Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 02:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: forskel på kabler ..??? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Tusindfryd
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 21 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 29 Marts 2007 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Du har fat i noget der. Sådan lampeledning er vist ofte lavet af genbrugskobber og betydeligt mindre rent, som jo vil sige mangel på ledeevne....men det gør jo bare ikke billigt kabel dårligt hvis det er lavet fornuftigt. Skiftede engang fra Taralabs til et billigt datakabel som var en himmel til forskel på....Idag vil jeg hellere bruge flere tynde multicore ledninger end kolosale bundter dyrt kabel. Men omvendt har jeg da hørt tyndt og dyrt kabel som slår alt andet som til og med var af multimateriale, altså sølv-kobber blanding samt noget flydende leder også....
Til top Vis Tusindfryd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tusindfryd

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 29 Marts 2007 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

Selve ledeevnen i kablet har med stor sandsynlighed ikke så meget med kvaliteten at gøre. De fleste højttalere har en seriespole på bassen med typisk 0.2 - 0.7 ohms modstand og rigtigt mange meter kobbertråd. Det er nok nærmere kapasiteter, induktans og hvirvelstrømstab der spiller ind som afgørende faktorer.

Hilsner,

Karsten

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 April 2007 kl. 01:06 | IP-adresse registreret  

mange tak alle sammen

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 April 2007 kl. 01:22 | IP-adresse registreret  

Absolut beginners har vi alle været engang så man må tilgive.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 03 April 2007 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Der er bestemt stor forskel på kabler og det gælder også til højttaler. Kvadrat er en ting der påvirker lyden. Stort kvadrat giver bedre hug i bassen, har jeg observeret. Men det gælder selvfølgelig, at de andre ting også er optimeret.

hi-sonny-fi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 September 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 April 2007 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

Jeg kan godt høre forskel. bare synd mine øre ikke er enige  
Til top Vis hi-sonny-fi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hi-sonny-fi

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 April 2007 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Bare synd du skal prøve at ødelægge det for hos andre og med dit opsæt kan jeg nu godt forstå du ikke kan høre forskel, prøv at finde en anden hobby.

hi-sonny-fi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 April 2007 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Diamagnetic skrev:
Bare synd du skal prøve at ødelægge det for hos andre og med dit opsæt kan jeg nu godt forstå du ikke kan høre forskel, prøv at finde en anden hobby.

Er det mig du hentyder til?

For så vil jeg lige fortælle dig at mit indlæg kun var en sjov bemærkning og intet andet. Og uanset hvad vil det da aldrig kunne ødelægge det for andre.

Aner du overhovedet hvilket anlæg jeg PT sidder og lytter på? For hvis du tror det er Cerwin Vega så kan du godt klappe gælderne i.
Og havde det været Cerwin Vega så kunne det da være det samme for der er plads til alle her inde uanset anlæg.

Og hvis du gerne vil vide hvad min holdning er til kabler er så er den. DER KAN GODT HØRES FORSKEL.

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 03 April 2007 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Hi-Sonny-Fi skrev:

Fint nok hvis du har den holdning men pas på med at have en for fastlåst mening, hvor ville det være let hvis verden var sort/hvid. 

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

hi-sonny-fi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 April 2007 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

JRGW skrev:

Hi-Sonny-Fi skrev:

Fint nok hvis du har den holdning men pas på med at have en for fastlåst mening, hvor ville det være let hvis verden var sort/hvid. 

Læs overstående Nogle af os der har været her inde noget længere tid kan sikkert huske citatet som jeg dog ikke lige kan huske hvem det var der kom med.

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 April 2007 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Ok så var det en sjov bemærkning og jeg troede faktisk du havde Cerwin Vega. Trækker det store skyts tilbage---våbenhvile.

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 03 April 2007 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Emnet er af en karakter som kan dele vandene i den grad det kan vist siges at der er hårdnakkede tilhængere af begge synspunkter herinde.

Spørgsmålet kan vel ikke besvares helt entydig det afhænger vel af sammenhængen det sættes ind i og og ørene der lytter vi lytter sikkert ikke ens og tillægger måske ikke tingene samme betydning.

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

hi-sonny-fi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 April 2007 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Diamagnetic skrev:
Ok så var det en sjov bemærkning og jeg troede faktisk du havde Cerwin Vega. Trækker det store skyts tilbage---våbenhvile.

Jeg har også Cerwin Vega men når der skal høres "god musik" så bliver det blæst ud af et sæt Eltax højttalere af højeste High End klasse

EDIT: Endnu en dårlig joke fra mig. Højttalerene hedder Dali Menuet II

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 03 April 2007 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

dennis nordjyll
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 Februar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 03 April 2007 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:

De 0,75 kvadrat jo bare noget der står i højspændings reglementet (uden at kende det specielt godt) Men den kvadrat er jo egentlig bare worst case at den kun kan klare de 2300w. I langt de fleste tilfælde er leder materialet nok af en kvalitet, som kan klare betydeligt mere!

Se evt. http://en.wikipedia.org/wiki/Resistivity#Table_of_resistivit ies for ledeevne. Men som sagt tidligere, så er lampeledning nok af en sølle kobber kvalitet, så du kan nok trække en hel del fra disse tal. Men de viser de teoretiske tal for ledeevnen for det helt rene materiale (som nok er umuligt at opnå i praksis. Audio branchen har vist i de bedste tilfælde opnået six nines, altså 99,999999% rent kobber i kommercielle produkter).

Jeg har ellers lært her inde at almindelig installations-kabel Osse er 99,99... rent iltfri kobber. Det laves ikke dårligere af de store kabelproducenter. Når så et HiFi-kabel mærke skriver, at deres billige kabel er med 99,97, det lidt bedre 99,98, og det bedste 99,999999 er det woodo som der er så meget af i kabel brancen.
PVCèn vil jeg give dig ret i kan farve lyden. Der er folk her inde der har skrællet installations kabelets isolering af og givet det en ny strømpe isolering på et 2,5kv kobber.

Jeg har selv sølvbelagte kabler liggende i skuffen. De var simpelt hen for skarpe i mit nuværende setup. Men hvem ved om man en dag får noget med rør i.
Så lige nu har jeg installationskabel med 5 ledere ix2,5mm kobber. Bruger så de 4 som biwire. den 5 jordledning ved jeg sku ikke om jeg skulle prøve at jorde. Det skulle efter sigende godt kunne påvirke det enten negativt eller posetivt alt efter setup.

SVS PB 12-plus sub.
CAV A12 Hybrid forstærker
CAV Fi II gulvhøjttalere
Til top Vis dennis nordjyll's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dennis nordjyll

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 April 2007 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Hi-Sonny-Fi skrev:

Diamagnetic skrev:

Jeg har også Cerwin Vega men når der skal høres "god musik" så bliver det blæst ud af et sæt Eltax højttalere af højeste High End klasse

EDIT: Endnu en dårlig joke fra mig. Højttalerene hedder Dali Menuet II

Ja jeg var squ lige ved at hidse mig op igen ----må ud og have en extra blodtrykspille.

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Sendt: 04 April 2007 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

dennis nordjyll skrev:
micma18 skrev:

De 0,75 kvadrat jo bare noget der står i højspændings reglementet (uden at kende det specielt godt) Men den kvadrat er jo egentlig bare worst case at den kun kan klare de 2300w. I langt de fleste tilfælde er leder materialet nok af en kvalitet, som kan klare betydeligt mere!

Se evt. http://en.wikipedia.org/wiki/Resistivity#Table_of_resistivit ies for ledeevne. Men som sagt tidligere, så er lampeledning nok af en sølle kobber kvalitet, så du kan nok trække en hel del fra disse tal. Men de viser de teoretiske tal for ledeevnen for det helt rene materiale (som nok er umuligt at opnå i praksis. Audio branchen har vist i de bedste tilfælde opnået six nines, altså 99,999999% rent kobber i kommercielle produkter).

Jeg har ellers lært her inde at almindelig installations-kabel Osse er 99,99... rent iltfri kobber. Det laves ikke dårligere af de store kabelproducenter. Når så et HiFi-kabel mærke skriver, at deres billige kabel er med 99,97, det lidt bedre 99,98, og det bedste 99,999999 er det woodo som der er så meget af i kabel brancen.
PVCèn vil jeg give dig ret i kan farve lyden. Der er folk her inde der har skrællet installations kabelets isolering af og givet det en ny strømpe isolering på et 2,5kv kobber.

Jeg har selv sølvbelagte kabler liggende i skuffen. De var simpelt hen for skarpe i mit nuværende setup. Men hvem ved om man en dag får noget med rør i.
Så lige nu har jeg installationskabel med 5 ledere ix2,5mm kobber. Bruger så de 4 som biwire. den 5 jordledning ved jeg sku ikke om jeg skulle prøve at jorde. Det skulle efter sigende godt kunne påvirke det enten negativt eller posetivt alt efter setup.

Jeg kender ikke renheden af installations kabel, men den kan jo være meget forskellig fra type til type... Men jeg har da set ledere der ikke engang havde en rigtig kobber farve, og var så stive, så det umuligt har kunne være en store procentdel kobber, der var lederen?

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes