| Forfatter |
|
Bojsenbord Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 636
|
| Sendt: 08 April 2007 kl. 15:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Se herHer får preamp da en næsten uforbeholden positiv omgang? Problerme med høj udgangsimpedans er åbenbart langt værre med rørforforstærkere? JEG glæder mig personligt meget til at prøve min snart lavede passive preamp. Alle i eksperter: Hvad ville i selv anbefale? hvad bruger i?
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 08 April 2007 kl. 15:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ser ingen form for rådgivning overhovedet nogetsteds - men jeg kan nu godt lide dybt vand, det pirrer sanserne og bragte også dig/hurtig på banen med den rigtige forklaring
Men bortset fra det var problemet med kravet/evnen til at levere strøm i "lav" impedans vel rigtig nok
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 08 April 2007 kl. 16:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
trapez skrev:
|
Hvis du er minimalist,kan potmeteret bygges ind i trendæsken og kobles mellem stel og eksisterende udgangsbøsninger..KISS
|
|
|
Det er faktisk den eneste "passive" måde at gøre det på, give QUAD'en en varibel spændingsdeler i indgangen hvis der ellers er plads. Det er iøvrigt en god ide alene fordi QUAD's indgangfølsomhed er højere en godt er hvis det tilsluttede udstyr er af anden herkomst. Potentiometeret skal sidde så tæt på indgangstrinnet som fysisk muligt
QUAD 303 har en indgangsimpedans på 22kohm parallelt med 60pF. Følsomheden er 0,5V for fuld udstyring (45W/8ohm)
Udgangsimpedans 0,3ohm i serie med 2000uF og 6uH så der sidder en gevaldig lyt i udgangen. Afskæringsfrekvensen er opgivet af QUAD til 30Hz henholdsvis 35kHz i 8ohm
|
| Til top |
|
| |
The Dude Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 443
|
| Sendt: 08 April 2007 kl. 16:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

|
| Sendt: 08 April 2007 kl. 17:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
trapez skrev:
|
Hvis du er minimalist,kan potmeteret bygges ind i trendæsken og kobles mellem stel og eksisterende udgangsbøsninger..KISS
|
|
|
Det er faktisk den eneste "passive" måde at gøre det på, give QUAD'en en varibel spændingsdeler i indgangen hvis der ellers er plads. Det er iøvrigt en god ide alene fordi QUAD's indgangfølsomhed er højere en godt er hvis det tilsluttede udstyr er af anden herkomst.Hvordan kan det være? Gør de virkelig så stor forskel om signalet fra potmeteret går "direkte" (lad os sige 10 cm ledning) eller via et kabel på måske 60-70 cm? Jeg ved at enhver lodning, splitning, stik, ledning er forringelse, men det kan vel ikke være det der ødelægger det hele? Potentiometeret skal sidde så tæt på indgangstrinnet som fysisk muligt
QUAD 303 har en indgangsimpedans på 22kohm parallelt med 60pF. Følsomheden er 0,5V for fuld udstyring (45W/8ohm)
Udgangsimpedans 0,3ohm i serie med 2000uF og 6uH så der sidder en gevaldig lyt i udgangen. Afskæringsfrekvensen er opgivet af QUAD til 30Hz henholdsvis 35kHz i 8ohm
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

|
| Sendt: 08 April 2007 kl. 17:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her står jo bare ikke så meget om impedans, og hvad der kan du til hvad. Har læst indlægget, og det var da med til at inspirere mig.. :-) Jo lidt gør der da:-) I den tegning du henviser til i ovenstående link, er der en modstand parallelkoblet med potmeteret. Hvilken betydning har denne?
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 08 April 2007 kl. 18:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
|
Jeg ser ingen form for rådgivning overhovedet nogetsteds - men jeg kan nu godt lide dybt vand, det pirrer sanserne og bragte også dig/hurtig på banen med den rigtige forklaring
Men bortset fra det var problemet med kravet/evnen til at levere strøm i "lav" impedans vel rigtig nok
|
|
|
Altid til tjeneste!! __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
The Dude Forum Bruger

|
| Sendt: 08 April 2007 kl. 19:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tommelfinger reglen mht. passive pre-amps er meget simpel 
pot/att. bør have den halve impedans af den belastning der skal fødes,
phono kabel fra pre-amp'en til power-amp holdes så kort som muligt (max. 1M) for at tabet over 10KHz ikke skal blive hørbart 
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

|
| Sendt: 08 April 2007 kl. 19:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok! Tak! Så passer mit 10K potmeter jo udemærket:-) Hvordan med modstanden i paralleforbindelse?
|
| Til top |
|
| |
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 08 April 2007 kl. 19:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den er squ da ligegyldig. I øvrigt betyder pot udgangsimpedans ikke et dyt < alt er relativt> da forstærkerens impulsgengivelse alligevel er smadret med filteret ved 30 hz der giver fasedrej langt tidligere.
|
| Til top |
|
| |
JRGW Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1303
|
| Sendt: 08 April 2007 kl. 20:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bojsenbord skrev:
Se her
Her får preamp da en næsten uforbeholden positiv omgang? Problerme med høj udgangsimpedans er åbenbart langt værre med rørforforstærkere?
JEG glæder mig personligt meget til at prøve min snart lavede passive preamp. Alle i eksperter: Hvad ville i selv anbefale? hvad bruger i?
|
|
|
Den sidste linie er faktisk intresant hvad bruger i og hvordan opleves forskellen til det tidligere afprøvet.Det mangler lidt syntes jeg.
Jeg kan godt se noget i dette med passiv om det virker godt fordi, at rigtig gode forforstærkere (aktive) nok ikke lige er så lette at opdrive, hvis vel og mærke vi snakker om rigtig god opløsning og det som hører med.
Som jeg ser det er der 2 muligheder en transformator baseret løsning og en med en volumen kontrol indsat mellem signalkilde og effektforstærkeren har jeg ret?
Der kunne tænkes at man kunne lave et specielt kabel med modstande hvis man ikke ville ændre på volumen.
Kommer i øvrigt i tanke om at et sted på nettet har jeg set en volumenkontrol til at sætte i udgangen på et apperat en til hver kanal forståes.Det må være en hardcore løsning hvor komfort betyder mindre.
Edit: fandt lige linket her:http://www.tweakaudio.com/Ultimate%20Attenuators.html __________________ Hilsen JRGW
Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 08 April 2007 kl. 21:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min "drøm" er trafo attenuator fra dette firma http://www.tribute-audio.nl/
Fordelen jeg ser ved løsningen fra dette firma er integrationen mellem trafoer og "klikpot" - ingen flagrende ledninger men sidst jeg hørte på pris var det ca. 3000kr. og det er bestillingsvare som de kun laver med mellemrum - men hvis det er ligeså godt som selv meget dyrt grej, så er det jo ligefrem billigt, og koster ingenting i drift ulempen jeg ser er de fastlagte 24 step klikspring som jeg ikke er vild med
Kan iøvrigt ses her, det første billede er en prototype
http://www.dhtrob.com/impressies/stappinductief_tribute.htm
Og så er der også kits fra BentAudio som bruger nyeste version fra Stevens & Billington hvor der indkobles +6db gain ved højere niveau regulering
http://www.bentaudio.com/index2.html
Men IGEN, prøv da med et billigt kulbanepot på 10kohm - nogle rør audiophiler sværger til disse billige kulbanepots og de koster ingenting, eneste ulempe er at de bliver slidt men det betyder jo mindre når de næsten er gratis - men husk det gode råd med kortest muligt kabel mellem pot og effekt, med mindre du ønsker en diskant dæmpning, evt. grundet højfrekvens problemer
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

|
| Sendt: 08 April 2007 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
jo tak! Det er også hvad jeg har bestilt:-)
Glæder mig meget til at høre hvad jeg får ud af det.
Men skal vi ikke runde tråden af med en masse af jeres erfaringe? Hvad bruger i selv? Bruger i passive eller aktive? Hvad har i brugt af effektudstyr, og hvad var jeres intryk? I der ved så meget, må jo have prøvet det hele:-)
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

|
| Sendt: 09 April 2007 kl. 00:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Indlæg omkring jeres erfaringer med passive og aktive forforstærkere, og hvad i bruger etc, synes jeg kunne være meget interresante, men for at andre og vi selv skal kunne finde rundt, så kom med jerer erfaringer i denne nye tråd!Vender selvfølgelig tilbage med mine erfaringer, så snart jeg får stumperne hjem!
|
| Til top |
|
| |
priboj Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 September 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 859
|
| Sendt: 09 April 2007 kl. 00:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bojsenbord skrev:
Indlæg omkring jeres erfaringer med passive og aktive forforstærkere, og hvad i bruger etc, synes jeg kunne være meget interresante, men for at andre og vi selv skal kunne finde rundt, så kom med jerer erfaringer i denne nye tråd!
Vender selvfølgelig tilbage med mine erfaringer, så snart jeg får stumperne hjem!
|
|
|
Jeg køre pasiv. (se min tråd) __________________ lyd er mit liv... musik er min dyd...
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 09 April 2007 kl. 01:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Dude skrev:
pot/att. bør have den halve impedans af den belastning der skal fødes, |
|
|
Det er så bare en ret dårlig tommelfingerregel
Hvis du har en rørforstærker med 1M indgangsimpedans er det absolut
ikke nogen god ide at bruge et 500k pot i en "passiv forforstærker".
10-20k er stadig et bedre valg...
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 09 April 2007 kl. 01:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er i gang med at lege med det lige nu så lad være med at lave mine fejl se min tråd.
Skal selv i gang med en aktiv om ikke så længe, mangler lige at købe komponenter (det er dyrt).
__________________ lyd er mit liv... musik er min dyd...
|
| Til top |
|
| |
The Dude Forum Bruger

|
| Sendt: 09 April 2007 kl. 06:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
mcs_5 skrev:
The Dude skrev:
|
|
Hvis du har en rørforstærker med 1M indgangsimpedans er det absolut ikke nogen god ide at bruge et 500k pot i en "passiv forforstærker". 10-20k er stadig et bedre valg...
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
|
|
Hvis vi ser bort fra instrumentforstærkere, så har et 500KOhms (volume)potentiometer har ikke været brugt i AKTIVE forforstærkere siden en tid som højst sandsynligt var før du blev født, at give et indirekte indtryk af at det ville kunne bruges til en passiv pre-amp er forvridning af denne tråds emne..., alle pot's/Att. over 50KOhm er i praksis ubruglige til formålet, hvis der benyttes en for høj impedans vil pot's/Att. egenstøj, mekanisk stabilitet og følsomhed for indstråling blive et kritisk punkt, højere impedans forværre desuden den effekt det efterfølgene kabels kapacitet har på frekvensgangen...., eks. engelske rørforstærkere med 250KOhm Noble pot benyttet i en passiv linie-del ..., føj hvor de stinker langt væk af idioti ..., l***** kan ikke overholde en kanalbalance inden for en ½ dB når der er gået et halvt år efter at kunden har anskaffet sig apperatet og China rør-amps vil jeg slet ikke kommentere på det punkt 
Til din orientering så har min Dynaco IKKE den normale indgangsimpedans på 470KOhm ..., men sænket til 100KOhm og måske skal indgangsimpedansen lavere ned og hvorfor så det ? lavere indgangsimpedans giver mindre støj 
Ps. smider man med "sten" efter mig ..., så samler jeg en endnu større op og kaster tilbage 
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 09 April 2007 kl. 13:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Dude skrev:
| Hvis vi ser bort fra instrumentforstærkere, så har et
500KOhms (volume)potentiometer har ikke været brugt i AKTIVE
forforstærkere siden en tid som højst sandsynligt
var før du blev født, at give et indirekte indtryk af at det ville
kunne bruges til en passiv pre-amp er forvridning af denne tråds
emne... |
|
|
Så læs lige hvad jeg skriver 
Jeg er helt enig med dig i at man ikke kan bruge et 500k pot i en
passiv forforstærker. Men hvis folk læser din tommelfingerregel kunne
de jo få den tanke. Der er mange der bruger gamle rørforstærkere (eller
bygger kopier af dem), og de har tit en indgangsimpedans på 470k-1M.
Det ville så normalt være en god idé at ændre det til 100k som du har
gjort.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 09 April 2007 kl. 14:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Dude skrev:
mcs_5 skrev:
The Dude skrev:
|
|
Hvis du har en rørforstærker med 1M indgangsimpedans er det absolut ikke nogen god ide at bruge et 500k pot i en "passiv forforstærker". 10-20k er stadig et bedre valg...
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
|
|
Hvis vi ser bort fra instrumentforstærkere, så har et 500KOhms (volume)potentiometer har ikke været brugt i AKTIVE forforstærkere siden en tid som højst sandsynligt var før du blev født, at give et indirekte indtryk af at det ville kunne bruges til en passiv pre-amp er forvridning af denne tråds emne..., alle pot's/Att. over 50KOhm er i praksis ubruglige til formålet, hvis der benyttes en for høj impedans vil pot's/Att. egenstøj, mekanisk stabilitet og følsomhed for indstråling blive et kritisk punkt, højere impedans forværre desuden den effekt det efterfølgene kabels kapacitet har på frekvensgangen...., eks. engelske rørforstærkere med 250KOhm Noble pot benyttet i en passiv linie-del ..., føj hvor de stinker langt væk af idioti ..., l***** kan ikke overholde en kanalbalance inden for en ½ dB når der er gået et halvt år efter at kunden har anskaffet sig apperatet og China rør-amps vil jeg slet ikke kommentere på det punkt 
Til din orientering så har min Dynaco IKKE den normale indgangsimpedans på 470KOhm ..., men sænket til 100KOhm og måske skal indgangsimpedansen lavere ned og hvorfor så det ? lavere indgangsimpedans giver mindre støj 
Ps. smider man med "sten" efter mig ..., så samler jeg en endnu større op og kaster tilbage 
|
|
|
jeg er næsten også enig men vil beskrive det sådanne : lavere indgangsimpedans giver mindre liv/ mindre musikalsklitet men mere ro. (har lige været heleturen igennem)  __________________ lyd er mit liv... musik er min dyd...
|
| Til top |
|
| |