| Forfatter |
|
Tusindfryd Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 21 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 102
|
| Sendt: 29 Marts 2007 kl. 20:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har fat i noget der. Sådan lampeledning er vist ofte lavet af genbrugskobber og betydeligt mindre rent, som jo vil sige mangel på ledeevne....men det gør jo bare ikke billigt kabel dårligt hvis det er lavet fornuftigt. Skiftede engang fra Taralabs til et billigt datakabel som var en himmel til forskel på....Idag vil jeg hellere bruge flere tynde multicore ledninger end kolosale bundter dyrt kabel. Men omvendt har jeg da hørt tyndt og dyrt kabel som slår alt andet som til og med var af multimateriale, altså sølv-kobber blanding samt noget flydende leder også....
|
| Til top |
|
| |
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
| Sendt: 29 Marts 2007 kl. 20:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selve ledeevnen i kablet har med stor sandsynlighed ikke så meget med kvaliteten at gøre. De fleste højttalere har en seriespole på bassen med typisk 0.2 - 0.7 ohms modstand og rigtigt mange meter kobbertråd. Det er nok nærmere kapasiteter, induktans og hvirvelstrømstab der spiller ind som afgørende faktorer.
Hilsner,
Karsten __________________ www.studiosound.dk
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
| Sendt: 01 April 2007 kl. 01:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
mange tak alle sammen
__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
| Til top |
|
| |
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 01 April 2007 kl. 01:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Absolut beginners har vi alle været engang så man må tilgive.
|
| Til top |
|
| |
Sven Palvig Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 805
|
| Sendt: 03 April 2007 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er bestemt stor forskel på kabler og det gælder også til højttaler. Kvadrat er en ting der påvirker lyden. Stort kvadrat giver bedre hug i bassen, har jeg observeret. Men det gælder selvfølgelig, at de andre ting også er optimeret.
__________________ Mvh. Sven
|
| Til top |
|
| |
hi-sonny-fi Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 September 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1886
|
| Sendt: 03 April 2007 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan godt høre forskel. bare synd mine øre ikke er enige
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 April 2007 kl. 20:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bare synd du skal prøve at ødelægge det for hos andre og med dit opsæt kan jeg nu godt forstå du ikke kan høre forskel, prøv at finde en anden hobby.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 April 2007 kl. 20:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
| Bare synd du skal prøve at ødelægge det for hos andre og med dit opsæt kan jeg nu godt forstå du ikke kan høre forskel, prøv at finde en anden hobby. |
|
|
Er det mig du hentyder til? 
For så vil jeg lige fortælle dig at mit indlæg kun var en sjov bemærkning og intet andet. Og uanset hvad vil det da aldrig kunne ødelægge det for andre.
Aner du overhovedet hvilket anlæg jeg PT sidder og lytter på? For hvis du tror det er Cerwin Vega så kan du godt klappe gælderne i. Og havde det været Cerwin Vega så kunne det da være det samme for der er plads til alle her inde uanset anlæg.
Og hvis du gerne vil vide hvad min holdning er til kabler er så er den. DER KAN GODT HØRES FORSKEL.
|
| Til top |
|
| |
JRGW Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
| Sendt: 03 April 2007 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hi-Sonny-Fi skrev:
Jeg kan godt høre forskel. bare synd mine øre ikke er enige  |
|
|
Fint nok hvis du har den holdning men pas på med at have en for fastlåst mening, hvor ville det være let hvis verden var sort/hvid. __________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 April 2007 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
JRGW skrev:
Hi-Sonny-Fi skrev:
Jeg kan godt høre forskel. bare synd mine øre ikke er enige  |
|
|
Fint nok hvis du har den holdning men pas på med at have en for fastlåst mening, hvor ville det være let hvis verden var sort/hvid.
|
|
|
Læs overstående Nogle af os der har været her inde noget længere tid kan sikkert huske citatet som jeg dog ikke lige kan huske hvem det var der kom med.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 April 2007 kl. 21:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok så var det en sjov bemærkning og jeg troede faktisk du havde Cerwin Vega. Trækker det store skyts tilbage---våbenhvile.
|
| Til top |
|
| |
JRGW Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
| Sendt: 03 April 2007 kl. 21:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Emnet er af en karakter som kan dele vandene i den grad det kan vist siges at der er hårdnakkede tilhængere af begge synspunkter herinde.
Spørgsmålet kan vel ikke besvares helt entydig det afhænger vel af sammenhængen det sættes ind i og og ørene der lytter vi lytter sikkert ikke ens og tillægger måske ikke tingene samme betydning. __________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 April 2007 kl. 21:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
| Ok så var det en sjov bemærkning og jeg troede faktisk du havde Cerwin Vega. Trækker det store skyts tilbage---våbenhvile. |
|
|
Jeg har også Cerwin Vega men når der skal høres "god musik" så bliver det blæst ud af et sæt Eltax højttalere af højeste High End klasse
EDIT: Endnu en dårlig joke fra mig. Højttalerene hedder Dali Menuet II
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 03 April 2007 kl. 21:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
dennis nordjyll Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 Februar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 174
|
| Sendt: 03 April 2007 kl. 21:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
micma18 skrev:
De 0,75 kvadrat jo bare noget der står i højspændings reglementet (uden at kende det specielt godt) Men den kvadrat er jo egentlig bare worst case at den kun kan klare de 2300w. I langt de fleste tilfælde er leder materialet nok af en kvalitet, som kan klare betydeligt mere!
Se evt. http://en.wikipedia.org/wiki/Resistivity#Table_of_resistivit ies for ledeevne. Men som sagt tidligere, så er lampeledning nok af en sølle kobber kvalitet, så du kan nok trække en hel del fra disse tal. Men de viser de teoretiske tal for ledeevnen for det helt rene materiale (som nok er umuligt at opnå i praksis. Audio branchen har vist i de bedste tilfælde opnået six nines, altså 99,999999% rent kobber i kommercielle produkter). |
|
|
Jeg har ellers lært her inde at almindelig installations-kabel Osse er 99,99... rent iltfri kobber. Det laves ikke dårligere af de store kabelproducenter. Når så et HiFi-kabel mærke skriver, at deres billige kabel er med 99,97, det lidt bedre 99,98, og det bedste 99,999999 er det woodo som der er så meget af i kabel brancen. PVCèn vil jeg give dig ret i kan farve lyden. Der er folk her inde der har skrællet installations kabelets isolering af og givet det en ny strømpe isolering på et 2,5kv kobber. Jeg har selv sølvbelagte kabler liggende i skuffen. De var simpelt hen for skarpe i mit nuværende setup. Men hvem ved om man en dag får noget med rør i. Så lige nu har jeg installationskabel med 5 ledere ix2,5mm kobber. Bruger så de 4 som biwire. den 5 jordledning ved jeg sku ikke om jeg skulle prøve at jorde. Det skulle efter sigende godt kunne påvirke det enten negativt eller posetivt alt efter setup. __________________ Harman Kardon AVR 7300
Harman Kardon DVD 47
jamo 707i gulvhøjttalere 4 stk plus center
SVS PB 12-plus sub.
CAV A12 Hybrid forstærker
CAV Fi II gulvhøjttalere
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 April 2007 kl. 21:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hi-Sonny-Fi skrev:
Diamagnetic skrev:
| Ok så var det en sjov bemærkning og jeg troede faktisk du havde Cerwin Vega. Trækker det store skyts tilbage---våbenhvile. |
|
|
Jeg har også Cerwin Vega men når der skal høres "god musik" så bliver det blæst ud af et sæt Eltax højttalere af højeste High End klasse
EDIT: Endnu en dårlig joke fra mig. Højttalerene hedder Dali Menuet II |
|
|
Ja jeg var squ lige ved at hidse mig op igen ----må ud og have en extra blodtrykspille.
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 04 April 2007 kl. 17:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
dennis nordjyll skrev:
micma18 skrev:
|
De 0,75 kvadrat jo bare noget der står i højspændings reglementet (uden at kende det specielt godt) Men den kvadrat er jo egentlig bare worst case at den kun kan klare de 2300w. I langt de fleste tilfælde er leder materialet nok af en kvalitet, som kan klare betydeligt mere!
Se evt. http://en.wikipedia.org/wiki/Resistivity#Table_of_resistivit ies for ledeevne. Men som sagt tidligere, så er lampeledning nok af en sølle kobber kvalitet, så du kan nok trække en hel del fra disse tal. Men de viser de teoretiske tal for ledeevnen for det helt rene materiale (som nok er umuligt at opnå i praksis. Audio branchen har vist i de bedste tilfælde opnået six nines, altså 99,999999% rent kobber i kommercielle produkter).
|
|
|
Jeg har ellers lært her inde at almindelig installations-kabel Osse er 99,99... rent iltfri kobber. Det laves ikke dårligere af de store kabelproducenter. Når så et HiFi-kabel mærke skriver, at deres billige kabel er med 99,97, det lidt bedre 99,98, og det bedste 99,999999 er det woodo som der er så meget af i kabel brancen. PVCèn vil jeg give dig ret i kan farve lyden. Der er folk her inde der har skrællet installations kabelets isolering af og givet det en ny strømpe isolering på et 2,5kv kobber.
Jeg har selv sølvbelagte kabler liggende i skuffen. De var simpelt hen for skarpe i mit nuværende setup. Men hvem ved om man en dag får noget med rør i. Så lige nu har jeg installationskabel med 5 ledere ix2,5mm kobber. Bruger så de 4 som biwire. den 5 jordledning ved jeg sku ikke om jeg skulle prøve at jorde. Det skulle efter sigende godt kunne påvirke det enten negativt eller posetivt alt efter setup.
|
|
|
Jeg kender ikke renheden af installations kabel, men den kan jo være meget forskellig fra type til type... Men jeg har da set ledere der ikke engang havde en rigtig kobber farve, og var så stive, så det umuligt har kunne være en store procentdel kobber, der var lederen?
|
| Til top |
|
| |