Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. juni 2026 | 10:45   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Vintage Spotting (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 234
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1076
Sendt: 17 November 2008 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke lige om det hører til her, men jeg har siddet og gennempløjet mine gamle High- Fidelity fra start 70'erne. Der er mange sjove test af udstyr, som 'i' vintage folk elsker. Hvis i mangler en test eller lidt data, skimmer jeg da gerne mine blade og sender en scannet udgave af testen, hvis det har interesse. Tonen i bladet er uhyggelig anderledes end i dag. Der tiltales 'De' af high-fidelitys udsendte til den 20 årige lærerstuderende, som lige har investeret i et topklasse anlæg med 'drøn i bassen'. Dejlig læsning fra dengang en AU 999 kunne erhverves spritny.

Venligst

Til top Vis jesper olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper olsen
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 17 November 2008 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

hej Jesper

Det lyder super fedt - jeg kunen snildt forestille mig at fx seansmiller vil være vild med noget om netop au 999 - selv vil jeg være oppe at ringe om følgende / quad 303 / 33 og FM3 / Revox  - alt om B700 serien og især den test der var af ht BX4100 (den med de 8 små basse) og naturligvis Luxman men jeg ved ikke om L58A og T50A er for nye til at være med i 70er blade.

Har high fidelity nogensinde testet Lenco l75 kunne det være sjov læsning for alle der går og tweaker og bygger om på de gamle drænge

jeg fik mine philips fuldtoner i dag - glæder mig til at høre dem i fidelio hornkabinetter i weeekenden - de er da nærmest nos så flotte de var


__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1571
Sendt: 17 November 2008 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
hej Jesper

...

jeg fik mine philips fuldtoner i dag - glæder mig til at høre dem i fidelio hornkabinetter i weeekenden - de er da nærmest nos så flotte de var


Hov så,  r-l-b, hvad er det for nogle Philipsfuldtoner, vel ikke 9710?

PQR


__________________
Masser af vintage grej.

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 17 November 2008 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

nej det er bare et sæt  Philips AD 7061/M8 Fuldtoner

__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1076
Sendt: 17 November 2008 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Jamen 999'eren er i nr 6 fra juni 71

Overskriften lyder: 'Topprodukt med talrige betjeningsfaciliteter'

Konklutionen er:

Sansui AU-999 er en af de bedste japanske forstærkere vi har hørt til dato. Kan vanskeligt inoreres til en pris af 3850,- kr.

Den yder sjovt nok 42,5 watt i den ene kanal mens den anden yder 45 watt( 8ohm)

Det er fint, at du er glad for dine philips enheder. De har også en god klang - selv uden kabinet.

Tror forøvrigt, at jeg har læst en lenco test et eller andet sted. Lux'en er testet senere i 70'erne så vidt jeg husker.

Venligst

Til top Vis jesper olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper olsen
 
Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2337
Sendt: 17 November 2008 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

Findes der noget med Sansui 9090?

__________________

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske
 
jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1076
Sendt: 17 November 2008 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

er ikke lige løbet ind i den. Hvornår er den fra ca?

Venligst

Til top Vis jesper olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper olsen
 
Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Juni 2005
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 838
Sendt: 17 November 2008 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

pqrannes skrev:
Zakken skrev:

Er denne skive i vintage afdelingen?

Kan man afspille den med en alm. pick up, eller skal der noget specielt til?



Hej Zakken,

hvis du binder to sæt højttalere på forstærkeren, som det er beskrevet bag på pladen, skulle du få den 4-dimensionale effekt med pladen. Også med en alm. pickup. Jeg har nu aldrig prøvet, men det kunne jo være et job for mine A-25ere. Men nu skal jeg jo først have ryddet ud, så der bliver plads til eksperiementer.

PS: fik lige to små flyttekasser med spændende vinylplader fra især begyndelsen af 80erne fra en ven, så der røg lige en del friplads.

PQR


Er det ikke det som hedder ambiofoni ?


__________________
Mvh. Frank K.
Til top Vis Fiddoo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fiddoo
 
pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1571
Sendt: 18 November 2008 kl. 08:36 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
nej det er bare et sæt  Philips AD 7061/M8 Fuldtoner


Sig ikke 'bare' til et par Philips fuldtoneenheder!

Selv 'lette' Philips konsumer-enheder fra nærmest ligegyldige Philips boxe fra 60erne og 70erne overrasker positivt i et par hornkabinetter. Lad os høre, hvordan det går.

PQR


__________________
Masser af vintage grej.

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes
 
StarKnight
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Juli 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 131
Sendt: 18 November 2008 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Zakken skrev:

Er denne skive i vintage afdelingen?

Kan man afspille den med en alm. pick up, eller skal der noget specielt til?



Hæng mig ikke, men jeg føler mig sgu overbevist om at pladen indeholder et Quadrafonisk lydspor.
Der var et par standarder oppe at køre i sin tid. Læs mere her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Quadraphonic



Til top Vis StarKnight's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarKnight
 
pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1571
Sendt: 18 November 2008 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

StarKnight skrev:
Zakken skrev:

Er denne skive i vintage afdelingen?

Kan man afspille den med en alm. pick up, eller skal der noget specielt til?



Hæng mig ikke, men jeg føler mig sgu overbevist om at pladen indeholder et Quadrafonisk lydspor.
Der var et par standarder oppe at køre i sin tid. Læs mere her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Quadraphonic





Ja men. I følge pladens bagside - jeg har pladen - har den netop ikke noget discreet spor som rigtige quadrofoni plader. Men kan - som foreslået overfor - bruges ambifonisk. Det kan andre plader og - stadig i følge bagsiden - selv fm radio også.

PQR


__________________
Masser af vintage grej.

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes
 
jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1076
Sendt: 18 November 2008 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

Prøver lige at ligge en gammel test ud. Bare der ikke bliver problemer.

 

 

 

Side 1

Testrapport: Advent højttaleren

Som firma er Advent Corporation i USA et ret ungt foretagende. Dets grundlægger og nuværende præsident- Henry Kloss er dog en "gammel rotte" i faget. Foruden de verdenskendte Acoustic Research kom­pakthøjttalere har han også haft ansvaret for hele KLH's forstærker-højttalerudvik­lingsprogram.

På denne baggrund var det ventet, at Advent ville sende en kvalitetshøjttaler på markedet, skønt firmaets første produk­ter var en Dolby-kassettemaskine og et Dolby-st¢jreduktionsapparat. Man har valgt at konstruere en tovejs konstruktion frem for en højttaler med tre eller flere højttalerenheder ud fra den anskuelse, at den repræsenterer det bedste kompromis mellem optimal og frekvenskarakteristik og det enkleste delefilter.

Beskrivelse:

Generelt er Advents konstruktion en udvikling af det velkendte kompakth¢jt­talerprincip. Basenheden, hvis metalram­mer er 12", har en specialfremstillet membran på 7 1/2" i diameter. Den angives af fabrikanten at være fremstillet ved en særlig proces under meget lavt tryk, hvilket skulle medvirke til meget små opbrydningstendenser og stor pro­duktionsensartethed. Ophænget og fiber­forstærket kunststof, kaldet polyuret­hane, er temmelig bredt og tillader store membranudsving uden at lineartiteten brydes. Den dobbeltviklede svingspole er særlig lang for at sikre homogenitet i magnetfeltet under selv meget store mem­branudsving.

Grunden til at man har holdt basmem­branen nede på de nævnte 7 1/2" i diameter er ifølge fabrikanten, at det er og vital betydning at mellemtoneområdet helt op til delefrekvensen, 1 kHz forbliver helt frekvens lineær. Samtidig må mem­branmassen holdes så langt nede, at de to højttalerenheders ind- og udsvingnings­tider ikke divergerer for kraftigt i området omkring delefrekvensen

Diskantelementets membranstruktur er dobbelt på den måde, at den ydre del danner en ringformet rulle, mens den centrale del danner en halvkugle ("dome"). Der er således tale om en analogi til dobbeltmembrankonstruk­tionen, som skulle tilgodese et bredt frekvensområde kombineret med stor overstyringsmargin ved de lavere frekven­ser.

I den amerikanske brochure redegøres der nøje for en omhyggelig valgt kombi­nation af membranmasse og magnetst¢r­relse, en proportion der. som næsten alle andre audio teknik, rummer et uomgængeligt kompromis; her mellem en passen­de virkningsgrad og en magnetstørrelse samt konstruktion, der omkostningsmæssigt på

 

 

 

 

 

Sigt kan holdes på et forsvarligt niveau.

Endelig nævnes det, at den ved første øjekast noget fremmedartede plade, der er fremskudt på frontpladen og hvorpå diskantelementet er monteret, er et be­vidst træk fra konstrukt¢rens side for at imødegå refleksioner fra frontpladen og det laveste af diskanthøjttalerens fre­kvensområde. Det er i øvrigt helt befrien­de at konstatere, at der i originalbro­churen over de to Advent højttalersyste­mer (den større uden typebetegnelse og "Den Mindre Advent", der ikke hjem­tages til Danmark) ikke findes det sædvanlige, kommercielle sloganvælde, men i stedet en alsidig, detaljeret og letfattelig konstruktionsbeskrivelse, som naturligt -nok roser det færdige produkt, men på

 

den anden side ikke viger tilbage for at omtale de uundgåelige kompromis’er og begrænsninger, som fabrikanten har søgt at klare bedst muligt under udviklingsar­bejdet. Derfor må vi beklage, at den med danske. tekst publicerede brochure over Advent højttaleren er en kraftig forkortel­se af originalen, og desværre ikke har fået plads til i fuld længde at nævne de interessante overvejelser, der har ligget til grund for produktet.

Dette gælder også afsnittet "Om at lytte til højttalere i et demonstrations­rum", hvor der heft objektivt omtales fordele og ulemper ved de hyppigt an­vendte salgstekniske demonstrationer, og hvor det generelt påpeges, at hverken produktets pris eller målelige data er nogen garant for, at man har truffet det rette valg. Det er og bliver ¢ret, også fordi vi alle lytter forskelligt og i meget forskellige beboelsesrum.

 

Lyttetest

Testholdet havde lejlighed til at vurdere Advent højttalerne i en Iængere periode, hvor den blev sammenlignet dels med et par prismæssige konkurrenter dels med meget dyre højttalersystemer. Vi fandt dette umagen værd på baggrund af den ubetingede entusiasme, hvormed Ad­vent højttalerne er blevet mødt af fagpres­sen på den anden side af Atlanten. Man kom frem til den betragtning, at Advent ­højttalerne klangmæssigt må betegnes som meget neutrale, med en svag tendens til fremhævelse i mellemtoneområdet.

For h¢jttonereproduktionens vedkom­mende savnedes hverken "energi" eller god spredning, men især ved førsteklas­ses orkesteroptagelser var det som om, at orkestret blev "trukket frem" i lydbille­det på bekostning af den sædvanlige fornemmelse af rumakustikken i optage­rummet. fornemmelse of rumakustikken i

Velafbalanceret

højttaler

med god bas

 

Til top Vis jesper olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper olsen
 
jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1076
Sendt: 18 November 2008 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

Det kører vist ikke helt. men systemet virker

Sorry

Til top Vis jesper olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper olsen
 
Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2337
Sendt: 20 November 2008 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

jesper olsen skrev:

er ikke lige løbet ind i den. Hvornår er den fra ca?


Venligst


1975-1982 så vidt jeg ved.

__________________

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske
 
LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2428
Sendt: 20 November 2008 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Er det kun mig der synes denne pre, ser spændende ud?

kortlink.dk/5zdr - Som han siger, den minde rom luxman


__________________
Mvh. Louis


All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted
 
santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Januar 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 937
Sendt: 20 November 2008 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

den ser da fed ud... (det kunne være det var sådan en man skulle have som pre, til sin Goldstar, når man nu alligevel er ude i "knock off" / "look-a-like" udstyr)



__________________
Mit setup
Til top Vis santashooter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af santashooter
 
LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2428
Sendt: 21 November 2008 kl. 08:33 | IP-adresse registreret  

santashooter skrev:
den ser da fed ud... (det kunne være det var sådan en man skulle have som pre, til sin Goldstar[:?
:], når man nu alligevel er ude i "knock off" / "look-a-like" udstyr)


Den kunne sikkert passe godt dertil - Nu må vi se hvor højt den går.

__________________
Mvh. Louis


All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted
 
santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Januar 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 937
Sendt: 21 November 2008 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

LouBP skrev:
santashooter skrev:
den ser da fed ud... (det kunne være det var sådan en man skulle have som pre, til sin Goldstar[:?
:], når man nu alligevel er ude i "knock off" / "look-a-like" udstyr)


Den kunne sikkert passe godt dertil - Nu må vi se hvor højt den går.

lige præcis


__________________
Mit setup
Til top Vis santashooter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af santashooter
 
krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 5449
Sendt: 23 November 2008 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Shure VN35HE nål hvis nogen derude skulle være på udkig efter sådan en...
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler
 
jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1076
Sendt: 23 November 2008 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Jeg har en nåleforpart til en M 75 Hvis nogen er interesseret.

på orginalæsken står der N75B-T2. Flot stand

venligst

krenzler skrev:
Shure VN35HE nål hvis nogen derude skulle være på udkig efter sådan en...

Til top Vis jesper olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper olsen
 

<< Forrige Side af 234 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes