tunghør skrev:
Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt om hvad dit lyd-ideal er, Hifiigen. Er du til en meget analytisk lyd, med meget diskant? Hvordan med musiksmag, og lyttevaner?
Jeg tror ikke vintagegrej er til dem der vil analysere og disikere musikken - de finder nok større tilfredsstillelse i moderne grej. Jeg for min del vil bare høre musik . Masser af fed musik ! Så kan dem der lyster bare disikere derudaf - så længe de ikke blander mig ind i det..
|
|
|
Jeg ønsker meget høj opløsning, og da jeg er blevet lidt overfølsom for skrigeri og kraftige høje toner (frekvenser) gengivet med bare lidt forvrængning på mine modne dage, skal det ikke være "analytisk" på den måde at overtonerne fremhæves. Jeg kan godt følge dig: er der meget diskant opnår man en pseudo-høj opløsning, men det er ikke rigtig velopløst, så det ønsker jeg ikke. Jeg erindere en del Sony'er der havde den tendens. Så hellere lidt mørkt og lyttevenligt, ligesom de fleste voksne piger ser bedre ud i dæmpet stearin-belysning i soveværelset.

Jo mere velopløst en reproduktion gengives med, desto bedre. Også musikalsk. Det kan ikke blive ubehageligt at den årsag.
Lyttevaner: faktisk siddder jeg meget sjældent "in the sweet spot" og lytter på hifi. Langt det meste af tiden i lytterummet (3-5 gange om ugen, nogle gange efter at varanen er gået til ro) går med lytning af blues, jazz, men også en masse andet. Jeg har en del musik, i mange stilarter.
Når jeg har respekt for vintage, men det tror visse her i tråden ikke at jeg har, så er det fordi der er frembragt utallige produkter de seneste 30 år, som ikke er et hak bedre end dem de afløste eller konkurrerede mod! Tag i stedet en god anerkendt konstruktion, og glæd dig over det, med mindre du vil flåes når du køber nyt high-end. Godt nyt high-end er blevet udsat for ekstremt høje omkostninger, og dermed salgspriser. Glæd dig med vintage også over en rimelig god mekanik og et kabinet der ikke minder om disse aluminiums-madkasser som dagens apparater ellers er udført af, og som min madkasse også var i 1970!
Jeg har nævnt nogle gode vintage forstærkere, og såmænd tror jeg, at en Naim NAIT kunne få mine Diva'er til at spille rigtig flot og musikalsk musik, uden dog kanonhøj velopløsthed, så nerven ville nok mangle nogle tænder. Det er det velopløsthed bruges til: at nerven bliver tydeligere!
For mig er vintage-forstærkere iøvrigt sjældent frembragt i Fjernøsten.