Emne: LOTR og HD, BD 1 HDDVD 0 ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 29 Marts 2007 kl. 10:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
nbryde skrev:
notional skrev:
| Når BR og HD-DVD f.eks. bruger ens codecs, så er der heller ingen grund til at den ene burde se bedre ud end den anden. Men når den ene teknologi er markant dyrere end den anden, hvad er det så man får mere for pengene? |
|
|
Hvad er markant dyrere?
|
|
|
Der skal betales væsentligt højere licenser til dem som har patenterne på BD end til HD-DVD, dette går både på authoring og replikation.
Desuden kan HD-DVD med en mindre modifikation replikeres på eksisterende DVD-produktionslinier, hvorimod BD kræver investering i helt nye linier pga forskellene i teknologien. Dette vil på længere sigt næppe betyde alverden, men så længe volumenerne er så små som de er pt, så er indkøb af helt nye produktionsanlæg en temmelig voldsom investering i forhold til indtægten.
Derudover er det (endnu ihvertfald) væsentligt mere tidskrævende (og dermed dyrere) at programmere en fungerende BD end en HD-DVD, fordi det authoring software der er tilgængeligt idag er så bruger uvenligt og/eller mangelfuldt at det tager længere tid at programmere sig uden om diverse bugs og tanketorsk. Dette er jeg heller ikke i tvivl om bliver bedre med tiden, men jeg tror det vil tage et stykke tid.
|
| Til top |
|
| |
lunddal Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 815
|
| Sendt: 29 Marts 2007 kl. 11:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
notional skrev:
| Du tror DVD forum og Microsoft og Toshiba vil lade formatet dø? De er tilsammen større end BDA. |
|
|
Nu består DVD Forum jo også af stort set alle BDA medlemmer, men det er ikke ensbetydende med at de alle støtter HD DVD.
Jeg tvivler i øvrigt på at MS har den store interesse i HD DVD. Hvorfor er der ikke HD DVD i Xbox 360 Elite? Mon ikke de hellere vil score pengene på
at sælge film online gennem Xbox?
|
| Til top |
|
| |
lunddal Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Marts 2007 kl. 11:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent skrev:
Der skal betales væsentligt højere licenser til dem som har patenterne på BD end til HD-DVD, dette går både på authoring
og replikation.
Desuden kan HD-DVD med en mindre modifikation replikeres på eksisterende DVD-produktionslinier, hvorimod BD kræver investering i helt nye
linier pga forskellene i teknologien. Dette vil på længere sigt næppe betyde alverden, men så længe volumenerne er så små som de er pt, så er
indkøb af helt nye produktionsanlæg en temmelig voldsom investering i forhold til indtægten. |
|
|
Det kan du jo som kunde jo være ligeglad med sålænge der er film og at de ikke er dyrere end andre.
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 29 Marts 2007 kl. 11:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
lunddal skrev:
RogueAgent skrev:
|
Der skal betales væsentligt højere licenser til dem som har patenterne på BD end til HD-DVD, dette går både på authoring og replikation.
Desuden kan HD-DVD med en mindre modifikation replikeres på eksisterende DVD-produktionslinier, hvorimod BD kræver investering i helt nye linier pga forskellene i teknologien. Dette vil på længere sigt næppe betyde alverden, men så længe volumenerne er så små som de er pt, så er indkøb af helt nye produktionsanlæg en temmelig voldsom investering i forhold til indtægten.
|
|
|
Det kan du jo som kunde jo være ligeglad med sålænge der er film og at de ikke er dyrere end andre. |
|
|
I princippet ja - ihvertfald sålænge der er tale om store titler som produceres af amerikanske majors og kan produceres til flere lande og dermed opnå stordriftsfordele.
Men for lokale distributører som før eller siden skal tage stilling til hvilket format de feks. skal sende danske film og tv-serier ud i, kan den bagved liggende omkostningsstruktur sagtens vise sig at være afgørende for om de vælger det ene eller det andet format, og så FÅR det jo betydning - også for forbrugerne.
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 29 Marts 2007 kl. 12:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
lunddal skrev:
Jeg tvivler i øvrigt på at MS har den store interesse i HD DVD. Hvorfor er der ikke HD DVD i Xbox 360 Elite? |
|
|
Jeg er enige i at det er mystisk at de ikke har smidt et HD DVD drev i dén (det skyldes formentligt at langt størstedelen af spillemaskinerne nu engang stadig bliver solgt for at bruge dem som spillemaskiner, hvilket også negligerer PS3's impact for Blu-Ray lejren i praksis). Men Microsoft har i høj grad fingrene langt nede i HD-DVD lejren. Der er ufatteligt meget politik i det - regnestykket er således: Sony er reelt den bærende kraft i Blu-Ray lejren. Sony konkurrerer kraftigt med Microsoft om X-Box vs. PS3, derfor ønsker Sony at støtte Microsoft så lidt som muligt. Derfor lobby'er de alt hvad de kan, for at få de andre Blu-Ray støtter til at benytte MPEG-2 og AVC (H.264), frem for Microsoft's VC-1 codec. MPEG-2 er dødt på sigt, så sandsynligheden for at AVC bliver dominerende på Blu-Ray er meget stor. Dét er naturligvis skidt for Microsoft, da de har investeret voldsomt i VC-1. Derfor lobby'er Microsoft voldsomt for at få HD-DVD lejren til at bruge VC-1 frem for AVC - ikke mindst fordi firmaet bag AVC hedder Apple!
Dette trekantsdrama - Sony vs. Microsoft vs. Apple - betyder at Microsoft i særdeles høj grad gerne vil have HD-DVD til at få succes - men de er dog ikke villige til at satse X-box kunderne på det. Sony er på røven, og er simpelthen tvunget til at få både PS3 og Blu-Ray til at blive en succes. Microsoft kan leve uden HD-DVD, men Sony kan ikke leve uden Blu-Ray. Spørgsmålet er hvem dét er en fordel for - jeg ser personligt sådan på det, at Sony er presset ud i tovene, de kan ikke vrikke ret meget mere med ørerne end de gør - de har satset alt på at PS3 sparker Blu-Ray i gang, hvis det ikke sker, har de et problem. Microsoft har derimod flere kort på hånden.
Nu nævner du Microsoft's download-tjenester. Jeg vil sige det sådan, at hvis ikke HD-DVD vinder over Blu-Ray, så er sandsynligheden for at Microsoft slår igen med online-tjenester, og slår Blu-Ray af banen på dén konto, temmeligt stor. Microsoft tabte til Apple på musik-tjenester, jeg er overbevist om at de vil gøre hvad de kan for at det ikke sker på filmene også. Microsoft vil være i stand til at sidde på det hele: Distributionen af filmene, softwaren det afspilles på, og hvis de vil, en stor del af hardwaren også.
Kort sagt: Det er for kortsigtet at se det som en kamp mellem Sony og Microsoft, det er i lige så høj grad en kamp mellem Microsoft og Apple der skal tages med i overvejelserne. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
nesdam Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 869
|
| Sendt: 29 Marts 2007 kl. 13:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Iron Man Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 714
|
| Sendt: 29 Marts 2007 kl. 14:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Personligt vil jeg give Jeffrey Katzenberg ret. Bevares jeg synes da HD materiale ser rigtig fedt ud, og man skal da til øjenlæge, hvis man ikke kan se forskellen. Umiddelbart tror jeg Blu-ray vil sælge mest og blive en succes, men man kan da have sine bange anelser.
Jeg kan jo kun tale for mig selv, og for min egen families vedkommende, fx min mor, far og lillesøster, så vil de i hvert fald være bedøvende ligeglade med, om det er almindelig DVD, eller HD-DVD. De kan sikkert se forskellen, men er sgu ligeglade. Og om lyden hedder standard DTS eller MA, kan de ikke høre alligevel.
De kan selvfølgelig blive tvunget til, at købe det ene eller andet, hvis der ikke findes noget alternativ.
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 29 Marts 2007 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Iron Man skrev:
|
Jeg kan jo kun tale for mig selv, og for min egen families vedkommende, fx min mor, far og lillesøster, så vil de i hvert fald være bedøvende ligeglade med, om det er almindelig DVD, eller HD-DVD. De kan sikkert se forskellen, men er sgu ligeglade. Og om lyden hedder standard DTS eller MA, kan de ikke høre alligevel.
De kan selvfølgelig blive tvunget til, at købe det ene eller andet, hvis der ikke findes noget alternativ.
|
|
|
Der er en meget væsentlig forskel på VHS vs. DVD, og DVD vs. HD-DVD/Blu-Ray: DVD behøver ikke at dø, for at der er plads til HD-DVD og Blu-Ray på markedet. Fordi afspillerne er bagud-kompatible, kan du sagtens have en HD-DVD eller Blu-Ray afspiller, og stadig afspille dine gamle plader. Derudover er der plads til at have DVD som billig-medie, f.eks. til de 3-i-én udgivelser der er mange af lige nu, mens HD-DVD/Blu-Ray koster lidt mere, men så også leverer højere kvalitet. Når bare produktionen af HD-DVD og Blu-Ray bliver stor nok til at det kan betale sig at producere det ved siden af DVD, så er der ingen der siger at de skal erstatte DVD fuldt ud. Det betyder naturligvis samtidig at det bliver dyrere at være entusiast, da der vil gå meget lang tid før vi ser 40-kroners tilbud på HD-DVD eller Blu-Ray udgivelser, men jeg køber ikke dén med at HD-DVD/Blu-Ray dør fordi Hr og Fru Danmark er ligeglade.
Man kunne selvfølgelig sige det samme om SACD/DVD-Audio vs. CD, men her mener jeg at situationen er en anden: Selv blandt entusiaster, er der diskussion om hvorvidt der i praksis er en fordel at hente ved at skifte til SACD/DVD-Audio (god CD-afspiller vs. halvdårlig SACD-afspiller), men jeg tvivler på at der findes én billed-entusiast der vil påstå at HD-DVD/Blu-Ray ikke er et markant og vigtigt fremskridt i forhold til DVD. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Rahbek78 Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 217
|
| Sendt: 29 Marts 2007 kl. 23:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
| [QUOTE=Iron Man]
Man kunne selvfølgelig sige det samme om SACD/DVD-Audio vs. CD, men her mener jeg at situationen er en anden: Selv blandt entusiaster, er der diskussion om hvorvidt der i praksis er en fordel at hente ved at skifte til SACD/DVD-Audio (god CD-afspiller vs. halvdårlig SACD-afspiller), men jeg tvivler på at der findes én billed-entusiast der vil påstå at HD-DVD/Blu-Ray ikke er et markant og vigtigt fremskridt i forhold til DVD.
|
|
|
Dertil vil jeg dog tilføje at der er mange lyd-entusiater der helt klart mener at SACD/DVD-Audio er et ordentligt skridt fremad i forhold til CD.
Jeg vil give dig ret i at folk har væsentligt lettere ved at vurdere med sine øjne frem for ørerne. Men personligt glæder jeg mig altså også helt vildt til at til at få oplevet eks. DTS MA. TrueHD er ihvertfald fedt, og DTS MA minder nok meget om det når det kommer til stykket. Ihverfald når vi snakker om det hørbare. På papiret så er der selvfølgelig mulighed for endnu større bitrater med DTS MA, men om det er 3 mbps eller 10 mbps eller whatever er nok svært at høre.
Selv de FOX titler med DTS MA nedskaleret til 1,5 mbps lyder jo for vilde. Og de DD+ spor med 1,5 mbps er lige så fede.
Så mht. HD, så synes klart at jeg er blevet lige så glad for at der alligevel er så meget mere at hente i surround-formaterne.
Da jeg i sin tid fik at vide at surround-lyden fra BD/HD-DVD film rent kvalitesmæssigt skulle komme til at lyde som SACD/DVD-Audio, var jeg mindst lige så spændt på det som jeg var på billedet fra disse medier.
Jeg tror endda hvis jeg skulle vælge mellem top stellar HD billede og alm. DD/DTS. Eller top stellar HD lyd og middelmådigt HD billede, så ville jeg nok vælge det sidste.
Men det lader jo til vi i det lange løb for begge dele. Og det er jo det der er så ultimativt cool!!
Men det er nu et spørgsmål om man er billede eller lydmand - eller begge dele. 
Men du har nok ret - det er ikke surround-lyden der kommer til at sælge disse formater - det er det billede folk kan opleve. Og det er jo klart, billedet er jo langt mere tilgængeligt. Hvor mange butikker har egentlig et virkeligt smækker lækker ping pong surround setup i forhold til hvad der f.eks hænger af eks. ok/gode skærme rundt om de danske butikker. Om skærmene så er rigtigt indstillet er anden sang.
|
| Til top |
|
| |
lunddal Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Marts 2007 kl. 09:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
Jeg er enige i at det er mystisk at de ikke har smidt et HD DVD drev i dén (det skyldes formentligt at langt størstedelen
af spillemaskinerne nu engang stadig bliver solgt for at bruge dem som spillemaskiner, hvilket også negligerer PS3's impact for Blu-Ray lejren i
praksis). Men Microsoft har i høj grad fingrene langt nede i HD-DVD lejren. |
|
|
Jeg vil nu mene at det er mere i VC-1 lejren, de er (logisk nok).
Den engelske chef for Xbox har i øvrigt sagt følgende:
"Speaking to The Times, the UK Xbox boss suggested that the supposed battle between the two formats may be rendered obsolete by future
technology.
“It’s nowhere near the importance of the format war between VHS and DVD,” he said. “The internet is becoming an increasingly important
medium. Surely online is going to be the distribution method for much of the high-definition content [in future]."
AV Precision skrev:
Der er ufatteligt meget politik i det - regnestykket er således: Sony er reelt den bærende kraft i Blu-Ray lejren. Sony
konkurrerer kraftigt med Microsoft om X-Box vs. PS3, derfor ønsker Sony at støtte Microsoft så lidt som muligt. Derfor lobby'er de alt hvad de
kan, for at få de andre Blu-Ray støtter til at benytte MPEG-2 og AVC (H.264), frem for Microsoft's VC-1 codec. MPEG-2 er dødt på sigt, så
sandsynligheden for at AVC bliver dominerende på Blu-Ray er meget stor. Dét er naturligvis skidt for Microsoft, da de har investeret voldsomt i
VC-1. Derfor lobby'er Microsoft voldsomt for at få HD-DVD lejren til at bruge VC-1 frem for AVC - ikke mindst fordi firmaet bag AVC hedder Apple!
|
|
|
Apple står absolut ikke bag AVC (h.264) - nu skuffer du mig ;)
ITU-Ts Video Coding Experts Group og MPEG gruppen står bag AVC - Apple benytter det til gengæld meget, da det jo er en standard tilgængelig
for alle, og de mener at det er fremtidens format, og formatet er jo også valgt til HDTV.
Mange mobiltelefoner understøtter også h.264, og formatets force er netop at det er skalerbart.
AV Precision skrev:
Nu nævner du Microsoft's download-tjenester. Jeg vil sige det sådan, at hvis ikke HD-DVD vinder over Blu-Ray, så er
sandsynligheden for at Microsoft slår igen med online-tjenester |
|
|
MS sælger allerede HD film over nettet (kun i USA indtil videre).
|
| Til top |
|
| |
notional Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 561
|
| Sendt: 31 Marts 2007 kl. 02:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
nbryde skrev:
notional skrev:
- Det hjælper også godt på det nårBDA/Sony betaler de store kæder til at køre "2 for 1" pristilbud på BR. Det er jo en let måde at booste sine tal på.
|
|
|
Det går jo begge veje, som når Toshiba sætter prisen for deres afspiller så lavt at de sælger dem med underskud, det er en fin måde at få boostet sine tal på.
|
|
|
Det er pure opspind, at Toshiba sælger afspillere subsidieret. Det er kun Sony, der ikke forstår man skal tjene penge for at vinde. Hvis du påstår Toshiba sælger deres amerikanske g2 eller europæiske g1 afspillere med tab, så kom med beviset.
Afspillere, film, medierne. Det er nok lettere at spørge, hvad der ikke er dyrere.
(PacificDisc) Bulk HD-DVD Pricing Single Layer Dual Layer 5,000 $1.45 $1.79 10,000 $1.39 $1.71 25,000 $1.34 $1.63 100,000 $1.29 $1.45
Bulk Blu-ray Pricing
Single Layer Dual Layer 5,000 $2.35 N/A 10,000 $2.19 N/A 25,000 $2.09 N/A 100,000 $1.99 N/A
Som du kan se er en Dual Layer 30gb HD-DVD billigere at trykke end en 25gb single layer Blu-Ray. Tror du filmselskaberne selv sluger de omkostninger, eller tror du de sender regningen videre til deres kunder?
Læg iøvrigt mærke til at de ikke kan producere BD50 skiver. Det er kun Sony, der kan trykke disse pt.
nbryde skrev:
|
1 . BD bliver også billigere, bare se på Samsungs 2nd gen topmodel, den er billigere end Toshibas tilsvarende.

2. Du må være godt naiv eller også har du bare nada viden om det du taler om eller måske begge dele . Du kan roligt regne med at i det øjeblik hvis det da overhovedet sker, at Disney, Fox mv. udgiver til HD-DVD kommer der regionskodning.
|
|
|
Og en Lada er billigere end en Mercedes. Hvad er din pointe? Samsungs "topmodel" er dårligere end Toshibas "lav"-model, men stadig dyrere. Den kan ikke engang sammenlignes med Toshibas topmodel, der pt. er den bedste HD maskine på markedet uanset standard, både hvad HD og DVD opkonvertering angår.
Der er stadig ingen planer om regionskodning. Det er ikke en del af HD-DVD standarden. Hvis Blu-Ray dør, så er det stadig usikkert om Disney og Fox kan gennemtvinge regionskodning. Det er trods alt kun de to firmaer + Sony, der vil have det.
nbryde skrev:
notional skrev:
- BR har mere studiesupport i USA, ikke på verdensplan.
- De imponerende salgstal har jeg kommenteret længere oppe.
- Du tror DVD forum og Microsoft og Toshiba vil lade formatet dø? De er tilsammen større end BDA.
|
|
|
1. huh, hvor har du det sludder fra, post venligst lidt dokumentation for den påstand.
2. Salgstal er salgstal længere er den ikke.
3. MS har ingen oprigtig interesse i HD-DVD, hvis de havde ville deres Elite Xbox360 også komme med indbygget HD-DVD drev.
|
|
|
- Jeg kan desværre ikke finde den side jeg fandt det på. Men det er ikke kun Universal og Weinstien, der er HD-DVD ekslusive. Bandai er f.eks. også. Flere udgivere som Studio Canal er pt. HD-DVD eksklusive, selvom de muligvis vil udgive BR. Når folk snakker studie support, ser de som regel KUN på amerikanske filmselskaber. Desuden er flere BR eksklusive titler i USA tilgængelige på HD-DVD i EU og kan pga. mangel på regionskodning kunne bruges af resten af verdenen.
- Hvis BR kun kan sælge flere titler ved at sælge til ½ pris, så ser det skidt ud for BR.
- Hvad ved du da om det? Er du Microsoft insider? Nej i modsætning til Sony, så er MS et kompetent selskab, der kender sin kundegruppe. De ved at folk køber konsoller for at spille spil. Derfor har de valgt, ikke at prakke en stor ekstra omkostning på sine kunder, de fleste ikke for brug for, men istedet giver dem muligheden for at købe det til. Det er noget Sony ikke har lært endnu: At give sine kunder muligheden for at bestemme sine behov, istedet for at få dem dikteret. Apropos Microsoft insider, så lad os da høre hvad en sådan har at sige:
Amir (Microsoft insider) skrev:
|
You all asked for HDMI on 360. So we offered it. Folks asked for larger storage for their movie downloads. You have that too. I hardly know of anyone who asked us to make a super expensive console with a built-in blue-laser drive that far fewer people would want to buy . So we didn't do that.
(...)
Last but not least, our commitment to HD DVD remains stronger than ever. As is the case with studios who publish on HD DVD (exclusive or otherwise). No one should read anything into this announcement on Elite, other than us moving forward to offer even broader set of playback solutions for our customers. And even better multimedia performance for people who wanted digital output and more storage.
|
|
|
Ved du bedre end Microsoft selv?
nbryde skrev:
|
Foilware det er hvad det er og intet andet før vi har set modellerne i salgsvinduet. Hvis jeg som forbruger skal ud og købe en stationær HD-DVD afspiller idag har jeg kun ét valg og det er Toshiba.
På BD siden har jeg trods alt lidt bedre valgfrihed.
|
|
|
De kinesiske afspillere har fået en dato i år. De skulle begynde at komme på markedet (USA?) til sommer.
Valgfrihed? Jada. tre forskellige modeller, der alle er underlegne end Toshibas Topmodel. Og flere af dem koster mere og er enten dårligere eller ligeså gode som Toshibas mindste model. Kvalitet frem for kvantitet, sådan har jeg det.
nbryde skrev:
notional skrev:
|
Medmindre TL51 bliver standard til HD-DVD, så ja. Indtil videre har det dog medført en dyrere standard for forbrugeren, under 25% af alle BR udgivelser bruger pt. DL50 og så har mediet det lettere ved at gå i stykker.
|
|
|
Sludder og igen vrøvler du løs uden at har styr på dine fakta. Du skal være velkommen til at sammenligne priser på http://www.highdefdigest.com/ eller amazon.
Sony har meddelt at 80% af deres udgivelser vil være på BD50 og at mediet har lettere ved at gå i stykker har jeg ikke hørt før, så det må du gerne uddybe.
|
|
|
Vrøvl? Hvad er? Det er meget muligt gennemsnitsprisen for BD faldt da de kørte deres 2 for 1 tilbud, men skal du have en Fox film nu, skal du stadig betale mere for den end en HD-DVD film.
Jeg er ligeglad hvad Sony meddeler. Hvis det de sagde var rigtigt hed Jorden ikke Jorden, men Sony og HD-DVD var afgået ved døden sidste år.
FAKTUM er, at der pt. (læg mærke til at jeg også skrev pt. i mit indlæg, altså pro tempore, dvs som tingene er nu), så er under 20% af alle BD udgivelser BD50. Går vi i detaljer er det faktisk kun 17% (26 af 155), der er BD50. Ser vi frem og tæller ALLE udgivelser der er udgivet og bliver udgivet, så er tallet hele 19.23% (50 af 260). WOW.
Styrken ved BD mediet skulle være den ekstra hårde overflade. Desværre er der to men'er til det:
- En HD-DVD er bygget som en almindelig DVD, dvs datalaget ligger 0,6mm fra overfladen. På BR er tallet sølle 0,1mm. Dvs, hvis man laver en ridse på 0,1mm eller mere, så ødelægger man datalaget og skiven bliver ubrugelig, der hvor den er ridset.
- Der er flere beretninger fra BR brugere, at deres diske har mikroskopiske revner i kanten. Dette kan få disken til at smuldre og falde fra hinanden efter længere brug. Så held og lykke med børnenes nye Disneyfilm på BR, der bruges 1000 gange og behandles hårdt.
"If the scratch is only 0.1 mm or deeper, then Blu-ray discs run the serious risk of damaging the data layer and are consequently irreparable. On the other hand, HD DVD discs have the data layer 0.6 mm deep, so it can withstand considerable scratches compared to Blu-ray and still play without issue. On top of this, HD DVD discs are repairable if scratches occur."
"Also note that many Blu-ray discs are showing up with hairline fractures on the outer edge of the discs. I believe that this is a direct result of the harder coating that makes the discs less 'bendable' so to speak, so when a Blu-ray disc is removed from its case a slight bend will result in these cracks over time."
AV Precision skrev:
lunddal skrev:
Jeg tvivler i øvrigt på at MS har den store interesse i HD DVD. Hvorfor er der ikke HD DVD i Xbox 360 Elite? |
|
|
Jeg er enige i at det er mystisk at de ikke har smidt et HD DVD drev i dén (det skyldes formentligt at langt størstedelen af spillemaskinerne nu engang stadig bliver solgt for at bruge dem som spillemaskiner, hvilket også negligerer PS3's impact for Blu-Ray lejren i praksis).
|
|
|
  Skønt at se nogen forstår branchen. (lunddal, jeg har besvaret denne del længere oppe i dette indlæg)
|
| Til top |
|
| |
Agent Cooper Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 622
|
| Sendt: 31 Marts 2007 kl. 13:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
notional skrev:
| Det er pure opspind, at Toshiba sælger afspillere subsidieret. Det er kun Sony, der ikke forstår man skal tjene penge for at vinde. Hvis du påstår Toshiba sælger deres amerikanske g2 eller europæiske g1 afspillere med tab, så kom med beviset. |
|
|
2 Generation HD-DVD afspillerne er dyrere målt i MRSP end 1G HD-DVD afspillerne, hvor det modsatte gør sig gældende for BD afspillerne (den nye Samsung til $799 og Sonys til $599). Det er en ret stærk indikation på at de første HD-DVD afspillere var subsiduerede.
nbryde skrev:
notional skrev:
| 1 . BD bliver også billigere, bare se på Samsungs 2nd gen topmodel, den er billigere end Toshibas tilsvarende.

2. Du må være godt naiv eller også har du bare nada viden om det du taler om eller måske begge dele . Du kan roligt regne med at i det øjeblik hvis det da overhovedet sker, at Disney, Fox mv. udgiver til HD-DVD kommer der regionskodning.
|
|
|
Og en Lada er billigere end en Mercedes. Hvad er din pointe? Samsungs "topmodel" er dårligere end Toshibas "lav"-model, men stadig dyrere. Den kan ikke engang sammenlignes med Toshibas topmodel, der pt. er den bedste HD maskine på markedet uanset standard, både hvad HD og DVD opkonvertering angår.
Der er stadig ingen planer om regionskodning. Det er ikke en del af HD-DVD standarden. Hvis Blu-Ray dør, så er det stadig usikkert om Disney og Fox kan gennemtvinge regionskodning. Det er trods alt kun de to firmaer + Sony, der vil have det. |
|
|
Hvordan kan du sagligt argumentere for, at Samsungs kommende 2G BD afspiller er dårligere end Toshibas billige 2G afspiller når Samsungen ikke er på markedet endnu? Samsungen får tilsyneladende samme HQV scalerchip som XE1, men det undlader du at adressere...?
Du burde tjekke op på regionskodningsdebatten på f.eks. AVSforum.com, så ville du finde en del interessante fakta som ikke nødvendigvis understøtter det du skriver her.
notional skrev:
nbryde skrev:
notional skrev:
- BR har mere studiesupport i USA, ikke på verdensplan.
- De imponerende salgstal har jeg kommenteret længere oppe.
- Du tror DVD forum og Microsoft og Toshiba vil lade formatet dø? De er tilsammen større end BDA.
|
|
|
1. huh, hvor har du det sludder fra, post venligst lidt dokumentation for den påstand.
2. Salgstal er salgstal længere er den ikke.
3. MS har ingen oprigtig interesse i HD-DVD, hvis de havde ville deres Elite Xbox360 også komme med indbygget HD-DVD drev.
|
|
|
- Jeg kan desværre ikke finde den side jeg fandt det på. Men det er ikke kun Universal og Weinstien, der er HD-DVD ekslusive. Bandai er f.eks. også. Flere udgivere som Studio Canal er pt. HD-DVD eksklusive, selvom de muligvis vil udgive BR. Når folk snakker studie support, ser de som regel KUN på amerikanske filmselskaber. Desuden er flere BR eksklusive titler i USA tilgængelige på HD-DVD i EU og kan pga. mangel på regionskodning kunne bruges af resten af verdenen.
- Hvis BR kun kan sælge flere titler ved at sælge til ½ pris, så ser det skidt ud for BR.
- Hvad ved du da om det? Er du Microsoft insider? Nej i modsætning til Sony, så er MS et kompetent selskab, der kender sin kundegruppe. De ved at folk køber konsoller for at spille spil. Derfor har de valgt, ikke at prakke en stor ekstra omkostning på sine kunder, de fleste ikke for brug for, men istedet giver dem muligheden for at købe det til. Det er noget Sony ikke har lært endnu: At give sine kunder muligheden for at bestemme sine behov, istedet for at få dem dikteret. Apropos Microsoft insider, så lad os da høre hvad en sådan har at sige:
...Ved du bedre end Microsoft selv? |
|
|
Microsofts rolle i formatkrigen er bestemt ikke sort/hvid. Det seneste på den konto er Bill Hunts (skribent på thedigitalbits.com med seriøse insiderforbindelser i begge lejre) posts vedr. den mislykkede unification process af HD-DVD og Blu-ray for et par år tilbage. Ifølge hans kilder var det MS der tvang Toshiba til at trække sig fra forhandlingerne om ét format. Ikke at forhandlingerne var lykkedes om dette ikke var sket, men det synes klart at MS har deres helt eget formål med at bakke op omkring HD-DVD formatet og det er ikke for os forbrugerers skyld.
Du nævner selv et citat fra Amir - så må du også vide at han er citeret for på AVS at sige, at MS strategisk set hellere ser både HD-DVD og Blu-ray dø end at Blu-ray vinder. Deres VC-1 komprimeringscodec er designet til downloads over nettet (lav bitrate), hvilket er en indikation af hvorfor MS gerne ser formatkrigen fortsætte uden en vinder.
Pas i øvrigt på med at tage Amirs udsagn på et offentligt tilgængeligt forum som et reelt grundlag for at vurdere hvorfor MS gør som de gør. Der er gode argumenter for hvorfor de ikke indbygger et HD-DVD drev i 360'eren, ligesom der også kunne findes gode argumenter for at gøre det (specielt set fra Toshibas synspunkt).
notional skrev:
| De kinesiske afspillere har fået en dato i år. De skulle begynde at komme på markedet (USA?) til sommer.
Valgfrihed? Jada. tre forskellige modeller, der alle er underlegne end Toshibas Topmodel. Og flere af dem koster mere og er enten dårligere eller ligeså gode som Toshibas mindste model. Kvalitet frem for kvantitet, sådan har jeg det. |
|
|
Vi kan sidde her som entuisaster og blive enige om at kvalitet er mindst lige så vigtigt som kvantitet. Men jeg vil gætte på at +90% af alle de som idag er hoppet på DVD vognen tænker anderledes og ikke vil være synderligt interesseret i et nyt videoformat der kun har et begrænset titeludbud, sammenlignet med det konkurrerende format eller standard DVD. Efter min mening bliver specielt Disneys no-show på HD-DVD og Warners neutralitet fatale punkter når en masse kloge hoveder engang gør hele regnestykket op og afgører hvorfor formatkrigen fik det udfald den gjorde.
notional skrev:
AV Precision skrev:
lunddal skrev:
|
|
Jeg er enige i at det er mystisk at de ikke har smidt et HD DVD drev i dén (det skyldes formentligt at langt størstedelen af spillemaskinerne nu engang stadig bliver solgt for at bruge dem som spillemaskiner, hvilket også negligerer PS3's impact for Blu-Ray lejren i praksis).
|
|
|
  Skønt at se nogen forstår branchen. (lunddal, jeg har besvaret denne del længere oppe i dette indlæg)
|
|
|
Prøv at undersøge hvad der skete med salget af Blu-ray film da PS/3 blev lanceret i USA og Japan og hvordan trenden ser ud idag... __________________ Truman: "You saw a giant?"
Cooper: "Yes."
Albert: "Any relation to the dwarf?"
|
| Til top |
|
| |
Bruce Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 370
|
| Sendt: 31 Marts 2007 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har indtil videre selv en Toshiba XE1'er. Den er købt af strategiske årsager
- fordi jeg ikke vil vente med HD
- fordi jeg ikke vil købe en regionskodet afspiller, førend jeg ved om den kan gøres regionsfri
- fordi HD-DVD filmene er regionsfri
- fordi de bedste film, for mig, til dato har været på HD-DVD formatet.
Jeg har dog ingen forventninger om, at HD-DVD bliver format sejrer. Der er jeg ikke i tvivl om, at Blu-Ray vinder. Som HD-DVD ejer, håber jeg dog inderligt på, at krigen varer ved mindst et års tid endnu, førend Universal smider håndklædet i ringen. Universal vil alligevel stå som den store vinder og kan sælge deres film to gange.
Alle de tekniske argumentationerne, som er liret af i denne tråd er i mine øjne, ligegyldigt, ligeså priserne på udstyret og regionskodningen. Der er ikke den store forskel i HD kvaliteten på de to formater. Det hele kommer an på anvendt codec, anvendt lydformat og hvorvidt man har behandlet filmtransferet ok. F.eks. stinker 1. udgaven af Fifth Element på Blu-Ray og nu kommer en ny release til sommer, som skulle være langt overlegen.
Det helt store spørgsmål er. Film! Hvilken lejr har flest film, som forbrugerne efterspørger. Her kan man jo benytte sig af IMDB.
Jeg har lavet et lille "eksperiment" pr. 9 marts. Via IMDB udtrak jeg alle film fra de studier, som er eksklusive til et HD format, som har en rating på 7.0 (af 10, en grænse jeg selv plejer at bruge som laveste fællesnævner, når jeg skal finde gode forslag til film) eller derover og har over 1000 stemmer. En generalisering men ikke desto mindre, en rimelig kvalitetsindikator for, hvad vi kan forvente af gode film. Ja, der er distributionsrettigheder, hvor f.eks. Studio Canal i Europa kan udsende film, som i USA er Blu-Ray eksklusive. Men i det store billede, så rykker det ikke på fundamentet, at Blu-Ray lejren har et bagkatalog af film, som trumfer HD-DVD lejren.
Mennesker ser film, ikke tekniske specs. på deres fladskærme!
Liste over HD-DVD film via IMDB
Lister ober Blu-Ray film via IMDB __________________ Setup: JVC HD1, Denon AVR-3806, Toshiba XE1, B&W: 2 x 804S, HTM4S, PV1, 4 x DS6 S3
Nu har Avatar snart solgt 1/3 af Gone With The Winds billetter
|
| Til top |
|
| |
rasmus_bt Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 376
|
| Sendt: 03 April 2007 kl. 17:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
For satan en tråd at komme igennem, men ganske interessant læsning ikke desto mindre!  Personligt har jeg altid svært ved at være tålmodig, når ny elektronik kommer frem i lyset. Ved bare at jeg ikke vil anskaffe mig en HD afspiller endnu, men vil gerne købe de nye film, som så må blive på DVD, men er samtidig træt af at skulle købe skidtet to gange, til når jeg engang køber enten en kombi/HD-DVD/BD-afspiller. Derfor vil det bedste nok være at VENTE med at købe nyt grej lidt endnu og så holde film-indkøbet på et minimum. Derudover er der film i begge lejre, som jeg gerne vil have fingrerne i, så hvis jeg kan vente så lang tid, bliver det en kombi-HD-afspiller der bliver indkøbt og må indtil da "nøjes" med de ordinære DVD udgivelser. ELLER... Hmm... Måske købe en XE1 og en PS3... Så må det sgu være i orden.
|
| Til top |
|
| |
Iron Man Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Juni 2007 kl. 17:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu må det så være 2-0 til Blu-ray.
Som altid så har Warner også valgt, at lave et HD-DVD print af filmen "Blood Diamond" på en Blu-ray BD-50 udgave. Denne filmen er dog længere end normalt og man har derfor nedsat bit-raten for, at tilgodese HD-DVD udgaven. Ja man fristes til, at sige 1-0 til HD-DVD, fordi der er 20GB på Blu-ray skiven som bare er spild.
Gennemsnittet er røget helt ned på ca. 12mbps, brug da pladsen så vi får omkring de 30 på Blu-ray.
Filmen er anmeldt fra flere sider, blandt hometheathrespot som er yderst kompetent og har ordenligt udstyr:
VIDEO:
I had very high expectations going into this move for a number of reasons. First, I had waited to watch it for so long in HD, I expected an “A” list title to receive the “A” list treatment. Second, with a “newer” release I expected an upgrade over the mostly catalog titles that I have been reviewing lately. Unfortunately, I was let down in a big way. The encode is done in a VC-1 1080p presentation, that is extremely starved in the bitrate department, and boy does it show. From the opening scene, compression issues arise in the backgrounds as well as the foreground. At first, I thought it might possible be grain, until I got up from my seat to get about 2 feet away from the screen and I was greeted with what looked to be “mini-macroblocks”, which from my normal seating distance shows up as video noise. I then popped up the bitrate meter on the PS3 and was astounded to see a bitrate of 7.9 Mbps! That is damn low for HD content, and frankly, I’m not surprised that it didn’t look worse! From this point on, I was on the lookout for this type of phenomenon, and it appeared again quite frequently in the presentation in low light situations. In one such case, DiCaprio and Connelly are speaking on the porch of an orphanage, and the camera pans back and forth between the two of them, out of about 5 sequences of each character, the video noise only showed up in one of them! Why were the other 9 OK and the other one it was present? Hard to tell, but I wasn’t that impressed. Unfortunately, that isn’t the only thing that is wrong in the video department. Banding is quite evident in a lot of scenes, specifically in the skyline and in the setting sun. Fine detail is lacking at times, especially in the backgrounds of the forest on the longer shots where instead of seeing individual leaves, you are left with a more DVD like picture of the leaves blending into a green blob. The highlights of the presentation though are the exterior shots, which have a tendency to be very lifelike, especially when there are close-ups of our main characters. Overall, I’m sure that many will enjoy this presentation on smaller displays, but on my 88-inch screen, there was more to dislike than like in this one. There was plenty of space made available on this disc for content since it is a BD50, but I have to wonder if having an uncompressed PCM track and a low bitrate VC-1 encode was the best choice on this one?
|
| Til top |
|
| |
Bruce Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 370
|
| Sendt: 05 Juni 2007 kl. 17:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
King Kong som også er VC1 encoded varer 187 minutter og Blood Diamond 143 minutter. Jeg mener jeg læste, at et PCM spor fyldte ca. 4GB og et tilsvarende TruHD og DTS-HD spor kunne komprimeres til 1.26GB. Dokumentaren der er med om Blood Diamond er 50 minutter lang og er ikke i HD kvalitet som de ekstra 44 minutters King Kong.
Det hænger ikke sammen at skyde skylden for så dårlig et transfer på PCM sporet, ej heller på de 30GB på HD-DVD skiven, når bitraten for King Kongs 187 minutter er langt højere end Blood Diamond.
Det ligner elendigt arbejde fra Warner!
__________________ Setup: JVC HD1, Denon AVR-3806, Toshiba XE1, B&W: 2 x 804S, HTM4S, PV1, 4 x DS6 S3
Nu har Avatar snart solgt 1/3 af Gone With The Winds billetter
|
| Til top |
|
| |
Iron Man Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Juni 2007 kl. 18:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
PCM kan sagtens være der, det vil fylde omkring 5GB.
I mine øjne, er det bare træls, at Blu-ray udgaven altid skal begrænses til HD-DVD udgaven. Selvom bit-raten kunne hæves en smule på HD-DVD, så kunne de have hævet den rigtig meget med Blu-ray 
King Kong hvad har den, omkring 18 mbit, det gør jo så tilgengæld også, at der ikke er plads til et ordenligt loss-less spor.
|
| Til top |
|
| |
Bassøe Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1567
|
| Sendt: 05 Juni 2007 kl. 18:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det viser bare HD-DVDs achilleshæl på nuværende tidspunkt, nemlig den begrænsede plads.
30 GB er bare ikke nok til film der varer 3+ timer hvis man samtidig også skal have et lossless lydspor på, enten TrueHD eller DTS-MA. Enten må man komprimere filmene til ukendelighed eller droppe de avancerede lydspor. Ikke noget let valg og ikke et valg som man burde være nødt til at tage når man skal udgive en film på et Next gen HD format som der skal forestille at være DVD'ens afløser.
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 05 Juni 2007 kl. 18:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad skal vi bruge 1080/24p til, når størstedel af de skærme der er soldt kun er 32"-42" man derved ikke kan se forskel mellerm 720p og 1080p, og når man i EU er ved at nå fra til 720p for HDTV.
720p kunne nok havde ligge på en normal DVD, men nu skal vi havde en ny kamp mellem formater.
Man huske på at HD-DVD næste har to års forspring (og er et færdig format), og Blu-Ray er sendt på market før at det er færdig udviklet, Blu-Ray er på papiret et beder format (og med berder fremtids udsigter, bla. lykkes at lave en 200gb Blu-Ray disk. så i fremtiden er Blu-Ray klar til næste udgave af HD, så som UHD (4K)) end HD-DVD men man har ikke rigtig vist noget i nu.
Der ville nok gå et til to år før at Blu-Ray er helt færdig, så blive det spænde at se hvad HD-DVD finder på, måske meget billige afspille, man HD-DVD har kun en markes andel på 31%.
|
| Til top |
|
| |
wrong Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 3644
|
| Sendt: 05 Juni 2007 kl. 19:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bassøe skrev:
|
Det viser bare HD-DVDs achilleshæl på nuværende tidspunkt, nemlig den begrænsede plads.
30 GB er bare ikke nok til film der varer 3+ timer hvis man samtidig også skal have et lossless lydspor på, enten TrueHD eller DTS-MA. Enten må man komprimere filmene til ukendelighed eller droppe de avancerede lydspor. Ikke noget let valg og ikke et valg som man burde være nødt til at tage når man skal udgive en film på et Next gen HD format som der skal forestille at være DVD'ens afløser.
|
|
|
Hvor mange er reelt istand til, at kunne høre forskel på et lossless lydspor, kontra et "normalt". Så tror jeg det er lettere for folk, at se forskel på billedekvalteten end høre forskel på lyden.
MVH WRONG __________________ Vinyl er hyl!
Skateboarding kicks ass...
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|