Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 10:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: B&W PV1 subwoofer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
CRC1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 07 April 2007 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Acorn skrev:
CRC1 skrev:

Jeg er helt enig med ManicMiner.

Det kan være svært at få et lyt på SVS'en med giv i hvert fald Velodyne chancen. Ser kun 1 grund til at købe den der B&W og det er designet. I øvrigt fås de to andre i en flot pianolak. Desuden er der indbygget 6 båndsparametrisk EQ i velodyne. Som via målemikrofon indstiller sig selv i forhold til rummet. I praksis betyder det at de ofte vil undgå den der brummen og "ujævne" bas som nogle gange kan være vildt dominerende eller andre gange tilbageholdene. Det andet er også muligt med SVS'en hvor du dog selv skal ligge lidt mere energi og arbejde i, det ved jeg at ManicMiner kan fortælle alt om

Jeg synes virkelig at du skal give dem en store chance inden du køber B&W'en, jeg tror at du vil blive meget overrasket over hvor meget du reelt kan få for de penge!

Det er også primært pga designet, jeg er interesseret i PV1. Men er samtidig heller ikke i tvivl om, at den vil tilfredsstille mine behov. Er dog først fornylig begyndt at lede efter nyt setup, og jeg kan godt se fornuften i at kigge sig lidt omkring, inden formuen formøbles. Ved du hvor der forhandles Velodyne i Kbh?

Det er der desværre ingen der gør. Vassago-hifi fra Odense er de eneste der sælger Velodyne. Tilgengæld tror jeg sagtens du kan ringe dertil og koordinere en demo/låne en velodyne sub hvis Jensen skal til Kbh. Jeg skal hverken love det ene eller det andet. Men han har et utrolig højt service niveua og lige til at snakke med. 

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 April 2007 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

NESREDNA skrev:
ManicMiner skrev:

Det grafene viser er at PV1 har en frekvensrespons der er stærkt faldende allerede fra 60hz, og også at forvrængningen vil blive audibel et sted mellem 30-50hz alt efter hvor højt der spilles.

Sådan en frekvensrespons har alle lukkede kabinetter da, såvidt jeg har forstået...

Og det opvejes almindeligvis mere end rigeligt af roomgain, hvis du stiller den tættere på væggen. Her får du endda fordelen ved et mere korrekt fase-forløb...

Det stemmer, men PV1's er ekstrem i det den falder med 12db/oktav allerede fra 60hz, og for at oppnå en flad respons fra den ville det kræve et meget lille, solid og lufttæt rom da maks teoretisk roomgain er netop 12db/oktav. Ta så hensyn til ørets faldende følsomhed efter som frekvensen falder (google Fletchson Muncher), så vil en oplevelse af dybbas fra PV1 være umulig. Den har også så meget harmonisk forvrængning i de dybeste frekvensene, at alt du vil høre når den forsøger at gengive noget under 30hz vil kun være overtoner.

Det er ikke det at PV1 er et dårlig produkt som sådan, den gør precis det som nok er dens målsætning, at levere lidt ekstra dynamik i basområdet samtidig som den har et flot design.

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

Acorn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2007
Sendt: 07 April 2007 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

CRC1 skrev:

Det er der desværre ingen der gør. Vassago-hifi fra Odense er de eneste der sælger Velodyne. Tilgengæld tror jeg sagtens du kan ringe dertil og koordinere en demo/låne en velodyne sub hvis Jensen skal til Kbh. Jeg skal hverken love det ene eller det andet. Men han har et utrolig højt service niveua og lige til at snakke med. 

Mener bestemt jeg så Vassagohifi på hifi og surround-messen i Kbh sidste år. Mener endda også han havde nogle tilbud på Velodyne med. Hæftede mig bare ikke nærmere ved det på daværende tidspunkt, da tankerne var i andre retninger. Men nu er situationen jo en anden, så det må også med i mine overvejelser. Synes efterhånden jeg skal mere end bare almindeligt se mig om.

Til top Vis Acorn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Acorn

CRC1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2005
Sendt: 07 April 2007 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Acorn skrev:
CRC1 skrev:

Mener bestemt jeg så Vassagohifi på hifi og surround-messen i Kbh sidste år. Mener endda også han havde nogle tilbud på Velodyne med. Hæftede mig bare ikke nærmere ved det på daværende tidspunkt, da tankerne var i andre retninger. Men nu er situationen jo en anden, så det må også med i mine overvejelser. Synes efterhånden jeg skal mere end bare almindeligt se mig om.

Jamen det er da rigtig nok. Men jeg synes nu du skal prøve lidt forskelligt, hører og se hvad der er på markede inden du bruger 10.000 på den sub

Elkjær
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 07 April 2007 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

Den er nu ikke dårlig den PV1, men tilslutter mig at anbefale en 675 i stedet. Det er en super sub, både til musik og film. Ellers er der Monitor Audio rsw 12 (mener jeg den hedder) Den minder en del om 675, men er lidt billigere. Den er også et kig og lyt vær.
Til top Vis Elkjær's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Elkjær

Acorn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2007 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Elkjær skrev:
Den er nu ikke dårlig den PV1, men tilslutter mig at anbefale en 675 i stedet. Det er en super sub, både til musik og film. Ellers er der Monitor Audio rsw 12 (mener jeg den hedder) Den minder en del om 675, men er lidt billigere. Den er også et kig og lyt vær.

Har faktisk en brochure på den Monitor Audio liggende. Nåede ikke at høre den I Tapeconnection forleden. Kom stormende 2 min over lukketid. Så det må jeg også have tilgode.

NESREDNA
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 April 2007 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:
NESREDNA skrev:
ManicMiner skrev:

Det grafene viser er at PV1 har en frekvensrespons der er stærkt faldende allerede fra 60hz, og også at forvrængningen vil blive audibel et sted mellem 30-50hz alt efter hvor højt der spilles.

Sådan en frekvensrespons har alle lukkede kabinetter da, såvidt jeg har forstået...

Og det opvejes almindeligvis mere end rigeligt af roomgain, hvis du stiller den tættere på væggen. Her får du endda fordelen ved et mere korrekt fase-forløb...

Det stemmer, men PV1's er ekstrem i det den falder med 12db/oktav allerede fra 60hz, og for at oppnå en flad respons fra den ville det kræve et meget lille, solid og lufttæt rom da maks teoretisk roomgain er netop 12db/oktav. Ta så hensyn til ørets faldende følsomhed efter som frekvensen falder (google Fletchson Muncher), så vil en oplevelse af dybbas fra PV1 være umulig. Den har også så meget harmonisk forvrængning i de dybeste frekvensene, at alt du vil høre når den forsøger at gengive noget under 30hz vil kun være overtoner.

Det er ikke det at PV1 er et dårlig produkt som sådan, den gør precis det som nok er dens målsætning, at levere lidt ekstra dynamik i basområdet samtidig som den har et flot design.

Jaja, så lærte jeg også lidt i dag

Undervejs: Cowon D2 > Ety4P
Til top Vis NESREDNA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NESREDNA

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 April 2007 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke hørt RSW12, men noget der jeg har set gå igen i omtaler af den er at den meget nemt bunder. Da svenske Hifi&Musik testet den fik de den til at bunde selv med musik. Jeg har selv haft subs som brød totalt sammen når de blev præsset til grænsen, og det er intet som ødelegger filmoplevelsen mere end når man er nødt for at sidde med fjernbetjeningen i hånden klart til at dæmpe volumet om der nu skulle komme en scene som bød subben på problemer.

Jeg har også set nogle målinger af den, og den kan ikke holde følge med SB12 og SPL1200 under 30hz hvad lydtryk angår, men så er den også en hel del billigere

Men nu har du da dog masser af kandidater som du kan ta med hjem på prøve. Jeg læste også for nogle minutter siden at det i løbet af mai vil blive holdt en ny målesession, og at SVS vil sende ham der udfører de en SB12, så da vil der komme nøjaktige data også for den.

Acorn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2007 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:

Jeg har ikke hørt RSW12, men noget der jeg har set gå igen i omtaler af den er at den meget nemt bunder. Da svenske Hifi&Musik testet den fik de den til at bunde selv med musik. Jeg har selv haft subs som brød totalt sammen når de blev præsset til grænsen, og det er intet som ødelegger filmoplevelsen mere end når man er nødt for at sidde med fjernbetjeningen i hånden klart til at dæmpe volumet om der nu skulle komme en scene som bød subben på problemer.

Jeg har også set nogle målinger af den, og den kan ikke holde følge med SB12 og SPL1200 under 30hz hvad lydtryk angår, men så er den også en hel del billigere

Men nu har du da dog masser af kandidater som du kan ta med hjem på prøve. Jeg læste også for nogle minutter siden at det i løbet af mai vil blive holdt en ny målesession, og at SVS vil sende ham der udfører de en SB12, så da vil der komme nøjaktige data også for den.

Kan sagtens følge dig i, det må være en tam affære at skulle sidde klar med remoten. Tror nu aldrig jeg kommer til at opnå Imperial'ske lydtryk i min stue, men rart at vide det setup'et ikke går i knæ, hvis nu.   

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 April 2007 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

Her er en frekvensrespons og max output graf fra Audioholics test af SB12. Den er målt ved 2 meters afstand i et ekkofrit kammer, så om du skal sammenligne den med de andre grafene jeg har postet som er målt udenfor skal du legge til 6db. Kort opsummeret så viser den at den har dens -6db punkt ved ca 23hz, og at den er kapabel til at levere ca dobbelt så mange db som ASW675 ved 20hz. Det er dog ikke taget hensyn til forvrængning i denne målingen

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 07 April 2007 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

Det erklart, at en PV1 skal adlyde fysikkens love, og der er kun 2 8" enheder i et lukket kabinet. Det kan ikke konkurrere med en Wilson Watchdog eller andre 300 liters kabinetter med 18" enheder.
Men det med det faldende respons under 60Hz er med laveste EQ! Med fuldt EQ er det en anden snak. Det er afgørende, hvilket rum den skal spille i! En lille 25m2 stue vil den da snildt spille op uden at bunde - medmindre man er totalt døv (eller på vej til at blive det). Men 1 stk. i min 300 kubikmeter stue vil tabe pusten til sønnikes party - men måske være OK til mig, der kun har brug for virkeligt megen bas, når Massive Attack´s Mezzanine får kniven
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Acorn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2007 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:

Her er en frekvensrespons og max output graf fra Audioholics test af SB12. Den er målt ved 2 meters afstand i et ekkofrit kammer, så om du skal sammenligne den med de andre grafene jeg har postet som er målt udenfor skal du legge til 6db. Kort opsummeret så viser den at den har dens -6db punkt ved ca 23hz, og at den er kapabel til at levere ca dobbelt så mange db som ASW675 ved 20hz. Det er dog ikke taget hensyn til forvrængning i denne målingen

Ked af at indrømme det, men fatter nada. Ved ganske enkelt ikke hvad dens -6db punkt er, og synes heller ikke jeg kan få bare fornemmelsen af det via grafen. Er også i tvivl om det med at den skulle være leveringsdygtig i dobbelt så mange db som ASW675 ved 20 HZ. Mener du ikke dobbelt så stort lydtryk? Har du iøvrigt et link til noget letfordøjeligt læsestof om enmet?

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 April 2007 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Jazzman: Det kan godt se ud for at de har brugt EQ1 når de målte, og med EQ3 ville den stikke dybere, men i følge grafen på B&W's egen hjemmeside nok ikke riktigt så dybt som spesifikationene tilsiger. Dog så vil ikke det endre på maks lydtryk og forvrængning.

Acorn: Jeg vil anbefale dig at læse Ed Mullens test af SVS PB12-Plus og en Canton sub som du kan finde her:

http://www.hometheaterhifi.com/volume_13_1/svs-pb12-plus-sub woofer-1-2006-part-1.html

http://www.hometheaterhifi.com/volume_13_3/canton-vento-as-8 50-sc-subwoofer-9-2006-part-1.html

Begge testene indeholder også målinger med forklaringer af begreper, og hvordan de skal forståes.

INGEN kan bedre tage et komplicered emne og forklare det så simpelt at selv jeg kan forstå det  Desværre så laver han ikke længere tests, SVS headhuntet ham for et par måneder siden, og han arbejder nu der. Dog er ikke det så galt, for nu er det hans job at besvare komplicerede spørgsmål sådan at nolduser kan forstå det det, og om det er noget du lurer på ville jeg ikke nøle med at kontakte ham på edm@svsound.com . Og du skal ikke ha dårlig samvittighed med at stille de mest selvfølgelig spørgsmål, det er som sagt hans job at besvare de.

Jan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 07 April 2007 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

[Slettet af Zorglub, salg i forum er ikke tilladt jf. retningslinierne - læs dem lige igen du ]
Til top Vis Jan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 08 April 2007 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

hvis det skal være pænt og effektivt skal det være Velodyne dd10 eller 12.DD 1o er godt nok lille,men det de sub jeg har lyttet på som har været mest præcise,derfor købte jeg selv en dd12
Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las

Acorn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2007 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:

Acorn: Jeg vil anbefale dig at læse Ed Mullens test af SVS PB12-Plus og en Canton sub som du kan finde her:

http://www.hometheaterhifi.com/volume_13_1/svs-pb12-plus-sub woofer-1-2006-part-1.html

http://www.hometheaterhifi.com/volume_13_3/canton-vento-as-8 50-sc-subwoofer-9-2006-part-1.html

Begge testene indeholder også målinger med forklaringer af begreper, og hvordan de skal forståes.

INGEN kan bedre tage et komplicered emne og forklare det så simpelt at selv jeg kan forstå det  Desværre så laver han ikke længere tests, SVS headhuntet ham for et par måneder siden, og han arbejder nu der. Dog er ikke det så galt, for nu er det hans job at besvare komplicerede spørgsmål sådan at nolduser kan forstå det det, og om det er noget du lurer på ville jeg ikke nøle med at kontakte ham på edm@svsound.com . Og du skal ikke ha dårlig samvittighed med at stille de mest selvfølgelig spørgsmål, det er som sagt hans job at besvare de.

Så er der noget at gå til. Tak for det. 

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 April 2007 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

Læs først de, og vær ikke bange for at kontakte Ed, også om du vil spørge om ting som ikke direkte angår deres produkter. Og forsåvidt skal du også bare spørge mig, det kan være at jeg kan forklare ting på en let forståelig måde

Acorn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2007 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

p.las skrev:
hvis det skal være pænt og effektivt skal det være Velodyne dd10 eller 12.DD 1o er godt nok lille,men det de sub jeg har lyttet på som har været mest præcise,derfor købte jeg selv en dd12

Det skulle meget gerne være begge dele. Har fået en hel del emner at arbejde med, og Velodyne er helt sikkert noget jeg også skal lægge øre til.  

Acorn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 April 2007 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:
Læs først de, og vær ikke bange for at kontakte Ed, også om du vil spørge om ting som ikke direkte angår deres produkter. Og forsåvidt skal du også bare spørge mig, det kan være at jeg kan forklare ting på en let forståelig måde

Du skal have mange tak for dine indlæg, de er virkelig brugbare. Og tak for dit tilbud om teknisk bistand. Det vil jeg sikkert benytte mig af.

sterler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 April 2007 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

hej... har selv købt pv1 for 6 måneder siden- fuldt tilfreds og glæder mig hver dag jeg kikker og lytter til den... både til film og musik....du kan
sikkert finde bedre sub. men de er 4 kantede og ikke særlig kønne... mvh tommy
Til top Vis sterler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sterler

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum