Emne: Simpleste forforstærker diy? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 27 Juni 2007 kl. 20:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bojsenbord skrev:
har netop fået en besked fra elfa om at min ordre ikke kan gennemføres.. de må fra nu af ikke handle med private.. Hvem kan anbefales som god forhandler, med hurtig levering? (Og vil denne gang bestille så har til to kanaler, og købe en vippeskifter! Tusind tak for hjælpen!
|
|
|
Der er ikke noget der hedder "må" i den forbindelse
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 636
|
| Sendt: 28 Juni 2007 kl. 09:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
HEj Bjørn.. Nej, men så vil, eller ville:-) Hvordan med problematikken i forrige indlæg? Skal jeg mon forsøge med det et potmeter med mere modstand? Eller måske endnu mere?
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Juli 2007 kl. 14:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøver lige igen.. Da jeg havde mit 10k ohm meters forforstærker, (uden shunt eller noget) sat til min trends ud 10, fungerede det helt som det skulle. Men nu hvor jeg har fået alchemy dac 1.0, er den gal! Her er kommet en del susen, og så er det svært at spille LAVT nok...  Kan ikke finde specs på dac'en, men udgangspændingen må være ret høj. Skal jeg spille musik til fest eller lytning, er det ikke noget problem, men til hyggemusik, går det ikke. Problemet er at med dac'en sat til 10k potmeteret, er der ret meget støj, ved mindre jeg skruer helt op. Og det er jo ikke hyggemusik.. Mit spørgsmål er så: Vil det være bedre med et potmeter med højere modstand? Eller skal jeg til at tænke i en shunt? måske begge dele? Håber nogen kan hjælpe. Det er fedt nok at spille højt, men ville også gerne høre lidt baggrundsmusik uden for meget støj:-)
|
| Til top |
|
| |
KimG Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 670
|
| Sendt: 18 Juli 2007 kl. 18:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
Bojsenbord skrev:
har netop fået en besked fra elfa om at min ordre ikke kan gennemføres.. de må fra nu af ikke handle med private.. Hvem kan anbefales som god forhandler, med hurtig levering? (Og vil denne gang bestille så har til to kanaler, og købe en vippeskifter! Tusind tak for hjælpen!
|
|
|
Der er ikke noget der hedder "må" i den forbindelse
|
|
|
OBS! - Det er forkert. Du kan ikke som privat handle online på deres hjemmeside, men du kan ringe/faxe til dem og handle pr. efterkrav. Problemet er, at hjemmesiden ikke opgiver priser med moms direkte, og det er åbenbart et lovkrav, hvis man skal handle online med private. Der har ELFA så valgt at køre videre uden direkte opgivet moms for hver vare.. Og det er ganske vidst - har lige som privat modtaget pakke fra ELFA !  __________________ Kim
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Juli 2007 kl. 23:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Off topic.. allesammen...
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

|
| Sendt: 04 August 2007 kl. 13:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg forsøgt mig igen! Og har vist brug for hjælp..
Mit problem er nok at udgangen på min dac, alchemy 1.0, er lige lovligt høj. Jeg har meget svært ved at instille således at jeg kan spille lavt. (med 10kohm potmeter) Så fik jeg ved et tilfælde et 50 kohm potmeter, og har for sjov sat det til. Her er problemet det samme, men ikke i så udtalt grad. Og så er der brum!
Efter jeg er begyndt at bruge alchemy dac, og ikke trends ud 10 som dac, er der meget brum fra når jeg har skruet lidt op, og op til næsten fuld volumen. ved fuld volumen stopper brum. ved 50 kohm potmeter er problemet lidt det samme. Brum er højere, men aftager tilgengæld hurtigere når jeg skruer op imod max.
Er der nogen kloge hoveder der kan sige hvad jeg nu skal gøre? Går ud fra jeg bør prøve med evt 5kohm? eller hvordan? Kan desværre ikke finde specs på hverken alchemy eller trends, men måske nogen har et bud, efter ovenstående forklaring? Håber i kan hjælpe! (Ved fuld volumen, er lyden rigtig lækker, så vil stadig gå efter den passive forforstærker, men vil også gerne kunne spille lavt, uden brum:-)
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

|
| Sendt: 04 August 2007 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
prøver med 4.7 kohm snarest, præcist som i har sagt jeg skal:-)
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 04 August 2007 kl. 13:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske et dumt spørgsmål, men er potmetrene logaritmiske eller lineære?
__________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

|
| Sendt: 04 August 2007 kl. 15:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
log.
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 04 August 2007 kl. 15:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bojsenbord skrev:
Hej igen!
Min forforstærker kan ses i tråden bojsenbords anlæg under billeder af stereo:-) Men!! Efter jeg ha fået en ny dac (alchemy 1.0) er den blevet utilstrækkelig. Udgangsspændingen er vist for høj eller hvad det er. Der skrues meget hurtigt højt op, og der er pludselig kommet støj. Skal jeg mon prøve med et 50 kohm istedet? eller en seriemodstand?
|
|
|
Hvis det er det analoge signal ud fra dac'en der er for voldsomt så er vi tilbage ved smertensbarnet Quad. Uanset om det er 303 eller en af 405'erne så er indgangsfølsomheden høj, 0,5Vrms for fuld udstyring (303: 22kohm parallelt med 60pF) Din Dac giver sikkert i omegnen af 2V ud. Et passende dæmpningsled kan f.eks. indsættes på 303'erens indgangsbøsning. Hvis signalkæden ikke er DC koblet frem til Quad'en så indgår indgangsimpedansen i en hølpasfiltrering bestem af en eventuel seriekapcitet/indgangsimpedansen i Quad'en. En passende dæmpning på dette sted vil også reducere støj. Quad'en skal helst se en impedans (fra kilden) der er så lille som muligt (under 1kohm)
Og stadig go' fornøjelse
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

|
| Sendt: 04 August 2007 kl. 17:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
Bojsenbord skrev:
Hej igen!
Min forforstærker kan ses i tråden bojsenbords anlæg under billeder af stereo:-) Men!! Efter jeg ha fået en ny dac (alchemy 1.0) er den blevet utilstrækkelig. Udgangsspændingen er vist for høj eller hvad det er. Der skrues meget hurtigt højt op, og der er pludselig kommet støj. Skal jeg mon prøve med et 50 kohm istedet? eller en seriemodstand?
|
|
|
Hvis det er det analoge signal ud fra dac'en der er for voldsomt så er vi tilbage ved smertensbarnet Quad. Uanset om det er 303 eller en af 405'erne så er indgangsfølsomheden høj, 0,5Vrms for fuld udstyring (303: 22kohm parallelt med 60pF) Din Dac giver sikkert i omegnen af 2V ud. Et passende dæmpningsled kan f.eks. indsættes på 303'erens indgangsbøsning. Hvis signalkæden ikke er DC koblet frem til Quad'en så indgår indgangsimpedansen i en hølpasfiltrering bestem af en eventuel seriekapcitet/indgangsimpedansen i Quad'en. En passende dæmpning på dette sted vil også reducere støj. Quad'en skal helst se en impedans (fra kilden) der er så lille som muligt (under 1kohm)
Og stadig go' fornøjelse |
|
|
Hej igen bjørn! Så mødes vores veje endnu engang:-) Hvad vil et passende dæmpningsled være mener du? Er heller ikke helt klar på hvad du mener med "Hvis signalkæden ikke er DC koblet frem til Quad'en så indgår
indgangsimpedansen i en hølpasfiltrering bestem af en eventuel
seriekapcitet/indgangsimpedansen i Quad'en." Ud over at skifte til at 4.7 kohm potmeter, hvad kan jeg ellers gøre for at få quad'en til at se dac'en som en med lav impedans? tusind tak for kvalificeret hjælp! Spiller lige nu med en gammel hitachi hca 7500 som preforstærker, og den er der ikke meget ved..:-/
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 04 August 2007 kl. 18:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bojsenbord skrev:
bjørn skrev:
Bojsenbord skrev:
Hej igen!
|
|
|
Og stadig go' fornøjelse
|
|
|
Hej igen bjørn! Så mødes vores veje endnu engang:-) Hvad vil et passende dæmpningsled være mener du? Er heller ikke helt klar på hvad du mener med "Hvis signalkæden ikke er DC koblet frem til Quad'en så indgår indgangsimpedansen i en hølpasfiltrering bestem af en eventuel seriekapcitet/indgangsimpedansen i Quad'en."
Ud over at skifte til at 4.7 kohm potmeter, hvad kan jeg ellers gøre for at få quad'en til at se dac'en som en med lav impedans?
tusind tak for kvalificeret hjælp!
Spiller lige nu med en gammel hitachi hca 7500 som preforstærker, og den er der ikke meget ved..:-/
|
|
|
med ikke DC koblet menes om der er en kondesator i udgangen af din DAC eller linieforstærker, den opfører sig ligesom den seriekondesator du har foran en diskantenhed, størrelserne, både kondesatoren og belastningen (impedansen) har andre værdier men funktionen er den samme.
Vil det sige at du har et 4,7kohms potmeter "hængende" mellem Dac'en og Quad'en ? Dac'en er formetligt født med en passende lav impedans (har du manual/datablad). Det er en ualmindelig dårlig ide. Hvis du ikke vil have en aktiv forforstærker så er enese forsvarlige mulighed at lade den spændingdeler jeg anbefalede være et stereopotmeter (det også en spændingdeler, blot variabel) men den skal sdde i Quad'en, jo kortere forbindelsledninger jo bedre. 20,30,40 eller 50kohm (quad'en er født med en indgangsimpedans på 22kohm) spørgsmålet er om der er plads og om du har lyst til at bore det nødvendige hul
Den gamle Hitachi har jeg kun et yders beskedent kendskab til men gem den, chassis'et og strømforsyningen kan måske genbruges til noget fornuftigt
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 04 August 2007 kl. 23:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bojsenbord, der er noget jeg ikke forstår
Du siger at du har for højt niveau på din dac, eller at 303eren er for følsom - men at du ved fuldt opskruet volumen har rigtig lækker lyd ????? fuldt opskruet volumen, det forstår jeg ikke helt
Bruger du skærmet signal kabel ?
Sådan en Alchemy dac må da være dc koblet, men det er ikke givet at den har specielt lav udgangs impedans
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

|
| Sendt: 05 August 2007 kl. 11:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
Bojsenbord, der er noget jeg ikke forstår
Du siger at du har for højt niveau på din dac, eller at 303eren er for følsom - men at du ved fuldt opskruet volumen har rigtig lækker lyd ????? fuldt opskruet volumen, det forstår jeg ikke helt
Bruger du skærmet signal kabel ?
Sådan en Alchemy dac må da være dc koblet, men det er ikke givet at den har specielt lav udgangs impedans
|
|
|
Det hænger sammen med at jeg som kilde bruger itunes med lossless filer. Ibook tilsluttet trends ud 10 som omformer fra usb til digital, og fra digital til analog i dac'en selvfølgelig. I itunes kan jeg således skrue helt ned for lyden, men stadig ikke nok at det laveste i itunes ikke er ret højt når det komme ud af højtalerne. Bruger ikke skærmet kabel, og har ikke oplevet problemer med det. Kabel fra forforstærker til quad er i sølv og ikke over 30 cm. Tror ikke det er her problemet ligger.
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

|
| Sendt: 05 August 2007 kl. 19:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
Bojsenbord skrev:
bjørn skrev:
Bojsenbord skrev:
Hej igen!
Min forforstærker kan ses i tråden bojsenbords anlæg under billeder af stereo:-) Men!!
Efter jeg ha fået en ny dac (alchemy 1.0) er den blevet utilstrækkelig.
Udgangsspændingen er vist for høj eller hvad det er. Der skrues meget
hurtigt højt op, og der er pludselig kommet støj. Skal jeg mon prøve
med et 50 kohm istedet? eller en seriemodstand?
|
|
|
Hvis det er det analoge signal ud fra dac'en der er for voldsomt så
er vi tilbage ved smertensbarnet Quad. Uanset om det er 303 eller en af
405'erne så er indgangsfølsomheden høj, 0,5Vrms for fuld udstyring
(303: 22kohm parallelt med 60pF) Din Dac giver sikkert i omegnen af 2V
ud. Et passende dæmpningsled kan f.eks. indsættes på 303'erens
indgangsbøsning. Hvis signalkæden ikke er DC koblet frem til Quad'en så
indgår indgangsimpedansen i en hølpasfiltrering bestem af en eventuel
seriekapcitet/indgangsimpedansen i Quad'en. En passende dæmpning på
dette sted vil også reducere støj. Quad'en skal helst se en impedans
(fra kilden) der er så lille som muligt (under 1kohm)
Og stadig go' fornøjelse
|
|
|
Hej igen bjørn! Så mødes vores veje endnu engang:-) Hvad vil et passende dæmpningsled være mener du? Er
heller ikke helt klar på hvad du mener med "Hvis signalkæden ikke er DC
koblet frem til Quad'en så indgår indgangsimpedansen i en
hølpasfiltrering bestem af en eventuel seriekapcitet/indgangsimpedansen
i Quad'en."
Ud over at skifte til at 4.7 kohm potmeter, hvad
kan jeg ellers gøre for at få quad'en til at se dac'en som en med lav
impedans?
Spiller lige nu med en gammel hitachi hca 7500 som preforstærker, og den er der ikke meget ved..:-/
|
|
|
med ikke DC koblet menes om der er en kondesator i udgangen af din
DAC eller linieforstærker, den opfører sig ligesom den seriekondesator
du har foran en diskantenhed, størrelserne, både kondesatoren og
belastningen (impedansen) har andre værdier men funktionen er den samme.
Vil det sige at du har et 4,7kohms potmeter "hængende" mellem Dac'en
og Quad'en ? Dac'en er formetligt født med en passende lav impedans
(har du manual/datablad). Det er en ualmindelig dårlig ide. Hvis du
ikke vil have en aktiv forforstærker så er enese forsvarlige mulighed
at lade den spændingdeler jeg anbefalede være et stereopotmeter (det
også en spændingdeler, blot variabel) men den skal sdde i Quad'en, jo
kortere forbindelsledninger jo bedre. 20,30,40 eller 50kohm (quad'en er
født med en indgangsimpedans på 22kohm) spørgsmålet er om der er plads
og om du har lyst til at bore det nødvendige hul
Den gamle Hitachi har jeg kun et yders beskedent kendskab til men
gem den, chassis'et og strømforsyningen kan måske genbruges til noget
fornuftigt |
|
|
Hej bjørn!
Jeg vil meget gerne holde mig til passiv. Og der er der en masse gode
grunde til, synes jeg. (Men det skal jo selvfølgelig kunne fungere. Det
der irritere mig at den spillede så godt med trends ud 10 som dac.
Ingen støj, overhovedet! Det var en fornøjelse.
Med et potmeter som spændingsdeler, mener du da en ekstra potmeter sat
ind i quad, udover den passive boks? Eller flytter du "blot"
forforstærkeren ind i kabinettet for at spare afstand? Der skal nok
være plads, og godt er jeg lidt til de gamle, men vil godt bore hul
alligevel:-)
Synes teorien er svær med det her. Den variable modstand i kabinettet
(i serie med forforstærker potmeteret ikk?) vil være min mulighed for
finjustere modstanden/indgangsimpedansen på quad'en, så jeg derved kan
undgå støj?
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 05 August 2007 kl. 21:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bojsenbord skrev:
bjørn skrev:
Bojsenbord skrev:
bjørn skrev:
Bojsenbord skrev:
Hej igen!
|
|
|
Og stadig go' fornøjelse
|
|
|
Hej igen bjørn! Så mødes vores veje endnu engang:-) Hvad vil et passende dæmpningsled være mener du? Er heller ikke helt klar på hvad du mener med "Hvis signalkæden ikke er DC koblet frem til Quad'en så indgår indgangsimpedansen i en hølpasfiltrering bestem af en eventuel seriekapcitet/indgangsimpedansen i Quad'en."
Ud over at skifte til at 4.7 kohm potmeter, hvad kan jeg ellers gøre for at få quad'en til at se dac'en som en med lav impedans?
|
|
|
med ikke DC koblet menes om der er en kondesator i udgangen af din DAC eller linieforstærker, den opfører sig ligesom den seriekondesator du har foran en diskantenhed, størrelserne, både kondesatoren og belastningen (impedansen) har andre værdier men funktionen er den samme.
Vil det sige at du har et 4,7kohms potmeter "hængende" mellem Dac'en og Quad'en ? Dac'en er formetligt født med en passende lav impedans (har du manual/datablad). Det er en ualmindelig dårlig ide. Hvis du ikke vil have en aktiv forforstærker så er enese forsvarlige mulighed at lade den spændingdeler jeg anbefalede være et stereopotmeter (det også en spændingdeler, blot variabel) men den skal sdde i Quad'en, jo kortere forbindelsledninger jo bedre. 20,30,40 eller 50kohm (quad'en er født med en indgangsimpedans på 22kohm) spørgsmålet er om der er plads og om du har lyst til at bore det nødvendige hul
Den gamle Hitachi har jeg kun et yders beskedent kendskab til men gem den, chassis'et og strømforsyningen kan måske genbruges til noget fornuftigt
|
|
|
Hej bjørn!
Jeg vil meget gerne holde mig til passiv. Og der er der en masse gode grunde til, synes jeg. (Men det skal jo selvfølgelig kunne fungere. Det der irritere mig at den spillede så godt med trends ud 10 som dac. Ingen støj, overhovedet! Det var en fornøjelse. Med et potmeter som spændingsdeler, mener du da en ekstra potmeter sat ind i quad, udover den passive boks? Eller flytter du "blot" forforstærkeren ind i kabinettet for at spare afstand? Der skal nok være plads, og godt er jeg lidt til de gamle, men vil godt bore hul alligevel:-)
Synes teorien er svær med det her. Den variable modstand i kabinettet (i serie med forforstærker potmeteret ikk?) vil være min mulighed for finjustere modstanden/indgangsimpedansen på quad'en, så jeg derved kan undgå støj?
|
|
|
Kun et potmeter der skal sidde så tæt på Quad'ens indgangstrin som fysisk muligt. Om det bliver nødbendigt med ekstra dæmpning (fast) må komme an på en prøve, men det gør det nok.
En spædingsdeler (dæmpningsled) er altid seriemodstand og parallelmodstand (til stel) set fra afsenderen. Hvis du har lidt modstande liggende så prøv' med en beskeden dæmpning, f.eks. 40k i serie og 10k til stel. Du kan øge dæmpningen ved at gøre parallel(stel)modstanden mindre.
Der er ingen brugbare tekniske undskyldninger for at bruge "passive forforstærkere" og heller ingen lydmæssige for den sags skyld. Hverken afsender eller modtager bryder sig om "sære" belastninger
Simpelt er godt men ikke for simpelt, så hvis hverken din kilde eller din effektforstærker er forsynet med en niveauregulering så er der kun forforstærkeren (den aktive) tilbage.
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

|
| Sendt: 06 August 2007 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er vist ikke helt med? Mener du at mit brumproblem kommer pga de 30 cm sølvtråd der går fra potmeter til effekt er årsagen? Det har jeg lidt svært ved at forstå.. Når du skriver parallelmodstand til stel, mener du en modstand der har sit ene ben på "plus" lederen, og den anden modstand på "stel"? Det kan vel bare sættes ind i forforstærkeren? (det vil være noget nemmere..:-))
Køber nogle modstande og et potmeter 4.7 kohm idag, så må vi se hvad der kan gøres. Vil helst ikke ud i aktiv forforstærker igen. Er såmænd ikke i tvivl om at der findes fantastiske forforstærkere derude, men desværre er de oppe i en pris, hvor jeg mener at kunne få mere for pengene ved at have en passiv.
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 06 August 2007 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bojsenbord skrev:
Jeg er vist ikke helt med? Mener du at mit brumproblem kommer pga de 30 cm sølvtråd der går fra potmeter til effekt er årsagen? Det har jeg lidt svært ved at forstå.. Når du skriver parallelmodstand til stel, mener du en modstand der har sit ene ben på "plus" lederen, og den anden modstand på "stel"? Det kan vel bare sættes ind i forforstærkeren? (det vil være noget nemmere..:-))
Køber nogle modstande og et potmeter 4.7 kohm idag, så må vi se hvad der kan gøres. Vil helst ikke ud i aktiv forforstærker igen. Er såmænd ikke i tvivl om at der findes fantastiske forforstærkere derude, men desværre er de oppe i en pris, hvor jeg mener at kunne få mere for pengene ved at have en passiv.
|
|
|
Dæmpningsleddet skal sidde i modtageenden. Du monterer seriemodstanden mellem indgansbøsningen og ledningen til indgangtrinnet og parallelmodstanden efter seriemodstanden og til stel (på bøsningen) et sæt pr. kanal. (i Quadforstærkeren forstås)
30 cm uhensigtsmæssig kabelføring kan lave mange ulykker. Hvis ikke Quad'en brummer uden tilsluttet kabel eller emd kortsluttet indgang så er det dit "lednings/potmeterhejs" der er skyld i problemerne underforstået at din Dac ikke er defekt (det er den nok ikke) Det nytter jo ikke noget at det er billigt hvis du opstruerer samarbejdet mellem Dac og effektforstærker.
Måske skulle du lede efter en Quad forforstærker, den er om ikke andet tilpasset din effektforstærker.
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

|
| Sendt: 06 August 2007 kl. 16:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forforstærkeren quad 33, har jeg liggende i en skuffe. Men den behager mig desværre ikke:-) Vil prøve mig lidt frem med modstande! tak for hjælpen!
|
| Til top |
|
| |
Bojsenbord Forum Bruger

|
| Sendt: 06 August 2007 kl. 17:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det her er underligt! I al roden min roden rundt med modstande og sådan, går det op for mig at min brum tilsyneladende stammer fra den forbindelse der er hvor potmeter rør kabinettet, som så er i forbindelse med stel! Jeg har ikke opdaget det før, da kontakten mellem fingrer og drejeknap skaber samme brum. Det underlige er, at det nu, når potmeter ikke rør ved kabinet, eller fingre, ikke er det mindste brum! hverken fra 50 eller 10 khom potmetre.. Ingenting! Hvordan mon det kan være? Blev der ikke sagt noget om at udgangsimpedansen fra et potmeter, var ca 1/4 del af potmeter? 0.25 gange 50 giver jo også 12.5 kohm, hvilken stadig er under de 22 kohm, som 303'eren har? Det her lækkert! Glenn Gould og tom Waits går helt rent igennem! Hvor er jeg glad! Men føler mig også dum.. Det burde vel være det første jeg have checket. Eller også er jeg blevet døv, og kan bare ikke høre brum pga af varmen?
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|