| Forfatter |
|
TMFH Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 193
|
| Sendt: 10 Februar 2010 kl. 23:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
ML_CLS skrev:
Spottede/Scorede mig lige et stykke "Vintage" 
nemlig den Luxman "Advance" Z501 som er sat til salg på KSB som defekt.
jeg har altid ønsket mig den forstærker ...,
det er mægtig smart at den kan stilles til Klasse A/AB1 drift med en omskifter,
den er opgivet til 2x25W/2x100W/1x300W 8Ohm Klasse A/Klasse AB/Klasse AB brokoblet,
jeg har set en test hvor de målte den til 2x120W Kl. AB. og 2x30W Kl. A. 
hvad kan der ellers siges om den ?
den minder i den grad om de effektforstærkere,
som sidder i bla. Luxman M-120, L-550 og flere andre fra Luxman
bare mindre i effekt end eks. L-550, men fremstillet med er bedre layout af delene og dog stadigvæk med de sædvanlige
konstruktionsfejl, som er alm. for Luxman forstærkere fra perioden 
En fed detalje er at hele fortrinet er fødet af en reguleret strømforsyning...,
|
|
|
"dog stadigvæk med de sædvanlige konstruktionsfejl, som er alm. for Luxman forstærkere fra perioden"
Bare af nysgerrighed...hvad er det for konstruktionsfejl du tænker på?
__________________ Mvh.
Thomas
...det 'rør' på sig...
|
| Til top |
|
| |
ML_CLS Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1187
|
| Sendt: 11 Februar 2010 kl. 11:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjaa..., hvor skal vi starte 
Z501 er da heldigvis en af de bedre kreationer fra Luxman 
men der er jo den klassiske Luxman brøler tilstede, så lad os starte med den.
RC filteret i indgangen er valgt til ca. 2.5MHz -3dB (1500Ohm/33pF) ,
en ca. 10 gange lavere frekvens er et meget godt bud på en passende værdi.
så mere specifikt for dette apperat 
lidt for magert udbud af µF samt afkobling i den regulerede strømforsyning.
ledningsføring hæmmer apperatets maximale peakstrøm.
Relæet som benyttes til omskiftning mellem 2x 20/40 VAC på sekundær siden af trafoen,
kan ligeledes skabe problemmer, det er nok derfor at der er en 5A smeltesikring på "speakers" 
Højttalerstik er som på de fleste Luxman apperater fra perioden noget skidt. 
er heller ikke specielt glad for de benyttede Phono stik ..., ikke de værste, ikke de bedste 
I det at fejlen som den er købt med, er en defekt power-transistor..,
så overvejer jeg at benytte andre og bedre typer;
Sanken 2SA1106/2SC2581 - 140V/10A/100W Ft=20/30 MHz (originale)
Sanken 2SA1386A/2SC3519A - 180V/15A/130W Ft=40/50 MHz (bedste type)
Toshiba 2SA1302/2SC3281 - 200V/15A/150W Ft=25/30 MHz (billig)
jeg skal også se på hvad jeg kan få af friske "dåse" el-lytter...,
som gerne skal passe i de orignale holdere.
der er en del at se til, så et godt stykke legetøj den der Z501 
__________________ Fort Lauderdale, Florida
|
| Til top |
|
| |
exciter Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 11 Februar 2010 kl. 15:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
ML_CLS Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1187
|
| Sendt: 12 Februar 2010 kl. 20:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så har jeg modtaget pakken med min nye Z501.  jeg har ganske kort haft apperatet på bordet og fået kigget på det..., og den er jo super flot stand ..., jeg vil montere 2 sæt af de originale power-transer (som jeg tilfældigvis havde på en køleplade) og et par formodstande til erstatning af de 3 stk. defekte komponenter som jeg har fundet. ydermere mht. alm. service, så skal der udskiftes 14 stk. trætte ellyt. kondensatore som sidder på "hoved-printet" (pre-driver/reg. psu./sikringskredsløb), alle print kontrolleres for dvs. i processen og oploddes hvis det er nødvendigt (varme områder) og så skal forsærkeren blot justeres, så er den fungerende igen som 100% originalt apperat. Det skal siges at det er bedst at Klasse A/AB relæet udskiftes på et eller andet tidspunkt, og at ydelsen nok højnes en del hvis sikringsrelæet renses.., begge ting er dog ifmym. mindre problemmer.  Så alt i alt en for mig meget fin handel 
jeg takker! en hvis herre  han vil blive belønnet med god karma  __________________ Fort Lauderdale, Florida
|
| Til top |
|
| |
Savklinge Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2007 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 622
|
| Sendt: 12 Februar 2010 kl. 21:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej ML_CLS!
Jeg takker "over" (jydsk) JEG ER OGSÅ MEGET TILFREDS
M V H SAVKLINGE
|
| Til top |
|
| |
jesper olsen Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1076
|
| Sendt: 12 Februar 2010 kl. 21:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1571
|
| Sendt: 12 Februar 2010 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fin lille Sansui-sag. Jeg havde en 331, som er fløjet fra hjemmet nu, og har en skramlet 661 som test-forstærker. PQR __________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 Februar 2010 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 12 Februar 2010 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu bliver du vist drillesyg, Jesper. Der er jo kun mig der er Siemens(-Klangfilm) fan her. Og jeg har endnu (bare vent!) ikke haft lejlighed til at vise jer, hvad der er på spil i de gamle germanske sager. Men det er ret fedt klangfilm-mixer-setup der. Lidt overpriset måske? PQR __________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 Februar 2010 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
pqrannes Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 12 Februar 2010 kl. 22:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, tænk sig, hvis din nu long-gone klangfilmforstærker var den rette model (som mine tre) - sikke en tanke. Når du har sparet op til det fine Telefunken, du linker til, har du en lille del af udbetalingen på dette Telefunken mikrofonrør til 12 k. dollars: http://proaudioreview.com/article/25978PQR __________________ Masser af vintage grej.
www.vintagehifi.dk
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 13 Februar 2010 kl. 11:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Hermann. Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2168
|
| Sendt: 13 Februar 2010 kl. 12:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er da helt godnat, han har en fornem technics 1210 til salg for 1700, hvilket lyder som en fair pris hvis den er iorden, og så en oldsag af en delphon til salg for 2300,-. Er der mon ikke kommet et nul for meget i den sidste pris for den ligner noget jeg ville aflevere i den nærmeste container. __________________ Venlig hilsen
Hermann
|
| Til top |
|
| |
LouBP Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2428
|
| Sendt: 13 Februar 2010 kl. 13:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hermann. skrev:
Det er da helt godnat, han har en fornem technics 1210 til salg for 1700, hvilket lyder som en fair pris hvis den er iorden, og
så en oldsag af en delphon til salg for 2300,-. Er der mon ikke kommet et nul for meget i den sidste pris for den ligner noget jeg
ville aflevere i den nærmeste container. |
|
|
Hvad!!? En Delphon med Ortofon arm og PU for 2300, er en ganske fair pris; her i landet. På ebay, ville den gå flere tusinde
kroner.
Jeg tror du får e hær af vintage elskere på nakken hvis du smed sådan en i en container __________________ Mvh. Louis
All Vintage
Billedeupload guide
|
| Til top |
|
| |
Hermann. Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2168
|
| Sendt: 13 Februar 2010 kl. 14:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
LouBP skrev:
Hermann. skrev:
Det er da helt godnat, han har en fornem technics 1210 til salg for 1700, hvilket lyder som en fair pris hvis den er iorden, og så en oldsag af en delphon til salg for 2300,-. Er der mon ikke kommet et nul for meget i den sidste pris for den ligner noget jeg ville aflevere i den nærmeste container.
|
|
|
Hvad!!? En Delphon med Ortofon arm og PU for 2300, er en ganske fair pris; her i landet. På ebay, ville den gå flere tusinde kroner.
Jeg tror du får e hær af vintage elskere på nakken hvis du smed sådan en i en container  |
|
|
Ok, det kan være svært at se logikken i men det har også noget at gøre med hvor få der er tilbage, det må være promiller der er bevaret. Jeg har ingen affektion over for gammelt hifi, men jeg synes at mange af produkterne er flotte, ikke kun B&O, men også mange spolebåndspillere, receivere og pladespillere som Technics'en og B&Os tangential pladespillere. Dem kunne B&O sagtens sælge idag, hvis de havde fortsat en mindre produktion.
For det er nok max få procent af hifi apparaterne fra 80erne og før der stadig eksisterer. Med hensyn til LPerne diskuterede jeg med en secondhand pladehandler hvor stor en del af pladerne der overlevede 90erne og vi kom frem til at det helt sikkert var under halvdelen, og nok mindre end det. Jeg kender et par stykker der smed store pladesamlinger ud i midt 90erne, de kunne have indbragt meget i dag.
Men det er da nostalgisk at se en Beomaster 8000, som jeg kan huske jeg kikkede på som teenager, dengang tænkte jeg at den ville jeg bare have når jeg fik råd. Det har jeg så nu, men nu er det mest nostalgi. For når noget ikke virker eller nyt er bedre, bliver det gamle af familien Danmark afleveret i den nærmeste container. Bare overvej hvor mange i kender der har en kassettebåndoptager eller pladespiller idag.
Derfor er det rigtig fint at vintage folk arbejder på at bevare sådan nogle gamle apparater, og det er da sjovt at gense de produkter man drømte om som teenager på en side som denne eller en af de B&O sider der også er her på sitet.   __________________ Venlig hilsen
Hermann
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 13 Februar 2010 kl. 14:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
LouBP: Hermann kan godt lide at provokere - hvis det er hans behov - tja så må han jo endelig blive ved med det her i vintagespotting tråden - det er bare lidt træls i længden - for Hermann kan lide komfort, automatik og fjernbetjeninger - og jeg tror sådan set aldrig Hermann har hørt en Ortofon tonearm eller en god Ortofon SPU - så vi må leve med hans antivintage spam - da den er så tilforladelig at det ikke kan sætte en moderators pis i kog
Men Hermann, har du overvejet at din dumsmarte kommentarer hver gang der er noget der ikke har enten automatik eller en fjernbetjening i røven muligvis bare med et jysk ord er træls for alle andre på vintage forum- Det svarer lidt til at agitere for buræg i et økologisk forum, for kulkraft i et vindmølleforum etc.
Der er ingen der siger vi skal være enige - det bliver kedeligt hvis vi stryger hinanden med hårene - men ærligt talt Hermann - jeg kan ikke se hvad du får ud af at bombe en hver tråd med dine meninger om hvad der er forældet, upraktisk etc. - Der må da være Fora hvor du kan finde glæde i fikse gadgets og automatik og være glad og lykkelig
Delphonen er et guld æg - den skal sikkerkt nurses og plejes og efterses, men den vil kunne bringe en helt anden glæde til en vintagesjæl end et industriprodukt som en technics 1210 upåagtet at technicsen sikkert overall vil spille bedre og mere korrekt - men det er ikke det der søges på et vintage forum
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
bjerager Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 787
|
| Sendt: 13 Februar 2010 kl. 15:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad angår lydkvalitet, så tror jeg du vil blive overrasket over hvad sådan en gammel sag kan præstere - din denon kan godt gå hjem og vugge, den er hvad angår lyden slet ikke i nærheden af at være i samme klasse som sådan en sag med en ortofon arm og en SPU på. Jeg rystes dagligt over hvor forbavsende lidt der er sket på indspilnings og afspilningsfronten de sidste 50 år.
Hvis du vil have comfort, så køb en ipod og en docking-station og køb al din musik på itunes.
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 13 Februar 2010 kl. 15:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hermann. skrev:
LouBP skrev:
Hermann. skrev:
Det er da helt godnat, han har en fornem technics 1210 til salg for 1700, hvilket lyder som en fair pris hvis den er iorden, og så en oldsag af en delphon til salg for 2300,-. Er der mon ikke kommet et nul for meget i den sidste pris for den ligner noget jeg ville aflevere i den nærmeste container.
|
|
|
Hvad!!? En Delphon med Ortofon arm og PU for 2300, er en ganske fair pris; her i landet. På ebay, ville den gå flere tusinde kroner.
Jeg tror du får e hær af vintage elskere på nakken hvis du smed sådan en i en container  |
|
|
Ok, det kan være svært at se logikken i men det har også noget at gøre med hvor få der er tilbage, det må være promiller der er bevaret. Jeg har ingen affektion over for gammelt hifi, men jeg synes at mange af produkterne er flotte, ikke kun B&O, men også mange spolebåndspillere, receivere og pladespillere som Technics'en og B&Os tangential pladespillere. Dem kunne B&O sagtens sælge idag, hvis de havde fortsat en mindre produktion.
For det er nok max få procent af hifi apparaterne fra 80erne og før der stadig eksisterer. Med hensyn til LPerne diskuterede jeg med en secondhand pladehandler hvor stor en del af pladerne der overlevede 90erne og vi kom frem til at det helt sikkert var under halvdelen, og nok mindre end det. Jeg kender et par stykker der smed store pladesamlinger ud i midt 90erne, de kunne have indbragt meget i dag.
Men det er da nostalgisk at se en Beomaster 8000, som jeg kan huske jeg kikkede på som teenager, dengang tænkte jeg at den ville jeg bare have når jeg fik råd. Det har jeg så nu, men nu er det mest nostalgi. For når noget ikke virker eller nyt er bedre, bliver det gamle af familien Danmark afleveret i den nærmeste container. Bare overvej hvor mange i kender der har en kassettebåndoptager eller pladespiller idag.
Derfor er det rigtig fint at vintage folk arbejder på at bevare sådan nogle gamle apparater, og det er da sjovt at gense de produkter man drømte om som teenager på en side som denne eller en af de B&O sider der også er her på sitet.  
|
|
|
Jah - jeg kender ikke de pågældende Delfon fra andet end omtale. Men at det kun skulle være af nostalgiske - sjældenhedsmæssige eller fordi det er "sjovt" at gense de gamle produkter, så er jeg ikke helt enig.
Jeg er bestemt ikke uenig med dig med hensyn til nostalgien - sjældenheden osv- men jeg er erfaren nok til at kunne fastslå, at adskllige af produkterne fra datiden simplethen er skruet væsentlig bedre sammen af finere materialer end det meste af i dag og lydmæssigt bestemt ikke står tilbage for ting fra i dag. Der har altid været fine topprodukter fra alle tidsaldre og der er altså bare lagt nogle kræfter i at lave dem på fineste manér - både teknisk og desigmæssigt (smag).
Dermed ikke være sagt, at der ikke findes fine produkter i dag - fx Accuphase mv.- men hvis man nu kunne kombinere sin lidenskab for nostalgien - historien - designet med den fine lyd, som meget af det også har, så synes jeg da bestemt, at der er reason i at interessere sig for de gamle produkter. Vel - der er da til alle tider lavet meget skidt og bras, men det er, så vidt jeg kan se, ikke så meget det, som vi diskuterer her på siden.
Alt ældes - men defor gør en del af deltagerne her på dette vintageforum også en hel del for at restaurere og bevare produkterne i så god form og originalitet som muligt. Tingene bliver ganske enkelt ikke lavet mere og der bliver , som du selv er inde på, færre og færre eksemplarer af hver ting. Jeg synes personligt ikke, at 2300,- for den pægældende Delfon er et rip-off. Der ligger mange gode hyggelige timer ( og nok lidt penge) i en restaurering af den -. og når det er overstået, så er der sikkert en meget stor glæde ved at have fuldført projektet. Dette er virkelig svært at gøre op i penge.
Vh
Freddy
|
| Til top |
|
| |
ehapa Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 199
|
| Sendt: 13 Februar 2010 kl. 16:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har Solgt et Delphon værk til 2800kr på Ebay til en japaner for et par år siden, og en Ortofon tonearm kan man mindst få et
par tusind for på Ebay.
Jeg solgte Delphonen fordi den var umulig at dæmpe, men flot var den i grå hammerlak.
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
| Sendt: 13 Februar 2010 kl. 18:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Både Delphonen og 1210 Mk.II er principielt vintage. Sidstnævnte kom frem i 1978 iflg. vintagetechnics forum.
Jeg synes da begge er rimeligt prissat.
|
| Til top |
|
| |