Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 14:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Esotar Diskanter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 07 April 2007 kl. 08:44 | IP-adresse registreret  

hifiigen skrev:
Andre skrev:

Stjerneingeniørne laver nok noget andet end highend audio. Det er ikke imponerende hvad de hitter på for tiden.

André  Jensen

Det bedes du uddybe. Ellers står det jo bare som et syrligt opkast her efter en fugtig frokost.

Hvad mener du?

Der har altid været mange flere uddannede ingeniører end dem der valgte audio, og en del af dem der valgte audio forstor det ikke alligevel og synes du alt nyt er skidt? Så kan jeg meddele at min nye Gryphon Calliston 2200 (uddået 2005) spiller en hel del bedre end jeg havde drømt om ny high-end gør.

De så kaldte innovative stjerneingeniøre, er vel taget hen hvor udviklingskronerne er. Og nej jeg syntes ikke alt nyt er skidt, der er bare ikke så meget nyt under solen.

André  Jensen

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

Zikraaudio
Branchemedlem
Branchemedlem
Zikra Audio

Bruger siden: 27 November 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 Maj 2007 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

hvorfor bruge tid på domer når bånd og horn spiller langt bedre

mvh

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 14 Maj 2007 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

hifiigen skrev:
Hej Frihed89.

gør-det-selv-enthusiasten kan ikke få mere end 30% ud af enhederne, og derfor gør det ikke det store om man vælger Fogh eller Thorning Schmidt.

Hummmm!...  noget af en påstand og ekstrem generalisering!

30 %???? hvor har du så lige DET tal fra???

Nå men ok..

En lille historie fra det virkelige (DIY) liv...

Da jeg i sin tid kastede mig ud I "total" DIY. fra at have været med på "medbyg" vognen med div. F-3 lyd konstruktioner hvor man kunne spare det halve ved at samle selv i sin tid, og div. DAT konstruktioner, blandt andet HF275 mf...

Så havde jeg et klart mål og en klar reference, det var en ProAc Response 3 Signaturer, jeg havde hørt på Hi-fi udstilling, og var blevet meget betaget og forført af denne, og som en jeg kender faktisk gik hen og købte, til min store misundelse, da jeg slet ikke havde råd til en sådan udskrivning.

Den blev der lyttet intenst på,  lånt ved flere lejligheder, samt ikke mindst kikket meget på indvendigt som udvendigt..

Hvor svært kunne det være at lave en DIY magen til, det var jo blot et par 18W/8543 Polypop fra ScanSpeak og en D2905/9300..

Kabinetter magen til (ja endda bedre afstivet mm.) blev ”banket” sammen, enheder hjemkøbt og der stod DEN! Og lignede ganske meget på nær den flotte fugleøje fineer originalen havde, og som jeg ikke rigtig kunne matche, så sort piano lak blev det, hvilket også alligevel så sjofelt god ud!...

Delefrekvens var oplyst og filter type mm. luret af, så det var bare at lave det.. eller???....  et par år efter baksede jeg stadig med ”bæstet” som så rigtig godt ud, og lignede faktisk den ægte varer ganske meget, MEN! lød langt fra lige så godt.. 

Så var det at nu afdøde Finn Andersen kom ind i billedet med målegrej…  og originalen samt min blev målt ud og der blev arbejdet ud fra målinger og lytten..

Et par måneder efter, kunne iNGEN! høre forskel mere..

Så kom der en 9700 diskant i, i stedet.. og der blev justeret lidt mere i filtret, der endte med at blive noget helt andet, med en helt anden delefrekvens og stejlhed.

Og wow! Fra at have nået målet 100& var jeg nu pludselig kommet 200% i ”hus” og hvad menes så med det??  JO! nu lød den klasser bedre…

Nu var referencen slået, og jeg stod i en helt ny situation.

Nygerrigheden tog over, og en ny bas kom i og konceptet blev ændret, en 18W8545 kom i som bas, og bassen blev langt bedre…

En sådan blev senere implementeret som mid. Og efter et års slid og frustrationer utallige målinger og forsøg samt små tweak og modifikationer mm. på enheden, spillede denne så som den skulle, og jeg havde en helt ny højtaler og helt nyt koncept, og langt lang fra den oprindelige reference, og det på den fede måde, altså bedre! (sjov nok var det senere præcis hvad ProAC selv gjorde i deres opfølger Response 3,5 (at skifte til 8545) dog var deres lyd ikke længere referencen, jeg gik efter endnu højre mål.. (Wilson Benech mf.) og nåede dem!..

Der kom en 18W78546 i stedet for 8545 som mid. og vi var nu på et helt andet plan!... filter komponenter og kabelføring var lang mere ekstremt end i tidligere modeller, afstivning vildere end noget man kommercielt normalt ser osv..

HOV! Stop lige en ½… hvad blev der lige af de 30 %....  ?????????  øhhh.. så’n set i forhold til pludselig 200% og endnu bedre!....????

Nå men så udviklede det sig til andre og bedre enheder end disse gamle ScanSpeak modeller osv… og jeg er nu hvor jeg er i dag, med noget der slet ikke kan sammenlignes, noget unikt! Noget der ikke er en kopi eller klon eller noget der skal lyde hen af noget eller nogen reference.. (de er BLEVET bedre end nogen realistiske referencer jeg har haft)

De højtalere der i dag imponere mig på enkelte områder / parametre (for INGEN! gør det 100 % på alle parametre) er få og i en total urealistisk prisklasse og pladskrav mæssigt!..

Jeg har nu den kompromisløse højtaler der lever mere end 100 % ja mere end 200 % op til mine drømme, ønsker og krav samt referencer.

Der er ikke noget 30 % udnyttelse HER! Nope! 100 % og lidt til (da modifikationer ganske enkelt er nødvendigt!)

Så jeg ved ikke om du selv er en tidligere skuffet DIY. prøver, der er fejlet, grundet manglende, viden og indsigt, resurser eller ganske enkelt vilje og vedholdenhed!?? eller om du kender sådanne eksempler eller bare har hørt noget DIY der ikke lever op til ”færdigt” højtalere eller dine forventninger og eller krav??

Jeg selv er nået frem til et resultat der overgår noget som helst jeg realistisk ville kunne købe, ja noget der endda er ganske unikt og ikke kan købes helt magen til, uden at skulle gå på kompromis et og andet sted, noget jeg ganske enkelt ikke ville bytte for noget andet på denne side af 100000 kr. eller mere og som jeg ville kunne have i MIN stue plads mæssigt..

Alt dette ikke nogen subjektiv betragtning eller begejstring og forblindelse over eget værk! Men objektivt hørt! og kvalitativt faktuelt!

JO! der ER! bedre højtalere og lige så gode, MEN! dem kommer jeg aldrig økonomisk i nærheden af alligevel! og heller ikke gennem DIY. da selv DET vil kræve økonomiske resurser der overstiger mine (pt. I all fall)

Inden for DE rammer jeg økonomisk har og pladsmæssigt kan bære, har jeg opnået det optimale, og noget jeg mindst skulle have givet 3 gange så meget for købt færdigt, og så ville der alligevel være kompromisser, hvilket jeg ikke har NU!..

MEN! det har så lige taget 12 år siden den første prototype og det første klonings forsøg, og godt 18 års interesse og intens samlen viden og erfaringer.

Regner man det ud i indsats og timer både til at bygge, eksperimenter samt at samle viden og indsigt, samt de investerede kr.  over de 12 år, så kan det IKKE! betale sig!.. (så kunne jeg nok have købt et par 150000 kr. højtalere fra dag ET af! i stedet!.. (taget et 12 års lån )

Men HAR man gløden og interessen, så kan det! for så er det bare en naturlig proces, og investeringen over DEN tid mærkes jo ikke.

Det er heller ikke noget man bare LIGE gør for at skyde genvej og spare penge..  (her kan man godt risikere at ende med de 30%) for som sagt, det kræver viden og indsigt samt tålmodighed, og dette samles ikke bare lige på et par uger eller måneders læsen et par bøger osv!..

Men med viden og måske lidt hjælp, og så sandelig noget godt målegrej, sund fornuft og god fantasi samt en god portion stædighed og gå på mod, så kan man sagtens lave noget RIGTIG godt, på ganske kort tid, måske ikke bedre end hvad man kunne købe, men måske lige så godt?? og så KOMPROMISLØST!  Ikke en og anden, anden konstruktørs bud på den rigtige lyd (hvem siger HAN lige har ret??) men DIT! eget bud uden kompromisser..  måske bliver det lige så dyrt som du kunne købe tilsvarende konstruktion til færdigt, måske endda dyre?? Men igen! Det kan blive DIN! drøm! DIN! Ideel løsning og lyd, uden kompromis lavet eller sat af andre.. ikke 30 % eller 90% eller 99% som de bedste færdig køb oftest vil blive.. men 100%!!

Mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Sendt: 14 Maj 2007 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

Kender en der har Scanspeak Ringradiator rimeligt til salg < 2 kilo stk. men mon ikke der kan krejles >
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 14 Maj 2007 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Efter sigende er Hiquphon lige så god eller endog bedre

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Sendt: 14 Maj 2007 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Ringradiator har et problem med en heftig stigning over 20kilo. Vifas skulle efter sigende være temmeligt meget bedre.
Scanspeak 9700 er noget spids i det.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 Maj 2007 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

"Så jeg ved ikke om du selv er en tidligere skuffet DIY. prøver, der er fejlet, grundet manglende, viden og indsigt, resurser eller ganske enkelt vilje og vedholdenhed!?? eller om du kender sådanne eksempler eller bare har hørt noget DIY der ikke lever op til ”færdigt” højtalere eller dine forventninger og eller krav??"

HAHA! Tak, Miju!

Min næste bruger hverken Hiccupfon eller ringofthelord, men en ydmyg Seas T25, den kan osse spille.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 14 Maj 2007 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

jeg tror Esotar kostede 33-3500 kr i sin tid, hvor D28 kostede ca. 900 kr og Esotec =D260 kostede 12-1500 kr. alt pr stk. men hæng mig ikke det er pr. hukommelse (bob-bob)
Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 16 Maj 2007 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

gli- skrev:
jeg tror Esotar kostede 33-3500 kr i sin tid, hvor D28 kostede ca. 900 kr og Esotec =D260 kostede 12-1500 kr. alt pr stk. men hæng mig ikke det er pr. hukommelse (bob-bob)

Det passer meget godt, desværre hængte priserne på hovedet i forhold til kvaliteten. Nu skriver du blot D28 men der var jo 2 versioner og den "rigtige" (og den første) er den hornladede D28 som i realiteten er en SEN Lab enhed. Firmaet blev startet af Svend Erik Nielsen.

D28 prisen lyder som en "sæt pris" hvis det er fra begyndelsen. Den blev brugt i den oprindelige Trapez byggeartikel i HF som SEN Lab D28. 5" og 10" enheder, begge fra Seas og ventilen i bunden af kabinettet

Dansk Audio Teknik havde en konstruktion med 2 Scan Speak basser (10" og 6½") samt 2 SEN Lab domer (70'erne) materiale fra den tid er velkomment af historiske årsager. Jeg mener den blen kaldt Custom Monitor og er nogenlunde samtidig med den Scan Speak bestykkede version af Custom 50

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 16 Maj 2007 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

jeg tror jeg har et helt sæt specifikationer på Dynaudio enheder fra dengang, hvis nogen er interesseret, + D28 med og uden horn + D260 + alle mellemtone og bas enheder, men tror ikke på Esotar. Det kan selvfølgelig undersøges.
Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 16 Maj 2007 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

hifiigen skrev:
Hej Frihed89.

gør-det-selv-enthusiasten kan ikke få mere end 30% ud af enhederne, og derfor gør det ikke det store om man vælger Fogh eller Thorning Schmidt.

Hummmm!...  noget af en påstand og ekstrem generalisering!

30 %???? hvor har du så lige DET tal fra???

Nå men ok..

En lille historie fra det virkelige (DIY) liv...

Da jeg i sin tid kastede mig ud I "total" DIY. fra at have været med på "medbyg" vognen med div. F-3 lyd konstruktioner hvor man kunne spare det halve ved at samle selv i sin tid, og div. DAT konstruktioner, blandt andet HF275 mf...

Så havde jeg et klart mål og en klar reference, det var en ProAc Response 3 Signaturer, jeg havde hørt på Hi-fi udstilling, og var blevet meget betaget og forført af denne, og som en jeg kender faktisk gik hen og købte, til min store misundelse, da jeg slet ikke havde råd til en sådan udskrivning.

Den blev der lyttet intenst på,  lånt ved flere lejligheder, samt ikke mindst kikket meget på indvendigt som udvendigt..

Hvor svært kunne det være at lave en DIY magen til, det var jo blot et par 18W/8543 Polypop fra ScanSpeak og en D2905/9300..

Kabinetter magen til (ja endda bedre afstivet mm.) blev ”banket” sammen, enheder hjemkøbt og der stod DEN! Og lignede ganske meget på nær den flotte fugleøje fineer originalen havde, og som jeg ikke rigtig kunne matche, så sort piano lak blev det, hvilket også alligevel så sjofelt god ud!...

Delefrekvens var oplyst og filter type mm. luret af, så det var bare at lave det.. eller???....  et par år efter baksede jeg stadig med ”bæstet” som så rigtig godt ud, og lignede faktisk den ægte varer ganske meget, MEN! lød langt fra lige så godt.. 

Så var det at nu afdøde Finn Andersen kom ind i billedet med målegrej…  og originalen samt min blev målt ud og der blev arbejdet ud fra målinger og lytten..

Et par måneder efter, kunne iNGEN! høre forskel mere..

Så kom der en 9700 diskant i, i stedet.. og der blev justeret lidt mere i filtret, der endte med at blive noget helt andet, med en helt anden delefrekvens og stejlhed.

Og wow! Fra at have nået målet 100& var jeg nu pludselig kommet 200% i ”hus” og hvad menes så med det??  JO! nu lød den klasser bedre…

Nu var referencen slået, og jeg stod i en helt ny situation.

Nygerrigheden tog over, og en ny bas kom i og konceptet blev ændret, en 18W8545 kom i som bas, og bassen blev langt bedre…

En sådan blev senere implementeret som mid. Og efter et års slid og frustrationer utallige målinger og forsøg samt små tweak og modifikationer mm. på enheden, spillede denne så som den skulle, og jeg havde en helt ny højtaler og helt nyt koncept, og langt lang fra den oprindelige reference, og det på den fede måde, altså bedre! (sjov nok var det senere præcis hvad ProAC selv gjorde i deres opfølger Response 3,5 (at skifte til 8545) dog var deres lyd ikke længere referencen, jeg gik efter endnu højre mål.. (Wilson Benech mf.) og nåede dem!..

Der kom en 18W78546 i stedet for 8545 som mid. og vi var nu på et helt andet plan!... filter komponenter og kabelføring var lang mere ekstremt end i tidligere modeller, afstivning vildere end noget man kommercielt normalt ser osv..

HOV! Stop lige en ½… hvad blev der lige af de 30 %....  ?????????  øhhh.. så’n set i forhold til pludselig 200% og endnu bedre!....????

Nå men så udviklede det sig til andre og bedre enheder end disse gamle ScanSpeak modeller osv… og jeg er nu hvor jeg er i dag, med noget der slet ikke kan sammenlignes, noget unikt! Noget der ikke er en kopi eller klon eller noget der skal lyde hen af noget eller nogen reference.. (de er BLEVET bedre end nogen realistiske referencer jeg har haft)

De højtalere der i dag imponere mig på enkelte områder / parametre (for INGEN! gør det 100 % på alle parametre) er få og i en total urealistisk prisklasse og pladskrav mæssigt!..

Jeg har nu den kompromisløse højtaler der lever mere end 100 % ja mere end 200 % op til mine drømme, ønsker og krav samt referencer.

Der er ikke noget 30 % udnyttelse HER! Nope! 100 % og lidt til (da modifikationer ganske enkelt er nødvendigt!)

Så jeg ved ikke om du selv er en tidligere skuffet DIY. prøver, der er fejlet, grundet manglende, viden og indsigt, resurser eller ganske enkelt vilje og vedholdenhed!?? eller om du kender sådanne eksempler eller bare har hørt noget DIY der ikke lever op til ”færdigt” højtalere eller dine forventninger og eller krav??

Jeg selv er nået frem til et resultat der overgår noget som helst jeg realistisk ville kunne købe, ja noget der endda er ganske unikt og ikke kan købes helt magen til, uden at skulle gå på kompromis et og andet sted, noget jeg ganske enkelt ikke ville bytte for noget andet på denne side af 100000 kr. eller mere og som jeg ville kunne have i MIN stue plads mæssigt..

Alt dette ikke nogen subjektiv betragtning eller begejstring og forblindelse over eget værk! Men objektivt hørt! og kvalitativt faktuelt!

JO! der ER! bedre højtalere og lige så gode, MEN! dem kommer jeg aldrig økonomisk i nærheden af alligevel! og heller ikke gennem DIY. da selv DET vil kræve økonomiske resurser der overstiger mine (pt. I all fall)

Inden for DE rammer jeg økonomisk har og pladsmæssigt kan bære, har jeg opnået det optimale, og noget jeg mindst skulle have givet 3 gange så meget for købt færdigt, og så ville der alligevel være kompromisser, hvilket jeg ikke har NU!..

MEN! det har så lige taget 12 år siden den første prototype og det første klonings forsøg, og godt 18 års interesse og intens samlen viden og erfaringer.

Regner man det ud i indsats og timer både til at bygge, eksperimenter samt at samle viden og indsigt, samt de investerede kr.  over de 12 år, så kan det IKKE! betale sig!.. (så kunne jeg nok have købt et par 150000 kr. højtalere fra dag ET af! i stedet!.. (taget et 12 års lån )

Men HAR man gløden og interessen, så kan det! for så er det bare en naturlig proces, og investeringen over DEN tid mærkes jo ikke.

Det er heller ikke noget man bare LIGE gør for at skyde genvej og spare penge..  (her kan man godt risikere at ende med de 30%) for som sagt, det kræver viden og indsigt samt tålmodighed, og dette samles ikke bare lige på et par uger eller måneders læsen et par bøger osv!..

Men med viden og måske lidt hjælp, og så sandelig noget godt målegrej, sund fornuft og god fantasi samt en god portion stædighed og gå på mod, så kan man sagtens lave noget RIGTIG godt, på ganske kort tid, måske ikke bedre end hvad man kunne købe, men måske lige så godt?? og så KOMPROMISLØST!  Ikke en og anden, anden konstruktørs bud på den rigtige lyd (hvem siger HAN lige har ret??) men DIT! eget bud uden kompromisser..  måske bliver det lige så dyrt som du kunne købe tilsvarende konstruktion til færdigt, måske endda dyre?? Men igen! Det kan blive DIN! drøm! DIN! Ideel løsning og lyd, uden kompromis lavet eller sat af andre.. ikke 30 % eller 90% eller 99% som de bedste færdig køb oftest vil blive.. men 100%!!

Mvh.

, SELVBYG LÆNGE LEVE, OG DET ER JO OGSÅ SJOVT, AT GØRE SIG NOGLE ERFARINGER, I STEDET FOR AT LIGGE OG SKIFTE KABLER UD OG HVAD VED JEG. HIFI'EN LEVER STADIG!!!!!!! GODT GÅET OG LYKKE TIL!

Til top Vis tadman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tadman

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 17 Maj 2007 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

Miju: de 30% var nok noget af en generalisering, og for bastant. Jeg trækker det i mig, og justerer til 28-33%.

Din historie, som er god at læse, viser mig, at du er den undtagelse der bekræfter reglen. Du viser også hvilke enorme resourcer du har sat ind på dit projekt. Viser også, at du på et tidspunkt måtte have måleudstyr i anvendelse, og det har de færreste DIY.

Som DIY-mand er du beundringsværdig, men jeg påstår, at det er virkelig de færreste DIY der opnår bedresultater end hvad man kan købe, for rimelige penge. Men det man selv laver giver en glæde på ens egen kreativitets-skala, et selvrealiseringsbehov er opfyldt, og det skal nok også med til historien om hvorfor gøre det selv skulle være så godt.

Jeg tror dit system spiller godt, men jeg bemærker også at du undervejs i forløbet måtte erkende, at din ProAc-kopi ikke lød så godt som originalen, selv om den skulle kunne gøre det.  det er også på det punkt den kompetente professionelle har nogle forcer: at kunne nå i mål uden de helt store omveje eller vildveje. Læg mærke til ordet kompetent, for jeg mener ikke bare den der lever af det, men den der lever af det, og laver noget godt.

Jeg har  ikke hørt ret meget DIY, og det jeg har har kun et sted lydt godt (Niels Nørby's eget anlæg) Men jeg har hørt supergode prototyper og egne viderudviklinger hos professionelle, men det er jo ikke DIY. Jeg ved ikke om jeg selv kan, men jeg ved at det vil koste for meget tid og frustration, og det vil jeg bare ikke bruge min tid på. Jeg ved også, at hvis jeg gav mig i kast med et større projekt, ville jeg hver gang jeg hørte musik, analysere om hvad der nu skal ændres fremfor at leve mig ind i musikken, og den vinkel vil jeg ikke have når jeg hi-fi'er.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2007 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

hifiigen skrev:
Miju: de 30% var nok noget af en generalisering, og for bastant. Jeg trækker det i mig, og justerer til 28-33%.

Din historie, som er god at læse, viser mig, at du er den undtagelse der bekræfter reglen. Du viser også hvilke enorme resourcer du har sat ind på dit projekt. Viser også, at du på et tidspunkt måtte have måleudstyr i anvendelse, og det har de færreste DIY.

Som DIY-mand er du beundringsværdig, men jeg påstår, at det er virkelig de færreste DIY der opnår bedresultater end hvad man kan købe, for rimelige penge. Men det man selv laver giver en glæde på ens egen kreativitets-skala, et selvrealiseringsbehov er opfyldt, og det skal nok også med til historien om hvorfor gøre det selv skulle være så godt.

Jeg tror dit system spiller godt, men jeg bemærker også at du undervejs i forløbet måtte erkende, at din ProAc-kopi ikke lød så godt som originalen, selv om den skulle kunne gøre det.  det er også på det punkt den kompetente professionelle har nogle forcer: at kunne nå i mål uden de helt store omveje eller vildveje. Læg mærke til ordet kompetent, for jeg mener ikke bare den der lever af det, men den der lever af det, og laver noget godt.

Jeg har  ikke hørt ret meget DIY, og det jeg har har kun et sted lydt godt (Niels Nørby's eget anlæg) Men jeg har hørt supergode prototyper og egne viderudviklinger hos professionelle, men det er jo ikke DIY. Jeg ved ikke om jeg selv kan, men jeg ved at det vil koste for meget tid og frustration, og det vil jeg bare ikke bruge min tid på. Jeg ved også, at hvis jeg gav mig i kast med et større projekt, ville jeg hver gang jeg hørte musik, analysere om hvad der nu skal ændres fremfor at leve mig ind i musikken, og den vinkel vil jeg ikke have når jeg hi-fi'er.

Måleudstyr er en forudsætning, og idag kan det fås "næsten gratis" eller for et overkommeligt beløb så der er ingen undskyldninger for at lade være. Har man gode venner der dyrker samme hobby kan man jo deles om udgiften (og fornøjelsen)

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 18 Maj 2007 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

"hvis jeg gav mig i kast med et større projekt, ville jeg hver gang jeg hørte musik, analysere om hvad der nu skal ændres fremfor at leve mig ind i musikken, og den vinkel vil jeg ikke have når jeg hi-fi'er."

Jeg har levet med selvbyg i mange år - afbrudt af købevarer ind i mellem - og jeg har da altid lyttet til musikken! No problemo. Selvbyg er sjovt - og den tid man bruger, skal helst ikke faktureres - men det er jo hobby!

Mit næste projekt bliver ikke helt billigt, men det kommer til at spille tæskegodt, og jeg har selv fundet på det. At der så er en snedker og en clio-wizard blandet ind, gør det ikke værre, tværtom.

SA freak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2005
Lokalitet: København
Sendt: 11 Marts 2008 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

Og hvor ville det være spændende for DIY'ere som ikke har kostbart måleudstyr/tid at de fik adgang til delefilterdiagram + stykliste og evt kabinettegninger fra de hardcore DIY'ere her på dette forum ala Troels Gravesen som har en meget udførlige beskrivelser på sin hjemmeside og øser ud af sine guldkorn.

I stedet for holder man kortene tæt til kroppen og i bedste fald hjælper i gang med at tilbyde Clio målinger men "hardcorens" eget projekt som "overgår alt under 50000dkr" er og bliver tilsyneladende ekstremt personligt?!

Hvorfor??

Folk er forskellige men personligt ville jeg være stolt over at videregive oplysningerne fra et yderst vellykket projekt og sprede sin succes................

Mvh Jan

Til top Vis SA freak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SA freak

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 11 Marts 2008 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

jamen vi skriver da det hele! http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62128

Der er osse link til projekt nr. 2

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2008 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

SA freak skrev:

Og hvor ville det være spændende for DIY'ere som ikke har kostbart måleudstyr/tid at de fik adgang til delefilterdiagram + stykliste og evt kabinettegninger fra de hardcore DIY'ere her på dette forum ala Troels Gravesen som har en meget udførlige beskrivelser på sin hjemmeside og øser ud af sine guldkorn.

I stedet for holder man kortene tæt til kroppen og i bedste fald hjælper i gang med at tilbyde Clio målinger men "hardcorens" eget projekt som "overgår alt under 50000dkr" er og bliver tilsyneladende ekstremt personligt?!

Hvorfor??

Folk er forskellige men personligt ville jeg være stolt over at videregive oplysningerne fra et yderst vellykket projekt og sprede sin succes................

Mvh Jan

Et af problemerne er at konstruktøren ikke har kontrol med kopierne, er konstruktionen fulgt til punkt og prikke eller er der sidesteppet lidt her og der ? der kan være spredning blandt enheder og komponenter som kun kan afsløres af en udmåling. Der vil med garanti være en del der bare bruger andre enheder, bliver det i det hele taget udført håndværksmæssigt forsvarligt  osv osv

Et minimum af måleudstyr ER nødvendigt, også hvis man skal eftergøre en konstruktion eller blot skal gentage noget man selv har lavet tidligere

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 12 Marts 2008 kl. 08:37 | IP-adresse registreret  

Selvbyggeren som er åben og informerende, bliver i højere grad "angrebet" og fagligt miskreditteret af andre som har en anden mening om detaljerne, og som vil kloge sig, havende kolgskab eller ej. Den professionelle står hovedsageligt kun til regnskab for hele produktet/helheden, og kan i højere grad forsvare sig med at alt er kompromisser - selvbyggeren må ikke indgå kompromisser, men det er jo umuligt.

Selvbyggeren har også det problem fremfor den virkeligt professionelle på højt plan, at DIY'eren ikke kan udvælge komponenter fra en serie, men må nøjes med de 2 der købes. Proffen erkender, at selv den dyreste enhed har afvigelser, og parring (forstå mig ret) og fravælgelse er nødvendigt - uanset omkostninger. F.eks. hørte jeg, at Gryphon kun kan anvende en mindre procentdel af de leverede potmetre pga. af kanalbalancen, og måtte kassere hovedparten. Det koster penge og tid.

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Sendt: 12 Marts 2008 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Hey,

Jeg vil mene at hvis man bygger et godt byggesæt, så spare man penge og får oplevelse af selv at have lavet det. Går det istykker kan man også selv lave det og spare der penge igen. Vi havde en del fædre der købte kits og lavede dem sammen med sønnike over vinteren. Super fedt.

Men det er rigtig at DIY folket længe har lidt under manglen på måleudstyr for at rigtig kunne sammennligne sig med det prof. marked. Men idag er selv Clio nede i en pris hvor flere og flere kan være med. Og så begynder det at gå stærkt.

Problemmet med DIY er nok mest gensalgsværdien. Det er meget svært at få prisen på stumperne hjem når man sælger en højttaler. Selv om de er flotte, og den potetielle køber kan lide lyden vil folk sjældent give mere end de selv kan bygge dem til.

Men jeg tror den prof. skal til at oppe sig. Der er virkelig mange prof. løsninger der bare ikke hænger sammen ren teknisk. Men så forklarer de sig med en masse argumenter som ikke kan måles. Vienna er et godt eksempel. De måler virkelig dårlig (se stereophile.com). Og så er der dem der kan deres kram og dermed stadig er DIY overlegen (i min verden gamut m.f.).

Det samme gælder DIY leverandørende. Deres kunder bliver dygtigere og dygtigere, og det stiller størrere og størrere krav til dem. Derfor går jeg meget ind for åbenhed. Jeg syntes det er fedt med sider som Troels G. og at jeg får lov at hjælpe DAT. Derfor hjælper jeg også hellere end gerne folk med filtre, både fra bunden og upgrades. Det skal være sjovt og spændende. Jeg håber med tiden at f.eks. Frequence også formår den åbenhed og måske vil tage konstruktive ændringer til sig, istedet for at skubbe dem fra sig som indtil nu. Men det kommer nok.

Det gælder om at få tingene til at gå op i en højere enhed, både teknisk og lyttemessigt. Og jeg tror de næste år bliver svære for de prof. firmaer der ikke formår det, da det bliver nemmere og nemmere for folk at gennemskue en dårlig teknisk løsning og tomme løfter.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 12 Marts 2008 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

hifiigen skrev:
musicus skrev:

Indtil videre har jeg hørt mine XT25 spille meget forskelligt grundet ganske små ændringer i filter, primært er det ved små justeringr i bassens og mellemtonens filter som har påvirket diskanten og faktisk ganske meget

Og fornylig justerede jeg en sugekreds på mellemtone, og oplevede samtidig en "radikal" forbedring i bassen - og jeg skal lige bemærke at det er en 3vejs højtaler 

Dejligt indlæg, der viser hvor svært det er at konstruere en high-end højttaler, idet den enlekte ingrediens ikke kommer til sin værdighed med minde de øvrige optimeres/konstrueres.

Hva' siger I f.eks. til en hundedyr ret med oversaltede trøfler? eller en helt og aldeles overkogt Abelone (en seafood fra fjernøsten til skyhøje priser)

Jeg er en god kok, men jeg kan dæleme ikke måle mig med stjerekokkene.
Kan selvbyggeren? Er der grund til for selvbyggeren at købe de bedste komponenter, men mindre der er tale om en god handel?

Man skal bare ikke bagefter komme og sige, at "da mine højttalere indeholder Esodit-eller-dat så har jeg naturlige overtoner i mit højttalersystem"

For det er næppe noget der vinder gehør.

Du misforstår fuldstændig musicus skriver. Der er da gode og mindre gode selvbyggere som der er prof. konstruktører. Men selvbyggeren har tiden til optimeringer, man kan pusle værdierne på plads over laaang tid og på de reelle enheder.

Konstruktøren er underlagt tidsplan og release. De skal tilpasse sig produktionsvariationer og tolerencer, markedskrav, etc.

JEg kender folk der kan lave mad som jeg ikke har fået bedre hos professionelle....og de er kærlige amatører...

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes