladende er blevet det rene guld, men det er kun tilsyneladende. I en tid hvor alt er lavet til kun at holde frem til næste kvartalsmodel kan de gamle ting da have en hvis tiltrækning, men brugsværdien af mange 20-30-40 år gamle apparater er og bliver tvivlsom. Jeg kan forstå at enkelte spændende apparater kan tiltrække samlere og nostaltikere, men ofte er der jo tale om masseproducerede almindeligheder som kun med besvær eller slet ikke kan holdes kørende i original stand. Det er jo ikke kun audioverdenens Jaguarer og Mercedeser vi taler om, men mestendels Cortinaer, Kadetter og Corollaer.
F.eks. Luxman har haft meget svært ved at finde den røde tråd, de har været leveringsdygtige i alt fra slatne svuppere til hysteriske skrigeballoner.
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger


Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 30 Marts 2007 kl. 10:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg er glad for at de med 58A -IMHO - fandt den knalddrøde gummibalon
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
jkjaers Forum Bruger


Bruger siden: 15 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2357
|
Sendt: 30 Marts 2007 kl. 11:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bradman skrev:
jkjaers skrev:
David skrev:
Tror nu ikke man kan finde sådan en til 10.000,- |
|
|
Nope, men man kan købe en Accuphase E-202 i fin stand for kr 2500,- (og købe bøllehatte for resten) |
|
|
En ældre Accuphase er sku også velspillende, men være opmærksom på de faktisk tit går istykker. Jeg er nok nok noget dertid at de populære modeler i både 2- og 300 serien er blevet købt og solgt for mange gange. Min tese er at de gamle svende ikke kan tåle alt det transport, og lodninger er bekendt noget som ofte går når de er mere end de 20 år. Jeg ville nok tøve end kende. Men kan man få en 201/202/203 som har stået på den samme hylde i 20 år, så er forbeholdet nok ikke så stor. Men hold op de spiller godt, men kan jo være heldigt.
JKjær: Din 202er holdt da mange år uden noget?
Mvh
|
|
|
Ja, jeg var måske heldig? Min E202 (og min C200 for den sags skyld) virkede da jeg købte den og det gjorde den også da jeg solgte den/dem adskillige år efter... Det er kram!... og urimeligt megen vellyd til de småpenge den koster (hvis man ikke skal reparere på dem, men det er jo altid chancen man tager med vintage grej) __________________ Venlig hilsen Jesper
"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
Sendt: 30 Marts 2007 kl. 16:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bradman skrev:
jkjaers skrev:
David skrev:
Tror nu ikke man kan finde sådan en til 10.000,- |
|
|
Nope, men man kan købe en Accuphase E-202 i fin stand for kr 2500,- (og købe bøllehatte for resten) |
|
|
En ældre Accuphase er sku også velspillende, men være opmærksom på de faktisk tit går istykker. Jeg er nok nok noget dertid at de populære modeler i både 2- og 300 serien er blevet købt og solgt for mange gange. Min tese er at de gamle svende ikke kan tåle alt det transport, og lodninger er bekendt noget som ofte går når de er mere end de 20 år. Jeg ville nok tøve end kende. Men kan man få en 201/202/203 som har stået på den samme hylde i 20 år, så er forbeholdet nok ikke så stor. Men hold op de spiller godt, men kan jo være heldigt.
JKjær: Din 202er holdt da mange år uden noget?
Mvh |
|
|
Det er muligt Accuphase ikke kan tåle det, men det kan en 500 kroners autoradio, samt alskens andet audioudstyr. Ordenlige lodninger "går ikke"
|
Til top |
|
|
vilmann Branchemedlem

Nerds
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2390
|
Sendt: 31 Marts 2007 kl. 01:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
Vi er tilsyneladen havnet i en tidslomme hvor alt gammelt tilsyneladende er blevet det rene guld, men det er kun tilsyneladende. I en tid hvor alt er lavet til kun at holde frem til næste kvartalsmodel kan de gamle ting da have en hvis tiltrækning, men brugsværdien af mange 20-30-40 år gamle apparater er og bliver tvivlsom.
|
|
|
I et eller andet omfang har du selvfølgelig ret. Specielt mht. den indbyggede holdbarhed i nye produkter - eller mangel på samme.
Citér:
Jeg kan forstå at enkelte spændende apparater kan tiltrække samlere og nostaltikere, men ofte er der jo tale om masseproducerede almindeligheder som kun med besvær eller slet ikke kan holdes kørende i original stand. Det er jo ikke kun audioverdenens Jaguarer og Mercedeser vi taler om, men mestendels Cortinaer, Kadetter og Corollaer.
|
|
|
Nu er Toyotas Corolla et rigtig dårligt eksempel - den er nærmest uopslidelig, hvis man kan holde den rustfri
Citér:
F.eks. Luxman har haft meget svært ved at finde den røde tråd, de har været leveringsdygtige i alt fra slatne svuppere til hysteriske skrigeballoner. |
|
|
Ja. Det gik ned ad bakke i starten af 80'erne. Luxman blev købt af Alpine, der troede at man kan sælge middelmådigt grej bare der var et gammelt hæderkronet navn på kassen. De nåede vist også at lave bilstereo......
Luxman er tilbage nu - men vist nok uden dansk importør? RIAA'en skulle være ret god.....
Men alt dette ændrer jo ikke på at Luxman ind i mellem lavede nogle ganske fine produkter i 70'erne. Og synes man om vintage-look, er det da logisk at kigge i den retning.
/vilmann
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2439
|
Sendt: 31 Marts 2007 kl. 01:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil lige gøre opmærksom på, at det ovenstående citat ikke er citeret fra mig, men øjensynligt fra Bjørn. Just to clear things up. Jeg deler ikke den samme mening.
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
vilmann Branchemedlem

Nerds
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2390
|
Sendt: 31 Marts 2007 kl. 02:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
Jeg vil lige gøre opmærksom på, at det ovenstående citat ikke er citeret fra mig, men øjensynligt fra Bjørn. Just to clear things up. Jeg deler ikke den samme mening.
Vh
Freddy |
|
|
Ahh.. det er rettet.
/vilmann
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger


Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 31 Marts 2007 kl. 08:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
var det ikke først fra 83/84 Alpine tog over og fra og med 84 det begyndte at gå galt - først med indpakningen - plastikguldknapper og tyndere kabinetter og siden invendigt ? Jeg har L120A som vel er fra 82 og L435 som er fra 84 og selv om de stor set har samme specs på papiret er der stor forskel i byggekvalitet og i lyd - man har også på L 435 sparet fx pre out udgangen væk - L 435 har også en anelse koldere lyd Bjørn har jo nok ret i at brugsværdien på meget vitage grej er "formindsket" hvis man får fat i et sekunda apparat - hvor der skal spøjtes med kontakt spray hveranden uge - motioneres potmetere eller som man gjorde i gamle dag slås og slås på kassen før billedet hodlt op med at rulle på skærmen Selv velholdt vitnage grej har jo en tendens til at de knapper /fynktioner man sjældent eller aldrig bruge udvikler kontakt-knas - jeg har da en eller to små vippekontakter på 58A hvor der tydeligt er lidt knas når jeg slutter dem til - det ene er loudness som dog hedder noget andet - Dette sagt skal jeg dog indrømme at der skal meget til før jeg går væk fra vintage - hvor andre drømmer om en Gamut, Edge eller en ML ville jeg da gå baglens i spagat af lykke over en AU111, to Quad II, eller noget rørbamsegrej fra Luxman. Heldigvis er der masser der helst vil have nyt så branchen klare sig nok alligevel - det mærkelige er at det ikke er så meget af det High-End man ser i dag som jeg kan forestille mig som vintage om 25 år andet en røbamserne og nogle af pladespillerne - de fleste opampede-IC-styrrede-lcd-desplaybefængte forstærkerkasser er vel gået i opløsning langt inden uden en chance for at der kan findes reservedele men det er jo så bare min beskedne mening
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
Plissken Forum Bruger


Bruger siden: 06 November 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 357
|
Sendt: 31 Marts 2007 kl. 08:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
var det ikke først fra 83/84 Alpine tog over og fra og med 84 det begyndte at gå galt - først med indpakningen - plastikguldknapper og tyndere kabinetter og siden invendigt ?
Jeg har L120A som vel er fra 82 og L435 som er fra 84 og selv om de stor set har samme specs på papiret er der stor forskel i byggekvalitet og i lyd - man har også på L 435 sparet fx pre out udgangen væk - L 435 har også en anelse koldere lyd
Bjørn har jo nok ret i at brugsværdien på meget vitage grej er "formindsket" hvis man får fat i et sekunda apparat - hvor der skal spøjtes med kontakt spray hveranden uge - motioneres potmetere eller som man gjorde i gamle dag slås og slås på kassen før billedet hodlt op med at rulle på skærmen
Selv velholdt vitnage grej har jo en tendens til at de knapper /fynktioner man sjældent eller aldrig bruge udvikler kontakt-knas - jeg har da en eller to små vippekontakter på 58A hvor der tydeligt er lidt knas når jeg slutter dem til - det ene er loudness som dog hedder noget andet -
Dette sagt skal jeg dog indrømme at der skal meget til før jeg går væk fra vintage - hvor andre drømmer om en Gamut, Edge eller en ML ville jeg da gå baglens i spagat af lykke over en AU111, to Quad II, eller noget rørbamsegrej fra Luxman.
Heldigvis er der masser der helst vil have nyt så branchen klare sig nok alligevel - det mærkelige er at det ikke er så meget af det High-End man ser i dag som jeg kan forestille mig som vintage om 25 år andet en røbamserne og nogle af pladespillerne - de fleste opampede-IC-styrrede-lcd-desplaybefængte forstærkerkasser er vel gået i opløsning langt inden uden en chance for at der kan findes reservedele men det er jo så bare min beskedne mening
|
|
|
Langt hen af vejen kan jeg kun give dig ret. Jeg er bange for at man ikke kommer til at se meget til de store tunge amps som man ser sælges for tiden, spille og være højt værdsatte om 20-30 år. Men måske det er lidt som biler nu om dage. Har et familie medlem, som arbejder med import, af biler. Mærkerne skal ikke nævnes, men det er biler som i danske butikker, koste fra et par hundrede tusinde, til over 1 million. Han fortæller, at fabrikanterne ikke laver biler som holder 30 år, og det er bevidst. Det samme skete med Nokia, som der var en sag omkring - kan ikke huske om det var i Norge eller i Finland. Men en forretningsmand, som altid havde sværget til Nokia's Communicator mobiler (grundet de avancerede kalender features b.a.) han blev så træt af den nyeste model han havde købt. Konstant i stykker, og fejl behæftet. Nokia ville ikke gøre noget ved sagen, så det endte med en retssag. Her indrømmede en udviklings chef fra Nokia, at man ikke lavede mobiler som skulle holde 5 år mere. De var bygget til at skulle skiftes omkring hvert 2 år max. Det gav også en masser pollemik. Om dette også gør sig gældende i HiFi skal jeg ikke kunne sige. Men synes generelt udstyr, som måske var high end for 5 år siden, bliver solgt for en slik, og kun ganske få kan holde en god gensalgs pris. Det undre mig til dels, og forarger mig ligeså. For når det kommer til Stereo, er der virkelig grænser for hvor meget der kan udvikles. Hjulet kan jo ikke opfindes gang på gang, med endnu flere fine salgsord opfundne til lejligheden. Uha - der skat jeg nok den berømte finger i bikuben. Men jeg undres altså i høj grad over denne udvikling  __________________ Well it just goes to show you that we're all on our own
Scrounging for our own share of good luck
Stab your brother in the back
And pick up your pay check
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger


Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 31 Marts 2007 kl. 09:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror ikke du bliver stukket af så mange bier her i vintage forum som hvis du havde luftet dine tanker inde i digital dolby dbx thx forum eller hvad det nu hedder det snurrerundt stads
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
hifiigen Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1013
|
Sendt: 31 Marts 2007 kl. 17:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu bliver nogle helt uenige med mig, og menr ikke jeg skulle skrive i denne tråd, men:
sidst i 80'erne havde jeg en kollega som var meget glad for sit meget store og meget dyre Sansui forstærkersæt, ja - sæt, som havde en masse nuller i modelbetegnelsen og en masse nuller i watt-opgivelsen. Vi arbejde med audio, og han blev derfor påvirket af nogle nye strømninger dengang i forstærkertilgange: NAD , Rotel og Proton, som blev anerkendt for deres spilleri-formåen.
Han prøvede en, tror jeg det var, 2x30 Watt Proton, som i størrelse på ingen måde kunne matche han bamse-Sansui_sæt.
Han kom skuffet tilbage (over sit Sansui): den lille madkasse-Proton bankede hans Sansui sønder og samme i kraft, baspræcision og spilleglæde, at han derefter intet forstod af det hele.
Nu kan jeg så ikke forstå at sådanne vintage-sæt er attråværdige?
Hvordan kan man sige, at nutidens effektbamser mv. ikke tiltros en vintage-anerkendelse om 15 år, men samtidig synes, at gammel og umoderne teknologi for 15 år siden er noget godt i dag?
Så skrev en indlægsyder noget negativt om op-amps. Jo, men jeg vil langt hellere foretrække en vellydende forstærker med op-amps, hvor op-ampsene er konstrueret af dygtige op-amp ingeniører og anvendt af færdig-produktingeniører, der ved hvordan den bruges i en forstærker, og som kan lytte med moderne ører, end en "diskret teknologi-ingeniør", der hverken vidste hvordan en transistor bedst kredses op, eller som heller ikke kunne lytte (japanerne især). Det kræver da mere end almindeligt held hvis en sådan forstærker skulle kunne spille bedre end en moderne high-end forstærker.
Men de fjernøstlige kunne sgu sætte krom om det hele så det glimtede. Der var sgu rigtig lys i de store forlygter. Lige som på de første Toyota Crown biler.
Er de i dag en anerkendt vintage-bil? (Min far solgte dem, så kom ikke og argumenter for at de var gode uden at forvent jeg er enig)
__________________ Er blevet ret passiv læser.
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger


Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 31 Marts 2007 kl. 18:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sansui var gode i 60erne og i 70eren ikke i slut firserne !
Jeg tror såmen også at high end grej 2006 også vil være godt om 15 år men jeg tror ikke det holder - jeg tror ikke det er bygget til at holde
Det må tiden jo vise
Dette forum er ikke en lovprisning af vintage bare fordi det er vintage - men af udvalgte vintage apparater som vi har en særlig veneration for
Dette kan opdeles i nostalgisk gensyns glæde uden nogen videnskabelig eller lyttemæsig bevæggrundmen det kan også være udstyr som vi ganske enkelt bare synes lyder bedre end nyt grej.
Din ven med Sansui grejet kunne hvis han måtte vælge i dag se anderledes på sagener men som sagt er slut firser Sansui ikke noget jeg gad løbe efter.
Opamps for og i mod - det har der været så meget polemik om her og i andre fora og de høre ikke til i vintagefora så vi kan vel undlade at skulle tale om dem
Det vigtigste er at du - hvis du vil forstå hvorfor vintage grej kan være atråværdigt - lytter til noget ordentligt vintgegrej hos nogen der forstår at sætte det ordentligt sammen
Indrømmet skal være at nostalgien også spiller ind - det er simpelthen en fornøjelse at betjene grej uden fjenbetjening - direkte kontakt
At begynde en lang argumenteren for at Vintage er nopget l**t høre ligeså lidt hjemme her hvor vi samles fordi vi glæder os ved vintage som det høre hjemme at svine snurrerundt lyd til over i digitalt forum - hvilket jeg i vhert fald holder mig fra - her er dog ingen censur og jeg kan da nikke genkende til at mange fandt fx. NAD 3020 befriende enkel i forhold til datidens over featurede grej (dog har jeg aldrig kunne lide nad) men vi tale om et opgør mellem alt det l**t der blev lavet i 80erne som hverken er vintage eller god hifi men blot store "kulisser" med crap inhold
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
hifiigen Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1013
|
Sendt: 31 Marts 2007 kl. 19:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej r-l-b.
Jeg er indforstået med begrænsningerne i tråden, og kunsten er så at bruge tråden til at udnævne de få vellydende apparater, og kassere den store hob af flot grej der lyder slatten, blødt, lukket, mørk/spidst og blegt mv.
Det er ikke fordi jeg er mod alt gammelt hifi. F.eks. har jeg en meget vellydende Harman Kardon Citation 13 tuner, vis lyd er noget over det normale. Jeg bruger den dog ikke mere.
__________________ Er blevet ret passiv læser.
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger


Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 31 Marts 2007 kl. 19:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Engentlig er der ikke begrænsninger - men tråden er nok langt hen ad vejen "hyggelig"
Det er synd at der ikke sendes særligt meget god FM - der er lavet mange gode tunere - men som radiodirektøren sagde i dag - alt kan høres på nettet når det passer folk at lytte til det og ikke som i halfemserne hvor man skulle været kalr til et program den ene dag om ugen.
Jeg ville holde meget af en en Klassisk FM kanal og en Ren Jazz FM kanal - måske i udlandet ?
Og ja - der er da meget der lyder som du beskrever det "slatten, blødt, lukket, mørk/spidst og blegt mv." og der er sikkert en del meninger om hvornår det lyder sådan
Som nævnt tidligere i andre tråde var jeg på hifi messen i efteråret og jeg synes stort set ikke der var noget der lød godt - men jeg så - og læste bagefter indlæg fra - mange begejstrede folk
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
Sendt: 31 Marts 2007 kl. 19:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
var det ikke først fra 83/84 Alpine tog over og fra og med 84 det begyndte at gå galt - først med indpakningen - plastikguldknapper og tyndere kabinetter og siden invendigt ?
Jeg har L120A som vel er fra 82 og L435 som er fra 84 og selv om de stor set har samme specs på papiret er der stor forskel i byggekvalitet og i lyd - man har også på L 435 sparet fx pre out udgangen væk - L 435 har også en anelse koldere lyd
Bjørn har jo nok ret i at brugsværdien på meget vitage grej er "formindsket" hvis man får fat i et sekunda apparat - hvor der skal spøjtes med kontakt spray hveranden uge - motioneres potmetere eller som man gjorde i gamle dag slås og slås på kassen før billedet hodlt op med at rulle på skærmen
Selv velholdt vitnage grej har jo en tendens til at de knapper /fynktioner man sjældent eller aldrig bruge udvikler kontakt-knas - jeg har da en eller to små vippekontakter på 58A hvor der tydeligt er lidt knas når jeg slutter dem til - det ene er loudness som dog hedder noget andet -
Dette sagt skal jeg dog indrømme at der skal meget til før jeg går væk fra vintage - hvor andre drømmer om en Gamut, Edge eller en ML ville jeg da gå baglens i spagat af lykke over en AU111, to Quad II, eller noget rørbamsegrej fra Luxman.
Heldigvis er der masser der helst vil have nyt så branchen klare sig nok alligevel - det mærkelige er at det ikke er så meget af det High-End man ser i dag som jeg kan forestille mig som vintage om 25 år andet en røbamserne og nogle af pladespillerne - de fleste opampede-IC-styrrede-lcd-desplaybefængte forstærkerkasser er vel gået i opløsning langt inden uden en chance for at der kan findes reservedele men det er jo så bare min beskedne mening
|
|
|
Luxmans problemer med at finde "retningen" er fra før Alpine. Oven i hatten har de haft en uheldig hand med selvdestruktive klasse A forstærkere (dårlig køling / brutal drift) og rørmodeller med håbløse rør (50CA10).
NB du kan sikker finde nogle operationsforstærkere i din 58A, ellers så kan du i din nyindkøbte tuner
Hvad der bliver interessant for samlere i fremtiden er svært at vide, men alene den "mekaniske kvalitet" vil fjerne det meste nutidige grej fra listen, ikke fordi det ikke holder, det gør det såmænd nok, men det mangler personlighed på godt og ondt, mange nutidige produkter er ganske enkelt inderligt ligegyldige
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger


Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 31 Marts 2007 kl. 19:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
er operationsforstærkere = opamps ?? og hvis der er opamps i min 58A (på grådens rand, dybt desillosineret og håbløst fortvivlet) kan de så fåes igen hvis de bryder ned?
Er de klasse A forstærkere modellerne 530 og 550 - kan de laves til at holde eller skal man bare holde sig fra dem ?
Kunne man lave en liste over Luxman produkter med "known issues" så man undgår at komme galt afsted. Jeg er netop blevet tilbudt en forforstærker med rør i (men jeg er ikke klar over hvilken model endnu )så jeg vil da være begejstret hvis der er en sort liste - kan man i øverigt skifte rør til et andet og bedre mærke?
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
Plissken Forum Bruger


Bruger siden: 06 November 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 357
|
Sendt: 31 Marts 2007 kl. 19:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
r-l-b skrev:
var det ikke først fra 83/84 Alpine tog over og fra og med 84 det begyndte at gå galt - først med indpakningen - plastikguldknapper og tyndere kabinetter og siden invendigt ?
Jeg har L120A som vel er fra 82 og L435 som er fra 84 og selv om de stor set har samme specs på papiret er der stor forskel i byggekvalitet og i lyd - man har også på L 435 sparet fx pre out udgangen væk - L 435 har også en anelse koldere lyd
Bjørn har jo nok ret i at brugsværdien på meget vitage grej er "formindsket" hvis man får fat i et sekunda apparat - hvor der skal spøjtes med kontakt spray hveranden uge - motioneres potmetere eller som man gjorde i gamle dag slås og slås på kassen før billedet hodlt op med at rulle på skærmen
Selv velholdt vitnage grej har jo en tendens til at de knapper /fynktioner man sjældent eller aldrig bruge udvikler kontakt-knas - jeg har da en eller to små vippekontakter på 58A hvor der tydeligt er lidt knas når jeg slutter dem til - det ene er loudness som dog hedder noget andet -
Dette sagt skal jeg dog indrømme at der skal meget til før jeg går væk fra vintage - hvor andre drømmer om en Gamut, Edge eller en ML ville jeg da gå baglens i spagat af lykke over en AU111, to Quad II, eller noget rørbamsegrej fra Luxman.
Heldigvis er der masser der helst vil have nyt så branchen klare sig nok alligevel - det mærkelige er at det ikke er så meget af det High-End man ser i dag som jeg kan forestille mig som vintage om 25 år andet en røbamserne og nogle af pladespillerne - de fleste opampede-IC-styrrede-lcd-desplaybefængte forstærkerkasser er vel gået i opløsning langt inden uden en chance for at der kan findes reservedele men det er jo så bare min beskedne mening
|
|
|
Luxmans problemer med at finde "retningen" er fra før Alpine. Oven i hatten har de haft en uheldig hand med selvdestruktive klasse A forstærkere (dårlig køling / brutal drift) og rørmodeller med håbløse rør (50CA10).
NB du kan sikker finde nogle operationsforstærkere i din 58A, ellers så kan du i din nyindkøbte tuner
Hvad der bliver interessant for samlere i fremtiden er svært at vide, men alene den "mekaniske kvalitet" vil fjerne det meste nutidige grej fra listen, ikke fordi det ikke holder, det gør det såmænd nok, men det mangler personlighed på godt og ondt, mange nutidige produkter er ganske enkelt inderligt ligegyldige |
|
|
Tror du der rammer hovedet på sømmet. Der er intet som holder folk fanget til netop en given forstærker. Der er ingen historie gemt i den, ingen følelser. Godt nok spiller den fantastisk, men man har intet "tæt" forhold til denne ting. Noget som måske forholder sig anderledes ved en ældre sag. Hvorfor mon...? Selv jeg jeg midt i 20'erne, og har intet barndomsforhold til disse gamle maskiner. Men ikke desto mindre, hopper mit hjerte en ekstra gng, når jeg ser noget lækkert "gammelt" grej. Alt det nye, kan være meget pænt, lyde godt osv osv (indsæt gerne flere superlativer her) - men ikke destomindre, har det ikke den samme sjæl og historie bag sig, som gør den dragende. __________________ Well it just goes to show you that we're all on our own
Scrounging for our own share of good luck
Stab your brother in the back
And pick up your pay check
|
Til top |
|
|
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
Sendt: 31 Marts 2007 kl. 20:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
hifiigen skrev:
Nu bliver nogle helt uenige med mig, og menr ikke jeg skulle skrive i denne tråd, men:
sidst i 80'erne havde jeg en kollega som var meget glad for sit meget store og meget dyre Sansui forstærkersæt, ja - sæt, som havde en masse nuller i modelbetegnelsen og en masse nuller i watt-opgivelsen. Vi arbejde med audio, og han blev derfor påvirket af nogle nye strømninger dengang i forstærkertilgange: NAD , Rotel og Proton, som blev anerkendt for deres spilleri-formåen.
Han prøvede en, tror jeg det var, 2x30 Watt Proton, som i størrelse på ingen måde kunne matche han bamse-Sansui_sæt.
Han kom skuffet tilbage (over sit Sansui): den lille madkasse-Proton bankede hans Sansui sønder og samme i kraft, baspræcision og spilleglæde, at han derefter intet forstod af det hele.
Nu kan jeg så ikke forstå at sådanne vintage-sæt er attråværdige?
Hvordan kan man sige, at nutidens effektbamser mv. ikke tiltros en vintage-anerkendelse om 15 år, men samtidig synes, at gammel og umoderne teknologi for 15 år siden er noget godt i dag?
Så skrev en indlægsyder noget negativt om op-amps. Jo, men jeg vil langt hellere foretrække en vellydende forstærker med op-amps, hvor op-ampsene er konstrueret af dygtige op-amp ingeniører og anvendt af færdig-produktingeniører, der ved hvordan den bruges i en forstærker, og som kan lytte med moderne ører, end en "diskret teknologi-ingeniør", der hverken vidste hvordan en transistor bedst kredses op, eller som heller ikke kunne lytte (japanerne især). Det kræver da mere end almindeligt held hvis en sådan forstærker skulle kunne spille bedre end en moderne high-end forstærker.
Men de fjernøstlige kunne sgu sætte krom om det hele så det glimtede. Der var sgu rigtig lys i de store forlygter. Lige som på de første Toyota Crown biler.
Er de i dag en anerkendt vintage-bil? (Min far solgte dem, så kom ikke og argumenter for at de var gode uden at forvent jeg er enig)
|
|
|
De halvleder de havde i gamle dage var ikke bedre og japanerne kunne ikke høre at overdreven modkobling fik det hele til at lyde som en motorsavsmaskre. Den harmoniske forvrængning skulle ned på nul-dyt-ingeting. Det så flot ud i reklamerne men lød ganske forskrækkeligt.
Crown'en er en af de grimmeste biler i historien, kun overgået af Volga og nogle af de amerikanere som den skulle ligne, men det er faktisk et plus set med samlerøjne.
For at vende tilbage til din "korearaket" så er den dødsyg at se på hvor de gamle Sansui ligner noget (også nogett de ikke er) og det er det samlere godt kan lide. Ford T entusiaster har jo heller ikke valgt Ford T på grund af de fremragende køreegenskaber.
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|
|
|
|
|
|
|