Per Pan skrev: "Steril kalder du lyden fra klasse D, jeg vil kalde den ærlig, og hvis musikken lyder forkert kan der være mange årsager. En kan være at en person er vandt til at høre den bløde og afrundet lyd som klasse A forstærkere ofte frembringer, men denne lyd kan også skjuler fejl.
Natur tro gengivelse var et begreb der kunne bruges dengang man placerede musikkerne og mikrofoner, og indspillede direkte på en lakplade. Senere indspillede High Fidelity en række CD'er der var indlæg i deres blad . Rigtigt mange af disse indspilninger lyder fantastisk over et par klasse D ICEpower trin.
Idag bruges så meget gimik under optagelserne, og det opdages på en klasse D forstærker. Jeg krummer tæer når jeg en gang imellem høre radio, deres komprimering lyder skrækkeligt. Lydstyrken variere som på en gammel spole båndoptager.
Så skal valget være en forstærker der glatter evt. spidser og andet af , eller skal vi vælge en hvor evt. fejl tydeligt høres, og smide skiven væk ?"
Det er efter min mening dybt fejlagtigt at tro, at en forstærkers effektivitet også har noget at gøre med, hvor ærligt den gengiver. At et ICE modul har en effektivitet, der er bedre end 90% er jo ikke ensbetydende med, at det gengiver mere end 90% af signalet helt korrekt. PWM- forstærkerne har også egenlyd. Der sker temmelig meget med signalet undervejs i en PWM-forstærker, som ikke kan undgå at influere på den endelige lydkavalitet. Jeg har lyttet til PWM-forstærkere, og de forekommer slet ikke så musikalske som de bedste "konventionelle" forstærkere. Specielt har jeg svært ved at tolerere den noget markerede top.
En anden ting er, at jeg mener vi skal væk fra flosklerne: Klasse A eller rør for den sags skyld er absolut ikke opuldnede og udynamiske. Hvorfor skulle en forstærker blive mørk og lukket af højere bias. I en Klasse A forstærkere leder all transistorer uanset niveau og minimerer cross over forvrængningen til et minimum. Det burde betyde bedre dynamik, hvis ellers konstruktionen er lavet ordenligt. Har forøvrigt lige modtaget min BAT VK3ix forforstærkere, som er rørbaseret. Jeg har aldrig hørt en pre-amp spiller så dynamisk og magtfuldt som denne. Helt fantastisk - klasser bedre end mine tidligere pre-amps uden rør!
Og ja, det er da ikke forkert at gå op i strømforbrug, som Peter Pan gør det. Men at det skulle være til ingen verdens nytte er i den grad en sandhed med modifikationer. Prøv at sammenligne dette argument med en bils benzinforbrug. Lupo'en kører rigtigt nok mange flere kilometer på literen end den nye 4,4 liters diesel fra BMW. Er Lupo'ens maskine bedre end BMW'ens. Så langt fra.
Til brug i subwoofere er Klasse D dog ganske fænomenalt.
Og så er vi igen tilbage ved udgangspunktet: Jorden er rund og ikke firkantet - sådan burde det vel også være med vores overbevisninger!
MVH