| Forfatter |
|
hifiigen Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1033
|
| Sendt: 12 Marts 2008 kl. 12:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg forstod musicus sådan, at han (også) oplevede forbedringer i andre frekvensområder, end i de frekvensområder han modificerede. Det er vel korrekt forstået eller hva'?
Det fik mig til at understrege, at sammenhængen i produktet det hele er meget væsentligt, og det er efter min opfattelse uhyre få DIY der har kompetencer til det. Den dygtige professionelle kan det til gengæld, men der er da undtagelser på begge sider.
Og så tror jeg du overdriver high-end konstruktørens ulidelige pres fra produktions-, økonomi- og salgsafdelingen, som du åbenbart mener trækker i en anden retning end kontruktøren. High-end producenter er ofte eget af konstruktøren, og det er selve livsnerven for sådan (en lille) virksomhed, at det der lanceres virkelig udtrykker konstruktørens inderste ønsker. Se f.eks. på amerikanske Thiel og Wilson samt ProAc. Dem får du ikke til at lancere noget de ikke går 100 ind for, og der er mange andre eksempler. de har skabt en virksomhed der i den dyre ende af skalaen fortsat har mulighed og rum til at forbedre produkterne.
__________________ Er blevet ret passiv læser.
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
| Sendt: 12 Marts 2008 kl. 12:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Musicus > Jeg tror mange gange det er fordi du ændre fasen på hele mellemtonen når du justere den, og dermed også overlapningen til bassen (og diskanten) da deres summering vil være anderledes nu da mellemtonens fase er en smugle anderledes. Jeg tror det er derfor du kan høre forskel.
HifiIgen > Problemmet er at de prof. du snakker om, er der ikke mange tilbage af. Det eventyrsbillede vi har omkring udviklingen af en højttaler, findes meget få steder. Det er sjældent fødte hifi entusiaster der står for udviklingen, men sælgere der bestiller stumper i østen m.m. og sætter det sammen til det kan sælges. Heldigvis er der stadig firmaer der kan deres kram.
Men om selvbyggeren kan stå mål med de proff. ? Jeg har udfordret Vienna (jensen) og han sprang fra. Sagde jeg kunne lave et nyt og bedre filter til hayden. Det fik jeg ikke lov til. Det er den samme lukkethed jeg møder ved f.eks. frequence. Heldigvis er der f.eks. firmaer som genesis i england der er villige til at prøve nye ting, og der lavede jeg et filter til dem de var super glade for. Den holdning håber jeg vinder mere og mere frem. Det vil gavne både DIY og de proff !
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 12 Marts 2008 kl. 13:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
syncroniq skrev:
|
Hey,
Musicus > Jeg tror mange gange det er fordi du ændre fasen på hele mellemtonen når du justere den, og dermed også overlapningen til bassen (og diskanten) da deres summering vil være anderledes nu da mellemtonens fase er en smugle anderledes. Jeg tror det er derfor du kan høre forskel.
HifiIgen > Problemmet er at de prof. du snakker om, er der ikke mange tilbage af. Det eventyrsbillede vi har omkring udviklingen af en højttaler, findes meget få steder. Det er sjældent fødte hifi entusiaster der står for udviklingen, men sælgere der bestiller stumper i østen m.m. og sætter det sammen til det kan sælges. Heldigvis er der stadig firmaer der kan deres kram.
Men om selvbyggeren kan stå mål med de proff. ? Jeg har udfordret Vienna (jensen) og han sprang fra. Sagde jeg kunne lave et nyt og bedre filter til hayden. Det fik jeg ikke lov til. Det er den samme lukkethed jeg møder ved f.eks. frequence. Heldigvis er der f.eks. firmaer som genesis i england der er villige til at prøve nye ting, og der lavede jeg et filter til dem de var super glade for. Den holdning håber jeg vinder mere og mere frem. Det vil gavne både DIY og de proff !
|
|
|
Ingen producenter synes det er morsomt at blive overhalet indenom af en amatør, især ikke dem der selv er forhenværende amatører.
Mht. Vienna så kan du vel finde et brugt sæt med en utilfreds ejer der er med på ideen, der er jo intet at tabe
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 12 Marts 2008 kl. 15:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
| [QUOTE=syncroniq]
Hey,
|
|
|
og dermed "timing" jeg vil bemærke at der er tale meget små ændringer på f.eks sugekreds eller RCled eller evt en enkelt vikling på en foliespole
Ind imellem har jeg oplevet at noget forvrængning ændrer sig
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 12 Marts 2008 kl. 15:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
| Mht. Vienna så kan du vel finde et brugt sæt med en utilfreds ejer der er med på ideen, der er jo intet at tabe |
|
|
Enig 
(min understregning)
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1489
|
| Sendt: 16 Marts 2008 kl. 10:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
bjørn skrev:
| Mht. Vienna så kan du vel finde et brugt sæt med en utilfreds ejer der er med på ideen, der er jo intet at tabe |
|
|
Enig 
(min understregning)
|
|
|
Det kunne jo være superinteressant at se resultatet 
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

|
| Sendt: 16 Marts 2008 kl. 11:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Altså den lille har jo en forskel på 15dB imellem 1000 og 10000Hz mener jeg fra laveste til højeste niveau. Det alene bør der kunne rettes op på meget nemt. Den kan jo ikke engang gå ind under normen HiFi som tillader +/- 3dB (6 ialt). Den har over det dobelte.
En har målt den igennem med clio, som i kan se her også...
http://www.stereomojo.com/REVIEWS.htm
Det er næsten pinligt.... 
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 16 Marts 2008 kl. 14:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
syncroniq skrev:
|
Hey,
Altså den lille har jo en forskel på 15dB imellem 1000 og 10000Hz mener jeg fra laveste til højeste niveau. Det alene bør der kunne rettes op på meget nemt. Den kan jo ikke engang gå ind under normen HiFi som tillader +/- 3dB (6 ialt). Den har over det dobelte.
En har målt den igennem med clio, som i kan se her også...
http://www.stereomojo.com/REVIEWS.htm
Det er næsten pinligt.... 
|
|
|
Den kan da onduleres over en week-end (inkl. en ny baffel til diskanten)
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

|
| Sendt: 16 Marts 2008 kl. 14:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Bjørn > Ja, en halv time til filterudvikling og så resten til frontpladen. Det passer meget godt med den måde mine hænder er skruet på. . Men tror at bare et nyt filter vil gøre underværker. Ikke gøre den perfekt, men en laaaangt bedre højttaler.
|
| Til top |
|
| |