Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 23:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: sprængte diskanter. igen og igen. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 13 April 2007 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

De får rigeligt med effekt, men da forstærkeren se den halve impedans i brokoblet tilstand, ser den faktisk 2 ohm. Jo længere man kommer mod 0 ohm jo tætter er man på en kortslutning.

Forstærkeren levere sikkert ikke mange watt i 2 ohm.

Prøv at bi-ampe istedet. Dvs. en forsærker trækker basserne, og en trækker ml. tone/diskanter.

Nu har jeg set målinger af Nad 319 som har samme effekttrin som Nad 216 og denne er forgænger for forgængeren til de nævnte effekttrin. Og de (Nad 216) blev ved med at levere mere effekt selv i 0.6 ohm, hvilket igen beviser at Nad er kraftige forstærkere. For mig at se bliver der enten spillet for højt så højttalerne sætter ud (dog virker det mystisk at det er diskanten der giver op da man skulle tro der er effekt nok) ellers er der en film i delefilteret.

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 April 2007 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Chromosome skrev:
Svend P skrev:
Chromosome skrev:

Jeg har ladet mig fortælle af Ronin, som arbejder i Hifi-klubben i Aab, at NAD silverline s200`eren, er mere strømstærk end en 218 THX og mener den yder op imod 2x400w i 4 ohm. 2x200w i 8 ohm og det er jo faktisk mere end hvad c272 yder i brokoblet tilstand, ikke?

Mht. effekten, afgiver S200 og 218 THX det samme. Det er næsten den samme forstærker indeni. Se billederne midt på siden:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=13409&K W=3020&PN=0&TPN=61

Ser godt nok meget sådan ud.. Men nogle ændringer må der vel være lavet, set alene pga. prisen..

For satan det er noget er en trafo de har smækket i den.

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 April 2007 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

S 200 ser noget mere tiltalende ud med hensyn til kabelføring i strømforsyning.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 April 2007 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Chromosome skrev:
Kjeldsen skrev:

En S200 er da ikke meget kraftigere end en C272 når man tænker på der skal 4 gange så meget effekt til at fordoble lydstyrken.

Forstår ikke helt dit svar..

200 watt spille ikke dobbelt så højt som 100 watt. For at spille dobbelt så højt på en højttaler der normalt får 100 watt, skal man have 400 watt.

Derfor er en effektforøgelse på 50 watt ikke ret meget set i den sammenhæng. Nu er watt dog ikke sammenlignelige, det er også vigtigt at forstærkeren kan aflevere nogle ampere (strøm).

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 13 April 2007 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Overvejer meget en digiamp 4000  Viol det være for overdrevet, hehe...?

Men vil også meget gerne have den s200.. Men hvis i siger at den ikke kan skarke ligeså meget røv, som mine to c272 ved jeg godt nok ikke..

Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 April 2007 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Chromosome skrev:

ja

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 14 April 2007 kl. 08:39 | IP-adresse registreret  

Chromosome skrev:

Men vil også meget gerne have den s200.. Men hvis i siger at den ikke kan skarke ligeså meget røv, som mine to c272 ved jeg godt nok ikke..

Store forstærkere kan altså også brænde højttalere af, hvis de ikke bruges med omtanke. Dine højttalere kan næppe holde til 2000 watt. Så skal du bare skifte basenhederne også næste gang, og det bliver det ikke billigere af.

Det er ikke for at være negativ, men som jeg læser dine indlæg, ligger problemet ikke i dit anlæg, men i din måde at bruge det på. Jo højere du spiller jo større risiko er der for afbrændte enheder uanset hvad du køber. Så længe det handler mere om at sparke røv end om at lytte til musik, skal du nok regne med at der ryger nogle diskantenheder. Prøv at spille med lidt lavere styrke, så kan det være at du også hører en masse detaljer i musikken som du aldrig har hørt før.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2007 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Hvis du tænker lidt over det, en forøgelse af lydstyrken er 3db (kun lige hørbart), men effekten skal fordobles. Så når du spiller højt (jeg gætter på du har fundet en grænse som du ved det kan holde til og så ikke spiller højere end der) prøv så at skrue lidt ned, bare så det kan høres en smule, det kan være du derved sørger for at både forstærker og højttalere har fordoblet sine muligheder for overlevese og du har næsten ikke bemærket noget. Jeg har op til flere gange i løbet af fester herhjemme været henne og skrue en smule ned når der virkeligt har været gang i den. Ikke fordi noget forvrængede eller noget, men anlægget siger stop på et tidspunkt, og der er ingen der kan høre du lige skruer 3 db ned og dermed for det dobbelte effekt til rådighed

Og mange gange lyder musikken også bedre når man kan høre at forstærkerne har 100% styr på alle enheder, hvilket logisk nok ikke sker hvis de spiller på grænsen af hvad de formår.

ubl_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2005
Sendt: 14 April 2007 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Chromosome skrev:
Kjeldsen skrev:

En S200 er da ikke meget kraftigere end en C272 når man tænker på der skal 4 gange så meget effekt til at fordoble lydstyrken.

200 watt spille ikke dobbelt så højt som 100 watt. For at spille dobbelt så højt på en højttaler der normalt får 100 watt, skal man have 400 watt.

Derfor er en effektforøgelse på 50 watt ikke ret meget set i den sammenhæng. Nu er watt dog ikke sammenlignelige, det er også vigtigt at forstærkeren kan aflevere nogle ampere (strøm).

En fordobling af effekten giver da en 3 dB forøgelse og demed en fordobling af lydtrykket.

Til top Vis ubl_'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ubl_

Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Chromosome

Sendt: 14 April 2007 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:
Chromosome skrev:

Store forstærkere kan altså også brænde højttalere af, hvis de ikke bruges med omtanke. Dine højttalere kan næppe holde til 2000 watt. Så skal du bare skifte basenhederne også næste gang, og det bliver det ikke billigere af.

Det er ikke for at være negativ, men som jeg læser dine indlæg, ligger problemet ikke i dit anlæg, men i din måde at bruge det på. Jo højere du spiller jo større risiko er der for afbrændte enheder uanset hvad du køber. Så længe det handler mere om at sparke røv end om at lytte til musik, skal du nok regne med at der ryger nogle diskantenheder. Prøv at spille med lidt lavere styrke, så kan det være at du også hører en masse detaljer i musikken som du aldrig har hørt før.

Var nu gas, den blir nok for vild den digiamp 4000.. Helt ærligt, så tror jeg også jeg meget hellere vil ha s200, så længe de nkan holde styr på mine højttalere og jeg ikke brænder flere diskanter af.

Jeg lytter skam også til musikken, men der er en del af det musik jeg hører hvor det er bedst når det er højt. Lige nu er forholdene her heller ikke til at spille højt, da det hurtigt kan komme til at lyde forkert og måske pga. det rum jeg har dem til at stå, kan JEG ikke høre hvornår de begynder at snakke underligt.

Som Ascari siger.. Så har jeg et vidst punkt jeg VED jeg kan skrue op til og hvor musikken stadig lyder godt.. Men efter jeg har smadret 5 diskanter er det punkt IKKE det samme længere. Kan det tyde på noget med noget delefilter der ik er i tip-top stand.. el. mine effektblokke der fejler noget?

Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Chromosome

Sendt: 14 April 2007 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Ascari skrev:

Hvis du tænker lidt over det, en forøgelse af lydstyrken er 3db (kun lige hørbart), men effekten skal fordobles. Så når du spiller højt (jeg gætter på du har fundet en grænse som du ved det kan holde til og så ikke spiller højere end der) prøv så at skrue lidt ned, bare så det kan høres en smule, det kan være du derved sørger for at både forstærker og højttalere har fordoblet sine muligheder for overlevese og du har næsten ikke bemærket noget. Jeg har op til flere gange i løbet af fester herhjemme været henne og skrue en smule ned når der virkeligt har været gang i den. Ikke fordi noget forvrængede eller noget, men anlægget siger stop på et tidspunkt, og der er ingen der kan høre du lige skruer 3 db ned og dermed for det dobbelte effekt til rådighed

Og mange gange lyder musikken også bedre når man kan høre at forstærkerne har 100% styr på alle enheder, hvilket logisk nok ikke sker hvis de spiller på grænsen af hvad de formår.

Som sagt lige over, så har jeg det punkt, men punktet er ikke det samme sted længere... Er det så delefiltret el. mine effekter der fejler noget? Kan det være begge?

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 14 April 2007 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

Så skulle du have en meget sjælden fejl i begge forstærkere eller begge delefiltre. Det lyder ikke sansynligt.

Har du evt. ændret på tonekontrollen eller lign. ? Hvis du f.eks. har skruet lidt op for bassen, kan du ikke længere skrue så højt op for volumen som før.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Chromosome

Sendt: 14 April 2007 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:

Så skulle du have en meget sjælden fejl i begge forstærkere eller begge delefiltre. Det lyder ikke sansynligt.

Har du evt. ændret på tonekontrollen eller lign. ? Hvis du f.eks. har skruet lidt op for bassen, kan du ikke længere skrue så højt op for volumen som før.

.. hehe. Ja det lyder nok lidt underligt.. Jeg mener ikke jeg har pillet ved tonekontrollen, men har vidst skruet ned for diskanten til +2 db (før 3-4db) og også på diskanten er den nu på 3.5khz, hvor den før var oppe på 6-7 stykker tror jeg.

Har måske pillet lidt ved bassen en overgang, men også ned igen, kommer an på om jeg ser film el. høre musik. Ved film brug er den gerne lige skruet lidt højere op og længere ned ved musik lytning.

Skal siges at jeg mest hører techno på dali`erne og det er altid når jeg hører det musik det går galt.. Har en mistanke om dårlig lyd.. Nogle af skiverne er brændt ud fra mp3 til cda. Så tror selv på det er det der gør det... Men hvordan kan det så være at højttalerene vil spille ved lavere og lavere niveau, inden diskanterne springer? Mystisk!!

Tror også på det med brokoblingen og derfor har jeg sat mine NAD til salg og vil have mig en s200 og håbe den kan gøre et godt og solidt stykke arbejde og vil give mig et ordentligt lydtryk, ellers dør jeg, skal ha mit daglige skud lydtryk hver dag, meget vigtigt og så skal tingen kunne holde til det... Har haft Vega`er skal jeg sige.. Men dem her gør det meget bedre.. De kan også spille højere.. (Var nu godt nok kun vs-15).

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 April 2007 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

ubl_ skrev:
Kjeldsen skrev:
Chromosome skrev:
Kjeldsen skrev:

En fordobling af effekten giver da en 3 dB forøgelse og demed en fordobling af lydtrykket.

For at det menneskelige øre opfatter lydtrykket som værende fordoblet skal der 4 gange effekten til. At dB skalaen siger noget andet, er der ikke så meget at gøre ved.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 4
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes