Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2025 | 21:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Ny vintage amp - men hvilken? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
amorte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 30 Marts 2007 kl. 08:15 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

Jeg har haft sådan en 5C50-forforstærker fra Luxman - og den er efter min mening er fornem sag. RIAA'en er i topklasse - og viger ikke tikbage for noget, man kan få i "løs vægt" i dag - tværtimod!! Hvis du overhovedet kan finde den, så kan jeg varmt anbefale. Det var absolut ikke sekundavarer, som stod på Luxmans topprogram fra den tid.  Det at man overhovedet kan tvivle på, hvorvidt RIAA'en i sådan een kan være god nok - Hmmmmmm!!! Den var et topklasseprodukt fra en tid, hvor man i allerhøjeste grad gik op i perfekt lyd fra vores bedste lydkilde - nemlig pladespilleren. Linieindgange + tilhørende kredsløb var også super.

Men der blev spurgt om en integreret formodentlig - og der kan jeg jo blot sige Marantz- Luxman - Accuphase - Pioneer - Kenwood, men helst de gode modeller.

Venligst

Freddy

Det er godt nok utroligt, hvor forskellig vores opfattelse af god lydkvalitet er! Jeg havde en kammerat der tilbage sidst i firserne havde 5c50 og 5m21, dvs, inden udstyret blev ophøjet til vintage status, men blot var noget gammelt grej. Han brugte ikke RIAA-delen, men både 5m21 og liniedelen i 5c50 var vi enige om at have den mest elendige og rædselsfulde lyd overhovedet. Jeg husker især 5m21 som værende simpelthen så elendig, at jeg ikke vil røre den med en ildtang. Jeg kan godt lide Luxman, men deres gamle Laboratory series - nej tak!

mvh

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 Marts 2007 kl. 08:29 | IP-adresse registreret  

jkjaers skrev:
David skrev:
Tror nu ikke man kan finde sådan en til 10.000,-

Nope, men man kan købe en Accuphase E-202 i fin stand for kr 2500,- (og købe bøllehatte for resten)

En ældre Accuphase er sku også velspillende, men være opmærksom på de faktisk tit går istykker. Jeg er nok nok noget dertid at de populære modeler i både 2- og 300 serien er blevet købt og solgt for mange gange. Min tese er at de gamle svende ikke kan tåle alt det transport, og lodninger er bekendt noget som ofte går når de er mere end de 20 år. Jeg ville nok tøve end kende. Men kan man få en 201/202/203 som har stået på den samme hylde i 20 år, så er forbeholdet nok ikke så stor. Men hold op de spiller godt, men kan jo være heldigt.

JKjær: Din 202er holdt da mange år uden noget?

Mvh  

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 30 Marts 2007 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

amorte skrev:
fredmarantz skrev:

Jeg har haft sådan en 5C50-forforstærker fra Luxman - og den er efter min mening er fornem sag. RIAA'en er i topklasse - og viger ikke tikbage for noget, man kan få i "løs vægt" i dag - tværtimod!! Hvis du overhovedet kan finde den, så kan jeg varmt anbefale. Det var absolut ikke sekundavarer, som stod på Luxmans topprogram fra den tid.  Det at man overhovedet kan tvivle på, hvorvidt RIAA'en i sådan een kan være god nok - Hmmmmmm!!! Den var et topklasseprodukt fra en tid, hvor man i allerhøjeste grad gik op i perfekt lyd fra vores bedste lydkilde - nemlig pladespilleren. Linieindgange + tilhørende kredsløb var også super.

Men der blev spurgt om en integreret formodentlig - og der kan jeg jo blot sige Marantz- Luxman - Accuphase - Pioneer - Kenwood, men helst de gode modeller.

Venligst

Freddy

Det er godt nok utroligt, hvor forskellig vores opfattelse af god lydkvalitet er! Jeg havde en kammerat der tilbage sidst i firserne havde 5c50 og 5m21, dvs, inden udstyret blev ophøjet til vintage status, men blot var noget gammelt grej. Han brugte ikke RIAA-delen, men både 5m21 og liniedelen i 5c50 var vi enige om at have den mest elendige og rædselsfulde lyd overhovedet. Jeg husker især 5m21 som værende simpelthen så elendig, at jeg ikke vil røre den med en ildtang. Jeg kan godt lide Luxman, men deres gamle Laboratory series - nej tak!

mvh

Vi er tilsyneladen havnet i en tidslomme hvor alt gammelt tilsyneladende er blevet det rene guld, men det er kun tilsyneladende. I en tid hvor alt er lavet til kun at holde frem til næste kvartalsmodel kan de gamle ting da have en hvis tiltrækning, men brugsværdien af mange 20-30-40 år gamle apparater er og bliver tvivlsom. Jeg kan forstå at enkelte spændende apparater kan tiltrække samlere og nostaltikere, men ofte er der jo tale om masseproducerede almindeligheder som kun med besvær eller slet ikke kan holdes kørende i original stand. Det er jo ikke kun audioverdenens Jaguarer og Mercedeser vi taler om, men mestendels Cortinaer, Kadetter og Corollaer.

F.eks. Luxman har haft meget svært ved at finde den røde tråd, de har været leveringsdygtige i alt fra slatne svuppere til hysteriske skrigeballoner.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 30 Marts 2007 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

jeg er glad for at de med 58A -IMHO - fandt den knalddrøde gummibalon 

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 Marts 2007 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Bradman skrev:

jkjaers skrev:
David skrev:
Nope, men man kan købe en Accuphase E-202 i fin stand for kr 2500,- (og købe bøllehatte for resten)

En ældre Accuphase er sku også velspillende, men være opmærksom på de faktisk tit går istykker. Jeg er nok nok noget dertid at de populære modeler i både 2- og 300 serien er blevet købt og solgt for mange gange. Min tese er at de gamle svende ikke kan tåle alt det transport, og lodninger er bekendt noget som ofte går når de er mere end de 20 år. Jeg ville nok tøve end kende. Men kan man få en 201/202/203 som har stået på den samme hylde i 20 år, så er forbeholdet nok ikke så stor. Men hold op de spiller godt, men kan jo være heldigt.

Mvh  

Ja, jeg var måske heldig? Min E202 (og min C200 for den sags skyld) virkede da jeg købte den og det gjorde den også da jeg solgte den/dem adskillige år efter... Det er kram!... og urimeligt megen vellyd til de småpenge den koster (hvis man ikke skal reparere på dem, men det er jo altid chancen man tager med vintage grej)

"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
Til top Vis jkjaers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjaers

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Marts 2007 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Bradman skrev:

jkjaers skrev:
David skrev:

Mvh  

Det er muligt Accuphase ikke kan tåle det, men det kan en 500 kroners autoradio, samt alskens andet audioudstyr. Ordenlige lodninger "går ikke"

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 31 Marts 2007 kl. 01:36 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

Vi er tilsyneladen havnet i en tidslomme hvor alt gammelt tilsyneladende er blevet det rene guld, men det er kun tilsyneladende. I en tid hvor alt er lavet til kun at holde frem til næste kvartalsmodel kan de gamle ting da have en hvis tiltrækning, men brugsværdien af mange 20-30-40 år gamle apparater er og bliver tvivlsom.

I et eller andet omfang har du selvfølgelig ret. Specielt mht. den indbyggede holdbarhed i nye produkter - eller mangel på samme.

Citér:

Jeg kan forstå at enkelte spændende apparater kan tiltrække samlere og nostaltikere, men ofte er der jo tale om masseproducerede almindeligheder som kun med besvær eller slet ikke kan holdes kørende i original stand. Det er jo ikke kun audioverdenens Jaguarer og Mercedeser vi taler om, men mestendels Cortinaer, Kadetter og Corollaer.

Nu er Toyotas Corolla et rigtig dårligt eksempel - den er nærmest uopslidelig, hvis man kan holde den rustfri

Citér:

F.eks. Luxman har haft meget svært ved at finde den røde tråd, de har været leveringsdygtige i alt fra slatne svuppere til hysteriske skrigeballoner.

Ja. Det gik ned ad bakke i starten af 80'erne. Luxman blev købt af Alpine, der troede at man kan sælge middelmådigt grej bare der var et gammelt hæderkronet navn på kassen. De nåede vist også at lave bilstereo......
Luxman er tilbage nu - men vist nok uden dansk importør? RIAA'en skulle være ret god.....

Men alt dette ændrer jo ikke på at Luxman ind i mellem lavede nogle ganske fine produkter i 70'erne. Og synes man om vintage-look, er det da logisk at kigge i den retning.

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 31 Marts 2007 kl. 01:43 | IP-adresse registreret  

Jeg vil lige gøre opmærksom på, at det ovenstående citat ikke er citeret fra mig, men øjensynligt fra Bjørn. Just to clear things up. Jeg deler ikke den samme mening.

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 31 Marts 2007 kl. 02:11 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

Jeg vil lige gøre opmærksom på, at det ovenstående citat ikke er citeret fra mig, men øjensynligt fra Bjørn. Just to clear things up. Jeg deler ikke den samme mening.

Vh

Freddy

Ahh.. det er rettet.

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2007 kl. 08:13 | IP-adresse registreret  

var det ikke først fra 83/84 Alpine tog over og fra og med 84 det begyndte at gå galt - først med indpakningen - plastikguldknapper og tyndere kabinetter og siden invendigt  ?

Jeg har L120A som vel er fra 82 og L435 som er fra 84 og selv om de stor set har samme specs på papiret er der stor forskel i byggekvalitet og i lyd - man har også på L 435 sparet fx pre out udgangen væk - L 435 har også en anelse koldere lyd

Bjørn har jo nok ret i at brugsværdien på meget vitage grej er "formindsket" hvis man får fat i et sekunda apparat - hvor der skal spøjtes med kontakt spray hveranden uge - motioneres potmetere eller som man gjorde i gamle dag slås og slås på kassen før billedet hodlt op med at rulle på skærmen

Selv velholdt vitnage grej har jo en tendens til at de knapper /fynktioner man sjældent eller aldrig bruge udvikler kontakt-knas - jeg har da en eller to små vippekontakter på 58A hvor der tydeligt er lidt knas når jeg slutter dem til - det ene er loudness som dog hedder noget andet -

Dette sagt skal jeg dog indrømme at der skal meget til før jeg går væk fra vintage - hvor andre drømmer om en Gamut, Edge eller en ML ville jeg da gå baglens i spagat af lykke over en AU111, to Quad II, eller noget rørbamsegrej fra Luxman.

Heldigvis er der masser der helst vil have nyt så branchen klare sig nok alligevel - det mærkelige er at det ikke er så meget af det High-End man ser i dag som jeg kan forestille mig som vintage om 25 år andet en røbamserne og nogle af pladespillerne - de fleste opampede-IC-styrrede-lcd-desplaybefængte forstærkerkasser er vel gået i opløsning langt inden uden en chance for at der kan findes reservedele  men det er jo så bare min beskedne mening

Plissken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 November 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 31 Marts 2007 kl. 08:42 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
var det ikke først fra 83/84 Alpine tog over og fra og med 84 det begyndte at gå galt - først med indpakningen - plastikguldknapper og tyndere kabinetter og siden invendigt  ?

Jeg har L120A som vel er fra 82 og L435 som er fra 84 og selv om de stor set har samme specs på papiret er der stor forskel i byggekvalitet og i lyd - man har også på L 435 sparet fx pre out udgangen væk - L 435 har også en anelse koldere lyd

Bjørn har jo nok ret i at brugsværdien på meget vitage grej er "formindsket" hvis man får fat i et sekunda apparat - hvor der skal spøjtes med kontakt spray hveranden uge - motioneres potmetere eller som man gjorde i gamle dag slås og slås på kassen før billedet hodlt op med at rulle på skærmen

Selv velholdt vitnage grej har jo en tendens til at de knapper /fynktioner man sjældent eller aldrig bruge udvikler kontakt-knas - jeg har da en eller to små vippekontakter på 58A hvor der tydeligt er lidt knas når jeg slutter dem til - det ene er loudness som dog hedder noget andet -

Dette sagt skal jeg dog indrømme at der skal meget til før jeg går væk fra vintage - hvor andre drømmer om en Gamut, Edge eller en ML ville jeg da gå baglens i spagat af lykke over en AU111, to Quad II, eller noget rørbamsegrej fra Luxman.

Heldigvis er der masser der helst vil have nyt så branchen klare sig nok alligevel - det mærkelige er at det ikke er så meget af det High-End man ser i dag som jeg kan forestille mig som vintage om 25 år andet en røbamserne og nogle af pladespillerne - de fleste opampede-IC-styrrede-lcd-desplaybefængte forstærkerkasser er vel gået i opløsning langt inden uden en chance for at der kan findes reservedele  men det er jo så bare min beskedne mening

Langt hen af vejen kan jeg kun give dig ret. Jeg er bange for at man ikke kommer til at se meget til de store tunge amps som man ser sælges for tiden, spille og være højt værdsatte om 20-30 år. Men måske det er lidt som biler nu om dage.

Har et familie medlem, som arbejder med import, af biler. Mærkerne skal ikke nævnes, men det er biler som i danske butikker, koste fra et par hundrede tusinde, til over 1 million. Han fortæller, at fabrikanterne ikke laver biler som holder 30 år, og det er bevidst.

Det samme skete med Nokia, som der var en sag omkring - kan ikke huske om det var i Norge eller i Finland. Men en forretningsmand, som altid havde sværget til Nokia's Communicator mobiler (grundet de avancerede kalender features b.a.) han blev så træt af den nyeste model han havde købt. Konstant i stykker, og fejl behæftet. Nokia ville ikke gøre noget ved sagen, så det endte med en retssag. Her indrømmede en udviklings chef fra Nokia, at man ikke lavede mobiler som skulle holde 5 år mere. De var bygget til at skulle skiftes omkring hvert 2 år max. Det gav også en masser pollemik.

Om dette også gør sig gældende i HiFi skal jeg ikke kunne sige. Men synes generelt udstyr, som måske var high end for 5 år siden, bliver solgt for en slik, og kun ganske få kan holde en god gensalgs pris. Det undre mig til dels, og forarger mig ligeså. For når det kommer til Stereo, er der virkelig grænser for hvor meget der kan udvikles. Hjulet kan jo ikke opfindes gang på gang, med endnu flere fine salgsord opfundne til lejligheden.

Uha - der skat jeg nok den berømte finger i bikuben. Men jeg undres altså i høj grad over denne udvikling

And pick up your pay check
Til top Vis Plissken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Plissken

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2007 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke du bliver stukket af så mange bier her i vintage forum som hvis du havde luftet dine tanker inde i digital dolby dbx thx forum eller hvad det nu hedder det snurrerundt stads

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Sendt: 31 Marts 2007 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

Nu bliver nogle helt uenige med mig, og menr ikke jeg skulle skrive i denne tråd, men:

sidst i 80'erne havde jeg en kollega som var meget glad for sit meget store og meget dyre Sansui forstærkersæt, ja - sæt, som havde en masse nuller i modelbetegnelsen og en masse nuller i watt-opgivelsen. Vi arbejde med audio, og han blev derfor påvirket af nogle nye strømninger dengang i forstærkertilgange: NAD , Rotel og Proton, som blev anerkendt for deres spilleri-formåen.

Han prøvede en, tror jeg det var, 2x30 Watt Proton, som i størrelse på ingen måde kunne matche han bamse-Sansui_sæt.

Han kom skuffet tilbage (over sit Sansui): den lille madkasse-Proton bankede hans Sansui sønder og samme i kraft, baspræcision og spilleglæde, at han derefter intet forstod af det hele.

Nu kan jeg så ikke forstå at sådanne vintage-sæt er attråværdige?

Hvordan kan man sige, at nutidens effektbamser mv. ikke tiltros en vintage-anerkendelse om 15 år, men samtidig synes, at gammel og umoderne teknologi for 15 år siden er noget godt i dag?

Så skrev en indlægsyder noget negativt om op-amps. Jo, men jeg vil langt hellere foretrække en vellydende forstærker med op-amps, hvor op-ampsene er konstrueret af dygtige op-amp ingeniører og anvendt af færdig-produktingeniører, der ved hvordan den bruges i en forstærker, og som kan lytte med moderne ører, end en "diskret teknologi-ingeniør", der hverken vidste hvordan en transistor bedst kredses op, eller som heller ikke kunne lytte (japanerne især). Det kræver da mere end almindeligt held hvis en sådan forstærker skulle kunne spille bedre end en moderne high-end forstærker.

Men de fjernøstlige kunne sgu sætte krom om det hele så det glimtede. Der var sgu rigtig lys i de store forlygter. Lige som på de første Toyota Crown biler.

Er de i dag en anerkendt vintage-bil? (Min far solgte dem, så kom ikke og argumenter for at de var gode uden at forvent jeg er enig)

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2007 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Sansui var gode i 60erne og i 70eren ikke i slut firserne !

Jeg tror såmen også at high end grej 2006 også vil være godt om 15 år men jeg tror ikke det holder - jeg tror ikke det er bygget til at holde

Det må tiden jo vise

Dette forum er ikke en lovprisning af vintage bare fordi det er vintage - men af udvalgte vintage  apparater som vi har en særlig veneration for

Dette kan opdeles i nostalgisk gensyns glæde uden nogen videnskabelig eller lyttemæsig  bevæggrundmen det kan også være udstyr som vi ganske enkelt bare synes lyder bedre end nyt grej.

Din ven med Sansui grejet kunne hvis han måtte vælge i dag se anderledes på sagener men som  sagt er slut firser Sansui ikke noget jeg gad løbe efter.

Opamps for og i mod - det har der været så meget polemik om her og i andre fora og de høre ikke til i vintagefora så vi kan vel undlade at skulle tale om dem

Det vigtigste er at du - hvis du vil forstå hvorfor vintage grej kan være atråværdigt  - lytter til noget ordentligt vintgegrej hos nogen der forstår at sætte det ordentligt sammen

Indrømmet skal være at nostalgien også spiller ind - det er simpelthen en fornøjelse at betjene grej uden fjenbetjening - direkte kontakt

At begynde en lang argumenteren for at Vintage er nopget l**t høre ligeså lidt hjemme her hvor vi samles fordi vi glæder os ved vintage som det høre hjemme at svine snurrerundt lyd til over i digitalt forum - hvilket jeg i vhert fald holder mig fra - her er dog ingen censur og jeg kan da nikke genkende til at mange fandt fx. NAD 3020 befriende enkel i forhold til datidens over featurede grej (dog har jeg aldrig kunne lide nad) men vi tale om et opgør mellem alt det l**t der blev lavet i 80erne  som hverken er vintage eller god hifi men blot store "kulisser" med crap inhold

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Sendt: 31 Marts 2007 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

Hej r-l-b.

Jeg er indforstået med begrænsningerne i tråden, og kunsten er så at bruge tråden til at udnævne de få vellydende apparater, og kassere den store hob af flot grej der lyder slatten, blødt, lukket, mørk/spidst og blegt mv.

Det er ikke fordi jeg er mod alt gammelt hifi. F.eks. har jeg en meget vellydende Harman Kardon Citation 13 tuner, vis lyd er noget over det normale. Jeg bruger den dog ikke mere.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2007 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Engentlig er der ikke begrænsninger - men tråden er nok langt hen ad vejen "hyggelig"

Det er synd at der ikke sendes særligt meget god FM - der er lavet mange gode tunere - men som radiodirektøren sagde i dag - alt kan høres på nettet når det passer folk at lytte til det og ikke som i halfemserne hvor man skulle været kalr til et program den ene dag om ugen.

Jeg ville holde meget af en en Klassisk FM kanal og en Ren Jazz FM kanal - måske i udlandet ?

Og ja - der er da meget der lyder som du beskrever det "slatten, blødt, lukket, mørk/spidst og blegt mv." og der er sikkert en del meninger om hvornår det lyder sådan

Som nævnt tidligere i andre tråde var jeg på hifi messen i efteråret og jeg synes stort set ikke der var noget der lød godt - men jeg så - og læste bagefter indlæg fra  -  mange begejstrede folk 

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2007 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:

Luxmans problemer med at finde "retningen" er fra før Alpine. Oven i hatten har de haft en uheldig hand med selvdestruktive klasse A forstærkere (dårlig køling / brutal drift) og rørmodeller med håbløse rør (50CA10).

NB du kan sikker finde nogle operationsforstærkere i din 58A, ellers så kan du i din nyindkøbte tuner

Hvad der bliver interessant for samlere i fremtiden er svært at vide, men alene den "mekaniske kvalitet" vil fjerne det meste nutidige grej fra listen, ikke fordi det ikke holder, det gør det såmænd nok, men det mangler personlighed på godt og ondt, mange nutidige produkter er ganske enkelt inderligt ligegyldige

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2007 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

er operationsforstærkere = opamps ?? og hvis der er opamps i min 58A (på grådens rand, dybt desillosineret og håbløst fortvivlet) kan de så fåes igen hvis de bryder ned?

Er de klasse A forstærkere modellerne 530 og 550 - kan de laves til at holde eller skal man bare holde sig fra dem ?

Kunne man lave en liste over Luxman produkter med "known issues" så man undgår at komme galt afsted. Jeg er netop blevet tilbudt en forforstærker med rør i (men jeg er ikke klar over hvilken model endnu )så jeg vil da være begejstret hvis der er en sort liste - kan man i øverigt skifte rør til et andet og bedre mærke?

Plissken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 November 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 31 Marts 2007 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

r-l-b skrev:

Luxmans problemer med at finde "retningen" er fra før Alpine. Oven i hatten har de haft en uheldig hand med selvdestruktive klasse A forstærkere (dårlig køling / brutal drift) og rørmodeller med håbløse rør (50CA10).

NB du kan sikker finde nogle operationsforstærkere i din 58A, ellers så kan du i din nyindkøbte tuner

Hvad der bliver interessant for samlere i fremtiden er svært at vide, men alene den "mekaniske kvalitet" vil fjerne det meste nutidige grej fra listen, ikke fordi det ikke holder, det gør det såmænd nok, men det mangler personlighed på godt og ondt, mange nutidige produkter er ganske enkelt inderligt ligegyldige

Tror du der rammer hovedet på sømmet. Der er intet som holder folk fanget til netop en given forstærker. Der er ingen historie gemt i den, ingen følelser. Godt nok spiller den fantastisk, men man har intet "tæt" forhold til denne ting. Noget som måske forholder sig anderledes ved en ældre sag.

Hvorfor mon...?

Selv jeg jeg midt i 20'erne, og har intet barndomsforhold til disse gamle maskiner. Men ikke desto mindre, hopper mit hjerte en ekstra gng, når jeg ser noget lækkert "gammelt" grej. Alt det nye, kan være meget pænt, lyde godt osv osv (indsæt gerne flere superlativer her) - men ikke destomindre, har det ikke den samme sjæl og historie bag sig, som gør den dragende.

And pick up your pay check
Til top Vis Plissken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Plissken

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2007 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

hifiigen skrev:
Nu bliver nogle helt uenige med mig, og menr ikke jeg skulle skrive i denne tråd, men:

sidst i 80'erne havde jeg en kollega som var meget glad for sit meget store og meget dyre Sansui forstærkersæt, ja - sæt, som havde en masse nuller i modelbetegnelsen og en masse nuller i watt-opgivelsen. Vi arbejde med audio, og han blev derfor påvirket af nogle nye strømninger dengang i forstærkertilgange: NAD , Rotel og Proton, som blev anerkendt for deres spilleri-formåen.

Han prøvede en, tror jeg det var, 2x30 Watt Proton, som i størrelse på ingen måde kunne matche han bamse-Sansui_sæt.

Han kom skuffet tilbage (over sit Sansui): den lille madkasse-Proton bankede hans Sansui sønder og samme i kraft, baspræcision og spilleglæde, at han derefter intet forstod af det hele.

Nu kan jeg så ikke forstå at sådanne vintage-sæt er attråværdige?

Hvordan kan man sige, at nutidens effektbamser mv. ikke tiltros en vintage-anerkendelse om 15 år, men samtidig synes, at gammel og umoderne teknologi for 15 år siden er noget godt i dag?

Så skrev en indlægsyder noget negativt om op-amps. Jo, men jeg vil langt hellere foretrække en vellydende forstærker med op-amps, hvor op-ampsene er konstrueret af dygtige op-amp ingeniører og anvendt af færdig-produktingeniører, der ved hvordan den bruges i en forstærker, og som kan lytte med moderne ører, end en "diskret teknologi-ingeniør", der hverken vidste hvordan en transistor bedst kredses op, eller som heller ikke kunne lytte (japanerne især). Det kræver da mere end almindeligt held hvis en sådan forstærker skulle kunne spille bedre end en moderne high-end forstærker.

Men de fjernøstlige kunne sgu sætte krom om det hele så det glimtede. Der var sgu rigtig lys i de store forlygter. Lige som på de første Toyota Crown biler.

Er de i dag en anerkendt vintage-bil? (Min far solgte dem, så kom ikke og argumenter for at de var gode uden at forvent jeg er enig)

De halvleder de havde i gamle dage var ikke bedre og japanerne kunne ikke høre at overdreven modkobling fik det hele til at lyde som en motorsavsmaskre. Den harmoniske forvrængning skulle ned på nul-dyt-ingeting. Det så flot ud i reklamerne men lød ganske forskrækkeligt.

Crown'en er en af de grimmeste biler i historien, kun overgået af Volga og nogle af de amerikanere som den skulle ligne, men det er faktisk et plus set med samlerøjne.

For at vende tilbage til din "korearaket" så er den dødsyg at se på hvor de gamle Sansui ligner noget (også nogett de ikke er) og det er det samlere godt kan lide. Ford T entusiaster har jo heller ikke valgt Ford T på grund af de fremragende køreegenskaber.  

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes