Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 17:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Billige diskotekshøjtalere? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 05 August 2007 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

Hvis man har to enheder i samme kabinet somhver yder fx 110 db lydtryk er det samlede lydtryk så fortsat 110 db eller bliver det forstærket af at der er to enheder ??

De data der er opgivet for en enhed fx 96 db/1watt/1m er det i "fri luft" og bliver det så forstærket af fx kabinet type - box, bassrefleks, horn ??

Hvor meget aftage lyd i db pr. meter man kommer væk fra Højtaleren - er det nooget med kvadratet eller er det liniert ??

piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 05 August 2007 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Hvis man har to enheder i samme kabinet somhver yder fx 110 db lydtryk er det samlede lydtryk så fortsat 110 db eller bliver det forstærket af at der er to enheder ??

De data der er opgivet for en enhed fx 96 db/1watt/1m er det i "fri luft" og bliver det så forstærket af fx kabinet type - box, bassrefleks, horn ??

Hvor meget aftage lyd i db pr. meter man kommer væk fra Højtaleren - er det nooget med kvadratet eller er det liniert ??

Jeg eri tvivl om hvor meget de aftager i db men de ht ´ere jeg målte , målte jeg til 111 db / 1 m. altså ud for den ene ht , til  lytte positionen var der ca 3.5 m  og her tabte den 2 db målt på begge, selvfølgelig . Jeg målte med  proff. instrument  der var sat til 20-20000hz.

Højttalerne var foriøvrigt et sæt KEF 104,2

Til top Vis piobyte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af piobyte Besøg piobyte's Websted

adamtulinius
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 05 August 2007 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Hvis man har to enheder i samme kabinet somhver yder fx 110 db lydtryk er det samlede lydtryk så fortsat 110 db eller bliver
det forstærket af at der er to enheder ??De data der er opgivet for en enhed fx 96 db/1watt/1m er det i "fri luft" og bliver det så forstærket af fx
kabinet type - box, bassrefleks, horn ??Hvor meget aftage lyd i db pr. meter man kommer væk fra Højtaleren - er det nooget med kvadratet
eller er det liniert ??

Hvis een enheds lydniveau er x dB, så mener jeg så enheder ender på x+3 dB.
Til top Vis adamtulinius's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af adamtulinius

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2007 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

adamtulinius skrev:
r-l-b skrev:
Hvis man har to enheder i samme kabinet somhver yder fx 110 db lydtryk er det samlede lydtryk så fortsat 110 db eller bliver
det forstærket af at der er to enheder ??De data der er opgivet for en enhed fx 96 db/1watt/1m er det i "fri luft" og bliver det så forstærket af fx
kabinet type - box, bassrefleks, horn ??Hvor meget aftage lyd i db pr. meter man kommer væk fra Højtaleren - er det nooget med kvadratet
eller er det liniert ??

Hvis een enheds lydniveau er x dB, så mener jeg så enheder ender på x+3 dB.

Gælder de så også for 10 stks enheder?  altså fx en enhed der yder 96 db/1 watt  så ved 64 watt yder 114 db og 10 styk i samme kabinet yder114 DB +3+3+3+3+3+3+3+3+3+3 = 144 DB ? eller er + 3 noget der aftager og bliver til mindre for hver ekstra enhed ?

Bonné
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: København
Sendt: 05 August 2007 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Hvis enhederne interfererer konstruktivt, er det som du beskriver. Det vil være tilfældet i basområdet, groft sagt. I mellemtone/diskant, er tingene noget mere komplicerede !

MVh

Bonné

Til top Vis Bonné's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bonné

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2007 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Lidt klogere blev jeg da - nu er det jo lidt tarveligt at jeg blander mig i denne diskotråd - navnlig da de ca 115-118 db jeg kan vride ud af mine Tannoy i duelund horn er alt rigeligt til min musiksmag - men jeg kunne ikke lade være at spørge nu i var inde på alt det db haløj

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 August 2007 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Når man måler en højttalers følsomhed bruger man som nævnt lydtryk ved 1 watt på 1 meters afstand som enhed. Hvis en højttaler har en følsomhed på 94 dB betyder det med andre ord at den giver et lydtryk på 94 dB med 1 watt effekt på 1 meters afstand.

De fleste højttalereenheder er afhængig af et kabinet for at kunne sige ret meget. En basenhed vil f.eks. i stor udstrækning udligne sin egen lyd fordi forside og bagside af membranen spiller i modfase. Problemet er mindre jo højere frekvens der er tale om - jo kortere bølgelængde, jo mindre af lyden fra for- og bagside vil kunne "nå" hinanden og dermed udligne sig selv.

Har man to identiske enheder der begge yder f.eks. 110 dB, vil det samlede lydtryk stige 3 dB til 113 dB. Decibelskalaen er logaritmisk, sådan at forstå at hver stigning på 3 enheder svarer til en fordobling af energien. 3 dB vil ikke umiddelbart af øret opfattes som den helt store forskel, selvom det altså kræver en fordobling af effektbehov i forstærkeren. En tommelfingerregel siger at der skal en lydstigning på ca 10 dB til for at opfattes som en subjektiv fordobling. I virkeligheden er lydtrykket faktisk steget langt mere - en effektforstærker skal give mere end 8 gange så meget fra sig for at opnå en stigning på 10 dB. I teorien stiger lydtrykket dermed med 3 dB for hver (identisk) højttalerenhed som tilføjes til højttaleren. Husk dog på at effekkravet stiger med hver enhed hvis stigningen på 3 dB skal bibeholdes.  Skal samtlige 10 enheder yde 114 dB skal der i sagens natur 10 gange så meget effekt til som for at få een enhed til det. Kabinettets karakteristik kan dog også spille ind her, og det vil selvfølgelig afhænge af om kabinettet er på størrelse med en skotøjsæske eller med en 3-værelses lejlighed.

Mht. fald i lydtryk med større afstand fra højttaleren, så vil en "normal" højttaler (mere eller mindre) sprede lyden i alle retninger, hvilket resulterer i et fald i lydtryk på ca. 6 dB hver gang afstanden fordobles. Det førnævnte lydtryk på 114 dB på 1 meters afstand vil med andre ord falde til 108 dB på 2 meters afstand, 102 dB på 4 meters afstand osv.

Rummet en højttaler står i har også en effekt i form af reflektioner osv, men faktisk er det sådan at hvis en højttaler har et stort antal identiske enheder anbragt i en (oftest lodret) linie, så ændrer karakteristikken for hvordan lyden spredes sig en del fra den måde en højttaler med blot 2-3 enheder opfører sig.

En Line Array eller Line Source højttaler som netop består af et stort antal enheder anbragt i en lodret linie vil have en lydkarakteristik der nærmer sig en cylindrisk udspredning af lyden snarere end en kugleformet. Teoretisk vil dette resultere i at faldet i lydtryk kun er 3 dB med hver fordobling af afstanden, ikke 6. Virkeligheden er dog væsentlig mere kompleks da den perfekte Linesource højttaler ikke findes - men lydkarakteristikken ER anderledes end for en almindelig 2-3 vejs højttaler. På grund af dette mere begrænsede fald i lydtryk er disse højttalere f.eks. meget velegnede til koncerter osv, hvor forskellen i lydtryk på forreste og bagerste række helst ikke skal være større end højst nødvendigt. Men også i en stor stue kan sådan en fætter have sin berettigelse, da denne type højttaler ofte vil være noget mindre følsom overfor rummets akustik end andre højttalertyper.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

StylaH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 05 August 2007 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

casperwandrup skrev:
Meier, Angående billeder af mit projekt, så kommer de til at ligge i "Billeder af mit DIY projekt" når jeg engang bliver færdig. (skal siges at jeg først går i gang til vinter)

r-l-b, Uhh ha. det er svært at sige, men jeg vil tro 70-100 dB. hvis det skal være behageligt. Men til disko skal det bare være højt, og ikke lyde alt for dårligt. Det vil jeg så tro er omkring 100-140 dB.

Jeg har målt med min fars telefon (som har dB måler i sig) på forskellige lydstyrker, så jeg ved godt hvor højt de forskellige dB'er er.

Avs. 140dB, så højt spiller de ikke på diskoteker, det er sku for farligt for hørelsen! 140dB er rigtig, rigtig, RIGTIG f**king højt

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2007 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:

Når man måler en højttalers følsomhed bruger man som nævnt lydtryk ved 1 watt på 1 meters afstand som enhed. Hvis en højttaler har en følsomhed på 94 dB betyder det med andre ord at den giver et lydtryk på 94 dB med 1 watt effekt på 1 meters afstand.

De fleste højttalereenheder er afhængig af et kabinet for at kunne sige ret meget. En basenhed vil f.eks. i stor udstrækning udligne sin egen lyd fordi forside og bagside af membranen spiller i modfase. Problemet er mindre jo højere frekvens der er tale om - jo kortere bølgelængde, jo mindre af lyden fra for- og bagside vil kunne "nå" hinanden og dermed udligne sig selv.

Har man to identiske enheder der begge yder f.eks. 110 dB, vil det samlede lydtryk stige 3 dB til 113 dB. Decibelskalaen er logaritmisk, sådan at forstå at hver stigning på 3 enheder svarer til en fordobling af energien. 3 dB vil ikke umiddelbart af øret opfattes som den helt store forskel, selvom det altså kræver en fordobling af effektbehov i forstærkeren. En tommelfingerregel siger at der skal en lydstigning på ca 10 dB til for at opfattes som en subjektiv fordobling. I virkeligheden er lydtrykket faktisk steget langt mere - en effektforstærker skal give mere end 8 gange så meget fra sig for at opnå en stigning på 10 dB. I teorien stiger lydtrykket dermed med 3 dB for hver (identisk) højttalerenhed som tilføjes til højttaleren. Husk dog på at effekkravet stiger med hver enhed hvis stigningen på 3 dB skal bibeholdes.  Skal samtlige 10 enheder yde 114 dB skal der i sagens natur 10 gange så meget effekt til som for at få een enhed til det. Kabinettets karakteristik kan dog også spille ind her, og det vil selvfølgelig afhænge af om kabinettet er på størrelse med en skotøjsæske eller med en 3-værelses lejlighed.

Mht. fald i lydtryk med større afstand fra højttaleren, så vil en "normal" højttaler (mere eller mindre) sprede lyden i alle retninger, hvilket resulterer i et fald i lydtryk på ca. 6 dB hver gang afstanden fordobles. Det førnævnte lydtryk på 114 dB på 1 meters afstand vil med andre ord falde til 108 dB på 2 meters afstand, 102 dB på 4 meters afstand osv.

Rummet en højttaler står i har også en effekt i form af reflektioner osv, men faktisk er det sådan at hvis en højttaler har et stort antal identiske enheder anbragt i en (oftest lodret) linie, så ændrer karakteristikken for hvordan lyden spredes sig en del fra den måde en højttaler med blot 2-3 enheder opfører sig.

En Line Array eller Line Source højttaler som netop består af et stort antal enheder anbragt i en lodret linie vil have en lydkarakteristik der nærmer sig en cylindrisk udspredning af lyden snarere end en kugleformet. Teoretisk vil dette resultere i at faldet i lydtryk kun er 3 dB med hver fordobling af afstanden, ikke 6. Virkeligheden er dog væsentlig mere kompleks da den perfekte Linesource højttaler ikke findes - men lydkarakteristikken ER anderledes end for en almindelig 2-3 vejs højttaler. På grund af dette mere begrænsede fald i lydtryk er disse højttalere f.eks. meget velegnede til koncerter osv, hvor forskellen i lydtryk på forreste og bagerste række helst ikke skal være større end højst nødvendigt. Men også i en stor stue kan sådan en fætter have sin berettigelse, da denne type højttaler ofte vil være noget mindre følsom overfor rummets akustik end andre højttalertyper.

god forklaring tak - det siger jo også noget om lyd krav til enstadion koncert

casperwandrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Februar 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 06 August 2007 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

StylaH skrev:

casperwandrup skrev:
Meier, Angående billeder af mit projekt, så kommer de til at ligge i "Billeder af mit DIY projekt" når jeg engang bliver færdig. (skal siges at jeg først går i gang til vinter)

r-l-b, Uhh ha. det er svært at sige, men jeg vil tro 70-100 dB. hvis det skal være behageligt. Men til disko skal det bare være højt, og ikke lyde alt for dårligt. Det vil jeg så tro er omkring 100-140 dB.

Jeg har målt med min fars telefon (som har dB måler i sig) på forskellige lydstyrker, så jeg ved godt hvor højt de forskellige dB'er er.
Avs. 140dB, så højt spiller de ikke på diskoteker, det er sku for farligt for hørelsen! 140dB er rigtig, rigtig, RIGTIG f**king højt

Har ellers snakket lidt med en dj (mobil diskotek) omgring højtalere, og han sagde at de engang havde målt det til 140 dB når de var ude og spille.. . altså jeg må os indrømme at jeg havde en del ondt i ørene dagen efter den fest (mistede faktisk helt evnen til at høre om mine højtalere spillede rent eller ikke da jeg kom hjem, det hele lød ens.)
Til top Vis casperwandrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af casperwandrup

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 August 2007 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

casperwandrup skrev:

Undskyld, men det nogenlunde lige så nøjagtigt, som at måle bilen hastighed med en vejrmølle...

Den måling en telefon kommer med er ikke brugbar, da den kan varierer mere end 30dB i forhold til virkeligheden...(og det er sku meget...)

Det er fordi den ikke er kalibreret og meget afhængi af placering etc....

Hvis den var bare nogenlunde nøjagtigt, så ville det sku være svært at sælge en kalibreret målemikrofon til 10KKr... 

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2007 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

casperwandrup skrev:
altså jeg må os indrømme at jeg havde en del ondt i ørene dagen efter den fest (mistede faktisk helt evnen til at høre om mine højtalere spillede rent eller ikke da jeg kom hjem, det hele lød ens.)

Siger det ikke også noget om at det måske var en ide at skrue lidt ned..?

Kan godt være det er fedt med "dunk i brystet" som 17-årig - men er det virkelig det værd, hvis man ikke kan høre et klap som 25-årig?

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2007 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

er der dele af frekvensområdet der hved samme målte db lydtryk skader øret mere - er fx lav mellemtone værre en dyb bas ?

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2007 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Kraftig diskant skader øret mere end bas.

Der sidder små fimrehår i ørerne af forskellig længde og tykkelse som svinger i takt med lyden ved forskellige frekvenser. Det er disse vibrationer der konverteres til synapser som hjernen opfatter som lyd.

"Bas-hårene" er mere robuste end "diskanthårene" - lidt ligesom en streng på en basguitar er tykkere end strengen på en violin. (Dette er meget forenklet men det giver et billede af hvad der sker)

Ved for kraftig påvirkning kan hårene lægge sig ned, eller i slemme tilfælde helt knække af. Jo flere hår der ikke fungerer, jo dårligere hørelse - helt enkelt. Og hår der er knækket af vokser IKKE ud igen.

Lidt mere info her:

http://www.abelard.org/hear/hear.htm

casperwandrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2007 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Altså telefonen målte 60 dB når man talte til den, på 40 cm afstand. men altså nej jeg tror heller ikk den er helt så nøjagtig som det rigtige måle udstyr er.
Til top Vis casperwandrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af casperwandrup

adamtulinius
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2007
Sendt: 08 August 2007 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

casperwandrup skrev:
Altså telefonen målte 60 dB når man talte til den, på 40 cm afstand. men altså nej jeg tror heller ikk den er helt så
nøjagtig som det rigtige måle udstyr er.

.. forstået på den måde, at den formentligt viste omkring 30dB for meget...
Til top Vis adamtulinius's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af adamtulinius

hi-sonny-fi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 September 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 August 2007 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

casperwandrup skrev:
Altså telefonen målte 60 dB når man talte til den, på 40 cm afstand. men altså nej jeg tror heller ikk den er helt så nøjagtig som det rigtige måle udstyr er.

Hvis du ikke selv stoler på den hvorfor skrev du det så?

Til top Vis hi-sonny-fi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hi-sonny-fi

casperwandrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2007 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

adamtulinius, man taler normalt i 60 dB, hvis du ikk vidste det.

Hi-Sonny-Fi, selvfølgelig ved jeg godt at man ikke kan helt regne med den dB måler i en telefon, men den rammer jo meget godt, når man normalt taler i 60 dB og den viste mellem 50 og 65 dB skiftende hele tiden.

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Sendt: 08 August 2007 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

casperwandrup skrev:
adamtulinius, man taler normalt i 60 dB, hvis du ikk vidste det.

Hi-Sonny-Fi, selvfølgelig ved jeg godt at man ikke kan helt regne med den dB måler i en telefon, men den rammer jo meget godt, når man normalt taler i 60 dB og den viste mellem 50 og 65 dB skiftende hele tiden.

Hehe, så du har altså fået dine Cv'ere til at spille omkring 131 db mener du seriøst? Dvs. at din Eltax forstærker der havde en power consumption på 400 watt gav dine Cv'ere de 8192 watt de skal have for at levere det lydtryk.  

Mon ikke du har set forkert og troet at der stod 131 db, men at der faktisk har stået 113 db? Det er omkring 64 watt dynamisk din forstærker har skulle af med så, meget mere realistisk og stadigt meget højt... Eller nej, måske har adamtulinius
 ret, hvis vi tager og siger at den måler op til 30 db forkert så kan det da godt passe stadigt. 110-116 db passer meget bedre!

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

casperwandrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 August 2007 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Ascari, jo det kan sagtnes passe, men jeg mener ellers bare der stod 131 dB.... men det med de 64 watt passer også meget godt. Har efter hånden fundet ud af at det er nogle "papir-watt" min eltax producerer .. .

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes