| Forfatter |
|
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 08 April 2007 kl. 11:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmm . . . http://www.trendsaudio.com/EN/Product/USB_Audio_feature.htm& nbsp; ?????
Det er - så vidt jeg kan læse mig til - IKKE en DAC men derimod en fra-USB-til-S/PDIF-eller-AES/EBU-converter. Altså et apparat, der omsætter fra USB til digitalt audiosignal. Herefter skal man tilslutte en D/A-converter (DAC).
Hvis det er rigtigt forstået af mig, vil jeg igen spørge, hvad du vil bruge som DAC? Problemet IMHO er, hvilken udgangsimpedans DACen har. Ikke selve DAC-kredsen i sig selv, fordi der er noget elektronik bagefter, som (som regel) tilpasser signalet til noget brugbart for en for-forstærker. Hvis impedansen er høj , vil du få dæmpet signalet og måske endda lidt filtervirkning også.
Mit forslag ville være et dobbelt potmeter på 4,7 Kohm (log), da Quad 303 i deres specs (dem, jeg har fundet) angiver 22 Kohm, men jeg er lidt for sent ude __________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 08 April 2007 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er en DAC.... Der er et mini-jack-stik som analog-udgang... Jeg måtte også lige kigge efter en ekstra gang for at se det.
Jeg ville passe på med en passiv forforstærker, idet den er meget følsom overfor kabler. Ender du med en passiv udgave, skal du lede efter ULTRA lav kapacitets signalkabler, og håbe på at nogen af dem lyder godt. For at afhjælpe problemet lidt, kan du med fordel placere volumenkontrollen MEGET tæt på din effektforstærker og benytte korte kabler. Så bliver problemet med kabelindflydelsen mindre.
Men det ændrer ikke på, at udgangsimpedansen fra et 4,7kohm potmeter, afhængig af stillingen varierer mellem 0 ohm og 1.2 kohm. Det vil unægteligt påvirke den efterfølgende effektforstærker! __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 08 April 2007 kl. 12:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
| Det ved jeg udmærket men i de fleste tilfælde fungerer min metode udmærket |
|
|
Nej, den fungerer i de færreste tilfælde. I mange forstærkere er der en
kondensator i indgangen. "Indgangsimpedansen" er efter kondensatoren,
så den kan dit multimeter ikke måle. Det eneste sted din metode virker
er på mange rørforstærkere med DC-koblet indgang.
Citér:
| og tror ikke trådopretteren hverken er i besiddelse af tonegenerator eller istand til at bruge den. |
|
|
Måske ikke. Men var det så ikke bedre at fortælle ham at han skal finde
en brugsanvisning med data, end at beskrive en metode der i 95%+
tilfælde ikke virker?
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 636
|
| Sendt: 08 April 2007 kl. 12:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm jeg farer lidt vild i alt det her impedans og kohm.. Er slet ikke ekspert, bare en lyttende drømmer:-) Hvordan regner i ud at jeg skal bruge et 4,7 Kohm potmeter når min forstærker har 22 Kohm? Hvilken udgangsimpedans ville teoretisk være den bedste?
Har tænkt at lave IC kabler af tynd sølvtråd, da det for mig er en billig og nem løsning, og jeg har i mit cyrus udstyr haft særdeles gode erfaringer med dette. Jeg bruger ganske rigtigt indtil nu den indbyggede dac der har kun har minijack udgang, og da min Quad har 4 pols din stik til indgangssignal, skal jeg alligevel til at lodde selv for at lave en ordentlig løsning. ( mini jack til RCA plus et RCA til 4 pols DIN fås ikke sådan lige.. - jovist de fås, men tror nu jeg nemt kan lave noget bedre. Minijack til RCA omformere er som regel noget skidt. Har i hvert fald endnu ikke set en i god kvalitet)
|
| Til top |
|
| |
trapez Udelukket fra forum

Dobbeltprofil: Slowon
Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 70
|
| Sendt: 08 April 2007 kl. 13:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor ikke glæde dig over det indbyggede digitale potmeter i pcèns afspilleprogrammer?
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
| Sendt: 08 April 2007 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bojsenbord skrev:
Hmm jeg farer lidt vild i alt det her impedans og kohm.. Er slet ikke ekspert, bare en lyttende drømmer:-) Hvordan regner i ud at jeg skal bruge et 4,7 Kohm potmeter når min forstærker har 22 Kohm? |
|
|
Hvis du skal have det logaritmiske potmeter (din volumekontrol) til at
virke nogenlunde efter hensigten, skal det have samme værdi som
indgangsimpedansen på forstærkeren eller mindre. Hvis din forstærker
har en indgangsimpedans på 22k, kan du bruge et pot på 22k eller mindre.
Citér:
| Hvilken udgangsimpedans ville teoretisk være den bedste? |
|
|
0 ohm
Du skal normalt bruge et potmeter med så lille modstand som muligt, da
udgangsimpedansen bliver max. 1/4 af modstanden. En typisk
forforstærker har en udgangsimpedans på 50-500 ohm, så du skal alså
bruge et pot på 200-2000 ohm for at få samme udgangsimpedans. MEN det
vil dine signalkilder ikke blive glade for. De regner normalt med at
blive belastet med 10k eller mere... Så man er nødt til at vælge en
værdi der er et godt kompromis mellem lav udgangsimpedans og en rimelig
belastning til signalkilderne. Derfor bruges 10k tit til formålet.
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

|
| Sendt: 08 April 2007 kl. 13:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
trapez skrev:
Hvorfor ikke glæde dig over det indbyggede digitale potmeter i pcèns afspilleprogrammer? |
|
|
Fordi: Dels vil jeg gerne senere kunne bruge Preampen til at tilslutte en cdaspiller, eller en radio, og dels har jeg forsøgt mig med Dac og mac tilsluttet min cyrus II. Cyrus på max output, og så skruet lang ned på mac'en. Det giver bare ikke en ordentlig lyd. Bas bliver grumset og det hele gemmer sig væk.. Det duer simpelthen ikke ordentligt. Har også prøvet med en windåws pc, og her var problemet det samme. Håber meget på at kunne lave noget bedre. Derfor..
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 08 April 2007 kl. 13:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ Hurtig: Det er også en DAC, sorry. Dårlige billeder og dårlig beskrivelse . . . .
Mit resonnement mht. 4,7 Kohm er, at DACer - normalt ( alle forbehold tages ) - har en lav udgangsimpedans. Og jo højere værdi for potmeteret i forhold til forstærkerens impedans, jo mindre præcis - og sværere - vil det være at at skrue op og ned og ramme en passende ønsket stilling. Det vil opleves som et spring i lydstyrke, når der reguleres. Så der bør være en rimelig stor forskel på potmetrets værdi i forhold til forstærkerens indgangsimpedans.
 Med mindre man laver en "fake" log potmeter med en lineær potmeter i stedet.
Men det afhænger stadig af DACens udgangsimpedans - hvor lav en impedans den kan trække. __________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

|
| Sendt: 08 April 2007 kl. 13:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
[/QUOTE]
Du skal normalt bruge et potmeter med så lille modstand som muligt, da
udgangsimpedansen bliver max. 1/4 af modstanden. En typisk
forforstærker har en udgangsimpedans på 50-500 ohm, så du skal alså
bruge et pot på 200-2000 ohm for at få samme udgangsimpedans. MEN det
vil dine signalkilder ikke blive glade for. De regner normalt med at
blive belastet med 10k eller mere... Så man er nødt til at vælge en
værdi der er et godt kompromis mellem lav udgangsimpedans og en rimelig
belastning til signalkilderne. Derfor bruges 10k tit til formålet.
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
[/QUOTE] Hmm det er vist et stykke tid siden jeg har haft fysik.. Jeg har lidt svært ved helt at få det på plads. Mener du ikke at en forforstærker har en INDgangsipedans 50-500 ohm? Men signalkablerne vil have et signal med højere modstand for at virke efter hensigten, og vil derfor i teorien gerne have et potmeter med 40k impedans, for at få en udgangsimpedans på 10K? Men det gør man ikke pga for høj modstand=lavere lyd/effektivitet? Hvorfor bør jeg bruge 4,7 kohm istedet for 10 kohm, når min effekt har en indgangsimpedanse på hele 22 kohm? Skal slet ikke forstås som en "hov hov, sådan hænger det ikke sammen" men snarere som, jeg forstår det ikke rigtigt, og vil gerne vide mere  Kan desværre ikke finde ud at finde udgangsimpedansen på DAC'en.. Sørens.
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

|
| Sendt: 08 April 2007 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
boholm skrev:
@ Hurtig: Det er også en DAC, sorry. Dårlige billeder og dårlig beskrivelse . . . .
Mit resonnement mht. 4,7 Kohm er, at DACer - normalt ( alle forbehold tages ) - har en lav udgangsimpedans. Og jo højere værdi for potmeteret i forhold til forstærkerens impedans, jo mindre præcis - og sværere - vil det være at at skrue op og ned og ramme en passende ønsket stilling. Det vil opleves som et spring i lydstyrke, når der reguleres. Så der bør være en rimelig stor forskel på potmetrets værdi i forhold til forstærkerens indgangsimpedans.
Med mindre man laver en "fake" log potmeter med en lineær potmeter i stedet.
Men det afhænger stadig af DACens udgangsimpedans - hvor lav en impedans den kan trække. |
|
|
Så altså: mindre modstand på Potmeter = lavere udgangsimpedans (=effekt?) og lettere at justere lydniveau? højere modstand på potmeter= højere udgangsimpedans og dermed bedre lyd (pga at signalkabler for lettere ved et fungere godt) men sværere at justere lydstyrken tilfredstillende? Så ud fra lydmæssigt synspunkt er det bedste med en høj modstand, den giver kabler bedste vilkår, men ikke højere end at signalkilden kan følge med? (Vil det sige at en signalkilde med udgangsimpedans x, vil kunne fungere med et potmeter med en modstand på <x?
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
| Sendt: 08 April 2007 kl. 14:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bojsenbord skrev:
Så altså: mindre modstand på Potmeter = lavere udgangsimpedans |
|
|
Ja.
Citér:
| og lettere at justere lydniveau? |
|
|
Nej, det er noget vrøvl. Det er lige let/svært at justere volume uanset
hvilket potmeter du vælger. Hvis det er svært at justere volume
korrekt, er udgangsspændingen fra kilden for høj eller forstærkeren for
følsom. Det kan løses ved at dæmpe signalet inden volumekontrollen.
Citér:
| højere modstand på potmeter= højere udgangsimpedans |
|
|
Ja.
Citér:
| og dermed bedre lyd (pga at signalkabler for lettere ved et fungere godt) |
|
|
Nej. Med mindre afrullet diskant er bedre lyd for dig. Jo mindre
udgangsimpedansen er, jo mindre indflydelse vil kablerne have på lyden.
Citér:
| Så ud fra lydmæssigt synspunkt er det bedste med en høj
modstand, den giver kabler bedste vilkår, men ikke højere end at
signalkilden kan følge med? |
|
|
Omvendt. En høj modstand giver signalkilden bedre vilkår, men gør samtidig signalet "sårbart" overfor kablernes indflydelse.
Citér:
| (Vil det sige at en signalkilde med udgangsimpedans x, vil kunne
fungere med et potmeter med en modstand på <x? |
|
|
Omvendt igen, men ikke helt. Hvis signal kilden har en udgangsimpedans
på 100 ohm burde den kunne drive en belastning på 100 ohm eller over
også. Men sådan er det ikke altid i virkeligheden. Udgangsstrømmen er
tit begrænset, og derfor kan en typisk signalkilde ikke klare hårdere
belastning (= lavere modstand) end 600 ohm til 1k. Men selvom kilden
kan klare belastningen, bliver lyden tit bedre hvis du hæver modstanden
til de mere normale 10k. 2k2 eller 4k7 kunne også være en mulighed. Du
kunne evt. købe nogle billige potmetre og prøve dig frem.
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
|
| Sendt: 08 April 2007 kl. 14:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bojsenbord skrev:
| Hmm det er vist et stykke tid siden jeg har haft
fysik.. Jeg har lidt svært ved helt at få det på plads. Mener du
ikke at en forforstærker har en INDgangsipedans 50-500 ohm? |
|
|
Nej, en forforstærker har typisk en indgangsimpedans på 10k-100k.
Citér:
| Men signalkablerne vil have et signal med højere modstand
for at virke efter hensigten, og vil derfor i teorien gerne have et
potmeter med 40k impedans, for at få en udgangsimpedans på 10K? |
|
|
Nej, signalkablerne er ligeglade
Men kablerne virker som en kondensator fra signalet til stel. Så jo
større udgangsimpedansen er, jo bedre lavpasfilter bliver kablet. Og da
målet normalt ikke er at få dæmpet diskanten for meget, skal du bruge
en lav udgangsimpedans (og/eller korte og tykke kabler).
Citér:
| Hvorfor bør jeg bruge 4,7 kohm istedet for 10 kohm, når min effekt har en indgangsimpedanse på hele 22 kohm? |
|
|
For at få en lavere udgangsimpedans, og mindre dæmpning af diskanten.
Citér:
| Kan desværre ikke finde ud at finde udgangsimpedansen på DAC'en.. |
|
|
Den er heller ikke så vigtig. Den fortæller dig ikke hvor lav en modstand den kan trække.
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 08 April 2007 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

|
| Sendt: 08 April 2007 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm så mit potmeter på 10 k vil altså gøre dac'en glad, men samtidig gøre mine kabler rimelig vigtige. Så en høj modstand er altså bedst? Jeg er lidt lost.. Hvad ville den teoretiske forskel være på lyden, om jeg anvender 10k eller 2,2 k potmeter? (Nu prøve jeg med 10k, da jeg har dem på vej..  ) Tusind tak for hjælpen.. Men mangler vist en "impedans for dummies"
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

|
| Sendt: 08 April 2007 kl. 14:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
det går stærkt:-)
Så altså et potmeter med så lav modstand som muligt for ikke at dæmpe diskanten? færdig slut, eller?
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

|
| Sendt: 08 April 2007 kl. 14:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 08 April 2007 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man overser noget væsentligt - spændingsstyring kontra strømstyring
Hvis kilden (DAC) ser en lav impedans (4.7ohm) skal udgangstrinnet i CDen kunne levere strøm, hvilket den ikke er glad for da den sikkert er spændingsstyret
Næsten alle rørforstærkere er rent spændingsstyrede og kan stort set ikke levere strøm og arbejder derfor som regel bedst i impedanser på 100kohm eller mere
Produkter som LCAudio og PASS er strømstyrede og har det fint med ret lave impedanser fordi de kan "levere" strøm i disse lave impedanser
Andre med mere forstand end undertegnede kan sikkert uddybe mere og bedre
|
| Til top |
|
| |
trapez Udelukket fra forum

Dobbeltprofil: Slowon
Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 70
|
| Sendt: 08 April 2007 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bojsenbord skrev:
Diamagnetic skrev:
Hvad med at gøre sig fri af alt det vrøvl og købe en god forforstærker ,det må være muligt at finde en til en rimelig pris på brugtmarkedet.  |
|
|
Tja.. Men efter alt der her, ville det da næsten være snyd. Når du anbefaler en god forforstærker, mener du så en aktiv eller en passiv?
|
|
|
Hvis en passiv forforstærker var en GOD løsning...brugte alle vel passive pre`s!?
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 08 April 2007 kl. 14:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
I en integreret rørforstærker sidder der ofte blot et "passivt" volumen potmeter da den er spændingsstyret med høj indgangs impedans - tingene skal passe sammen for at fungere
I en PASSpre sidder der gerne et lavimpedant pot efter udgangen da den har det fint med at levere strøm
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 08 April 2007 kl. 15:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
|
Man overser noget væsentligt - spændingsstyring kontra strømstyring
Hvis kilden (DAC) ser en lav impedans (4.7ohm) skal udgangstrinnet i CDen kunne levere strøm, hvilket den ikke er glad for da den sikkert er spændingsstyret
Næsten alle rørforstærkere er rent spændingsstyrede og kan stort set ikke levere strøm og arbejder derfor som regel bedst i impedanser på 100kohm eller mere
Produkter som LCAudio og PASS er strømstyrede og har det fint med ret lave impedanser fordi de kan "levere" strøm i disse lave impedanser
Andre med mere forstand end undertegnede kan sikkert uddybe mere og bedre
|
|
|
Her er du ude på dybt dybt vand.....!!!
Siden hvornår er produkter fra LC Audio blevet strømstyrede??? Du får vist mixet begreberne lidt for meget sammen! Men nu skal jeg forklare nærmere.
Når noget er strømstyret, vil det levere samme strøm uanset hvilken impedans det belastes med. Om du belaster med 1 ohm eller 10 kohm, vil kredsløbet levere samme strøm. Dette har altså INTET med evnen til at levere strøm at gøre!! Man leverer bare et signal der er doseret ud fra strømmen ikke spændingen. Spændingssvinget bestemmes så af belastningen, ud fra ohms lov.
Spændingsstyret udgang giver samme spænding uanset belastningen. I princippet vil spændingen være den samme uanset om man belaster med 1 ohme eller 10 kohm. Og strømmen vil så afhænge af belastningen... Igen ohms lov. Det der så ofte går galt er, at de færreste udgange kan levere den strøm der skal til at drive eks en 1 ohms belastning, hvorfor signalet klippes. Når eks LC's forforstærker kan drive en 75ohms belastning, er det ikke fordi den er strømstyret... Det skyldes ganske enkelt at den er dimensioneret tilstrækkelig kraftigt. Men den er stadig spændingsstyret.
Som jeg så ofte har sagt før, så tænk Jer lige om inden I begynder at lege teknik-eksperter... Dårlig rådgivning er oftest MEGET værre end ingen rådgivning! __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |