Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 09:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Simpleste forforstærker diy? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 08 April 2007 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

Se her

Her får preamp da en næsten uforbeholden positiv omgang? Problerme med høj udgangsimpedans er åbenbart langt værre med rørforforstærkere?

JEG glæder mig personligt meget til at prøve min snart lavede passive preamp.
Alle i eksperter: Hvad ville i selv anbefale? hvad bruger i?
Til top Vis Bojsenbord's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bojsenbord

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Sendt: 08 April 2007 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

Jeg ser ingen form for rådgivning overhovedet nogetsteds - men jeg kan nu godt lide dybt vand, det pirrer sanserne  og bragte også dig/hurtig på banen med den rigtige forklaring 

Men bortset fra det var problemet med kravet/evnen til at levere strøm i "lav" impedans vel rigtig nok

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 08 April 2007 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

trapez skrev:

Hvis du er minimalist,kan potmeteret bygges ind i trendæsken og kobles mellem stel og eksisterende udgangsbøsninger..KISS

Det er faktisk den eneste "passive" måde at gøre det på, give QUAD'en en varibel spændingsdeler i indgangen hvis der ellers er plads. Det er iøvrigt en god ide alene fordi QUAD's indgangfølsomhed er højere en godt er hvis det tilsluttede udstyr er af anden herkomst. Potentiometeret skal sidde så tæt på indgangstrinnet som fysisk muligt

QUAD 303 har en indgangsimpedans på 22kohm parallelt med 60pF. Følsomheden er 0,5V for fuld udstyring (45W/8ohm)

Udgangsimpedans 0,3ohm i serie med 2000uF og 6uH så der sidder en gevaldig lyt i udgangen. Afskæringsfrekvensen er opgivet af QUAD til 30Hz henholdsvis 35kHz i 8ohm

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 April 2007 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=43358&K W=The+Dude

Hvorfor bruger i eksterne links, når der blot skal søges efter en løsning i dette forum

Til top Vis The Dude's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Dude

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2007 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
trapez skrev:

Hvis du er minimalist,kan potmeteret bygges ind i trendæsken og kobles mellem stel og eksisterende udgangsbøsninger..KISS

Det er faktisk den eneste "passive" måde at gøre det på, give QUAD'en en varibel spændingsdeler i indgangen hvis der ellers er plads. Det er iøvrigt en god ide alene fordi QUAD's indgangfølsomhed er højere en godt er hvis det tilsluttede udstyr er af anden herkomst.Hvordan kan det være? Gør de virkelig så stor forskel om signalet fra potmeteret går "direkte" (lad os sige 10 cm ledning) eller via et kabel på måske 60-70 cm? Jeg ved at enhver lodning, splitning, stik, ledning er forringelse, men det kan vel ikke være det der ødelægger det hele?  Potentiometeret skal sidde så tæt på indgangstrinnet som fysisk muligt

QUAD 303 har en indgangsimpedans på 22kohm parallelt med 60pF. Følsomheden er 0,5V for fuld udstyring (45W/8ohm)

Udgangsimpedans 0,3ohm i serie med 2000uF og 6uH så der sidder en gevaldig lyt i udgangen. Afskæringsfrekvensen er opgivet af QUAD til 30Hz henholdsvis 35kHz i 8ohm

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2007 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

The Dude skrev:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=43358&K W=The+Dude

Hvorfor bruger i eksterne links, når der blot skal søges efter en løsning i dette forum

Her står jo bare ikke så meget om impedans, og hvad der kan du til hvad. Har læst indlægget, og det var da med til at inspirere mig.. :-)
Jo lidt gør der da:-)

I den tegning du henviser til i ovenstående link, er der en modstand parallelkoblet med potmeteret. Hvilken betydning har denne?

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 April 2007 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Jeg ser ingen form for rådgivning overhovedet nogetsteds - men jeg kan nu godt lide dybt vand, det pirrer sanserne  og bragte også dig/hurtig på banen med den rigtige forklaring 

Men bortset fra det var problemet med kravet/evnen til at levere strøm i "lav" impedans vel rigtig nok

Altid til tjeneste!!

The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2007 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

Tommelfinger reglen mht. passive pre-amps er meget simpel  

pot/att. bør have den halve impedans af den belastning der skal fødes,

phono kabel fra pre-amp'en til power-amp holdes så kort som muligt (max. 1M) for at tabet over 10KHz ikke skal blive hørbart 

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2007 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

Ok! Tak! Så passer mit 10K potmeter jo udemærket:-)  Hvordan med modstanden i paralleforbindelse?

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Sendt: 08 April 2007 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Den er squ da ligegyldig. I øvrigt betyder pot udgangsimpedans ikke et dyt < alt er relativt> da forstærkerens impulsgengivelse alligevel er smadret med filteret ved 30 hz der giver fasedrej langt tidligere.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 08 April 2007 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Bojsenbord skrev:
Se her

Her får preamp da en næsten uforbeholden positiv omgang? Problerme med høj udgangsimpedans er åbenbart langt værre med rørforforstærkere?

JEG glæder mig personligt meget til at prøve min snart lavede passive preamp.
Alle i eksperter: Hvad ville i selv anbefale? hvad bruger i?

Den sidste linie er faktisk intresant hvad bruger i og hvordan opleves forskellen til det tidligere afprøvet.Det mangler lidt syntes jeg.

Jeg kan godt se noget i dette med passiv om det virker godt fordi, at rigtig gode forforstærkere (aktive) nok ikke lige er så lette at opdrive, hvis vel og mærke vi snakker om rigtig god opløsning og det som hører med.

Som jeg ser det er der 2 muligheder en transformator baseret løsning og en med en volumen kontrol indsat mellem signalkilde og effektforstærkeren har jeg ret?

Der kunne tænkes at man kunne lave et specielt kabel med modstande hvis man ikke ville ændre på volumen.

Kommer i øvrigt i tanke om at et sted på nettet har jeg set en volumenkontrol til at sætte i udgangen på et apperat en til hver kanal forståes.Det må være en hardcore løsning hvor komfort betyder mindre. 

Edit: fandt lige linket her:http://www.tweakaudio.com/Ultimate%20Attenuators.html

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Sendt: 08 April 2007 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Min "drøm" er trafo attenuator fra dette firma  http://www.tribute-audio.nl/

Fordelen jeg ser ved løsningen fra dette firma er integrationen mellem trafoer og "klikpot" - ingen flagrende ledninger  men sidst jeg hørte på pris var det ca. 3000kr. og det er bestillingsvare som de kun laver med mellemrum - men hvis det er ligeså godt som selv meget dyrt grej, så er det jo ligefrem billigt, og koster ingenting i drift  ulempen jeg ser er de fastlagte 24 step klikspring som jeg ikke er vild med

Kan iøvrigt ses her, det første billede er en prototype

http://www.dhtrob.com/impressies/stappinductief_tribute.htm

Og så er der også kits fra BentAudio som bruger nyeste version fra Stevens & Billington hvor der indkobles +6db gain ved højere niveau regulering

http://www.bentaudio.com/index2.html

Men IGEN, prøv da med et billigt kulbanepot på 10kohm - nogle rør audiophiler sværger til disse billige kulbanepots og de koster ingenting, eneste ulempe er at de bliver slidt men det betyder jo mindre når de næsten er gratis - men husk det gode råd med kortest muligt kabel mellem pot og effekt, med mindre du ønsker en diskant dæmpning, evt. grundet højfrekvens problemer

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2007 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

jo tak! Det er også hvad jeg har bestilt:-)

Glæder mig meget til at høre hvad jeg får ud af det.

Men  skal vi ikke runde tråden af med en masse af jeres erfaringe? Hvad bruger i selv? Bruger i passive eller aktive? Hvad har i brugt af effektudstyr, og hvad var jeres intryk? I der ved så meget, må jo have prøvet det hele:-)

Bojsenbord
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2007 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

Indlæg omkring jeres erfaringer med passive og aktive forforstærkere, og hvad i bruger etc, synes jeg kunne være meget interresante, men for at andre og vi selv skal kunne finde rundt, så kom med jerer erfaringer i denne nye tråd!

Vender selvfølgelig tilbage med mine erfaringer, så snart jeg får stumperne hjem!

priboj
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 September 2006
Sendt: 09 April 2007 kl. 00:47 | IP-adresse registreret  

Bojsenbord skrev:
Indlæg omkring jeres erfaringer med passive og aktive forforstærkere, og hvad i bruger etc, synes jeg kunne være meget interresante, men for at andre og vi selv skal kunne finde rundt, så kom med jerer erfaringer i denne nye tråd!

Vender selvfølgelig tilbage med mine erfaringer, så snart jeg får stumperne hjem!

Jeg køre pasiv. (se min tråd)

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 09 April 2007 kl. 01:43 | IP-adresse registreret  

The Dude skrev:

Det er så bare en ret dårlig tommelfingerregel

Hvis du har en rørforstærker med 1M indgangsimpedans er det absolut ikke nogen god ide at bruge et 500k pot i en "passiv forforstærker". 10-20k er stadig et bedre valg...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

priboj
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 April 2007 kl. 01:54 | IP-adresse registreret  

Jeg er i gang med at lege med det lige nu så lad være med at lave mine fejl se min tråd.

Skal selv i gang med en aktiv om ikke så længe, mangler lige at købe komponenter (det er dyrt).

The Dude
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 April 2007 kl. 06:45 | IP-adresse registreret  

mcs_5 skrev:
The Dude skrev:

Hvis du har en rørforstærker med 1M indgangsimpedans er det absolut ikke nogen god ide at bruge et 500k pot i en "passiv forforstærker". 10-20k er stadig et bedre valg...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Hvis vi ser bort fra instrumentforstærkere, så har et 500KOhms (volume)potentiometer har ikke været brugt i AKTIVE forforstærkere siden en tid som højst sandsynligt var før du blev født, at give et indirekte indtryk af at det ville kunne bruges til en passiv pre-amp er forvridning af denne tråds emne..., alle pot's/Att. over 50KOhm er i praksis ubruglige til formålet, hvis der benyttes en for høj impedans vil pot's/Att. egenstøj, mekanisk stabilitet og følsomhed for indstråling blive et kritisk punkt, højere impedans forværre desuden den effekt det efterfølgene kabels kapacitet har på frekvensgangen...., eks. engelske rørforstærkere med 250KOhm Noble pot benyttet i en passiv linie-del ..., føj hvor de stinker langt væk af idioti ..., l***** kan ikke overholde en kanalbalance inden for en ½ dB når der er gået et halvt år efter at kunden har anskaffet sig apperatet og China rør-amps vil jeg slet ikke kommentere på det punkt  

Til din orientering så har min Dynaco IKKE den normale indgangsimpedans på 470KOhm ..., men sænket til 100KOhm og måske skal indgangsimpedansen lavere ned og hvorfor så det ?  lavere indgangsimpedans giver mindre støj

Ps. smider man med "sten" efter mig ..., så samler jeg en endnu større op og kaster tilbage

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 09 April 2007 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

The Dude skrev:
Hvis vi ser bort fra instrumentforstærkere, så har et 500KOhms (volume)potentiometer har ikke været brugt i AKTIVE forforstærkere siden en tid som højst sandsynligt var før du blev født, at give et indirekte indtryk af at det ville kunne bruges til en passiv pre-amp er forvridning af denne tråds emne...

Så læs lige hvad jeg skriver
Jeg er helt enig med dig i at man ikke kan bruge et 500k pot i en passiv forforstærker. Men hvis folk læser din tommelfingerregel kunne de jo få den tanke. Der er mange der bruger gamle rørforstærkere (eller bygger kopier af dem), og de har tit en indgangsimpedans på 470k-1M. Det ville så normalt være en god idé at ændre det til 100k som du har gjort.
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

priboj
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 April 2007 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

The Dude skrev:
mcs_5 skrev:
The Dude skrev:

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Hvis vi ser bort fra instrumentforstærkere, så har et 500KOhms (volume)potentiometer har ikke været brugt i AKTIVE forforstærkere siden en tid som højst sandsynligt var før du blev født, at give et indirekte indtryk af at det ville kunne bruges til en passiv pre-amp er forvridning af denne tråds emne..., alle pot's/Att. over 50KOhm er i praksis ubruglige til formålet, hvis der benyttes en for høj impedans vil pot's/Att. egenstøj, mekanisk stabilitet og følsomhed for indstråling blive et kritisk punkt, højere impedans forværre desuden den effekt det efterfølgene kabels kapacitet har på frekvensgangen...., eks. engelske rørforstærkere med 250KOhm Noble pot benyttet i en passiv linie-del ..., føj hvor de stinker langt væk af idioti ..., l***** kan ikke overholde en kanalbalance inden for en ½ dB når der er gået et halvt år efter at kunden har anskaffet sig apperatet og China rør-amps vil jeg slet ikke kommentere på det punkt  

Til din orientering så har min Dynaco IKKE den normale indgangsimpedans på 470KOhm ..., men sænket til 100KOhm og måske skal indgangsimpedansen lavere ned og hvorfor så det ?  lavere indgangsimpedans giver mindre støj

Ps. smider man med "sten" efter mig ..., så samler jeg en endnu større op og kaster tilbage

jeg er næsten også enig men vil beskrive det sådanne : lavere indgangsimpedans giver mindre liv/ mindre musikalsklitet men mere ro. (har lige været heleturen igennem)

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes