| Forfatter |
|
casperwandrup Forum Bruger

Bruger siden: 06 Februar 2007 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 68
|
| Sendt: 05 August 2007 kl. 08:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeps, jeg har fundet ud af, at der findes bedre end den Eltrax.
Derfor har jeg udskiftet den med en Pioneer SA-760 - den skulle ha en strømforsyning på 400 watt, men jeg ved ikk hva effekten på den er.
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 05 August 2007 kl. 10:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
SA-760 har en udgangseffekt på 2x60 watt i 8 ohm og 2x90 i 4 ohm.
Lur mig om ikke det er noget mere "ærlige" watt end Eltax'ens 130 w per kanal..? 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 August 2007 kl. 10:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
hehe jo, det tror jeg faktisk det er
men hvis den har en udgangs effekt på kun 2x60 watt, hvad skal den så bruge sin lidt halvstore 400 watts strømforsyning til?
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

|
| Sendt: 05 August 2007 kl. 10:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det jeg tror du søger i en forstærker er "overskud" - altså muligheden for at kunne spille højt uden at forstærkeren overanstrenger sig, og så der stadig er head-room til de allerkraftigste spidser der kommer ind imellem.
Kig på den watt-oversigt nederst på forrige side, hvor du kan se hvor meget effektbehovet stiger med en forholdsvis beskeden stigning i lydniveauet. Hver gang niveauet stiger 3 dB fordobles kravet til effekten.
Det kan også læses omvendt - nemlig at selv en 300 watts forstærker ret sjældent går "helt i bund". Langt det meste af tiden giver den måske 50-60 watt, men der er overskud til det allersidste hvis der skulle være behov for det.
Som eksempel bruger jeg en Carver 753x forstærker på 250w per kanal til at drive min subwoofer. Den har VU-metre hvor men kan se hvor meget effekt den bruger, og uanset hvor højt jeg spiller (og det er nogengange ret højt), så tror jeg aldrig jeg har set nålene gå over 150 w.
For at vende tilbage til din SA-760, så er behovet for overskud ikke kun noget der gælder i forholdet mellem forstærkeren og højttaleren - det gælder også mellem forstærkeren og dens strømforsyning. Jo større en strømforsyning er i forhold til det den skal bruges til, jo mindre er risikoen for at den overbelastes og pludselig ikke kan levere strøm nok.
Sammenlign det med en Porsche og en Lada. De kan begge køre 110 km/t på motorvejen uden de helt store problemer - men hvilken af dem tror du gør det mest ubesværet, og uden risiko for at brænde motoren af?
Og når DET er sagt, så bliver en pæn del af strømmen i en forstærker omsat til varme, ofte mere end 50%. Det er en af grundene til at man skal være skeptisk når en producent opgiver en forstærker til at give f.eks. 5x100 watt hvis strømforsyningen kun kan give 300 watt.
|
| Til top |
|
| |
adamtulinius Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2007 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 108
|
| Sendt: 05 August 2007 kl. 10:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
131dB? Lol. Flere koncerter er begrænset til 102-104 dB i snit over 15 minutter ved FOH
Jeg har ikke helt fundet ud af det, men hvis du vil ud og spille disko, så skal du bruge mere end 2k på grejet, længere er den ikke...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 August 2007 kl. 10:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent, okay, det hele giver meget mere menning nu  mange tak !
Men altså hvis 50 % af mine forsærkers 400 watt bliver omsat til varme, så har den 200 watt at gøre godt med.
så det vil sige at den teoritisk har 100 watt pr. kanal hvis man tvinger den til at yde sit maksimale ?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 August 2007 kl. 10:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
adamtulinius, jeps iknow. (har jeg fundet ud af med tiden)
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

|
| Sendt: 05 August 2007 kl. 10:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
casperwandrup skrev:
okay, det hele giver meget mere menning nu mange tak !
Men altså hvis 50 % af mine forsærkers 400 watt bliver omsat til varme, så har den 200 watt at gøre godt med. så det vil sige at den teoritisk har 100 watt pr. kanal hvis man tvinger den til at yde sit maksimale ? |
|
|
Det med 50% var mere en guideline - for nogen forstærkere er det måske 80%, for andre 30% - det afhænger af konstruktionen.
Jeg tror ikke der er ret mange forstærkere der kan yde MERE end de opgives til (der er nogen producenter der opgiver effekten konservativt, men de er ret sjældne!) - og under alle omstændigheder vil det aldrig lyde godt at forsøge at få en forstærker til at yde mere end den er designet til. Så er det det ender med klipning og afbrændte højttalere.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 August 2007 kl. 10:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent, ja okay. Det kan jeg godt se
men anyway, jeg syntes at det er den bedste jeg længe har haft  så kan det egentlig rage mig en pind hva dens specs. siger
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

|
| Sendt: 05 August 2007 kl. 10:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
casperwandrup skrev:
jeg syntes at det er den bedste jeg længe har haft så kan det egentlig rage mig en pind hva dens specs. siger  |
|
|
Se, DET er den rigtige indstilling..! 
Hvis det lyder godt og du er tilfreds med den, så er det jo ligegyldigt at den ikke er udstoppet med lige så mange papir-watt som andre modeller..! 
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1489
|
| Sendt: 05 August 2007 kl. 11:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
casperwandrup skrev:
|
Hej Alle sammen!
Jeg er på udkig efter nogle billige diskotekshøjtalere, jeg har Cerwin Vega VE-12 som hjemme højtalere, og er meget tilfreds med bassen, derfor vil jeg spørge om der er nogle jer som kender disse højtalere som er nævnt herunder, og om de vil kunne leve op til Cerwin Vega VE-12?
De skal kun bruges til at spille højt til fester, ikke andet.
Raveland x1538L
RMS: 150 watt Music: 400 watt Frekvensområde: 20-20.000 Hz Følsomhed: 94 dB Impedans 8 ohm H*B*D:720*465*270 mm
Pris: DKK 995,00 pr stk.

På forhånd tak!
|
|
|
Skal det være en dansk butik, så er her en mulighed.
Prøv at kigge her: http://www.diskosupport.dk/
Under vibe højttalere.
f.eks

600W RMS (1200W peak), 4 ohm.
Frekvensområde: 45-20000Hz
Bas: 2 x 15" bas med aluchassis (300 W RMS)
Diskant: 51mm Titanium driver (80 W RMS)
3 stærke M10 flyvebeslag
Delefilter med beskyttelse for diskanthorn.
Ridsefri polyurethan beklædning
2 bærehåndtag og metalgitter over hele fronten.
Tilslutning: 2 x Speakon stik.
HxBxD: 1160 x 555 x 650 mm
Vægt: 47kg
Vejledende udsalgspris u.moms: 3195 kr
*NU PÅ LAGER IGEN*
*VORES PRIS*: 2320 kr
Manual til Vibe 30 her
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 05 August 2007 kl. 13:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
StylaH skrev:
RogueAgent skrev:
StylaH skrev:
1. Du har ikke spillet 131dB med de højtallere og den reciever
|
|
|
Næppe...
VE-12 har en følsomhed på 93 dB, og lidt hurtig hovedregning viser at der skal omkring 2500 watt per kanal til for at få 131 dB ud af dem. Mon ikke både forstærker og højttaler går til de evige hifi-marker længe før?
Rent bortset fra at man ved det lydtryk ville blive øjeblikkeligt og permanent høreskadet, så hvorfor skulle man gøre det..?
|
|
|
Ja, det er der ingen grund til. Jeg målte 128dB(A) med 4 x 216thx (4 x 800 w 4 ohm top/bund) på dc1515 (følsomhed er vist 104dB)
1w 104db 2w 107db 4w 110db 8w 113db 16w 116db 32w 119db 64w 121db 128w 124db 256w 127db 512w 130db
Så det passer vel meget godt, turde heller ikke spille højere (i grunden fuldstændigt latterligt man kan spille så højt). Men det skulle da også være underligt hvis de "små" vega'er med en eltax forstærker kunne spille så højt.
Har heller ikke hørt så meget positivt om de dB målere i telefoner.
|
|
|
Og her kan vi også lige nævne hvor vigtigt følsomheden er, da jeg med mine ht're på 92 db skal bruge 1024 watt for at spille 117 db, altså det dobbelte effekt, og jeg kan stadigt ikke spille ligeså højt. For at nå 129 db skulle jeg bruge urealistiske 16.000 watt 
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 05 August 2007 kl. 13:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent skrev:
|
Det jeg tror du søger i en forstærker er "overskud" - altså muligheden for at kunne spille højt uden at forstærkeren overanstrenger sig, og så der stadig er head-room til de allerkraftigste spidser der kommer ind imellem.
Kig på den watt-oversigt nederst på forrige side, hvor du kan se hvor meget effektbehovet stiger med en forholdsvis beskeden stigning i lydniveauet. Hver gang niveauet stiger 3 dB fordobles kravet til effekten.
Det kan også læses omvendt - nemlig at selv en 300 watts forstærker ret sjældent går "helt i bund". Langt det meste af tiden giver den måske 50-60 watt, men der er overskud til det allersidste hvis der skulle være behov for det.
Som eksempel bruger jeg en Carver 753x forstærker på 250w per kanal til at drive min subwoofer. Den har VU-metre hvor men kan se hvor meget effekt den bruger, og uanset hvor højt jeg spiller (og det er nogengange ret højt), så tror jeg aldrig jeg har set nålene gå over 150 w.
For at vende tilbage til din SA-760, så er behovet for overskud ikke kun noget der gælder i forholdet mellem forstærkeren og højttaleren - det gælder også mellem forstærkeren og dens strømforsyning. Jo større en strømforsyning er i forhold til det den skal bruges til, jo mindre er risikoen for at den overbelastes og pludselig ikke kan levere strøm nok.
Sammenlign det med en Porsche og en Lada. De kan begge køre 110 km/t på motorvejen uden de helt store problemer - men hvilken af dem tror du gør det mest ubesværet, og uden risiko for at brænde motoren af?
Og når DET er sagt, så bliver en pæn del af strømmen i en forstærker omsat til varme, ofte mere end 50%. Det er en af grundene til at man skal være skeptisk når en producent opgiver en forstærker til at give f.eks. 5x100 watt hvis strømforsyningen kun kan give 300 watt.
Det har vi også været inde på før, men det er da godt at se at folk lærer lidt, og finder forstærkere der "yder" mindre på papiret, men yder mere når den spiller.
|
|
|
Ascari skrev:
r-l-b skrev:
mortenkongsfelt skrev:
|
Læste lige specs på din forstærker: http://www.eltax.com/eltax/documents/11134_flyer1.pdf
Effekt: 6x130W @ 8 ohm RMS
Max Power Consumption: 500W...
Men ok 15.8 kg, indrømmet det er da ikke en helt tyndbenet Eltax, det må jeg trods alt give dig ret i.
Men ja - Nu du alligevel taler om at købe en CV 1.5 eller 2.6 forstærker; så start dog med at købe den forstærker, og slut den til dine nuværende højtalere! Så kan du altid - bagefter - se om du har brug for nogle større højtalere.
Køb ny forstærker, før du køber dine højtalere i dit tilfælde.
|
|
|
Er den svaret på vores energi krise eller fatter jeg bare som sædvanlig en bjælde af elektronik
500 watt max comsumption giver 6 x 130 watt = 780 Watt
|
|
|
Godt set, Eltaxen burde ifølge dette hvis jeg forstår det ret, kunne forvandle 500 watt som den trækker fra nettet om til 780 watt, og det er så vidt jeg ved umuligt. Og da en forstærker jo bliver varm bliver der også afsat energi inde i den og det er vel omkring 50%. Så vi kan jo antage at den har omkring 250-300 watt den kan fordele ud på de 6 kaneler. Altså maximalt 50 watt pr. kanal hvis det hele kører samtidigt, og det kan i grunden godt passe, da den vejer ca. det samme som NADs 5x50 watter. Så den kan altså langt fra smide 130 watt af pr. kanal medmindre den kører med højest 2 kanaler af gangen (hvilket igen passer fint med udregning da 2x130 watt jo er 260 watt). Vægten er dog stadigt pæn, og det kan da godt være at den har en hæderlig strømforsyning trods et skidt navn (hvilket jo ikke nødvendigvis gør produktet dårligt), men stadigt, det er de færreste der har nok i en lille surround receiver når de leger med Cerwin Vega, tror de CV forstærkere du har kig på er lige det du har brug for til dit disko :)
Mvh.
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Pierre Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3547
|
| Sendt: 05 August 2007 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 August 2007 kl. 13:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent skrev:
casperwandrup skrev:
jeg syntes at det er den bedste jeg længe har haft så kan det egentlig rage mig en pind hva dens specs. siger  |
|
|
Hvis det lyder godt og du er tilfreds med den, så er det jo ligegyldigt at den ikke er udstoppet med lige så mange papir-watt som andre modeller..!  |
|
|
godt godt  altså jeg vil bruge den indtil jeg finder noget (som jeg har hørt lyder bedre) som jeg får lov / råd til at købe!
Mht. den Vibe der bliver anbefalet her, så takker jeg nej. da jeg har en idé om at snakke med en af mine venner (som er tekniker i højtaler branchen) om at få bygget min fars gamle diskoteks højtalere om. Det regner jeg med at gå i gang med til vinter
|
| Til top |
|
| |
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1489
|
| Sendt: 05 August 2007 kl. 15:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
casperwandrup skrev:
RogueAgent skrev:
casperwandrup skrev:
|
|
Hvis det lyder godt og du er tilfreds med den, så er det jo ligegyldigt at den ikke er udstoppet med lige så mange papir-watt som andre modeller..! 
|
|
|
godt godt altså jeg vil bruge den indtil jeg finder noget (som jeg har hørt lyder bedre) som jeg får lov / råd til at købe!
Mht. den Vibe der bliver anbefalet her, så takker jeg nej. da jeg har en idé om at snakke med en af mine venner (som er tekniker i højtaler branchen) om at få bygget min fars gamle diskoteks højtalere om. Det regner jeg med at gå i gang med til vinter  |
|
|
Spændende ide 
Smid endeligt lidt billeder af projektet 
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 05 August 2007 kl. 15:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis man har en normal stue på 40 m2 og spiller højt - men ikke højere end man kan hold eud at lytte og kan opfatte detaljer og ikke kun dunk dunk lyde hvor mange DB spiller man så??
Disko-høhjtalere skal vel også spille flre DB fordi folk er fulde og skæve og derofr høre dårligere når de er på diskotek ??
Så slag på tasken hvor mange DB spiller man når man spille rigtigt højt uden at det er ubehageligt??
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 August 2007 kl. 15:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meier, Angående billeder af mit projekt, så kommer de til at ligge i "Billeder af mit DIY projekt" når jeg engang bliver færdig. (skal siges at jeg først går i gang til vinter)
r-l-b, Uhh ha. det er svært at sige, men jeg vil tro 70-100 dB. hvis det skal være behageligt. Men til disko skal det bare være højt, og ikke lyde alt for dårligt. Det vil jeg så tro er omkring 100-140 dB.
Jeg har målt med min fars telefon (som har dB måler i sig) på forskellige lydstyrker, så jeg ved godt hvor højt de forskellige dB'er er.
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

|
| Sendt: 05 August 2007 kl. 15:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://hansgrand.dk/noise/noise4.html
Her er en oversigt over hvor meget forskellige lyde typisk larmer - god til at sætte tingene lidt i perspektiv...
Normalt vil 110 db i en stue opfattes som rigtig, rigtig højt.
|
| Til top |
|
| |
piobyte Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 2169
|
| Sendt: 05 August 2007 kl. 15:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
hvis man har en normal stue på 40 m2 og spiller højt - men ikke højere end man kan hold eud at lytte og kan opfatte detaljer og ikke kun dunk dunk lyde hvor mange DB spiller man så??
Disko-høhjtalere skal vel også spille flre DB fordi folk er fulde og skæve og derofr høre dårligere når de er på diskotek ??
Så slag på tasken hvor mange DB spiller man når man spille rigtigt højt uden at det er ubehageligt??
|
|
|
109 Db i sweetspot
__________________ http://www.piobyte.dk/MSV2
|
| Til top |
|
| |