Emne: Transfiguration Orpheus! ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Nightpuma Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 660
|
| Sendt: 09 April 2007 kl. 17:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Milu skrev:
Nightpuma skrev:
|
Hei Milu.
Forstår jeg deg rigtig hvis den er god på "hifi" kvalitetene. Lydbillede, detaljerenig osv. Lidt analytisk måske? Kan du si noget om hvordan klangbalansen er? Varm, kjølig, fyldig, tyn? Hvad er det den ikke gør så godt?
Mvh Asbjørn
|
|
|
Hej Asbjørn.
Undskyld jeg først svarer dig nu, min pc gik ned netop som jeg havde lavet en længere indlæg til besvarrelse af dig!
Nu skal jeg være lidt forsigtig, det er første gang jeg har haft sådan en pu i den prisklasse/kvalitet.
Ja du har faktisk svaret på nogen af spørgsmålene selv. Den er vel det man kan kalde mere HiFi end charmerende. Omvendt synes jeg ikke den kammer over og bliver "for meget". Den skulle være noget mere musikalsk end sine store brødre, f.eks. Colibri'en. Umiddelbart er dens forcer et enormt lydbillede i bredden og i dybden, men kun hvis indspilningen tillader det. Bassen er potent, men igen kun hvis kildematrialet har det i sig. En god betegnelse er vel "sh*t in - sh*t out". Klangbalancen er, husk den er ikke tilspillet endnu, til den kølige side, og ikke med den tyngde som jeg var vant til fra min Dynavector 20X. Men jeg tror så også, at Condor'en afslører, at de rør der sidder i min riaa, ikke er særligt gode. Måske endda til den tynde side. Men i den kommende uge skulle jeg gerne modtage 8 x Siemens e88cc NOS, så ved jeg mere. En anden ting er, at det er måske en anelse for lavt output til min riaa. 0.45 mV ved forstærkning på 55 dB er lig med et output på 0.25 volt til min forforstærker, det er måske i underkanten og kan evt. tage lidt tju-bang så den føles mere slank. Nu du spørger om der er noget den ikke gør så godt, så har jeg oplevet større dynamisk kunnen ved andre pu'er. Men det kan igen skyldes den lave udgangs spænding til preamp. Og så er den uhyggelig krævende, at sætte op synes jeg. Den er MEGET følsom for azimuth, den rette vinkel SKAL simpelthen på plads, ellers er der med det samme ubalance i lydbilledet. F.eks. havde jeg da sat min pladespiller i water, sådan nogenlunde, det var ikke nok, den skal være 100%. Det samme gælder armen, man skal tage højde for det træk der er i pu ved afspilning. Her var den medleverede mini waterpas genialt! På med den og så indstille kontralod, hvilket ikke er helt nemt på en VPI arm, samtidig med at man skal passe på med vægten. VTA fik jeg, indtil videre, det bedste resultat med armen lidt hævet. EDIT: Har så lige læst mig til at VdH foretrækker VTA hævet.
Mvh. |
|
|
Hei Milu.
Tak for et langt og beskrivende svar. Jeg forstår at vi skal i den lidt detaljerede og analytiske retning med denne PU, og at den er en rigtig primadonna der er meget følsom for instillingerne. Det kan jo være en kanon match i nogle systemer og ikke så godt i andre.
Det bliver spennende at høre hvordan du synes den lyder når du får spillet den lidt mere til, og lærer den mer at kænde i forhold til VTA og VTF. Det har jo også endel at sige hvilke impedans du laster den med. Har du prøvet dig noget frem med det?
Tenker du gleder deg til de nye Siemens rørene ankommer 
Mvh Asbjørn
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 09 April 2007 kl. 17:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nightpuma skrev:
Milu skrev:
Nightpuma skrev:
Hei Milu.
Forstår jeg deg rigtig hvis den er god på "hifi" kvalitetene. Lydbillede, detaljerenig osv. Lidt analytisk måske? Kan du si noget om hvordan klangbalansen er? Varm, kjølig, fyldig, tyn? Hvad er det den ikke gør så godt?
Mvh Asbjørn
|
|
|
Hej Asbjørn. Undskyld jeg først svarer dig nu, min pc gik ned netop som jeg havde lavet en længere indlæg til besvarrelse af dig! Nu skal jeg være lidt forsigtig, det er første gang jeg har haft sådan en pu i den prisklasse/kvalitet. Ja du har faktisk svaret på nogen af spørgsmålene selv. Den er vel det man kan kalde mere HiFi end charmerende. Omvendt synes jeg ikke den kammer over og bliver "for meget". Den skulle være noget mere musikalsk end sine store brødre, f.eks. Colibri'en. Umiddelbart er dens forcer et enormt lydbillede i bredden og i dybden, men kun hvis indspilningen tillader det. Bassen er potent, men igen kun hvis kildematrialet har det i sig. En god betegnelse er vel "sh*t in - sh*t out". Klangbalancen er, husk den er ikke tilspillet endnu, til den kølige side, og ikke med den tyngde som jeg var vant til fra min Dynavector 20X. Men jeg tror så også, at Condor'en afslører, at de rør der sidder i min riaa, ikke er særligt gode. Måske endda til den tynde side. Men i den kommende uge skulle jeg gerne modtage 8 x Siemens e88cc NOS, så ved jeg mere. En anden ting er, at det er måske en anelse for lavt output til min riaa. 0.45 mV ved forstærkning på 55 dB er lig med et output på 0.25 volt til min forforstærker, det er måske i underkanten og kan evt. tage lidt tju-bang så den føles mere slank. Nu du spørger om der er noget den ikke gør så godt, så har jeg oplevet større dynamisk kunnen ved andre pu'er. Men det kan igen skyldes den lave udgangs spænding til preamp. Og så er den uhyggelig krævende, at sætte op synes jeg. Den er MEGET følsom for azimuth, den rette vinkel SKAL simpelthen på plads, ellers er der med det samme ubalance i lydbilledet. F.eks. havde jeg da sat min pladespiller i water, sådan nogenlunde, det var ikke nok, den skal være 100%. Det samme gælder armen, man skal tage højde for det træk der er i pu ved afspilning. Her var den medleverede mini waterpas genialt! På med den og så indstille kontralod, hvilket ikke er helt nemt på en VPI arm, samtidig med at man skal passe på med vægten. VTA fik jeg, indtil videre, det bedste resultat med armen lidt hævet. EDIT: Har så lige læst mig til at VdH foretrækker VTA hævet. Mvh. |
|
|
Hei Milu.
Tak for et langt og beskrivende svar. Jeg forstår at vi skal i den lidt detaljerede og analytiske retning med denne PU, og at den er en rigtig primadonna der er meget følsom for instillingerne. Det kan jo være en kanon match i nogle systemer og ikke så godt i andre.
Det bliver spennende at høre hvordan du synes den lyder når du får spillet den lidt mere til, og lærer den mer at kænde i forhold til VTA og VTF. Det har jo også endel at sige hvilke impedans du laster den med. Har du prøvet dig noget frem med det?
Tenker du gleder deg til de nye Siemens rørene ankommer 
Mvh Asbjørn
|
|
|
Hej Asbjørn.
En rigtig god beskrivelse: Primadonna!
Har arbejdet lidt mere med opsætningen (igen) og indtil videre låst mig fast på at armen er hævet præcis 7 mm i enden, da jeg læste på VdH hjemmeside at han foretrak 7-9 mm og en anmelder 5-7 mm, så må 7 jo være den gyldne middelvej.
Og igen arbejdet en del med azimuth, kan kun sige det igen, det er den godt nok følsom på! Nu hjælper det jo så heller ikke på det, at min arm er unipivot, men altså indstillet armen til vandret på midten af pladen, så er der jo en anelse ubalance i inder og yderspor, men ikke nok til at det kan høres.
Når det så er på plads, så kviterer den med en lydbilled i bredde og dybde, samt placering af kunstnere, jeg ikke har hørt bedre, det den god til.
Her efter 10-12 timer, er den begyndt at løsne lidt op, synes jeg og blevet en tand mindre analytisk/pågående.
Ja de nye rør bliver sweet!
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Nightpuma Forum Bruger

|
| Sendt: 09 April 2007 kl. 20:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Milu.
Du får ta det easy, det kan jo være ret frustrerende at stille inn en PU, men det høres jo ud som at du får valuta for insatsen med Condoren.
Det bliver spennede at høre hvordan den udvikler sig når den løsner.
Mvh Asbjørn
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 14 April 2007 kl. 17:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Update!
Aha... Nu er Siemens e88cc rørene velankommet fra Tyskland, og afløser så Electro Harmonix.
Der er mere "hul igennem" flere detaljer, bedre bas, perspektiv og 3D har lige fået en tand mere. Men ikke så voldsom en forskel som ved forforstærkerens Sovtek udskiftning.
Ikke mindst en lidt varmere klang.
Tonearmen har lige fået 2 mm nedad i VTA (fra 7 mm) så den er hævet 5 mm i bagen. Og jeg har nu indstillet pu'en efter huset, ikke fanen.
Nu er det ved at være på plads. perfekt balance, super 3D, lækreste stramme bas! Ikke så kølig en lyd som før. Men stadig sh*t in = sh*t out, men sådan skal det jo være. Men med under 20 timer på nålen er der jo noget op til de 80 timer hvor der skulle ske mest, og væsentlig op til 200, hvor den skulle være på plads.
Lige for at vende tilbage til VTA. Når nu VdH anbefaler at tonearmen er hævet 7-9 mm i forhold til vandret. Gu' ved hvad det er for en armlængde så? (Står der intet om) Men mon ikke de bruger en 12", det er vel det ypperste? Hvis en 12" får 7-9 mm hæv, hvad svarer det så til ved 9"? Er der nogen der er gode til geometri?
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Nightpuma Forum Bruger

|
| Sendt: 15 April 2007 kl. 00:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hei Milu.
Se nu var dine nye NOS Siemens rør på plads. Er det ikke bare fornemt med de der gamle rør
Det høres ud som du begynner at få tingene til at stemme med Condoren, og at den er i ferd med at løsne.
Det høres vanskelig at finde ud af det der med mm på forskælling lengde arm. Den her beskrivelse har hjulpet mig at komme nærmere det der med instilling af PU:
http://www.walkeraudio.com/fine_tuning_your_turntable.htm
Det gjelder at finde den instilling man selv synes bedst om 
Det bliver spennede at høre fortsættelsen når den har fået nogle flere timer.
BTW: Har du eksperimenteret med at laste den med forskellig impedans?
Asbjørn
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 15 April 2007 kl. 01:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Milu skrev:
Hvis en 12" får 7-9 mm hæv, hvad svarer det så til ved 9"? Er der nogen der er gode til geometri?  |
|
|
For en 9" arm gælder det at en ca. 4mm hævning ved armbasen svarer til 1 grads øgning af VTA. Altså fra 20 grader til 21 f.eks.
Det udregnes således:
En 9" arm er ca. 228,6mm lang (9 x 2,54). Det er den så sjældent men altså for en nemheds skyld...
Forestil dig at armen roterer hele vejen rundt og danner en cirkel på 360 grader. En cirkels omkreds svarer til radius (228,6 i dette eksempel) x 6,28 ( 2 x pi). Altså = ca. 1435,6mm.
1435,6mm repræsenterer altså de fulde 360 grader. Så 1 grad = 1435,6 / 360 = 3,9878mm. Altså 4mm for 1 grad (rundt regnet).
Så selv de 7-9mm som VdH foreslår svarer altså kun til ca. en 2 graders ændring af VTA med en 9" arm.
Tænk på at LP'er er skåret med forskellig vinkel. I "gamle dage" var normen 15 grader og i dag er den 20 grader men der er nok en del variation. Nogle er skåret med 22 grader andre med 23 grader osv...
Ændring af VTF påvirker også VTA/SRA...
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 15 April 2007 kl. 11:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nightpuma skrev:
Hei Milu.
Se nu var dine nye NOS Siemens rør på plads. Er det ikke bare fornemt med de der gamle rør
Det høres ud som du begynner at få tingene til at stemme med Condoren, og at den er i ferd med at løsne.
Det høres vanskelig at finde ud af det der med mm på forskælling lengde arm. Den her beskrivelse har hjulpet mig at komme nærmere det der med instilling af PU:
http://www.walkeraudio.com/fine_tuning_your_turntable.htm
Det gjelder at finde den instilling man selv synes bedst om 
Det bliver spennede at høre fortsættelsen når den har fået nogle flere timer.
BTW: Har du eksperimenteret med at laste den med forskellig impedans?
Asbjørn
Hej Asbjørn.
Tak for linket, fin beskrivelse.
Ja de er gode de gamle NOS rør, hvorfor kan sådanne kvaliteter ikke laves i dag?
Impedansen er sat løseligt lige i starten, så den skal der også eksperimenteres med. Foreløbig er 500 ohm valgt da 100 ohm var for mørkt/lukket og 1000 ohm lige en tand for lys. Men der kan jo eksperimenteres med andre værdier.
Mvh.
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 15 April 2007 kl. 11:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Milu skrev:
Hvis en 12" får 7-9 mm hæv, hvad svarer det så til ved 9"? Er der nogen der er gode til geometri?  |
|
|
For en 9" arm gælder det at en ca. 4mm hævning ved armbasen svarer til 1 grads øgning af VTA. Altså fra 20 grader til 21 f.eks.
Det udregnes således:
En 9" arm er ca. 228,6mm lang (9 x 2,54). Det er den så sjældent men altså for en nemheds skyld...
Forestil dig at armen roterer hele vejen rundt og danner en cirkel på 360 grader. En cirkels omkreds svarer til radius (228,6 i dette eksempel) x 6,28 ( 2 x pi). Altså = ca. 1435,6mm.
1435,6mm repræsenterer altså de fulde 360 grader. Så 1 grad = 1435,6 / 360 = 3,9878mm. Altså 4mm for 1 grad (rundt regnet).
Så selv de 7-9mm som VdH foreslår svarer altså kun til ca. en 2 graders ændring af VTA med en 9" arm.
Tænk på at LP'er er skåret med forskellig vinkel. I "gamle dage" var normen 15 grader og i dag er den 20 grader men der er nok en del variation. Nogle er skåret med 22 grader andre med 23 grader osv...
Ændring af VTF påvirker også VTA/SRA...
|
|
|
Fedest Krenzler!!
Selv jeg forstod det!
Ja uanset hvilken ændring man foretager så ændrer det på andre paremetre - især med en unipivot arm, den er sart.
Jeg har dog lige et tillægsspørgsmål.
Når du opgiver længden til 228,6 mm, så er det længden på armen, men det mere korrekte må vel være afstanden fra armens ophængs punkt til diamanten?
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 15 April 2007 kl. 11:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forøvrigt får jeg lov til at låne en Tron Seven riaa, der er bygget til pu'er med lavere udgangs spænding (med traffo), så får jeg at se hvad det betyder for lyden.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Brian7500 Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 4086
|
| Sendt: 15 April 2007 kl. 11:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Milu skrev:
Forøvrigt får jeg lov til at låne en Tron Seven riaa, der er bygget til pu'er med lavere udgangs spænding (med traffo), så får jeg at se hvad det betyder for lyden.
Mvh. |
|
|
Så er Graafens dage måske talte? __________________ Med venlig hilsen,
Brian7500
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 15 April 2007 kl. 11:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brian7500 skrev:
Milu skrev:
| Forøvrigt får jeg lov til at låne en Tron Seven riaa, der er bygget til pu'er med lavere udgangs spænding (med traffo), så får jeg at se hvad det betyder for lyden. Mvh. |
|
|
Så er Graafens dage måske talte? |
|
|
Arh Brian, lad os nu se...
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Brian7500 Forum Bruger

|
| Sendt: 15 April 2007 kl. 12:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Milu skrev:
Brian7500 skrev:
Milu skrev:
| Forøvrigt får jeg lov til at låne en Tron Seven riaa, der er bygget til pu'er med lavere udgangs spænding (med traffo), så får jeg at se hvad det betyder for lyden. Mvh. |
|
|
Så er Graafens dage måske talte?
|
|
|
Arh Brian, lad os nu se...
Mvh. |
|
|
Hænger dit kabel stadig i tolden?
Sløve padder __________________ Med venlig hilsen,
Brian7500
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 15 April 2007 kl. 12:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brian7500 skrev:
Milu skrev:
Brian7500 skrev:
Milu skrev:
|
|
Så er Graafens dage måske talte?
|
|
|
Arh Brian, lad os nu se... Mvh. |
|
|
Hænger dit kabel stadig i tolden?
Sløve padder |
|
|
Ja for pokker, hænger stadig i tolden!
Men ok, de siger selv 3-5 arbejdsdage fra modtagelse af papierer, de modtog papiererne (håber jeg) tirsdag, så de har stadig et par dage endnu.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Nightpuma Forum Bruger

|
| Sendt: 15 April 2007 kl. 14:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hei Milu.
Så du får Tron på besøg. Jeg ser frem til at høre hvad du synes om den i forhold til GM-70. Det har været så meget buzz om den på internet.
Asbjørn
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 15 April 2007 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nightpuma skrev:
Hei Milu.
Så du får Tron på besøg. Jeg ser frem til at høre hvad du synes om den i forhold til GM-70. Det har været så meget buzz om den på internet.
Asbjørn
|
|
|
Ja, nu har jeg så tænkt lidt over det, og jeg hiver den IKKE hjem - endnu.
1) Jeg er meget glad for GM70, jeg synes den spiller fremragende.
2) Jeg tør ikke!  Den er jo ikke billig og jeg har lige investeret i Condor som jo heller ikke er billig...
Så det må vente lidt...
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 15 April 2007 kl. 15:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dagens update!
Dagens VTA er 4 mm.
Umiddelbart en anelse mere tyngde i bassen, uden at miste noget i toppen.
Nu synes jeg der begynder at ske noget, selv Norah Jones er en fornøjelse. Dog ikke den skod standard vinyl jeg har, fuld af fejl, skam jer Blue Note!
Et anden ting jeg oplever er, trods betydelig øget detalje niveau, kan der spilles med betydelig højere lydtryk!
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 15 April 2007 kl. 15:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Milu skrev:
Når du opgiver længden til 228,6 mm, så er det længden på armen, men det mere korrekte må vel være afstanden fra armens ophængs punkt til diamanten?  |
|
|
Ja, nemlig ja.  Den effektive længde (monteringsafstand + overhang).
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Brian7500 Forum Bruger

|
| Sendt: 15 April 2007 kl. 15:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Milu skrev:
Nightpuma skrev:
|
Hei Milu.
Asbjørn
|
|
|
Ja, nu har jeg så tænkt lidt over det, og jeg hiver den IKKE hjem - endnu. 1) Jeg er meget glad for GM70, jeg synes den spiller fremragende. 2) Jeg tør ikke! Den er jo ikke billig og jeg har lige investeret i Condor som jo heller ikke er billig...
Så det må vente lidt...
Mvh. |
|
|
Kylling __________________ Med venlig hilsen,
Brian7500
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 15 April 2007 kl. 16:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Milu skrev:
Når du opgiver længden til 228,6 mm, så er det længden på armen, men det mere korrekte må vel være afstanden fra armens ophængs punkt til diamanten?  |
|
|
Ja, nemlig ja. Den effektive længde (monteringsafstand + overhang).
Mvh.
|
|
|
Tak mr. K.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 15 April 2007 kl. 16:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brian7500 skrev:
Milu skrev:
Nightpuma skrev:
Hei Milu.
Asbjørn
|
|
|
Ja, nu har jeg så tænkt lidt over det, og jeg hiver den IKKE hjem - endnu. 1) Jeg er meget glad for GM70, jeg synes den spiller fremragende. 2) Jeg tør ikke! Den er jo ikke billig og jeg har lige investeret i Condor som jo heller ikke er billig... Så det må vente lidt... Mvh. |
|
|
Kylling |
|
|
 Helt sikkert, men god sikrings-foranstaltning!
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|