| Forfatter |
|
Bojsenbord Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 636
|
| Sendt: 10 April 2007 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mener for såvidt ikke at cdmarkedet vil forsvinde og blive til et rent elektronisk internetdownloadprodukt. Der er bare noget herligt og lækkert ved at få een cd/lp med det rigtige cover etc.. Det gør det lidt mere interresant. Men jeg er ganske overbevist om at når det på et eller andet tidspunkt kommer ud til folk at en computer med en dac, i grunden er det samme som en cdafspiller, ennda langt billigere hvis man tænker i at en DAC er billigere og langt mere holdbar end en lydmæssigt tilsvarende cdafspiller, og en computer har de fleste i forvejen, da vil folk droppe cdafspilleren. Det er et forældet produkt. (Og det har vel også haft sin glanstid?)
Den med cover og det.. I de bare lidt nye programmer hentes cover automatisk når man ligger en cd ind. Det tager max 10 min... Uanset hvor stor eller lille en cdsamling man ligger inde med, og hvor fint de står i tema eller alfabetisk orden, vil det til enhver tid være hurtigere på en computer med et godt program. At der så er en blæreværdi i at have cderne stående fremme, er en anden sag.
Folk kan da have ret i at playlister etc kan være overvældende og få lytteolevelsen væk fra "albummet" og det er dea noget jeg jævnligt ligger mærke til. Man hører lige et pat numre, og et par der. Men ærlig talt. det er et spørgsmål om modenhed, og folk skal vænne sig til at have nyt medie.
Det virker næsten naivt hvis folk ikke vil acceptere at en computer med en god DAC faktisk er et langt bedre produkt end en cdafspiller. For mig at se, er der kun fordele... De hager der skulle være, er noget vane og blære halløj, hvis i spørger mig..
(Man kan jo glæde sig til tiden kommer hvor folk så i vilde sælger deres dyre hiend cdafspillere til billige penge:-))
|
| Til top |
|
| |
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
| Sendt: 10 April 2007 kl. 21:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
soka skrev:
|
@StudioSound
"Fremtidssikret" er et farligt ord indenfor pc verdenen
|
|
|
PC'en i sig selv er forældet allerede før man køber den Heldigvis betyder det ikke det store i denne sammenhæng. En god DAC vil kunne klare de fleste formater men finder på, detsamme med PC'en med mindre vi kommer over i en slags SACD cirkus hvor kun en dedikeret afspiller kan aftaste et fysisk medie. Det tror jeg bare ikke der er nogen der hopper på i længden...
Hilsner,
Karsten __________________ www.studiosound.dk
|
| Til top |
|
| |
Dolce Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 226
|
| Sendt: 10 April 2007 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
...med mindre vi kommer over i en slags SACD cirkus hvor kun en dedikeret afspiller kan aftaste et fysisk medie. Det tror jeg bare ikke der er nogen der hopper på i længden...
Karsten, er du egentlig klar over hvor stort SACD er ved at blive ude i den store hvide verden? Ingen audiophiler med respekt for sig selv og troen på noget bedre, bør undlade at lytte her. Største "problem" er nok endnu udbudet og at vi kommer aldrig til at se mainstream musik og døgnfluer på SACD. Men alle - eller mange af - de største værker inden for klassisk, jazz og rock, vil utvivlsomt finde vej. Da ikke mindst nyudgivelser. Rigtig mange nyindspilninger af klassisk musik indspilles idag på SACD - bare tænk på danske Dacapo og f.x. Stockfish. Superlyd som hverken Slimdevice, Trends eller nogen andre kan opnå - FORDI, det jop er et beskåret 16 bit - Redbook format de opererer med.
Du har jo inviteret til at jeg henter 1 Kg kr. for bedste forstærker her sidst på måneden... Måske jeg skulle medbringe en "dedikeret afspiller" oxo..
Mvh.
__________________ Stilhed er mere end fraværet af lyd
|
| Til top |
|
| |

StudioSound
|
| Sendt: 10 April 2007 kl. 22:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dolce,
16 bit CD formatet er bestemt ikke optimalt, men der er heldigvis andre måder at opnå højere sampling rates end SACD. Jeg tror vi inden for relativt kort tid får mulighed for musik på 64 bit formatet.
SACD er ikke udviklet med optimal lyd for øje, men for at beskytte rettigheder.
Du er meget velkommen til at tage din spille med, det kunne da være interessant, selvom programmet måske bliver lidt presset :)
Hilsner,
|
| Til top |
|
| |
Krede :) Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 398
|
| Sendt: 10 April 2007 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Angående flashdiske til lagring af musik, vil jeg blot gøre opmærksom på, at deciderede flashharddiske så småt gøres klar til at komme på markedet. Både Sandisk, Mtron og Samsung har de såkaldte SSD (solid state disk) klar. Mtron som jeg så på årets Cebit messe havde en 128GB model i produktion allerede.
Så kan vi bare vente på, at prisen falder til et mere menneskevenligt niveau
|
| Til top |
|
| |
soka Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 19 Maj 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 714
|
| Sendt: 10 April 2007 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
@StudioSound
Mht SACD o.lign., så er det løb vist kørt. Det nåede aldrig at slå igennem, og kommer efter min bedste overbevisning heller ikke til det. Formatet kan kun have været tænkt som et muligt lucky strike fra Sonys side. Højopløsning er fint nok, men på et tidspunkt når vi altså vore egne begrænsninger. De SACD afspillere jeg har hørt, har ikke imponeret mig i forhold til CD. Måske fordi de, som langt de fleste CD-afspillere, har været plaget af et tvivlsomt opbygget drev...?
Hvorom alting er, så er SACD, DVD-audio og helt aktuelt rip-baseret pc-afspilning, kun et overgangsfænomen. CD'erne skal såmænd nok overleve det hele, indtil streaming på godt og ondt tager over.
...Måske jeg skulle tage min drevmodificerede CD med over broen engang, så den kan sætte din PC på plads
|
| Til top |
|
| |

StudioSound
|
| Sendt: 10 April 2007 kl. 23:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
soka skrev:
|
...Måske jeg skulle tage min drevmodificerede CD med over broen engang, så den kan sætte din PC på plads
|
|
|
Det kunne være yderst interessant. Altid en fornøjelse at lytte til forskelligt udstyr. Kaffe og kage er på huset 
Hilsner,
|
| Til top |
|
| |
soka Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 10 April 2007 kl. 23:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
StudioSound skrev:
soka skrev:
|
|
|
|
Det kunne være yderst interessant. Altid en fornøjelse at lytte til forskelligt udstyr. Kaffe og kage er på huset 
Hilsner,
Karsten |
|
|
Sent forår, eller tidlig sommer så, hvis du kan holde kaffen varm så længe. -Og interessen er skam helt på min side, det er jo mig, der skal overbevises
|
| Til top |
|
| |

StudioSound
|
| Sendt: 10 April 2007 kl. 23:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sent forår, eller tidlig sommer så, hvis du kan holde kaffen varm så længe. -Og interessen er skam helt på min side, det er jo mig, der skal overbevises  [/QUOTE]
Siden det er dig så kommer der en frisk kande over :) Jeg gør såmen ikke det store for at overbevise folk, for min skyld kan de lytte til den sprøde klang af en voksrulle. Jeg fortæller bare mine observationer :)
Hilsner,
|
| Til top |
|
| |
Raskolnikov Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
| Sendt: 11 April 2007 kl. 10:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det med at man ville savne covers er der en løsning til...
Idea: The Digital Jewel Box
I
love having my music on my hard drive or iPod, but one reason I still
buy CDs and then rip them is that I enjoy holding the jewel box in my
hand and reading the liner notes while the music plays. I just hate how
much space all those jewel boxes and liner note inserts take up.
So
how about making a Digital Jewel Box? Here’s how it would work: The DJB
sits next to your stereo or computer in its charging dock. Similar to a
digital picture frame, it syncs wirelessly to your home network via
WiFi, syncing itself with iTunes or whatever digital player you use.
When a new song comes on, the DJB’s screen shows the album cover art
for that song.
At any time, you can take the DJB out of its dock, sit on the couch
with it, and use the controls on its side to flip through the rest of
the liner notes, including track listings, lyrics, song credits,
acknowledgments, and whatever else is included in the paper version.
The pleasure of flipping through liner notes doesn’t need to go away
just because CDs do.
You
can also use the DJB as a remote control, as long as your media player
supports it. The DJB has an infrared transmitter, and the charging dock
has an IR receiver. So if you’re sitting on your couch flipping through
your favorite album’s liner notes and you decide you’d rather be
listening to a different track, you can skip forward or back by
pressing buttons on the DJB itself. If you want to hear a different
album entirely, use the DJB’s menu to flip through your music. The
songs themselves aren’t stored on the DJB, but the track listings are.
When you’re not playing music, you can set your DJB to turn off
completely, or double as a digital picture frame, displaying your
personal pictures.
Here’s another mock-up of what the DJB might look like, but probably with fancier transitions than these:

http://www.ironicsans.com/2007/04/idea_the_digital_jewel_box .html 
__________________ Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
|
| Til top |
|
| |
soka Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 11 April 2007 kl. 10:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
StudioSound skrev:
Sent forår, eller tidlig sommer så, hvis du kan holde kaffen varm så længe. -Og interessen er skam helt på min side, det er jo mig, der skal overbevises |
|
|
Siden det er dig så kommer der en frisk kande over :) Jeg gør såmen ikke det store for at overbevise folk, for min skyld kan de lytte til den sprøde klang af en voksrulle. Jeg fortæller bare mine observationer :)
Hilsner,
Karsten
[/QUOTE] Det lyder godt Jeg vil kontakte dig næste gang jeg skal til djævleøen. Formentlig indenfor et par måneder. Glæder mig til friskbrygget kaffe
Og så handler det vel dybest set om, at jeg gerne vil have konstatert om den nye hotte metode til musikafspilning nu også er et reel fremskridt. Der har jo været proklameret mangt og meget hen ad vejen... Så ikke noget med at skulle overbevise nogen om noget her. Men hvem ved? Måske ender jeg som en ny "The Ripper"
|
| Til top |
|
| |
Martin_Kbh Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1203
|
| Sendt: 16 April 2007 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor kan man hente de bedste bit-rates downloads henne på nettet?
|
| Til top |
|
| |
Detox Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 24
|
| Sendt: 16 April 2007 kl. 23:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Martin_Kbh skrev:
| Hvor kan man hente de bedste bit-rates downloads henne på nettet? |
|
|
http://musicgiants.com/
kunne være et bud. __________________ Detox
|
| Til top |
|
| |
Juspur Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 18 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 525
|
| Sendt: 18 April 2007 kl. 10:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
- Ingen tvivl om at afspilning via pc > flash memory > DAC > Forstærker bør være klasser bedre end cd-afspillerens aflæsninger/gætterier i real-time.
... Kunne et eller andet kvikt hovede ikke lave et lille plugin til foobar og windows mediaplayer, således at næste nummer blev lagt i en buffer på en usb-nøgle, og så afspillet derfra?
Ovenstående forslag kunne være en ide mens vi venter på at flash-baserede hukommelser kommer op i størrelse og ned i pris.
...Men pc'ens afspilleprogram burde vel så også ligge på den samme usb-stick, hvis det skal være helt corny - eller...?
...Allerede nu kan man få USB-sticks på 16 GB til ca. 1200 kr - det er jo så'n cirka 25-30 cd'er med normal musikmængde... Hmm... skulle måske overveje at genreopdele musikken på USB-sticks (1 til Blues, 1 til Jazz osv...
|
| Til top |
|
| |
Juspur Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 18 April 2007 kl. 11:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
soka skrev:
|
Hvorom alting er, så er SACD, DVD-audio og helt aktuelt rip-baseret pc-afspilning, kun et overgangsfænomen. CD'erne skal såmænd nok overleve det hele, indtil streaming på godt og ondt tager over.
|
|
|
Allerede nu er der programmer, der kan hapse streaming og gemme det på harddisk, selvom det ikke er tiltænkt af udbyderne. Og det er måske der at fremtidens "lyd-anorakker" vil nørde rundt: gemme streams på deres foretrukne lagringsmedie (vi taler nok om flash eller noget andet med ubevægelige dele) og så afspille det via eksterne DACs. ...Og måske vil nørde-fokusen vende mod manipulation af det - nu korrekte - digitale signal (digital rumkorrektion og jeg skal komme efter dig....), tilpasset lytterum og smag. ... Lidt komisk tanke: Først bruge en del krudt på at få fat i det korrekte signal, og dernæst bruge energi på at ændre signalet/oplevelsen... Ikke så underligt at man aldrig bliver færdig med denne passion
|
| Til top |
|
| |
zuluDK Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1490
|
| Sendt: 18 April 2007 kl. 11:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Juspur skrev:
...Men pc'ens afspilleprogram burde vel så også ligge på den samme usb-stick, hvis det skal være helt corny - eller...?
|
|
|
Når programmet kører ligger det allerede i PC'ens almindelig RAM, så det vil ikke være nødvendigt.
|
| Til top |
|
| |

StudioSound
|
| Sendt: 18 April 2007 kl. 11:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Juspur skrev:
...Og måske vil nørde-fokusen vende mod manipulation af det - nu korrekte - digitale signal (digital rumkorrektion og jeg skal komme efter dig....), tilpasset lytterum og smag.
|
|
|
Det gode ved den type justeringer (hvis det kan håndteres mentalt ) er at man som udgangspunkt kan have et neutralt system, og kun tilføre "farvning" når det er en fordel i forhold til kildematerialet. Det er faktisk muligt bl.a. at tilføje dynamik til vage eller komprimerede indspilninger som faktisk kommer til at lyde en del bedre...
Hilsner,
|
| Til top |
|
| |
Juspur Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 18 April 2007 kl. 11:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
zuluDK skrev:
Når programmet kører ligger det allerede i PC'ens almindelig RAM, så det vil ikke være nødvendigt.
|
|
|
... Men kan lydforbedring tænkes, hvis afspilleprogrammet udpakkes og køres/afvikles fra USB-stick?
|
| Til top |
|
| |

StudioSound
|
| Sendt: 18 April 2007 kl. 11:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Juspur skrev:
zuluDK skrev:
|
|
|
... Men kan lydforbedring tænkes, hvis afspilleprogrammet udpakkes og køres/afvikles fra USB-stick?
|
|
|
Kun hvis PC'en har problemer der giver støj når et burst læses fra HDD eller måske bruger forkerte buffer settings, ellers kan jeg ikke i min vildeste fantasi forestille mig hvor en potentiel forbedring skulle komme fra. __________________ www.studiosound.dk
|
| Til top |
|
| |
zuluDK Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1490
|
| Sendt: 18 April 2007 kl. 11:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Juspur skrev:
zuluDK skrev:
|
|
|
|
|
|
Som sagt så ligger programmet allerede i PC'ens almindelig RAM når det kører: Det er ligemeget om programmets filer ligger på en HD, CD eller flashdisk, programmet loades ind i rammene når det starter (m.m. det er et meget stort program). Og forresten. De fleste afspillerprogrammer, sørger også for at indlæse musikken til en buffer (RAM), så det ikke er afhængig af at hente dataene direkte fra fx en HD. Så om der vil være nogen lydmæssig forskel på at have kilde-dataene liggende på en flash-disk frem for en HD er jeg meget skeptisk overfor...
|
| Til top |
|
| |