Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 17:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Ny vintage amp - men hvilken? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Sendt: 02 April 2007 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
PS
ud over at du skal huske at høre efter radiodelen så bed sælgeren om at lade den stå kold ind til du kommer ud til ham -mærk at den ikke har været tændt - så kan du bedre høre eom den har unoder når den startes kold - disse kan forsvinde når den er varm.

Jeg skal da indrømme at alt mit vintage grej lyder bedst når det har være tændt en ½ times tid eller mere

en ting til Du kan IKKE have den på din cykel !!!!!!!!

Jo da, på en Long John går det fint

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 02 April 2007 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

hvilket også ville være ret vintage !

Kan huske den gang Plot Antik startede - med kun en Long John - det var de mest utrolige ting han kunne få stable op på den cykel

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 03 April 2007 kl. 00:27 | IP-adresse registreret  

tunghør skrev:
Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt om hvad dit lyd-ideal er, Hifiigen. Er du til en meget analytisk lyd, med meget diskant? Hvordan med musiksmag, og lyttevaner?

Jeg tror ikke vintagegrej er til dem der vil analysere og disikere musikken - de finder nok større tilfredsstillelse i moderne grej.
 Jeg for min del vil bare høre musik . Masser af fed musik ! Så kan dem der lyster bare disikere derudaf - så længe de ikke blander mig ind i det.. 

Jeg ønsker meget høj opløsning, og da jeg er blevet lidt overfølsom for skrigeri og kraftige høje toner (frekvenser) gengivet med bare lidt forvrængning på mine modne dage, skal det ikke være "analytisk" på den måde at overtonerne fremhæves. Jeg kan godt følge dig: er der meget diskant opnår man en pseudo-høj opløsning, men det er ikke rigtig velopløst, så det ønsker jeg ikke. Jeg erindere en del Sony'er der havde den tendens. Så hellere lidt mørkt og lyttevenligt, ligesom de fleste voksne piger ser bedre ud i dæmpet stearin-belysning i soveværelset.

Jo mere velopløst en reproduktion gengives med, desto bedre. Også musikalsk. Det kan ikke blive ubehageligt at den årsag.

Lyttevaner: faktisk siddder jeg meget sjældent "in the sweet spot" og lytter på hifi. Langt det meste af tiden i lytterummet (3-5 gange om ugen, nogle gange efter at varanen er gået til ro) går med lytning af blues, jazz, men også en masse andet. Jeg har en del musik, i mange stilarter.

Når jeg har respekt for vintage, men det tror visse her i tråden ikke at jeg har, så er det fordi der er frembragt utallige produkter de seneste 30 år, som ikke er et hak bedre end dem de afløste eller konkurrerede mod! Tag i stedet en god anerkendt konstruktion, og glæd dig over det, med mindre du vil flåes når du køber nyt high-end. Godt nyt high-end er blevet udsat for ekstremt høje omkostninger, og dermed salgspriser. Glæd dig med vintage også over en rimelig god mekanik og et kabinet der ikke minder om disse aluminiums-madkasser som dagens apparater ellers er udført af, og som min madkasse også var i 1970!

Jeg har nævnt nogle gode vintage forstærkere, og såmænd tror jeg, at en Naim NAIT kunne få mine Diva'er til at spille rigtig flot og musikalsk musik, uden dog kanonhøj velopløsthed, så nerven ville nok mangle nogle tænder. Det er det velopløsthed bruges til: at nerven bliver tydeligere!

For mig er vintage-forstærkere iøvrigt sjældent frembragt i Fjernøsten.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2007 kl. 08:11 | IP-adresse registreret  

hifiigen skrev:

Mener du ikke at ""For mig er de vintage-forstærkere jeg kan lide iøvrigt sjældent frembragt i Fjernøsten.

Vintage er som sådan et ikke et universelt kvalitetsbegreb omend de fleste sikkert ikke gider at bruge tid på at kanonisere en rebadged Fona receiver som vintage bare fordi den er fra 1974.

Det vil altså sige at en hver mellemklasse- og op efter- forstærker fra fx Pioneer fra perioden fx 1970-1977 er vintage upåagtet dens lyttemæssige kvaliteter.

En Lenco L 75 er vintage selvom de flese af os nok ville skynde os antet at skifte den ud eller bygge den om i en monsterplint

Heri ligger også en glæde ved dette Vintage Forum fordi der dels er plads til alt Vintage men naturligvis også er plads til at vi kan inspirere hinanden til at lytte til forskelligt anbefalet Vintage og på den måde finde frem til noget der passer vore - mere elle mindre - vintage øre

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 03 April 2007 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
hifiigen skrev:

Mener du ikke at ""For mig er de vintage-forstærkere jeg kan lide iøvrigt sjældent frembragt i Fjernøsten.

Vintage er som sådan et ikke et universelt kvalitetsbegreb omend de fleste sikkert ikke gider at bruge tid på at kanonisere en rebadged Fona receiver som vintage bare fordi den er fra 1974.

Det vil altså sige at en hver mellemklasse- og op efter- forstærker fra fx Pioneer fra perioden fx 1970-1977 er vintage upåagtet dens lyttemæssige kvaliteter.

En Lenco L 75 er vintage selvom de flese af os nok ville skynde os antet at skifte den ud eller bygge den om i en monsterplint

Heri ligger også en glæde ved dette Vintage Forum fordi der dels er plads til alt Vintage men naturligvis også er plads til at vi kan inspirere hinanden til at lytte til forskelligt anbefalet Vintage og på den måde finde frem til noget der passer vore - mere elle mindre - vintage øre

Vintage betyder "fin årgang" og stammer fra vin/spiritus branchen og da de nævnte produkter skal ligge på lager for at være færdigudviklet så er betydningen fin gammel årgang uundgåelig. Der er således hele 2 kriterier der skal være opfyldt, alder og en ekstraordinær kvalitet, og så begynder kandidaterne at falde fra.

Som med så mange andre ord så er den oprindelige betydning gået tabt i den almindelige forfladigelse af sproget.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2007 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Jo - men Fjernøsten kan jo godt have gode årgange 

Men ja - Vintage i dag bruges om mærkevarer der har nogle år på bagen - teenagere (jeg har to) bruger rask væk 1500 kr på et "vintage" burberry tørklæde eller ditto på et par vintgage sko.

Hvis vi skal indsnævre Vintagebegrebet  til ordets korrekte brug så kan jeg jo slet ikke være med men "high end" er jo en underlig størrelse i vintage sammenhæng - måske Grand Cru ville passe bedre.

Derfor Bjørn, tror jeg det er vigtigt at vi ikke bekymre os om sprogforladigelse og holder dette Vintag forum åbent for alle der er glade for gammelt hi-fi grej

Jeg vil synes det være fint hvis du lavede en tråd  her i vintage forum som hed noget med Grand Cru  eller "high end"  Vintage hvis ikke det kan blive anderledes hvor du så med din erfaring og andre der har prøvet det rigtigt "tunge" vitage grej kunne dele ud af erfaringer og fortælle os andre om det.

Jeg er stærk tilhænger af  sprogets fortsatte udvikling uden forfladelse  - mit yndlingsopslagsværk er ordbog over det danske sprog i - godt 26 bind  - og vi går, jeg forsikre jer om glip af mange vidunderlige vendinger der i tiden går tabt og istedet erstattes af fråderen og nederen og alt der kan zættez et z bagved.

De skal jo heller ikke være et forum hvor man skræmems væk fra Vintage - jeg er ovenud glad for min Luxman L58A og For min Pioneer SX 980 - og jeg er da ret sikker på at Plissken ikke kan sidde stille før han får hentet sin SX 1250 ligesom jeg har ventet spændt på at min tuner T50A skulle ankomme - nu er den her og nu skal jeg høre radio

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 6
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes