| Forfatter |
|
adamtulinius Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2007 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 108
|
| Sendt: 08 August 2007 kl. 18:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
casperwandrup skrev:
adamtulinius, man taler normalt i 60 dB, hvis du ikk vidste det.
Hi-Sonny-Fi, selvfølgelig ved jeg godt at man ikke kan helt regne med den dB måler i en telefon, men den rammer jo meget godt, når man
normalt taler i 60 dB og den viste mellem 50 og 65 dB skiftende hele tiden. |
|
|
Ja, men jeg tvivler på at selv vores l'acustics anlæg kan nå over 146dB under de forhold man nu engang måler under ved koncerter, og udleder
ud fra det at dine små CVere i hvert fald på ingen måde vil kunne præstere det, med en underdimensioneret eltax forstærker i røven.
Ved festivaller plejer man at spille 102-105dB i snit over 15 minutter målt ved FOH (front-pulten), hvis jeg ikke husker helt galt. Ifølge din
måling skulle dine CVer altså spille 32 gange højere end til en festival.. Jeg tror bare jeg stopper her.
|
| Til top |
|
| |
casperwandrup Forum Bruger

Bruger siden: 06 Februar 2007 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 68
|
| Sendt: 08 August 2007 kl. 18:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
adamtulinius, spilles der ikk højere end 102-105 dB til festivaler ? f**k jeg troede de var oppe på 120 sådan nogle steder.
nåh ja okay, det er nok mig der har fået en helt helt forkert opfattelse af dB, takket være min fars telefon med dB måler -.-
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3670
|
| Sendt: 08 August 2007 kl. 19:00 | IP-adresse registreret
|
|
|

131 db virker ikke helt realistisk længere... 
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 08 August 2007 kl. 19:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bare et forslag...
Skulle vi ikke blive enige om at det famøse anlæg formentlig max har spillet i nabolaget af 110-115 dB og så komme videre..? 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 August 2007 kl. 19:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mastervol, flot diagram du har fundet, der må jeg sige.
RogueAgent, du har fuldstændig ret.
|
| Til top |
|
| |
djaan Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 380
|
| Sendt: 08 August 2007 kl. 19:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
casperwandrup skrev:
Hi-Sonny-Fi, selvfølgelig ved jeg godt at man ikke kan helt regne med den dB måler i en telefon, men den rammer jo meget godt, når man normalt taler i 60 dB og den viste mellem 50 og 65 dB skiftende hele tiden. |
|
|
nu er 15 db forskel også en hel del hvis en fordobling af lydstyrken svarer til 3 db! __________________ http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=52967&KW=dj aan
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 August 2007 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
djaan, jeg tror nu at grunden til at den går op og ned, er fordi at når man holder op med at tale i nogle få milisekunder, så opstår der en pause og lyden fader lidt ned. tror det er derfor den skifter mellem dB'erne.
|
| Til top |
|
| |
Sjokoz Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 177
|
| Sendt: 08 August 2007 kl. 19:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
djaan skrev:
casperwandrup skrev:
Hi-Sonny-Fi, selvfølgelig ved jeg godt at man ikke kan helt regne med den dB måler i en telefon, men den rammer jo meget godt, når man normalt taler i 60 dB og den viste mellem 50 og 65 dB skiftende hele tiden. |
|
|
nu er 15 db forskel også en hel del hvis en fordobling af lydstyrken svarer til 3 db!
|
|
|
Hvis jeg ikke husker forkert er det vist 6dB der er en fordobling. 3db = 1.4 gange mere ca.
|
| Til top |
|
| |
StylaH Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 950
|
| Sendt: 08 August 2007 kl. 19:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjokoz skrev:
djaan skrev:
casperwandrup skrev:
|
|
nu er 15 db forskel også en hel del hvis en fordobling af lydstyrken svarer til 3 db!
|
|
|
Hvis jeg ikke husker forkert er det vist 6dB der er en fordobling. 3db = 1.4 gange mere ca. |
|
|
Du husker vist forkert 3dB opfattes som en fordobling af lydstyrken __________________ Mit udstyr (NAD, Vega, Sanyo):
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=28291&KW=St ylaH
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

|
| Sendt: 08 August 2007 kl. 19:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er spændingen der fordobles for hver 6 db, og som stiger 1,4 (ca) for hver 3 dB. Effekten fordobles med hver 3 dB.
|
| Til top |
|
| |
adamtulinius Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2007 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 108
|
| Sendt: 08 August 2007 kl. 20:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
casperwandrup skrev:
adamtulinius, spilles der ikk højere end 102-105 dB til festivaler ? f**k jeg troede de var oppe på 120 sådan nogle
steder. |
|
|
Niks, det gør man ikke. Eller jo, de 102-105 var jo i gennemsnit over 15 minutter, så hvis man har et voldsomt nummer lige efter et stille
nummer kan man jo godt give den lidt mere gas
|
| Til top |
|
| |
Sjokoz Forum Bruger

|
| Sendt: 08 August 2007 kl. 20:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
StylaH skrev:
Sjokoz skrev:
djaan skrev:
casperwandrup skrev:
|
|
|
|
|
Hvis jeg ikke husker forkert er det vist 6dB der er en fordobling. 3db = 1.4 gange mere ca.
|
|
|
Du husker vist forkert
3dB opfattes som en fordobling af lydstyrken
|
|
|
Ups Nå men så er det vidst godt at jeg aldrig selv skal lave mine egne højtalere. Må bare nøjes med at lave forstærkere i stedet. Det kan jeg i det mindste finde ud af at regne på... For det meste 
|
| Til top |
|
| |
Bassøe Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1567
|
| Sendt: 08 August 2007 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjokoz skrev:
djaan skrev:
casperwandrup skrev:
|
|
|
|
|
|
|
|
3 db er en fordobling, men der skal en forøgelse af lydtrykket på 10 db til før at en person vil opfatte det som dobbbelt så højt.
|
| Til top |
|
| |
djaan Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 380
|
| Sendt: 08 August 2007 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
3 db er en reel fordobling. 6 db er opfattet fordobling
men dette er ikke den rette tråd at diskutere det i, tilbage til emnet __________________ http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=52967&KW=dj aan
|
| Til top |
|
| |
Sjokoz Forum Bruger

|
| Sendt: 09 August 2007 kl. 01:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
djaan skrev:
|
men dette er ikke den rette tråd at diskutere det i, tilbage til emnet
|
|
|
Har du eventuelt matematiken der kan bakke det op? Jeg har nemlig nemmere ved at tro på noget hvis jeg kan understøtte/bevise det matematisk/teoretisk end hvis det bare er en random gut (no offence) der påstår det på et forum.
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

|
| Sendt: 09 August 2007 kl. 08:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjokoz skrev:
djaan skrev:
| 3 db er en reel fordobling. 6 db er opfattet fordobling men dette er ikke den rette tråd at diskutere det i, tilbage til emnet |
|
|
Har du eventuelt matematiken der kan bakke det op? Jeg har nemlig nemmere ved at tro på noget hvis jeg kan understøtte/bevise det matematisk/teoretisk end hvis det bare er en random gut (no offence) der påstår det på et forum. |
|
|
Citat fra Wikipedia:
An increase of 3 dB corresponds to an approximate doubling of power. (In exact terms, the factor is 103/10, or 1.9953, about 0.25% different from exactly 2.)
Since in many electrical applications power is proportional to the square of voltage, an increase of 3 dB implies an increase in voltage by a factor of approximately √2, or about 1.414.
Similarly, an increase of 6 dB corresponds to approximately four times the power and twice the voltage, and so on. (In exact terms the power factor is 106/10, or about 3.9811, a relative error of about 0.5%.)
When used to measure sound pressure, a 10 dB increment is commonly perceived to a doubling or halving of volume.
http://en.wikipedia.org/wiki/Decibel
|
| Til top |
|
| |
Bassøe Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1567
|
| Sendt: 09 August 2007 kl. 08:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
djaan skrev:
|
men dette er ikke den rette tråd at diskutere det i, tilbage til emnet
|
|
|
Det er altså 10 db der er opfattet fordobling jvf. RogueAgents indlæg.
|
| Til top |
|
| |