Emne: Highend or not?! ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
tubefreak Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 31 Maj 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 673
|
| Sendt: 27 Marts 2007 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Næ en virkelig highend må være en jordbærplukker.
|
| Til top |
|
| |
Lofgren Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juni 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 193
|
| Sendt: 27 Marts 2007 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig:
Jeg mener udelukkende at lyden er interessant. Som jeg også sagde ville jeg ikke gå ind i en diskution om det er prisen mere værd idet det ikke er det tråden handler om. Jeg edr den lykkelige ejer af et lytterum og er derfor ikke tryllebundet til smukke produkter. Jeg mener godt at et produkt med forholdsvis billige enheder kan være high end.... dog er det enormt få som bør kategoriseres som sådan. Jeg mener ikke at et gennemsnitsprodukt som 99,9% er bør kaldes highend.
mvh
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 27 Marts 2007 kl. 22:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er et setup fra en highend-messe: http://www.sakurasystems.com/show/seadsystem.htmlHjertet i Gaincard forstærkeren, er en chip til en halvtredser pr. kanal, og de fuldtoneenheder der sidder i højttalerne, ligger næppe i den dyre ende. Lyden kan dog sagtens være god nok til at konkurrere med messens andre produkter, og prisen er også i den kriminelle ende. Kopier af Gaincard-forstærkeren, hedder Gainclones, og en sådan er f.eks. Zeta forstærkeren, der nu er fjernet fra Faktas hylder. Er det så highend, når det kan konkurrere med resten ? Et godt spørgsmål...
__________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 30 Marts 2007 kl. 01:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan vi komme videre? Trådens emne er interresant  .
|
| Til top |
|
| |
KRIKSTAR Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 408
|
| Sendt: 30 Marts 2007 kl. 01:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmm... dette emne er, som at diskutere længden på elastik!
En ting er dog sikkert!
Der kommer High-End lyd ud af udstødningen på min MC! (antallet af dB er i hvert fald i den høje ende... )
|
| Til top |
|
| |
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 30 Marts 2007 kl. 01:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
KRIKSTAR Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 408
|
| Sendt: 30 Marts 2007 kl. 01:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hov hov ikke fræk! ;-)
Husk: Elastikken kan ikke blot strækkes, den kan strækkes i flere retninger!
- Vælg selv hvilken...
|
| Til top |
|
| |
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 30 Marts 2007 kl. 02:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man må nogle gange gøre noget for at "KIKSTARTE" tråden!
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 30 Marts 2007 kl. 07:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
High-End er hifi'ens formel-1
Der er ingen biler som vinder et formel-1 løb som ikke bevæger sig lige på grændsen af det teknisk mulige.
Sidste års eller sågar måneds bil vinder ingen løb fordi high-end niveauet har flyttet sig.
Det samme i hifi bare langt mere langsomt. Det handler om produkter som bevæger sig på grændsen af det tenisk mulige netop nu ikke igår, ikke sidste år eller.....
Tænk hvis der var lige såmange udviklingskroner til rådighed i hifi som der er i formel-1 hmm......
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 30 Marts 2007 kl. 07:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har set High End anlæg hos både Fona og Merling. De skrev det da på skiltene over deres små anlæg. En anden gang har jeg endda oplevet skiltet "State of the art".
Er SOTA (State of the art) så "bedre" end High End? __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 30 Marts 2007 kl. 08:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
|
Et interessant spørgsmål er, om High End er relateret til lyden eller til konstruktionen?? For at kunne beskrive hvad der er High End, må man først definere nogle kriterier.
Jeg kan finde flere eksempler, på forstærkere hvor man ikke er gået på kompromis med selve konstruktionen. Altså super gode komponenter, kæmpe strømforsyning, tyk forplade osv. Men hvor lyden alligevel er noget så kedelig og kønsløs. I min verden er ML et godt eksempel.
På den anden side kan jeg også nævne forstærkere, hvor man i den grad er gået på kompromis. Kig eks på den gamle NAD3020'er (ja, nu nævner jeg den sgu igen). Man finder næppe ringere transistorer i udgangen, 2N3055   . Kig i en 20 år gammel lab-strømforsyning, de er ofte bestykkede med denne fesne halvleder. Der er billige komponenter hele vejen igennem, monteret på et print af noget nær den ringeste kvalitet jeg har set. Og i øvrigt ligner det noget der er kastet sammen. Skulle jeg sammenligne den teknisk set med en ny ML, ville det være som at sammenligne en 25 år gammel rusten LADA, med en sprit ny Mercedes S-klasse. Alligevel mener jeg helt seriøst, at 3020'eren rent lydmæssigt er langt overlegen på mange parametre, og overall er den langt at foretrække.
Hvilken af disse er så mest High End????
Lad nu være med at lave dette til en diskussion om, hvorvidt 3020'eren er bedre end en ny ML... Der bliver vi aldrig enige. Men antaget at det nu er korrekt, hvilken ville så være mest High End???
|
|
|
Den æder jeg sku - 3020 er nok bare så hi-end i sin helt ægte form. Ingen grund til at pakke noget ind her! __________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 Marts 2007 kl. 08:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
3020'eren er lidt som en GoCart. Fine køreegenskaber, og ikke en masse ekstraudstyr, til at trække ydelsen ned. At man har r*ven lidt tæt på asfalten, må man så leve med.
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Marts 2007 kl. 08:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
aurumcantus skrev:
Ascari skrev:
|
High end er latterligt... Okay 
Jeg mener det meste af mit grej er high end, EEhh, nej det er det ikke, det er metervare måske eltaxerne falder lidt (LIDT?)udenfor, men ikke meget. En hel del |
|
|
Men pointen er jo at du er glad for det, og hvis du er glad er alt jo godt, men highend, nej det har du ikke...
|
|
|
Se her falder kæden af for mig!! Hvorfor kan noget ikke være High End, selvom det er masseproduceret??? Jeg ville kalde en Mercedes S-klasse temmelig High End, og de masseproduceres unægteligt!
Den holdning minder for mig IKKE om High End, men nærmere en eller anden for for snopperi. Hvad nu hvis en producentlavede århundredets forstærker, der gennembankede alt andet uanset pris, og i øvrigt masseproducerede og solgte den til 1999,-. Ville du så ikke kalde det High End?? Og ville du hellere kalde de forstærkere til måske 50.000,- som lydmæssigt var ringere for High End, bare fordi de ikke var masseproducerede???
Jeg synes det er et ret interessant emne. Jeg ser nemlig en meget tydelig tendens i branchen ogikke mindst blandt kunderne, til at High End handler langt mere om snopperi, end det handler om fremragende lyd. Det er ret tydeligt at høj pris, dyre komponenter, overdimensionering og tykke forplader er langt vigtigere i kampen for at opnå High End status. Det er ret tydeligt, at lyden kommer i anden række, når mange skal vurdere om noget er High End.
Igen vil jeg gerne starte debatten om, hvad Highe End relateres til?? Er det relateret til lyden eller konstruktionen, prisen eller andet??? Jeg vil holde på, at High End er stærkt relateret til lyden når vi snakker HiFi. Dertil kan man så som sidebemærkning nævne, at konstruktionen også er High End. Før definitionen er på plads, giver det ikke rigtig mening at starte diskussionen, da vi således sammenligner æbler med bananer.
|
|
|
Du modsiger dig selv søde. Du siger at en S-klasse er hi-end...men der jo ikke mere højteknologisk end så meget andet - tværtimod er S-klassen med ganske gennemprøvede features. Snob-effekten er bestemt tilstede i S-klassen. Skal du absolut bruge samligninger med biler - så ha venligst styr på dine biler Hurtig.
Mvh
__________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Marts 2007 kl. 09:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
senser skrev:
|
Hej Hurtig,
Det er ikke highend at bygge en højttaler som skal bruge en effektblok på 2x400 watt for bare at spille en smule dynamisk. Du kan ikke lave en højttaler med kæmpe impedanssving som bringer forstærkere i knæ og samtidig tro at der er dynamik og detaljer.... det er jo direkte modstridende- Nu forholder det sig sådan at der muligt at købe færdige konstruktioner med diskanter til priser op mod 120000kr i. Det er højttalere som ligger ud over de flestes formåen, men tro mig en lille Dali er IKKE highend op mod sådanne konstruktioner. Det forholder sig blot sådan at vi bor i et dejligt land som hedder Danmark, og her betaler man en masse skat og det medfører så mindre penge til leg. Derfor ser man ikke sådanne konstruktioner herhjemme til salg nogen steder. Derfor definere man alt i DK som highend, Derfor er vi alle glade og det er fint.
Den store forskel på højtallere som DALI VS Wilson er arbejdet som ligger bag, hvilket stadig gør at en DALI 850 ikke er highend. Alt dette er jo blot min ydmyge holdning.
MVH
|
|
|
Nemlig. Der er ok at lave hi-end for netop 1600 kr. Hi-end er det blevet til igennem ingenør-arbejdet. Altså tag en håndfuld halvringe Vifa-enheder og så dem til at spille godt. Dali formår med 850eren at bruge en håndfuld halvringe enheder og får så et mildest sagt en knap så god højttalere ud af det. Det er muligt Dali ikke har styr på hvad højttalere byg går ude på. Der er blot forskellen. Prisen er ikke afgørende......en NAD 3020 koster ikke en krig, men er etableret hi-end. __________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 Marts 2007 kl. 09:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det Peter Snell gjorde ved sin A-model, var et bruge billige enheder, og tilpasse delefiltrene, ved at vikle enkelte viklinger af spolerne, til værdierne matchede enheden perfekt. Her er materialeprisen det mindste af det. Fineren på den model, er jo heller ikke en specialimporteret sjælden type. Jeg vil mene at der findes flere grader af highend. Ved 'state of the art' er både det tekniske og finish i topklasse. Materialeprisen behøver ikke nødvendigvis være høj.
__________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Al Bundy Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 288
|
| Sendt: 30 Marts 2007 kl. 09:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
High-end ...
Hvis det skal give mening så er det toppen - ellers er vi tilbage til den socialdemokratiske drøm at løfte alle over gennemsnittet!
I den teoretiske verden er det naturligvis den bedste lyd - men som Hurtig's kommentarer viser, så er det jo nu engang smag og behag om hvad der er god lyd ... ML eller en gammel NAD. Hermed siger jeg ikke at hurtig har uret - blot at der sikkert er nogen, der måske kunne være uenige.
De fleste konstruktører af high-end udstyr lægger ligesom vi andre større vægt på visse dele af lydgengivelsen, og mindre vægt på andre. Nogle vi gerne have alle detaljer frem, andre er mere interesseret i helheden - måske ikke på bekostning af detaljen ... men så ihvertfald med henblik på at få indpasset detaljen frem for at få den frem i lyset.
Ud fra denne vægtning konstruerer de så deres produkter - hvilket så giver udstyr, der - forhåbenligt - afspejler konstruktørens holdning til hvordan det skal lyde. Jeg køber så produktet, hvis jeg på en eller anden måde kan identificere mig med producentens vægtning af produktets egenskaber.
Hvis man betragter high-end i ovenstående perspektiv - så er det efter min mening, når producenten ud fra ovenstående gør sit yderste - uden hensyn til omkostninger - for at realisere sit bud på hvordan den bedste forstærker, højtaler eller andet kan lyde.
Mange mærker laver ikke high-end - de går aldrig hele linen ud og laver et statement - mens nogle udforderer grænserne gang på gang.
Bundy
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 30 Marts 2007 kl. 10:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bradman skrev:
Hurtig skrev:
aurumcantus skrev:
Ascari skrev:
|
High end er latterligt... Okay 
Jeg mener det meste af mit grej er high end, EEhh, nej det er det ikke, det er metervare måske eltaxerne falder lidt (LIDT?)udenfor, men ikke meget. En hel del |
|
|
Men pointen er jo at du er glad for det, og hvis du er glad er alt jo godt, men highend, nej det har du ikke...
|
|
|
Se her falder kæden af for mig!! Hvorfor kan noget ikke være High End, selvom det er masseproduceret??? Jeg ville kalde en Mercedes S-klasse temmelig High End, og de masseproduceres unægteligt!
Den holdning minder for mig IKKE om High End, men nærmere en eller anden for for snopperi. Hvad nu hvis en producentlavede århundredets forstærker, der gennembankede alt andet uanset pris, og i øvrigt masseproducerede og solgte den til 1999,-. Ville du så ikke kalde det High End?? Og ville du hellere kalde de forstærkere til måske 50.000,- som lydmæssigt var ringere for High End, bare fordi de ikke var masseproducerede???
Jeg synes det er et ret interessant emne. Jeg ser nemlig en meget tydelig tendens i branchen ogikke mindst blandt kunderne, til at High End handler langt mere om snopperi, end det handler om fremragende lyd. Det er ret tydeligt at høj pris, dyre komponenter, overdimensionering og tykke forplader er langt vigtigere i kampen for at opnå High End status. Det er ret tydeligt, at lyden kommer i anden række, når mange skal vurdere om noget er High End.
Igen vil jeg gerne starte debatten om, hvad Highe End relateres til?? Er det relateret til lyden eller konstruktionen, prisen eller andet??? Jeg vil holde på, at High End er stærkt relateret til lyden når vi snakker HiFi. Dertil kan man så som sidebemærkning nævne, at konstruktionen også er High End. Før definitionen er på plads, giver det ikke rigtig mening at starte diskussionen, da vi således sammenligner æbler med bananer.
|
|
|
Du modsiger dig selv søde. Du siger at en S-klasse er hi-end...men der jo ikke mere højteknologisk end så meget andet - tværtimod er S-klassen med ganske gennemprøvede features. Snob-effekten er bestemt tilstede i S-klassen. Skal du absolut bruge samligninger med biler - så ha venligst styr på dine biler Hurtig.
Mvh
|
|
|
Her er jeg helt uenig! Hvem er det der siger, at noget ikke kan være High End, hvis det er baseret på gennemprøvet teknologi??? Denne tankegang slår med et slag benene væk under de etablerede High End mærker, som eks ML, Classe, Gryphon osv. Hvis du ser på forstærkere fra disse firmaer, er de generelt bygget efter gamle velkendte prinipper. Eneste forstærkerteknologi der ikke er gennemprøvet, er nærmest klasse-D. Men det gør da ikke klasse-D til High End!
High End kan sagtens være gennemprøvet. Jeg vil gå så vidt at sige, at det nærmest er et krav fra min side. Ellers er teknologien ikke altid under 100% kontrol, og det er igen et krav fra min side.
Jeg vil i øvrigt ikke ubetinget kalde en formel-1 bil for High End. Den er KUN lavet til at køre hurtigt. Kig så på et par Cerwin Vega højtalere... De er lavet til at spille højt... De spiller højere end det meste på HiFi markedet... Men vil du kalde dem High End???
Man skal passe på med at give High End stemplet til produkter der kun har gode egenskaber på et enkelt punkt. En Mercedes S-klasse har fremragende køreegenskaber, den er komforatbel, kører hurtigt, har alt hvad hjertet begærer af udstyr, er bygget i top-kvalitet osv. Det gør den i min verden til noget nær High End. En formel-1 bil der kan køre hurtigt, men har elendig komfort, ingen udstyr og skal hovedrenoveres efter et par timers kørsel, er i min verden ikke High End. Her har man bare dyrket et par få egenskaber i form af eks hastighed. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 Marts 2007 kl. 11:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan noget være highend hvis det kun er godt på enkelte punkter ? Et interessant spørgsmål.  (jeg mener ja) Formel 1 bilen, anses måske af nogen, for highend, selvom motoren højest kan holde et løb eller to, og så må kasseres. Visse højttalere er eminente på et enkelt punkt eller to, som for den enkelte, er vigtigst. På den konto er Cerwin Vega faktisk highend (har selv ejet et sæt). Små fuldtoner, der er eminente på perspektiv og dynamik, kan fejle på andre områder - opløsning i toppen f.eks. Den gamle 3020'er kan fejle fælt på højre/venstre konsistens, med et tåget resultat i perspektivet som resultat, med mindre man har et eksklusivt eksemplar, hvor højre og venstre kanal spiller helt ens. Vi er i småtingsafdelingen, men den slags der er vigtigt, hvis highend-stemplet skal på. Mange dyre highend-højttalere har problemer med at holde højre og venstre kanal tæt på samme tolerancer. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
amorte Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 328
|
| Sendt: 30 Marts 2007 kl. 11:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Milu skrev:
Ascari skrev:
|
High end er latterligt...
Det eneste der betyder noget er hvor man kan få det der lyder bedst billigst. Så er jeg i grunden ligeglad med hvad folk kalder high end. Jeg mener det meste af mit grej er high end, måske eltaxerne falder lidt udenfor, men ikke meget. Hvem mener ikke Dali 850 er high end?
Mvh. Ascari
|
|
|
Det gør jeg ikke. EDIT: Ikke engang i nærheden.
Mvh. |
|
|
Det gør jeg heller ikke. Slet ikke...
mvh
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 4050
|
| Sendt: 30 Marts 2007 kl. 12:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes desværre at tråden er løbet lidt af sporet.. I alle tilfælde kan jeg ikke helt følge med længere og da det er mig som har oprettet tråden, tillader jeg mig at komme med MIN definition af hvad High end KUNNE være. I min verden handler det hverken om mærket eller om det er en "metervare" og bestemt ikke NØDVENDIGVIS om prisen på produktet. For mig og det skulle jeg måske have konkreticeret lidt, så handler det om et produkt som spiller "bedst" og som i denne omgang om er "musik produkter" som er et "must have" for dem som går op i det med lyden og som har råd... Engang imellem kan man godt finde et "billigt" produkt som spiller fantastisk, synes jeg. Så derfor BEHØVER det i min verden ikke have noget med prisen at gøre, omend det ofte hænger sammen, selvom guld efter min mening også kan købes for dyrt.
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|