Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 17:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Highend or not?! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 30 Marts 2007 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

@ Rattenhuset:
Se her er jeg ret enig!!
Desværre er branchen kørt af sporet, fordi nogen har formået at bilde folk ind, at god lyd handler om tykke frontplader og høje priser.
Desværre fokuserer de såkaldte High End producenter efter min bedste overbevisning alt for meget på at imponere øjet og fortælle historier, end på at udvikle vellydende produkter. Og så længe forbrugerne æder det råt, sker der næppe nogen ændring.
Der er ikke specielt dyrt at lave tykke forplader, store elektrolytter, stor ringkerne osv... Men det kan sælges dyrt til naive Hifi købere.

Kunsten er at lave noget billigt der performer godt. Det kræver både hjerne, tid, entusiasme, mere tid, mere tid mere tid og så endnu mere tid. Når først konstruktionen er i orden, er den til gengæld billig at masseproducere, og kan sælges billigt.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 30 Marts 2007 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

En af de hifi-vaner jeg gerne ser begravet, og som er med til at gøre highend dyrt, er de 43cm's bredde, som mange apparater unødigt har.

Sony laver faktisk minianlæg der bør konkurrere med de bredere apparater, men måske glemmes lidt, og ikke tages alvorligt.

Synd.

Audio Note har brudt de 43cm, som standard, og flere bør gøre det.

EDIT: Jeg mener også at det gælder om at få begravet de ting, der engang var highend, men ikke er det mere, når den almindelige hifi fra nutiden, har overgået ydelsen.

Al Bundy
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 30 Marts 2007 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Hurtig,

Jeg vil være tilbøjelig til at give dig ret. Nu vil jeg så sige, at det meste der kaldes High-end er alm. udstyr pakket ned i dyre kabinetter!

Det er noget vås at kalde et stykke udstyr for high-end, blot fordi det lyder godt. Derimod kan high-end godt lyde elendigt - ihvertfald i mine ører. NAD er et godt eksempel - de har ramt den lige i r.... ved nogle lejligheder, men har altid gjort en dyd ud af at det var diskret (grimt) og var billigt (ikke brugt unødige penge). Hvorfor skal man så udnævne det til high-end, når det er præcist det modsatte NAD stræbte efter. Hvad de gør idag ved jeg ikke ... måske ved de det ikke selv.

Krell startede som High-end - stort set den eneste forstærker der dengang kunne levere strøm nok til dræber båndhøjttalerne. Det var tungt - dyrt ... og (grimt).

Idag leverer Krell alt fra de små blik-æsker (som efter sigende skulle lyde fint) til det nye top sæt Evolution One og Two. Det første er efter min mening ikke high-end - det sidste er vel, og så er spørgsmålet om man indregner Evolution 900 i high-end ... for det er jo ikke det Krell selv mener er toppen af poppen!

Bundy 

Til top Vis Al Bundy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Al Bundy

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 Marts 2007 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige sendt den gamle Musical Fidelity A1 på pension:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=51535

Håber ikke der er for mange, der har sentimentale følelser over den.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 30 Marts 2007 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

High end begrebet er desværre blevet seriøst inflateret gennem de senere år.
Egentlig burde man finde på et nyt begreb og definere det fra begyndelsen.

Så kunne vi blive fri for alt det underdimensionerede "high end" udstyr, der kun hører hjemme i high end pga. prisen.

Det ville til gengæld få udbuddet af "high end" til at skrumpe ind til næsten ingenting.

Men så ville det altså til gengæld også være rigtigt attraktivt at anstrenge sig ud over det vanlige for at komme med i det gode selskab.
Lige nu bliver man på trods af ekstremt lange udviklingsperioder og omkostninger slået i hartkorn med klamphuggere, der kun kan hitte ud af at øge elektrolytkapaciteten i strømforsyningen på en i forvejen mere eller mindre vellykket konstruktion.

Det kunne være fortræffeligt, at der kom en i praksis defineret "nørd faktor"
Så kunne markedsføringsafdelingerne slappe af igen, idet "nothing but the real thing counts".

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 Marts 2007 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

Det er en uheldig tendens, at eks enhverCD-afspiller over 25.000,- automatisk udnævnes til High End, uanset om så de er baseret på billige drev, der også findes i maskiner i Bilka-prisklassen. Det handler ikke længere om at lave et særdeles velkonstrueret stykke audio-udstyr for at få High End stemplet. Det handler i større grad om at lave lækker finish til tilpas høj pris. Så kommer High End stemplet automatisk.
Jeg er naturligvis modtagelig overfor eksempler på det modsatte, hvis nogen skulle mene noget andet.

plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 30 Marts 2007 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Det har da ikke noget med om drevet i en Bilka CD og drevet i en Audio Research CD-3 måske er de samme - det har med alle de ting, der er udenom, komponenter og sammensætningen af samme der gør det. Det har også meget med timepris at gøre, en dansk, amerikansk, engelsk konstruktør / håndværker har en væstentlig højere løn end en kineser / inder...

En high-end konstruktion er frugten af en enkelt eller få menneskers filosofier og samarbejde indenfor lydgengivelse, intens lytning til diverse kompnenter og deres indbyrdes samspil. Og så er det i øvrigt mestendels rigtig godt - og tidskrævende - håndarbejde. Jeg er overbevist om at alt highend er fremstillet med kærlighed og overbevisning om at det er det ypperligste, lydmæssigt, man kan frembringe.

Et masseproduceret japansk/kinesisk produkt skal sælges i enorme mængder til så billig en pris som muligt. Der er man nødt til at gå på kompromis.

Der var en, der sammenlignede en Mercedes S500 /S600 med en Lada (eller lign) - en Mercedes S-klasse er ikke masseproduceret - jo de er fremstillet på et samlebånd, men der ryger ikke flere hundrede af det bånd om dagen - det før der fx hos Toyota. S-klasse Mercedeserne gennemgår flere hundrede kvalitetscheck og man ved nøjagtig hvem, der har skruet hvad på hvad - det gør man med garanti ikke hos Toyota.

Til top Vis plafitracer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af plafitracer

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 Marts 2007 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

Der findes gode og dårlige drev.
De dårlige hører kort og godt ikke hjemme i dyrt grej, men er der tit alligevel.
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007
Sendt: 30 Marts 2007 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

Enig, og jeg tvivler på at ARC ville bruge et dårligt drev - men en ting er sikkert, de fremstiller ikke drevene selv, men køber et par hundrede eller fem fra enten Sony, Phillips eller hvem af dem, der lige har det bedste den måned...
Til top Vis plafitracer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af plafitracer

copman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 Marts 2007 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:
Det er en uheldig tendens, at eks enhverCD-afspiller over 25.000,- automatisk udnævnes til High End, uanset om så de er baseret på billige drev, der også findes i maskiner i Bilka-prisklassen. Det handler ikke længere om at lave et særdeles velkonstrueret stykke audio-udstyr for at få High End stemplet. Det handler i større grad om at lave lækker finish til tilpas høj pris. Så kommer High End stemplet automatisk.
Jeg er naturligvis modtagelig overfor eksempler på det modsatte, hvis nogen skulle mene noget andet.

ENIG IGEN...Der er for meget hip-hop jeg-er-den-rigeste-og-fedeste-neger-bling-bling over denne branche. Vel nok et udtryk for tidens forbrugsfest med udgangspunkt i friværdierne.......

Til top Vis copman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af copman

copman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Marts 2007 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

En kendt mand udtrykte sig således: E=MC´2. Alt er relativt.

Er du glad for det du lytter til og gør det dig tilfreds?? OK, så .... andres meninger.

Denne hobby og/eller branche er noget af det mest subjektive, der findes. Husk det nu!!!

copman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Marts 2007 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

Spørgsmål: Hvorfor vælter der en masse importører frem af alle mulige hifi mærker??

Svar: Der er store penge at tjene med den rigtige markedsføring bag, mest af alt gælder det om at appellere til følelserne, kvalitetsbevidstheden samt snob-faktoren. Netop i denne tid, hvor kronerne sidder løst popper nye entreprenører frem og lugter en fortjeneste: Dine sparepenge!!

Her gælder det om ikke at lade sig forlede til at tro at dyrest er lig med bedst. Desværre sælges selv Kina-grej med en fed fortjeneste, for set i relation (hil dig Einstein) til "mærkevarer" er det alligevel billigt!!! (Jeg bliver nødt til at fyre én til af: "The Worlds A Stage and Each Must Play a Part").

Pas på dine kroner og brug hørebøfferne.. God nat og sov godt

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 Marts 2007 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

plafitracer skrev:

Det har da ikke noget med om drevet i en Bilka CD og drevet i en Audio Research CD-3 måske er de samme - det har med alle de ting, der er udenom, komponenter og sammensætningen af samme der gør det. Det har også meget med timepris at gøre, en dansk, amerikansk, engelsk konstruktør / håndværker har en væstentlig højere løn end en kineser / inder...

En high-end konstruktion er frugten af en enkelt eller få menneskers filosofier og samarbejde indenfor lydgengivelse, intens lytning til diverse kompnenter og deres indbyrdes samspil. Og så er det i øvrigt mestendels rigtig godt - og tidskrævende - håndarbejde. Jeg er overbevist om at alt highend er fremstillet med kærlighed og overbevisning om at det er det ypperligste, lydmæssigt, man kan frembringe.

Et masseproduceret japansk/kinesisk produkt skal sælges i enorme mængder til så billig en pris som muligt. Der er man nødt til at gå på kompromis.

Der var en, der sammenlignede en Mercedes S500 /S600 med en Lada (eller lign) - en Mercedes S-klasse er ikke masseproduceret - jo de er fremstillet på et samlebånd, men der ryger ikke flere hundrede af det bånd om dagen - det før der fx hos Toyota. S-klasse Mercedeserne gennemgår flere hundrede kvalitetscheck og man ved nøjagtig hvem, der har skruet hvad på hvad - det gør man med garanti ikke hos Toyota.

Nu har vi årevis hørt om folk der har opnået kæmpe forbedrelser ved at købe en endnu bedre drev med endnu tykkere godstykkelse. Pludselig finder branchen ud af, at man bare kan sælge billige drev i fin indpakning, og så køber folk det alligevel dyrt.... Men helt ærligt.... Kan du ikke se at det lidt er at devaluere sin egen entusiasme... Pludselig er et billigt drev rigeligt fint, hvis bare det påståes at det er indstillet helt optimalt. Bla bla bla.....
Hvis man kender lidt til elektronikbranchen vil man vide, at små firmaer der producerer i små styktal ofte kæmper med at få sine produkter til at køre stabilt, fordi man simpelthen ikke er store nok til at kunne gennemarbejde og gennemteste produkterne godt nok.

Når et lille nyt "entusiast" firma med et par udviklere så skal lave en CD-afspiller baseret på eks et billigt CD-drev, hvor god tror du så deres styreelektronik er?? Mit kendskab til branchen siger mig, at det største problem er i det hele taget at få lavet noget der er stabilt.
Man skal være usansynlig naiv, hvis man tror et sådant lille firma er bedre til at lave eks styreelektronikken til et billigt SONY-drev end SONY selv er.

Det du betaler for er, at produktet ikke er masseproduceret, og derfor er unødig dyr at producere, samt at der ikke er så mange enheder at dele udviklingsomkostningerne ud på.

Hvis et lille puristfirma skulle udvikle en CD-afspiller i klasse med en SONY til 500,- ville de sikkert skulle sælge den for 15-20.000,- for at det kunne løbe rundt, ganske enkelt fordi styktallet er lavt.
Og det er nok reelt det man betaler mest for hos mange af de nye smarte puristfirmaer.
Oveni hatten får man så et produkt der lige netop er blevet stabilt nok til at kunne sælges.

Igen... At tro at et lille firma med et par udviklere, er i stand til at udvikle en bedre styring af eks et SONY drev end SONY selv, er ekstremt naivt. Men det er også netop naivitet der efter min bedste overbevisning styrer det meste salg i den dyre ende pt.

High End er kørt totalt af sporet, og er i dag mere et spørgsmål om at sælge en forestilling om at noget er godt på baggrund af lækkert design, end det er at sælge god lyd.
Vis mig eks en ny CD-afspiller i 25.000,- klassen, med et drev der er lige sæ lækkert som eks en SONY CDP-X505ES (ca. 10.000) eller en TEAX VRDS10SE (7.000,-). Nej.... det findes ikke vel. Men man kan finde masser af plastic drev, dem som alle entusiaster for år tilbage svinede til... Nu er de kommet ind i lækre alukabinetter, og så er de pludselig super gode.

copman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Marts 2007 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Hej Hurtig

Enig. Men det kunne også være en erkendelse af at godstykkelse ikke er lig med god lyd. Det er nærmere en god dac og et godt analogfilter, som gør det.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 Marts 2007 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

@Hurtig

Det er klart, at de parametre der er de vigtige for kvaliteten, kun er vigtige, så længe stumperne kan skaffes.

Når de udgår, er det pludselig noget andet der er vigtigt.

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Sendt: 31 Marts 2007 kl. 01:34 | IP-adresse registreret  

High-End kan være en spånplade bestykket med de rigtige komponenter! Og her mine herrer -mener jeg IKKE spånskruer, eller en 3020 krænget ud af sit kabinet
Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2007 kl. 01:39 | IP-adresse registreret  

Hr. Hurtig skrev:

Kunsten er at lave noget billigt der performer godt. Det kræver både hjerne, tid, entusiasme, mere tid, mere tid mere tid og så endnu mere tid. Når først konstruktionen er i orden, er den til gengæld billig at masseproducere, og kan sælges billigt.

[/QUOTE]  Hvis du kender nogen/nogle der kan det, - og gør det - altså fører det ud i livet, synes jeg du bør oplyse en producent eller 2

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006
Sendt: 31 Marts 2007 kl. 01:39 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

En af de hifi-vaner jeg gerne ser begravet, og som er med til at gøre highend dyrt, er de 43cm's bredde, som mange apparater unødigt har.Sony laver faktisk minianlæg der bør konkurrere med de bredere apparater, men måske glemmes lidt, og ikke tages alvorligt.Synd. Audio Note har brudt de 43cm, som standard, og flere bør gøre det.EDIT: Jeg mener også at det gælder om at få <span style="text-decoration: underline;">begravet</span> de ting, der <span style="font-style: italic;">engang</span> var highend, men ikke er det mere, når den almindelige hifi fra nutiden, har overgået ydelsen.

Enig.Min Tandberg TR2075'er er ikke 43 cm,ej heller 44 cm, men 51,5 cm    

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2007 kl. 01:49 | IP-adresse registreret  

Tante Berg skrev:
Spencer skrev:

En af de hifi-vaner jeg gerne ser begravet, og som er med til at gøre highend dyrt, er de 43cm's bredde, som mange apparater unødigt har.Sony laver faktisk minianlæg der bør konkurrere med de bredere apparater, men måske glemmes lidt, og ikke tages alvorligt.Synd. Audio Note har brudt de 43cm, som standard, og flere bør gøre det.EDIT: Jeg mener også at det gælder om at få <span style="text-decoration: underline;">begravet</span> de ting, der <span style="font-style: italic;">engang</span> var highend, men ikke er det mere, når den almindelige hifi fra nutiden, har overgået ydelsen.

Enig.Min Tandberg TR2075'er er ikke 43 cm,ej heller 44 cm, men 51,5 cm    

Og?

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 31 Marts 2007 kl. 02:14 | IP-adresse registreret  

Ja det er helt klart størrelsen på forpladen der bestemmer performence. High End or Snot??
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes