| Forfatter |
|
djaan Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 380
|
| Sendt: 10 April 2007 kl. 16:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
selvom du syntes din eltax er god, tror jeg du vil blive overrasket over hvad der sker med bassen når dine højtalere for en ordentlig røvfuld strøm
__________________ http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=52967&KW=dj aan
|
| Til top |
|
| |
casperwandrup Forum Bruger

Bruger siden: 06 Februar 2007 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 68
|
| Sendt: 10 April 2007 kl. 16:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det er rigtig nok, jeg tror også godt jeg inderst inde er klar over det, og at det nok er en af grundene til jeg har valgt at købe en Cerwin Vega forstærker senere. .
|
| Til top |
|
| |
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1870
|
| Sendt: 10 April 2007 kl. 16:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 April 2007 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
papkasse? og nej, 150 watt gik godt an. men ja, tror heller ikk den er præcis.
|
| Til top |
|
| |
mortenkongsfelt Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 193
|
| Sendt: 10 April 2007 kl. 17:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Læste lige specs på din forstærker: http://www.eltax.com/eltax/documents/11134_flyer1.pdf
Effekt: 6x130W @ 8 ohm RMS
Max Power Consumption: 500W...
Men ok 15.8 kg, indrømmet det er da ikke en helt tyndbenet Eltax, det må jeg trods alt give dig ret i.
Men ja - Nu du alligevel taler om at købe en CV 1.5 eller 2.6 forstærker; så start dog med at købe den forstærker, og slut den til dine nuværende højtalere! Så kan du altid - bagefter - se om du har brug for nogle større højtalere.
Køb ny forstærker, før du køber dine højtalere i dit tilfælde. __________________ B&W 805 Matrix
Audiolab 8000C
LC Audio Zapsolution MK 4.1
Arcam DV-88
Tara Labs, Nordost, QED, Dali Biwire...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 April 2007 kl. 17:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
mortenkongsfelt, jeg er glad for du kan se det! Mange har den indstilling at hvis meget af hvad en producent har lavet ikke giver positiv respons fra de "professionelle" så er det nok ikke kvalitet, og dermed en dårlig producent. . men det ikke altid ensbetydende med.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 10 April 2007 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
mortenkongsfelt skrev:
Læste lige specs på din forstærker: http://www.eltax.com/eltax/documents/11134_flyer1.pdf
Men ok 15.8 kg, indrømmet det er da ikke en helt tyndbenet Eltax, det må jeg trods alt give dig ret i.
Men ja - Nu du alligevel taler om at købe en CV 1.5 eller 2.6 forstærker; så start dog med at købe den forstærker, og slut den til dine nuværende højtalere! Så kan du altid - bagefter - se om du har brug for nogle større højtalere.
Køb ny forstærker, før du køber dine højtalere i dit tilfælde. |
|
|
Er den svaret på vores energi krise eller fatter jeg bare som sædvanlig en bjælde af elektronik 500 watt max comsumption giver 6 x 130 watt = 780 Watt __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
hi-sonny-fi Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 September 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1886
|
| Sendt: 10 April 2007 kl. 17:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
mortenkongsfelt skrev:
|
Køb ny forstærker, før du køber dine højtalere i dit tilfælde.
|
|
|
Er den svaret på vores energi krise eller fatter jeg bare som sædvanlig en bjælde af elektronik
500 watt max comsumption giver 6 x 130 watt = 780 Watt
|
|
|
Aner intet med de specs. Men har faktisk hørt den forstærker. Og den er faktisk helt hæderlig. Lyden kan selvfølgelig ikke samlignes med Krell men en god HiFi forstærker, er det bestemt.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 April 2007 kl. 18:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for jers støtte omkring denne forstærker, det sætter jeg virkelig pris på.
Vi har nu bevist at man ikke skal dømme pga. overfladen, men at kvaliteten i virkeligheden kommer inde fra! (gælder også mennesker!) 
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 10 April 2007 kl. 20:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
mortenkongsfelt skrev:
|
|
|
|
Er den svaret på vores energi krise eller fatter jeg bare som sædvanlig en bjælde af elektronik
|
|
|
Godt set, Eltaxen burde ifølge dette hvis jeg forstår det ret, kunne forvandle 500 watt som den trækker fra nettet om til 780 watt, og det er så vidt jeg ved umuligt. Og da en forstærker jo bliver varm bliver der også afsat energi inde i den og det er vel omkring 50%. Så vi kan jo antage at den har omkring 250-300 watt den kan fordele ud på de 6 kaneler. Altså maximalt 50 watt pr. kanal hvis det hele kører samtidigt, og det kan i grunden godt passe, da den vejer ca. det samme som NADs 5x50 watter. Så den kan altså langt fra smide 130 watt af pr. kanal medmindre den kører med højest 2 kanaler af gangen (hvilket igen passer fint med udregning da 2x130 watt jo er 260 watt). Vægten er dog stadigt pæn, og det kan da godt være at den har en hæderlig strømforsyning trods et skidt navn (hvilket jo ikke nødvendigvis gør produktet dårligt), men stadigt, det er de færreste der har nok i en lille surround receiver når de leger med Cerwin Vega, tror de CV forstærkere du har kig på er lige det du har brug for til dit disko :)
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
mortenkongsfelt Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 193
|
| Sendt: 10 April 2007 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ascari skrev:
r-l-b skrev:
mortenkongsfelt skrev:
|
|
|
|
|
|
|
Godt set, Eltaxen burde ifølge dette hvis jeg forstår det ret, kunne forvandle 500 watt som den trækker fra nettet om til 780 watt, og det er så vidt jeg ved umuligt. Og da en forstærker jo bliver varm bliver der også afsat energi inde i den og det er vel omkring 50%. Så vi kan jo antage at den har omkring 250-300 watt den kan fordele ud på de 6 kaneler. Altså maximalt 50 watt pr. kanal hvis det hele kører samtidigt, og det kan i grunden godt passe, da den vejer ca. det samme som NADs 5x50 watter. Så den kan altså langt fra smide 130 watt af pr. kanal medmindre den kører med højest 2 kanaler af gangen (hvilket igen passer fint med udregning da 2x130 watt jo er 260 watt). Vægten er dog stadigt pæn, og det kan da godt være at den har en hæderlig strømforsyning trods et skidt navn (hvilket jo ikke nødvendigvis gør produktet dårligt), men stadigt, det er de færreste der har nok i en lille surround receiver når de leger med Cerwin Vega, tror de CV forstærkere du har kig på er lige det du har brug for til dit disko :)
Mvh.
|
|
|
Godt set drenge - det var netop med vilje at jeg valgte at copy/paste bådeudgangseffekten og det samlede strømforbrug, da det jo er dybt til grin. Havde selv godt lagt mærke til det, så burde nok lige have sat en smiley efter de 500W eller noget  __________________ B&W 805 Matrix
Audiolab 8000C
LC Audio Zapsolution MK 4.1
Arcam DV-88
Tara Labs, Nordost, QED, Dali Biwire...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 April 2007 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er jeg ikke ekspert, men lidt ved jeg da. og jeg har et bud på hvordan det kan hænge sammen.
Ved at den får 220-230 V AC og forbrug på MAX 500Watt altså et forbrug på 2.27 ampere.
Derved kan man ved mindre strøm styrker og i DC yde mere spænding, da volten ligger lavere.
hvis vi siger at der er 20 Volt DC i hvert output:
220volt / 20volt = 11
11 * 2.27 ampere = 24,94 ampere ved 20 volt - altså en watt effekt på i alt 498,8 watt ved 20 volt!
Hvis man så dividere det med 6 så får man 83.13 watt per output, hvilket jeg syntes lyder meget realistisk, sammenlignet med den NAD du omtaler på ca. samme vægt. .
At der så står den kan gå højere op, kan måske ha noget at gøre med andre modstande eller lavere volt i output og flere ampere. -
DET ER BARE EN TEORI! MEN SYNTES SELV DEN ER GOD.
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 10 April 2007 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
casperwandrup skrev:
|
Nu er jeg ikke ekspert, men lidt ved jeg da. og jeg har et bud på hvordan det kan hænge sammen.
Ved at den får 220-230 V AC og forbrug på MAX 500Watt altså et forbrug på 2.27 ampere.
Derved kan man ved mindre strøm styrker og i DC yde mere spænding, da volten ligger lavere.
hvis vi siger at der er 20 Volt DC i hvert output:
220volt / 20volt = 11
11 * 2.27 ampere = 24,94 ampere ved 20 volt - altså en watt effekt på i alt 498,8 watt ved 20 volt!
Hvis man så dividere det med 6 så får man 83.13 watt per output, hvilket jeg syntes lyder meget realistisk, sammenlignet med den NAD du omtaler på ca. samme vægt. .
Nad yder som regelt altid mere end hvad de er opgivet til, det som er opgivet er hvad de ihvertfald kan klare, der vil altid være en hvis usikkerhed selvom man står med to identiske forstærkere, derfor ser man at mange producenter skyder et godt stykke under max. effekten, så holder de ihvertfald holder det de lover, i modsætning til hvad vi lige har konkluderet med din Eltax 
At der så står den kan gå højere op, kan måske ha noget at gøre med andre modstande eller lavere volt i output og flere ampere. -
DET ER BARE EN TEORI! MEN SYNTES SELV DEN ER GOD.
|
|
|
Jaja, og en Fiat Punto kan køre 450 km/t hvis det bare sker i et lufttomt rum... Teori og praksis er aldrig det samme og fra 83 watt til 130 er der altså et godt stykke vej. Du går jo tydeligvis meget op i effekt og du er blevet snydt med 47 watt, hvilket er 39% af den opgivne effekt. Så selvom du regner det ud på diverse måder ender du aldrig med 130 watt pr. kanal. Du kan da bare se på andre mærker der reélt yder 110-130 watt pr. kanal, det er monstere på langt over 20 kg. Og uanset hvad tror jeg ikke du kan regne med at trække i nærheden eller over 25 ampere pr. kanal med din receiver, det er den slet ikke bygget til. Men lad nu det ligge, lyt dig frem, og lad være med at hæng dig hvilken effekt producenten lige har ment at produktet har skulle yde dén dag.
Og lige en ting, det er ikke for at nedgøre hverken dig eller dit udstyr, men infoen skal være i orden. At du har købt receiveren betyder jo bare at du kan lide lyden, og om den yder det opgivne, eller 10 watt gør ingen forskel, receiveren ved det ikke og spiller som den er sat op til.
Mvh. 
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 10 April 2007 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja og køber du en højtalere som har en følsomhed på 99 db istedet er de 130 watt hurtigt indhentet  Er Omnitronic blevet foreslået - de er tit på lauritz.com med 2 15" basser et horn og et hav af diskanter i filt kabinet m.m. Som i ved "tomme tønder buldrer mest"
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 April 2007 kl. 15:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu skal det så siges det er 25 ampere ved 20 volt!
25 ampere ved 20 volt er 2.27 ampere ved 220 volt, desunden er det i alt og ikke pr. kanal så jeg syntes det lyder meget realistisk. . men jeg ved selfølgelig godt at kvaliteten af min forstærker ikke er verdens bedste, men jeg kan leve med den for nu. Indtil jeg køber en Cerwin Vega forstærker.
Mine højtalere har en følsomhed på 93db.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 August 2007 kl. 23:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det hele endte selvfølgelig med at jeg ikke fik lov / råd til at købe min Cerwin Vega forstærker. så i øjeblikket ligger jeg og leger med en Pioneer, som jeg syntes der er rigtig god effekt i. Basen er ihvert fald bedre end i min Eltax
|
| Til top |
|
| |
StylaH Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 950
|
| Sendt: 05 August 2007 kl. 00:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
1. Du har ikke spillet 131dB med de højtallere og den reciever 2. Den eltax kan du nok regne med yder et sted mellem 20-50 watt kontinuerlig 3. Du får meget mere ud af en ordenlig forstærker - kan ikke se hvad du vil med surroundreciever til disko brug? 4. Ved ikke hvor du får den vanvittige pris fra (http://www.cableman.dk/product.asp?product=131) Tror bare du skal købe dig en ældre solid forstærker, så tror jeg du vil opleve de vega'er der kan spille rimelig godt til.
__________________ Mit udstyr (NAD, Vega, Sanyo):
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=28291&KW=St ylaH
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 05 August 2007 kl. 00:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
StylaH skrev:
1. Du har ikke spillet 131dB med de højtallere og den reciever
|
|
|
Næppe...
VE-12 har en følsomhed på 93 dB, og lidt hurtig hovedregning viser at der skal omkring 2500 watt per kanal til for at få 131 dB ud af dem. Mon ikke både forstærker og højttaler går til de evige hifi-marker længe før?
Rent bortset fra at man ved det lydtryk ville blive øjeblikkeligt og permanent høreskadet, så hvorfor skulle man gøre det..?
|
| Til top |
|
| |
StylaH Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 950
|
| Sendt: 05 August 2007 kl. 00:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent skrev:
StylaH skrev:
1. Du har ikke spillet 131dB med de højtallere og den reciever
|
|
|
Næppe...
VE-12 har en følsomhed på 93 dB, og lidt hurtig hovedregning viser at der skal omkring 2500 watt per kanal til for at få 131 dB ud af dem. Mon ikke både forstærker og højttaler går til de evige hifi-marker længe før?
Rent bortset fra at man ved det lydtryk ville blive øjeblikkeligt og permanent høreskadet, så hvorfor skulle man gøre det..? |
|
|
Ja, det er der ingen grund til. Jeg målte 128dB(A) med 4 x 216thx (4 x 800 w 4 ohm top/bund) på dc1515 (følsomhed er vist 104dB) 1w 104db 2w 107db 4w 110db 8w 113db 16w 116db 32w 119db 64w 121db 128w 124db 256w 127db 512w 130db Så det passer vel meget godt, turde heller ikke spille højere (i grunden fuldstændigt latterligt man kan spille så højt). Men det skulle da også være underligt hvis de "små" vega'er med en eltax forstærker kunne spille så højt. Har heller ikke hørt så meget positivt om de dB målere i telefoner. __________________ Mit udstyr (NAD, Vega, Sanyo):
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=28291&KW=St ylaH
|
| Til top |
|
| |
tomder Forum Bruger

Bruger siden: 31 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 43
|
| Sendt: 05 August 2007 kl. 01:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Undskyld jeg lige blander mig, og ved ikke om jeg tager helt fejl..
Men har Eltax nogensinde været et dansk kvalitets mærke?? Hvis jeg tænker Dansk kvalitets hifi, så tænker jeg B&O eller Dali, eller noget i den stil..
eller er jeg helt galt på den??
Uden at nedgøre nogen, Men Casper-gutten, du virker som en ung knægt der gerne vil det hele så vildt, og jeg ved godt denne tråd er lidt gammel. Men i stedet for at virke så skråsikker på din Eltax forstærker ting.. Så burde du lytte til de lidt (ældre) og mere garvede folk her på forum.. Og det lader da også til at du gjorde det.. lidt :-)
Og nej, jeg er selv meget grøn udi Hifi, men jeg morede mig da lidt over denne tråd :-) __________________ NAD T744, Xbox360, Front Dali Concept 2, Bag CV VE-5M, Center CV V-5C. Udskiftes løbende til Dali Concept.
|
| Til top |
|
| |